jkb.dnf Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 (aangepast) Hallo! Mijn excuses dat ik me niet eerst even voorstel, ik hou dit forum al een tijdje in de gaten en zit nu redelijk vast met een vraag rond de aanschaf van een nieuwe wagen. Ik zit eraan te denken om een Amerikaanse auto te kopen (nieuw). Het verbruik op benzine is tussen de 15 en 20 liter per 100 km. Ik dacht hem op gas te nemen (de meesten hebben hem op LPG) omdat zo'n grote motor volgens mij toch niet echt milieuvriendelijk is, en aan de pomp is het toch een aanzienlijk verschil... Ik dacht dus aan LPG, maar niemand kan er iets goeds over zeggen... De garage waar ik hem wil kopen werkt samen met Prins en zij bieden zowel LPG als CNG aan. Ik vroeg hem of CNG geen mogelijkheid was, maar hij raadde dit af wegens verschillende redenen. Hij zei dat de rijervaring met LPG vrijwel gelijk is aan benzine, maar dit met CNG helemaal anders is... Ik weet niet of het klopt, want ik ken niks van LPG/CNG. LPG is op 700 meter van mijn huis 44 cent / liter, als ik familie bezoek is het daar 34 cent / liter en ergens anders waar ik vaak kom zelf slechts 29 cent / liter... CNG is op 2 km beschikbaar (DATS24) en daar heb ik via mijn ouders ook een korting (moeder is secretariaatsmedewerker bij Colruyt). Zij tanken hier altijd. Beschikbaarheid is dus geen probleem. CNG is duurder, maar ik hoorde dat het meer energie bevat voor dezelfde prijs? De prijzen zijn ook nog steeds niets in vergelijking met zo'n hoog verbruik op benzine. Ik vind de 'dispenser' van DATS24 (CNG) wel leuker en handiger dan die van LPG. De Euroconnector voor LPG was beter geweest... Ik heb wel gehoord dat je LPG niet altijd kan tanken. Is dit echt zo? Op 3 km heb ik een tankstation naast de snelweg met LPG, en die is denk ik wel 24/7 open. Ik weet niet goed wat te doen... LPG? CNG? Misschien dom om dat hier te vragen, maar ik steek eens mijn licht op. Ik heb schrik dat LPG uiteindelijk gaat verdwijnen (3 van de 8 stations in mijn dorp boden LPG aan, nu nog maar 1), terwijl CNG groeit. LPG is in het buitenland wel meer beschikbaar, maar stel dat ik zonder CNG val, kan ik ook gewoon op benzine doorrijden, neem ik aan? En naar LPG-installaties is ook al meer onderzoek en ontwikkeling gegaan, neem ik aan. Van CNG zie ik op internet wel niet veel goeds... Meer accidenten in een veel kortere periode t.o.v. LPG (maar dat kan van installaties komen van discutabele kwaliteit), maar toch ook een vrouw die omgekomen was in Brazilië toen haar CNG-installatie van Volkswagen ontplofte (stond in het begin van het jaar in de krant)... Ik vraag hier dus wat raad. Is CNG echt anders qua rijervaring dan LPG? Zijn er nog nadelen? Ik ben ook van plan om iets later een auto (Brits merk) te kopen (ook nieuw) die ook een 20-tal liter per 100 km verbruikt op benzine. Indien mijn ervaring met gas meevalt, komt hier sowieso ook gas in. Voor diesel ben ik helemaal niet zo te vinden (vind het niet echt een brandstof voor auto's, het stinkt, het is minder comfortabel, ...). Hopelijk kan iemand me hier wat helpen! Groetjes EDIT: wat ik ook geweldig vindt aan de Amerikaan is het motorgeluid, wat bij LPG hetzelfde blijft. Ik ga er vanuit dat het mooie geluid van de V8 ook bij CNG hetzelfde is? Of hoor je een verschil? 15 augustus 2017 aangepast door jkb.dnf
muscles Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Hallo @jkb.dnf Welkom op het Aardgasrijderforum! Als je ons nu even het exacte Amerikaanse automodel laat weten, dan zijn we al een stap verder. Want recent is de Belgische wetgeving betreffende achteraf ingebouwde CNG-installaties voor auto' s met grote, zware motoren gewijzigd. Voor dat soort auto' s is het namelijk zo interessant niet meer. Wat betreft het verschil tussen het rijden op benzine en het rijden op CNG: ik voel eerlijk gezegd zeer weinig verschil want ik rij soms enige kilometers op benzine als de CNG op is. Uiteraard raad ik jou aan je Amerikaanse en Britse auto op CNG te laten ombouwen, omdat zoals je zelf opmerkt, het LPG-netwerk afgebouwd wordt en het CNG-netwerk in alle landen meer en meer uitgebreid wordt. Het klopt ook dat de motor van je auto meer energie haalt uit CNG dan uit LPG, getuige het feit dat een auto op LPG meer verbruikt. Maar voor de fiscale voordelen moeten we de exacte automodellen weten die je gaat aanschaffen. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
jkb.dnf Geplaatst: 15 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2017 Dank je wel, @muscles! De Amerikaanse auto wordt een RAM 1500 Laramie 2017, met de 5.7L Hemi-motor (dus niet de 3.6L, als dat uitmaakt voor CNG). Dit is een lichte vracht, dus een jaarlijkse LPG-taks heb ik niet, denk ik. Toch keek ik eens graag naar CNG omdat het de toekomst wordt, blijkbaar iets meer milieuvriendelijk is, en CNG vervliegt in geval van lek (maar daar ga ik nu niet van uit). Als 0,6667 kg CNG ongeveer evenveel energie bevat als 1 liter benzine (dat is wat ik gelezen heb), en dat gelijk is aan 1,15 liter LPG, dan is LPG per kilometer enkele centjes goedkoper, maar dat maakt écht niets uit. Daarnaast is het verschil echt te verwaarlozen. Van het Britse model staat nog niets vast, dit wordt ofwel een 3.0L V6 Supercharged of 5.0L V8 Supercharged... Maar dat hangt nog af van welk model (en motor binnen dat model) we willen.
Ivivke Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 Je hebt bijkomend geen financieel voordeel bij CNG ( zoals velen geen biv en jaarlijkse taks tot en met 2020 ) enkel bij het tanken zelf. Je motor valt iets te groot uit ... Aan jou verbruik dien je voor cng wel heel veel tanks te steken want 20 liter benzine vervangen is niet zo simpel ... om dan enige radius te hebben ... Tja alvast succes met je project
jkb.dnf Geplaatst: 15 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2017 Dag @Ivivke, de motor is inderdaad wat groot, maar tja... het is een Amerikaan. Bij CNG heb je inderdaad dat voordeel tot 2020 op personenwagens, voor lichte vracht geldt dit niet, maar dit is slechts €150 per jaar (ongeacht of het nu diesel, benzine, LPG of CNG is). Indien het LPG werd dacht ik aan een donut-tank onderaan de auto, op de plaats van het reservewiel. Hier kan 80 liter effectief in, en hier doe je zo'n 500 km mee. Heeft een CNG-tank meer ruimte nodig? Indien CNG niet kan, wordt het LPG. Nog steeds milieuvriendelijker, prijs per kilometer gelijk aan een standaardbenzineauto en bovendien rijden de meesten hem hier in België op LPG (en bieden de invoerders hem ook zo aan), dus geen probleem wat dat betreft. Maakt het motortype uit in geval van lichte vracht, eigenlijk?
Aardgasrijder Geplaatst: 15 augustus 2017 Geplaatst: 15 augustus 2017 @jkb.dnf Ik ga proberen te antwoorden op al je vragen van je beginpost Als het over het rijden gaat op CNG of LPG, dan zal je hiervan geen verschil voelen. Kijkend naar de prijs per 100 km, dan ga je volgens mij goedkoper af zijn met LPG. Ook naar inbouw van de installatie zal je duurder uitkomen met CNG tov LPG. De wetgeving op LPG is strenger aan het worden (voor tankstations) dat is in één keer ook de reden waarom er zoveel tankstations verdwijnen. Het aandeel LPG-rijders is niet groot in België, dit speelt natuurlijk ook mee. LPG mag je enkel tanken bij bemande tankstations, dit is dus ook de reden waarom je dit bij DATS niet kan vinden, zij hebben enkel onbemande tankstations. LPG is in het buitenland couranter te verkrijgen dan CNG. Je zal ook veel meer LPG langs de autosnelwegen vinden, tov CNG. Er is momenteel een inhaalbeweging in België wat betreft de CNG-tankstations, ook in andere Europese landen gaan we de goeie weg op, echter zal je LPG nog altijd meer gaan aantreffen de komende X-jaren, tov CNG. Wanneer je zonder CNG valt ,( dit geldt ook voor als je zonder LPG valt), dan zal je wagen altijd omschakelen naar benzine, bij beide technologieën kan je dit terugvinden. De ontploffing van de braziliaanse CNG-wagen betrof een installatie die werd nageplaatst, dit was echter een set van minderwaardige kwaliteit. Als je gaat kijken naar beelden uit India ga je ditzelfde terugzien. CNG is daar megapopulair omwille van de smog in de steden. Echter wordt er daar niet zo nauw gelet op veiligheid met accidenten en ontploffingen tot gevolg. Ditzelfde geldt ook voor LPG, als je een slechte kwaliteit set in zou bouwen die je voor een prikje koopt op aliexpress, dan kan je hetzelfde voorhebben. Het is wel zo dat de VW Touran 4-5 keer een gebarsten tank heeft gehad, in Duitsland en Zweden. Hier ging het om roestvorming aan de tanks die door fouten in het design en een slechte afwerking van de onderkant van de wagens werden veroorzaakt. Ik weet nog niet welk type wagen het is, ik ga uit van een zware Dodge Ram of GMC. daar zitten doorgaans vrij grote LPG-tanks ingebouwd in de koffer / pickup. Je dient er rekening mee te houden dat redelijk veel plaats zal verliezen, met CNG meer als met LPG. Ter info, in Amerika rijden veel pickups rond op CNG, hun geluid brult even hard door de knalpot, alsof ze op petrol rijden 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl)
Dr Nick Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Ik denk idd dat het enige minpuntje voor CNG zou kunnen zijn, de opslag. Maar bij een Dodge Ram kan je dit wel kwijt denk ik. Ik zou er zelf mijn tijd insteken om het design een beetje aan te passen naar de tanks. bv onder de laadbak hangen, aan beide zijdes een grote tank. Voordelen zijn dan ineens dat je genoeg mee hebt. Het is terug symmetrisch en het geeft iets (voorlopig) unieks aan je Ram. Qua rijcomfort/geluid/prestatie ga je weinig verschil maken. En als je op de juiste plaats tankt, denk ik zelfs dat het prijsverschil in tanken weinig verschil maakt. Ik zal hierbij een voorbeeld geven: ik tank in de Q8 in Houthalen (zowat goedkoopste plaats om CNG te tanken) en rijd bijgevolg voor ongeveer 3.3€ per 100km. Als ik LPG zou hebben, dan heb ik een verbruik van om en bij de 7-7.5L/100km. Als dat aan 0.40€/L is, kom ik rond de 2.8-3€/100km uit. Dus een verschil van iets meer als 10%. Maar..... ik mag ondertussen wel overal parkeren, qua veiligheid zit ik beter in het algemeen. En ondertussen is het weer beter voor het milieu omdat CNG een hernieuwbare bron kan zijn. Voorlopig is het meestal nog gewoon aardgas en geen biogas, maar uiteindelijk kan het wel... Mijn persoonlijke keuze zou naar CNG gaan, ik heb enkele jaren terug ook gekeken voor LPG en ben uiteindelijk toch naar CNG getrokken... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Kris81 Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Enige vraag die ik me hier stel is : was de wet niet veranderd betreft lichte vracht sinds 01/07/2017. Dus op benzine of met lpg kan men niet meer genieten van een taks van €150. Er wordt op een andere manier berekend , enkel dus op CNG kan er een groot fiscaal voordeel meegedaan worden tot en met 2020. Of ben ik verkeerd ?
Kris81 Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Ah neen, nu lees ik het goed dat om van de CNG fiscale voordelen te genieten de motorinhoud te groot is. Ik heb zelf vroeger meerdere Amerikanen gehad. Laatste was een ford f150 5,7v8. Van 2009. Heb hem verkocht van miserie. Altijd problemen mee. Persoonlijk denk ik dat zulke voertuigen geen toekomst meer hebben voor dagelijks verkeer. Door hun grote motorinhoud en verbruik zijn ze te milieubelastend.
muscles Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 9 minuten geleden, Kris81 zei: Ah neen, nu lees ik het goed dat om van de CNG fiscale voordelen te genieten de motorinhoud te groot is. Ik heb zelf vroeger meerdere Amerikanen gehad. Laatste was een ford f150 5,7v8. Van 2009. Heb hem verkocht van miserie. Altijd problemen mee. Persoonlijk denk ik dat zulke voertuigen geen toekomst meer hebben voor dagelijks verkeer. Door hun grote motorinhoud en verbruik zijn ze te milieubelastend. Het hangt er eigenlijk ook vanaf waarvoor je de Dodge Ram nog zal gebruiken buiten het normale weggebruik. Je kan daar bijvoorbeeld een katrol van voor laten op bouwen maar ik ken er niet genoeg van om te weten of hiervoor een zwaardere motor nodig is. Ik weet wel dat je meer koppel en dus trekkracht hebt bij een grotere motor. Indertijd heeft men hier in Europa auto' s gebouwd met een "kleine" motor met zestien kleppen en eventueel met een turbo om aldus meer koppel te ontwikkelen. Nu werken ze met computerchips. Denk maar aan chiptuning. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG
jkb.dnf Geplaatst: 16 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2017 (aangepast) Allereerst dankjewel iedereen voor de reacties! @Aardgasrijder Bedankt voor de bevestiging. Wel vervelend dat de garagehouder dan zei dat de ervaring op CNG echt helemaal anders is… Het betreft inderdaad een RAM, en in Amerika zijn er inderdaad (weinig) modellen die een veel langere bak hebben voor de CNG-tanks. Ik denk toch, gezien de omstandigheden, dat LPG hier de betere keuze is. Minder plaatsverlies en een groot bereik voor een relatief kleine tank. Toch beter dan benzine en al zeker diesel… @Dr Nick Bedankt voor de tip! En absoluut, in jouw geval zou ik ook niet twijfelen en voor CNG gaan, puur al omdat je deel uitmaakt van iets nieuws, en inderdaad overal kan parkeren. Ik snap wel niet waarom LPG hier geweigerd wordt in parkings. In Nederland, Duitsland, … is dat allemaal geen probleem, er daar gaat ook niets mis… Het is mede door zo'n redenen dat mensen zijn gaan kiezen voor meer vervuilende brandstoffen kiezen. Als een CNG-tank lekt in een parkeergarage, is er ook ontploffingsgevaar, en als ik mijn fornuis laat aanstaan, ook. Van wat ik gelezen heb hangt CNG tegen het plafond en kruipt LPG in de putjes op de grond, maar niemand gaat een sigaret aansteken aan de grond of tegen het plafond, toch? Overal wordt LPG als minder veilig bestempeld, maar buiten vervliegt het (weinige) gas in beide gevallen, en binnen vormen ze beide een reëel gevaar, niet? En inderdaad, wel jammer dat CNG nog steeds gewonnen wordt uit bronnen die aan het opraken zijn (net zoals benzine). LPG niet, volgens mij, wat op zijn beurt dan misschien weer beter is voor hebt milieu wat dat betreft… Nu ja, LPG is al een grote stap vooruit tegenover benzine, vind ik… LPG en CNG zijn beide nog steeds fossiele brandstoffen, die schadelijk blijven voor het milieu (hoewel minder). Ideaal vind ik een elektrische auto. Elektriciteit kan 100% zonder schade opgewekt worden, en ze zijn comfortabel! Helaas ben ik weinig met de actieradius van de beschikbare modellen te klein voor mij, en de Tesla Model X (naar mijn wensen) is wel wat duur (en dan nog tank je met een gasauto op enkele minuutjes, in plaats van uren als je ergens moet raken). Maar dit bekijk ik nog is, want een Tesla is wel heel futuristisch en mooi, en het beste voor het milieu, volgens mij. Ook jouw voorstel qua tanks ga ik eens bekijken! De kofferruimte wil ik 100% vrijhouden (daarom kies ik net voor een RAM), maar wat onderaan mogelijk is, moet ik eens bekijken. @Kris81 To each their own. De grote motor betekent daarom niet altijd 'vervuilender'. Zeker bij hogere snelheden kan een kleine auto meer uitstoten, omdat die met een kleine motor veel meer werk moet doen om hetzelfde gedaan te krijgen. Ik ben niet zo'n fan van de Europese "steek maar een zo klein mogelijke motor in een auto met een zo groot mogelijke power-output die het veel sneller veel harder te verduren krijgt"-denkwijze. Daarnaast stoot zo'n RAM volgens mij zeker niet meer uit op LPG dan de gemiddelde Belg met al hun diesels… RAM is, zoals aangegeven, niet om 30.000 km per jaar mee af te leggen. 16 augustus 2017 aangepast door jkb.dnf
wimdc Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Tarieven verkeersbelasting voor lichte vracht vind u hier: https://belastingen.vlaanderen.be/tarief-groene-verkeersbelasting-voor-lichte-vrachtwagens-vanaf-01072017 Een Dodge RAM 5,7 Liter is Euronorm 5 en MTM is tussen 2,5 en 3,5 ton. Als je dat berekent, op benzine en/of LPG, kom je ongeveer op 139 Euro uit. OP CNG heb je vrijstelling van deze 139 Euro t.e.m. 2020.
wimdc Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 In een Dodge RAM 5,7L kan je 170 liter LPG doen, in een tank van 200 liter. Range is 900 km, en kost is ongeveer 60 Euro. Verbruik is dus 18 à 19 liter LPG per 100 km. Indien CNG zal je 2 grote flessen nodig hebben in de laadbak. Een V8 op LPG in een pick-up truck vervuilt totaal niet als je dat vergelijkt met een opgefokte turbodiesel in een gelijkaardig voertuig. De V8 draait steeds op een vrij laag toerental, terwijl de diesel NOx en fijn stof produceert! LPG is geen broeikasgas. CNG en LPG zijn niet noodzakelijk fossiele brandstoffen, aangezien beide gassoorten reeds in bio versie en/of synthetische versie bestaan.
Dr Nick Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 toch nog een paar opmerkingen.... 29 minuten geleden, jkb.dnf zei: Ik snap wel niet waarom LPG hier geweigerd wordt in parkings. In Nederland, Duitsland, … is dat allemaal geen probleem, er daar gaat ook niets mis… Het is mede door zo'n redenen dat mensen zijn gaan kiezen voor meer vervuilende brandstoffen kiezen. Als een CNG-tank lekt in een parkeergarage, is er ook ontploffingsgevaar, en als ik mijn fornuis laat aanstaan, ook. Van wat ik gelezen heb hangt CNG tegen het plafond en kruipt LPG in de putjes op de grond, maar niemand gaat een sigaret aansteken aan de grond of tegen het plafond, toch? Overal wordt LPG als minder veilig bestempeld, maar buiten vervliegt het (weinige) gas in beide gevallen, en binnen vormen ze beide een reëel gevaar, niet? LPG is zwaarder als lucht en valt dus op de grond, CNG is lichter als lucht en zal dus met de ventilatie meegenomen worden. Een sigaret wordt nogal te vaak uitgedaan op de grond.... en daar zit dus die redenering... Qua veiligheid zit CNG beter als benzine heb ik hier geleerd. 32 minuten geleden, jkb.dnf zei: En inderdaad, wel jammer dat CNG nog steeds gewonnen wordt uit bronnen die aan het opraken zijn (net zoals benzine). LPG niet, volgens mij, wat op zijn beurt dan misschien weer beter is voor hebt milieu wat dat betreft… LPG is een restproduct van het creeren van benzine, diesel, petroleum. Vroeger zorgde dit voor de vlam boven de raffinaderijen, naderhand hebben ze hier geld in gezien. Het is de laatste stap in raffineren.... of zo hebben ze het mij altijd verteld... 34 minuten geleden, jkb.dnf zei: Ideaal vind ik een elektrische auto. Elektriciteit kan 100% zonder schade opgewekt worden, en ze zijn comfortabel! Helaas ben ik weinig met de actieradius van de beschikbare modellen te klein voor mij, en de Tesla Model X (naar mijn wensen) is wel wat duur (en dan nog tank je met een gasauto op enkele minuutjes, in plaats van uren als je ergens moet raken). Maar dit bekijk ik nog is, want een Tesla is wel heel futuristisch en mooi, en het beste voor het milieu, volgens mij. de electriciteit kan dan wel 100% duurzaam ontwikkeld worden, de opslag daarentegen..... Die batterijen zijn ook niet bepaald milieuvriendelijk. Als je dan toch de ideale oplossing wil, denk ik dat we meer richting fuel cell technologie moeten denken. H2 kan opgewekt worden met electriciteit, kan dan snel overgetankt worden, en kan terug electriciteit opwekken in de wagen. En dit met een van de meest rendabele vormen van energieopslag. Jammer genoeg is deze technologie nog niet wat het moet zijn, of willen ze er niet in investeren vanwege economische redenen.... wie weet....? En dan kom je op dit moment bij Hyundai, die zijn net iets beter betaalbaar als een Tesla denk ik autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
jkb.dnf Geplaatst: 16 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2017 @wimdc Ik wist niet dat het voordeel van CNG ook gold voor lichte vracht, maar dat vind ik nu niet erg. €150 taks is echt niet veel. Ik dacht trouwens dat de Euronorm van de RAM, die ik op het oog had, Euro 6 was, maar heel zeker ben ik niet. Desalniettemin dacht ik dat de Euronorm en brandstof niets uitmaakt bij lichte vracht? Het is wel belangrijk voor lage emissie zone's etc., maar daar zit je met vrijwel elke (ietwat recentere) benzine- of LPG-auto wel goed. En wat je zegt over die V8 is dus inderdaad wat ik bedoelde. De motor heeft een hogere kracht-output bij lagere toerentallen en dit specifiek voertuig heeft 8 versnellingen, dus uitstoot valt echt mee, en al helemaal op gas! @Dr Nick Dat is inderdaad correct, maar de kans dat een brandende sigaret LPG gaat ontsteken is héél klein (net zoals bij benzine)... Het aansteken van een sigaret is wat gevaarlijk is. In de tijd van LPG zei men ook dat LPG aanzienlijk veiliger is dan benzine... Feit is dan wel dat benzine zich eerder explosief gedraagt, en LPG-tanks ook gas vrijlaten om explosies te voorkomen. En zoals ik al eens heb gezegd: in andere landen laten ze LPG in garages gewoon toe... Zijn die landen dan echt zo fout? Een benzinelek is meer waarschijnlijk, en ook héél gevaarlijk, om er dan nog maar van te zwijgen dat de afzuiging in onze parkeergarages vaak ondermaats is, en er enkel voor zorgt dat je niet stikt van uitlaatgassen. En de opslag van elektriciteit is inderdaad het grootste probleem qua milieu-impact, prijs, gewicht, ... maar een batterij kan wel voor een groot deel gerecycled worden, en opslag (of een alternatieve brandstof) zal altijd nodig zijn als back-up of om het voertuig op gang te krijgen. (Denk maar aan een lamp die 100% van zijn eigen energie (licht en warmte) gebruikt om te blijven branden: de lamp moet eerst van ergens anders energie hebben gehaald om aangezet te worden...) Enige jammere vind ik nog wel dat je de Kanaaltunnel niet doorkan met LPG én CNG. Ergens snap ik het wel, maar een benzine-auo vormt op die manier eigenlijk ook een gevaar...
Dr Nick Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 ja, klopt idd wat je zegt. Maar het is maar de redenering die mij het meest logisch lijkt die ze gehanteerd hebben. Ik ben daarom ook niet altijd akkoord. en welke lamp kan van zijn eigen energie branden??? dat is iets nieuws voor mij... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Kris81 Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die taks op lichte vrachts ? Ging dat niet duurder worden ? Of is dat enkel voor diesel ?
jkb.dnf Geplaatst: 16 augustus 2017 Auteur Geplaatst: 16 augustus 2017 @Dr Nick Dat is de theorie die ik gebruikte als vergelijking. Ken je die niet? Een lamp die brandt en zijn eigen energie, in al zijn vormen, gebruikt om te blijven branden. In de praktijk ben je hier niets mee, net als bij een auto. Als jij die lamp wil gebruiken om je kamer te verlichten, gaat er energie verloren. Als die lamp brandt in een donkere kamer, en jij komt binnen, ben je zichtbaar. Maar vanaf dat je zichtbaar bent, absorbeer je dus het licht en is de energie (licht) naar jou verloren gegaan. De lamp zal dus steeds minder fel branden. Daarbovenop moet de energie eerst van ergens anders komen (zoals netstroom) om daarna pas naar licht en warmte omgezet te worden. Een beetje zoals een waterfontein: je doet er 1 keer water in, en die wordt telkens hergebruikt. Maar als je er van zou drinken, gaat hij minder en minder water spuiten... @Kris81 Waar heb jij dit precies gehoord? Ik heb er alleszins nog nooit van gehoord... Het voordeel aan lichte vracht is net dat je cilinderinhoud of brandstoftype niet uitmaakt. Al rij je met een Euro 3 3.0L diesel... Een 5.7L Hemi op LPG zou ook sowieso zwaarder belast worden dan een lichte turbodiesel bij personenauto's, maar dat vind ik ook niet correct... Dit is de enige manier dat je ervan kan profiteren.
wimdc Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 Nogmaals: de verkeerstaks voor lichte vracht vanaf 1 juli 2017 !! https://belastingen.vlaanderen.be/tarief-groene-verkeersbelasting-voor-lichte-vrachtwagens-vanaf-01072017 Is voornamelijk aangepast voor kleinere lichte vrachten onder de 2500 kg MTM.
Dr Nick Geplaatst: 16 augustus 2017 Geplaatst: 16 augustus 2017 en ik heb dat van die lamp echt nog nooit gehoord. Snap het precies ook niet helemaal... autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen