tuftuf

onze eerste CNG-reis naar Frankrijk

Recommended Posts

tuftuf    2

Wij kochten in februari 2017 een Opel Zafira op cng. Daarnaast ruilden we onze vouwtent in voor een caravan (max gewicht 1300).

Tot de maand juli waren we heel tevreden over onze aankopen, (weekendje zeeland als test verliep prima) maar na onze reis door Frankrijk vorige maand, werden we in onze bewuste keuze voor cng wat ontnuchterd. Ook al wisten we op voorhand dat de reis door Frankrijk het moeilijkste van de keuze werd, was het toch effe slikken.

We reisden vanuit België naar Bretagne, vandaaruit naar de Pyreneeën en dan terug naar België.

We tankten:

- net voor de grens in Dour bij een nieuwe dats: toppie

-  Le Havre: de eerste ervaring met een verlaten Frans Engie station., maar ok

- Nantes: Engie station: station ok, maar gps had het juiste adres niet gevonden, doodlopende straat ingereden, caravan moeten afkoppelen... enfin...gelukkig is er de Pit-app met google-maps begeleiding! 

- Bordeaux: Engie station: Help! gasstation deed het niet! Op de sticker stond dat de keuring net een week verlopen was. Gebeld naar het noodnummer: Na veel gedoe zou een technicus komen, maar we moesten minimum een uur wachten!  Die tijd hadden we niet, dus verder op benzine...

- Volgende dag: Agen : 2e keer Help! met de caravan helemaal door de stad (tankstation ligt aan andere kant van de stad dan de snelweg.)Tankstation ligt aan verwilderd plekje met bomen waar we niet onder konden met onze caravan. Dus, caravan weer afgekoppeld. Met auto naar de pomp gereden: Betaalautomaat deed het niet!!! Weer gebeld. Nu moesten we 3 uur wachten.  Ik wist niet van mezelf dat ik in 't Frans zo boos kon worden ! Dus weer verder op benzine..

- Toulouse: oef, getankt... station ligt niet zo ver van de ring: Ok

Terugreis: 

-Toulouse: 1 van de 2 pompen was kapot, en de technicus was net aangekomen. Wij wilden aan de 2e pomp tanken, bleek die ook kapot. Gelukkig stond die man er nog en heeft die het in 30 minuten gemaakt...

- Limoges: Moeilijk te vinden tankstation. Er zijn twee hekken op een straat die naar omhoog gaat. Je moet het hoogste hek nemen, dan een rondje rijden op het terrein van de EDF en bijna aan de uitgang staat een pomp. Ze deed het wel. Ondertussen was een werkneemster van de EDF al naar ons gekomen en in haar beste Engels gezegd dat we verkeerd zaten en of we een camping zochten.. lol )

Parijs/ Marcassous: prima terrein, wel wat omslachtig om er te komen vanaf de autostrade, maar wel ok

- Voor Rijsel: ideaal tankstation van Total (wel oppassen dat je niet het pistool voor de vrachtwagens neemt, mijn man heeft zich er aan bezeerd..)

Naast deze cng-tankstationgrappen, viel het ons tegen dat we maar 200 km op gas en een 65 - 80 km op benzine konden rijden ( met geladen caravan ).Dit was op sommige momenten echt spannend en we hebben regelmatig onze reserve-bidon uit de caravan moeten halen...

Nu zitten we in dubio: 

teruggaan naar een dieselwagen, caravan verkopen en terug met tent reizen of enkel nog op reis gaan naar Italië...

We laten het nog even bezinken...

We blijven absoluut fan van CNG; Maar Frankrijk, caravan en cng is mss te veel van 't goede...

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JJR    119

De Franse merken zijn niet op de CNG-kar gesprongen en dus doen de verkooppunten aldaar ook niet mee (of andersom). Daarom ben ik als tevreden Citroën-rijder naar VW gegaan.
Je merkt ook dat het Duitse en Italiaanse auto's zijn die op CNG rijden en in die landen is het netwerk uitstekend.
Een spijtig verhaal voor een bewuste keuze als je op vakantie (naar of door Frankrijk) wil. En wat zou Frankrijk zijn zonder toeristen? Maar dat zijn overwegend diesel-rijders en die voelen geen hinder om Frankrijk te mijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Kris81    103

Wij zijn nog steeds in Frankrijk en tot nu geen al te grote verrassingen gehad. Ik heb ook een noodbidon van 10 liter benzine mee. Maar nog niet nodig gehad. ( maar we zijn nog niet thuis ). Zelf denk ik eraan volgend jaar een keer Oostenrijk en Italië te doen. Ook omwille van meer CNG-mogelijkheden. Ik heb een Frans artikel gelezen dat Total in Frankrijk heel wat stations wil uit rusten met CNG. Hopelijk maken ze dit ook waar. Doe dus die Zafira nog niet weg, zou ik zeggen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
5 uren geleden, JJR zei:

De Franse merken zijn niet op de CNG-kar gesprongen en dus doen de verkooppunten aldaar ook niet mee (of andersom). Daarom ben ik als tevreden Citroën-rijder naar VW gegaan.
Je merkt ook dat het Duitse en Italiaanse auto's zijn die op CNG rijden en in die landen is het netwerk uitstekend.
Een spijtig verhaal voor een bewuste keuze als je op vakantie (naar of door Frankrijk) wil. En wat zou Frankrijk zijn zonder toeristen? Maar dat zijn overwegend diesel-rijders en die voelen geen hinder om Frankrijk te mijden.

Hoe bevalt een VW-wagen jou als ervaren Citroën-gebruiker?

Wist je trouwens dat het woord Citroën in Frankrijk niet bestaat en dat je eigenlijk met een Nederlandse wagen rondreed, eerst wilde hij het een citroen noemen maar met de puntjes op de e klinkt het wat meer Franstalig. Wat ik hier schrijf weet ik van iemand die als ingenieur bij Opel Belgium heeft gewerkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JJR    119

Ik ben zeer tevreden over mijn Caddy Maxi. We gingen voor een auto met 7 plaatsen en Citroën deed naar mijn gevoel te weinig inspanningen voor het milieu. We zijn ook bij Opel geweest maar de twee extra plaatsen in de zafira waren geen volwaardige plaatsen en leken ons wat krap met aankomende tieners. Tot nu toe vallen de onderhoudskosten bij VW ook nog redelijk mee (zie verder op het forum).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
tuftuf    2

Zonder caravan zal het idd beter te doen zijn:  Verbruik lager, niet met sleurhut door dorpskommen moeten rijden om te tanken.. Tja, we blijven in dubio. Mijn man wil terug naar een diesel, ik wil cng houden en volgende zomer naar Italië gaan en de zomer daarna is Frankrijk mss beter voorzien..(kleine hoop).  Diesel is geen toekomstgerichte optie meer,  vind ik.

Het artikel van Total (uitbreiding cng) heb ik ook gelezen. Maar er blijft in 't midden van Frankijk een groot gebied waar geen cng te tanken is en zal zijn.  Wel zijn de cng-pompen van Total een zegen tov die van Engie!!

Verder zijn wij heel tevreden over het rijden en tanken in België. Onze 2e wagen rijdt trouwens ook op cng. Mijn man rijdt al 3,5 jaar met een volkswagentje UP op cng.  Ideaal wagentje, rijdt heerlijk! Tanken doen we meestal bij de DATS. Ideaal! In de winter ga ik in de auto zitten terwijl hij aan 't vullen is en zit ik lekker warm!  Neen, verder zijn wij wel tevreden. Nu Frankrijk nog.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
tuftuf    2

oh ja, dit wilde ik nog zeggen. De technicus in het tankstation in Toulouse vertelde ons dat der geen verschil is tussen cng, eco cng en bio cng. Enkel de prijs is verschillend (en hoe!) Het is gewoon een bijdrage die je levert voor eco en bio, maar je tankt hetzelfde. Idealisten, toch, die Fransen? 

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Aardgasrijder    397

@tuftuf jammer dat je Frankrijkervaring een dubbel gevoel geeft.

Zelf heb ik ook net een caravan aangekocht en trek ik er volgend jaar of het jaar erna mee naar Frankrijk.

In Frankrijk zou er tegen 2019 een impuls komen op gebied van CNG, helaas is dit vrij laat, we spreken over nog ruim 2 jaar.

Het is inderdaad wel zo dat een caravan je verbruik serieus verhoogt en dat de geringe tankinhoud dan ons allen parten speelt (behalve de VW Caddyrijders  :))

Een goede planning is altijd noodzakelijk, ook al heb jij 25 kg CNG aan boord, zelf ga ik het moeten stellen met 15 kg :/ Ik heb daarentegen wel een volwaardige benzinetank van 50l die ik dan kan aanspreken in geval van nood.

Het is jammer, maar ik hoop toch op een positieve impuls in Frankrijk, dit door de opgelegde normen van Europa.

Misschien dat we ons gelukkig kunnen prijzen met het feit wanneer we een elektrische wagen zouden gekocht hebben, dan stonden we altijd aan de kant wegens een gebrek aan laadpunten? :P9_9

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Misschien dat we ons gelukkig kunnen prijzen met het feit wanneer we een elektrische wagen zouden gekocht hebben, dan stonden we altijd aan de kant wegens een gebrek aan laadpunten? :P9_9

De bron van een elektrische wagen is nog steeds de elektriciteit via laadpalen, wanneer gaat men die bron eens vervangen door een alternatief als thorium. Het rijbereik van iedere elektrische wagen is dan theoretisch onbeperkt! ( tot de brandstofcel is uitgeput maar dit kan 100 jaar duren )

De politici kunnen ons dan belasten onder de vorm van afstand rijden kwestie om deze wagen legaal te krijgen want anders laten ze het nooit toe dat dit gebeurt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dr Nick    54

wordt al in het artikel vermeld, Thorium brengt niet genoeg op, dus economisch niet interessant. Ongeacht of het beter is of niet....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
JJR    119

Dus licht radioactief met een halfwaardetijd die zo lang duurt als het universum reeds bestaat... als potentiële vervanger van uranium in kerncentrales... niet echt geruststellend.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dr Nick    54

het zou nog altijd beter zijn als uranium omdat het afval maar een fractie is van wat uranium achterlaat. Er komt gewoon veel meer energie uit dezelfde hoeveelheid materiaal als je thorium met uranium vergelijkt. En het grote verschil is dat er niet zo'n explosiegevaar is als bij uranium.

of zo heb ik het toch altijd begrepen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
stefanmiler    86
Op 8/12/2017 om 21:44, tuftuf zei:

Ik wist niet van mezelf dat ik in 't Frans zo boos kon worden ! Dus weer verder op benzine..

Een Franse colère zegt men toch ;)

Richting Oostenrijk ging vanzelf met mijn Zafira, misschien volgend jaar Italië of Slovenië eens ontdekken?  Kroatië loopt ook achter, als je enkel in het noorden blijft lukt het nog wel.

• Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen