Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Caddy maxi dubbele cabine (lichte vracht) - CNG


Aanbevolen berichten

Sinds enkele weken ben ik de trotse eigenaar van een Caddy Maxi met dubbele cabine (dus chauffeur & passagier en dan een tweede zetelrij met drie volledige stoelen met daarachter een wand met de laadruimte achter). Gezien de laadruimte 50% van de wielbasis bedraagt, kan deze worden ingeschreven als lichte vracht. De laadruimte is net iets meer dan 1.5 meter.

Tot voor kort kon dit niet in combinatie met CNG maar dus toen ik hem bestelde (eind april) wel.

 

Heel prettige wagen om mee te rijden! Ik haalde met mijn eerste tankbeurt 4.9 kg H-gas / 100 km (DATS24 Lokeren, waar vandaag nog een Mercedes achter mij stond, die dus even moest wachten...); dus lijkt me sterk gelijkaardig met de 'gewone'' Caddy maxi.

Wie meer info wil, geef gerust een seintje.

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, enkele foto's dan...

 

Wat meer details: Caddy Maxi; vertrokken vanaf de "personenversie" Trendline - Dark & Cool, ombouw naar lichte vracht / dubbele cabine.

Heeft een "lelijke" sticker omdat een lichte vracht onmiddellijk naar de keuring moet en ik geen risico wou lopen nog eens te moeten gaan.

Ging trouwens administratief niet echt vlot bij de keuring (Kontich); ik hoorde aan de kassa "ze zouden dat beter afschaffen dat CNG gedoe, zo veel werk"...

Uiteindelijk alles in orde, moet enkel de sticker van de lichte vracht nog kleven; ik kreeg trouwens ook een sticker voor de vooruit waar CNG op vermeld staat, ik vermoed over de keuring van de tanks (?). Die ga ik niet hangen...

 

Voornaamste opties:

  • Parkeersensoren voor en achter (zo krijg je ook Parkpilot). Sensoren werken zeer goed, er zitten er ook aan de zijkanten zodat je eigenlijk rondom rond een goed beeld hebt van obstakels
  • Adaptieve cruise control: werkt zeer goed; in tegenstelling tot wat ik en de garage dacht, blijft het werken als je schakelt. Wordt enkel uitgeschakeld als je remt
  • Bij de adaptieve cruise control zit ook emergency brake; noodremfunctie: nog niet getest...
  • DAB+ radio
  • trekhaak (vast)

De dark & cool editie samen met de opties maken het echt een heel aangename wagen om mee te rijden.

Er passen drie kinderstoelen naast elkaar op de achterbank en dan is er nog genoeg ruimte in de laadruimte!

IMG_20170730_114230.jpg

IMG_20170730_114103.jpg

IMG_20170730_114132.jpg

IMG_20170730_114156.jpg

aangepast door mate.ongenaert
update
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, mate.ongenaert zei:

Ging trouwens administratief niet echt vlot bij de keuring (Kontich); ik hoorde aan de kassa "ze zouden dat beter afschaffen dat CNG gedoe, zo veel werk"...

 

>:(

  • Verward 1
  • Triest 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

een vraagje: hoeveel kg cng, en hoeveel liter benzine kan er in deze versie met trekhaak?

 

In de "Maxi" versie, zowel in de personenversie (met 7 zitplaatsen) als de dubbele cabine versie (zoals ik heb, 5 zitplaatsen + laadruimte) als de bestelwagen-versie (2 zitplaatsen + laadruimte) zitten 5 gastanks, voor in totaal 37 kg CNG. De "korte" versie van de Caddy (zonder Maxi) heeft 4 gastanks.

De benzinetank is 12 l. Mijn gemiddeld verbruik zit net onder de 5 kg. H-gas / 100 km dus ongeveer 700-750 km. op een volle gastank + nog eens +- 170 km op benzine (ik reken 7 liter, geen idee wat het verbruik is).

De trekhaak verandert niks aan de gas of benzinetanks voor zover ik dus weet; enkel kan je met een vaste trekhaak geen derde zetelrij nemen in de personenversie (dus geen 7 zitplaatsen). Dit was voor mij sowieso geen probleem gezien de dubbele cabine.

Anders kan je enkel een afneembare trekhaak nemen die minder mag trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr Nick Misschien was dat vroeger wel zo? In de huidige versie kan je kiezen voor een afneembare trekhaak of een vaste. Ik dacht dat de afneembare minder mocht trekken maar dat lijk in de configurator niet het geval te zijn.

Maar nu herinner ik me wel waarom ik een vast heb gekozen: is een pak goedkoper. Bij beiden kan je geen derde zetelrij hebben, maar verder heeft het geen invloed op de tanks: ik heb alvast de volle 37 kg capaciteit.

Het heeft wel even geduurd vooraleer ik een dubbele cabine in combinatie met CNG kon bestellen. Dat dit vrij lang duurde had blijkbaar wel te maken met de plaatsing van de gastanks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, mate.ongenaert zei:

In de huidige versie kan je kiezen voor een afneembare trekhaak of een vaste. Ik dacht dat de afneembare minder mocht trekken maar dat lijk in de configurator niet het geval te zijn.

Maar nu herinner ik me wel waarom ik een vast heb gekozen: is een pak goedkoper. Bij beiden kan je geen derde zetelrij hebben,

 

Hopelijk kan de verkoper (bij de dealer) wel de exacte informatie geven.

Maar het gebeurt soms dat ze het ook niet "direct" weten.

Te begrijpen, met de duizend-en-één modellen en variaties dat tegenwoordig elk merk aanbiedt.

 


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, StevenTh zei:

Ik heb ook interesse om deze wagen te kopen.

Blijkbaar kan je subsidies krijgen voor de aankoop van een lichte vracht op cng:

https://www.vlaanderen.be/nl/mobiliteit-en-openbare-werken/voertuigen/milieuvriendelijke-wagens

Weet iemand hier meer over?

als je goed leest, zie je dat het voor particulieren enkel waterstof en elektrisch is, CNG is enkel voor bedrijven.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Koen63 Zou heel goed kunnen, ik heb de auto op 12 juli afgehaald bij Imschoot, ik wist dat er nog iemand bijna dezelfde wagen had besteld dezelfde week als ik. Ik was ook al (denk net als jij) gaan kijken tijdens het autosalon maar toen ging dubbele cabine nog niet met CNG. Leuk toeval! 

 

Ik zit nu na 1700 km ook op een gemiddelde van 4,9 kg Hgas/100 km. Verder ook tevreden van ACC en DAB+ hoewel in sommige regio's hij overschakelt naar FM. Maar er komen stelselmatig DAB+ antennes bij. De trekhaak komt met de drie kinderen later wel van pas denk ik, voorlopig zijn ze nog wat te klein om fietsjes mee te nemen. Heb het uiteindelijk ook gedaan voor de herverkoopwaarde. Misschien rijden we ooit wel eens achter elkaar... 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@mate.ongenaert.

Ik heb er de mijne op 7/7 afgehaald. En was idd ook al tijdens het salon gaan informeren.

Heb jij ook nog de salonvoorwaarden gekregen (gratis comfortpack, salonkorting, salonkorting boost), uitgezonderd de overnamepremie?

 

DAB+ die overschakelt naar FM ben ik nog niet tegengekomen. Of is dat enkel wanneer eenzelfde zender zowel DAB+ als FM uitzendt. Hier luister ik meestal naar Club FM op DAB+. Als die zender soms even uitvalt hoor ik niets meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Koen63 zei:

@mate.ongenaert.

Ik heb er de mijne op 7/7 afgehaald. En was idd ook al tijdens het salon gaan informeren.

Heb jij ook nog de salonvoorwaarden gekregen (gratis comfortpack, salonkorting, salonkorting boost), uitgezonderd de overnamepremie?

 

DAB+ die overschakelt naar FM ben ik nog niet tegengekomen. Of is dat enkel wanneer eenzelfde zender zowel DAB+ als FM uitzendt. Hier luister ik meestal naar Club FM op DAB+. Als die zender soms even uitvalt hoor ik niets meer.

 

je moet daarvoor idd uitzending op zowel DAB als FM voor hebben. Als je bv QMusic of MNM ofzo opzet, dan heb je dat voor. Je hoort dan ook het verschil in kwaliteit. DAB geeft een voller geluid.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Op 14/8/2017 om 13:21, mate.ongenaert zei:

@Koen63 Zou heel goed kunnen, ik heb de auto op 12 juli afgehaald bij Imschoot, ik wist dat er nog iemand bijna dezelfde wagen had besteld dezelfde week als ik. Ik was ook al (denk net als jij) gaan kijken tijdens het autosalon maar toen ging dubbele cabine nog niet met CNG. Leuk toeval! 

 

Ik zit nu na 1700 km ook op een gemiddelde van 4,9 kg Hgas/100 km. Verder ook tevreden van ACC en DAB+ hoewel in sommige regio's hij overschakelt naar FM. Maar er komen stelselmatig DAB+ antennes bij. De trekhaak komt met de drie kinderen later wel van pas denk ik, voorlopig zijn ze nog wat te klein om fietsjes mee te nemen. Heb het uiteindelijk ook gedaan voor de herverkoopwaarde. Misschien rijden we ooit wel eens achter elkaar... 

Wel ik had hetzelfde gevoel over de DAB die switcht.

Op de radio is soms moeilijk te zien op welke deze nu ontvangt.

Het is beginnen opvallen omdat ik LED's in de mistlichten had gestoken en er ruis op de DAB zat.

 

Naar stof moet je niet zien, camera was vuil, maar te laat opgemerkt.

IMG_2101.JPG


Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...