Ga naar inhoud
Sofie

Abnormaal gasverlies na tanken CNG dats Torhout

Recommended Posts

Sedert een tweetal maand merken wij telkens hetzelfde probleem bij Dats Torhout. 

Na het tanken krijgen we niet het gekende 'psssht' geluid. Als we daarna beginnen te rijden loopt onze tank zienderogen leeg. 

Als we dan naar een andere CNG pomp gaan, Zedelgem bvb, opnieuw tanken, horen we wel het pssssht geluid en verbruikt de wagen normaal zijn aardgas. We gingen hiermee reeds naar de garage, aan onze tank blijkt er niets te zijn. Het probleem zou bij de pomp kunnen liggen. Heeft iemand dezelfde ervaring hiermee?

aangepast door Aardgasrijder
Titelaanpassing

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
59 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

@Sofie met welke wagen rij je rond?

Vw caddy maxi aangekocht 2016

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
9 uren geleden, Sofie zei:

Sedert een tweetal maand merken wij telkens hetzelfde probleem bij Dats Torhout. 

Na het tanken krijgen we niet het gekende 'psssht' geluid. Als we daarna beginnen te rijden loopt onze tank zienderogen leeg. 

Als we dan naar een andere CNG pomp gaan, Zedelgem bvb, opnieuw tanken, horen we wel het pssssht geluid en verbruikt de wagen normaal zijn aardgas. We gingen hiermee reeds naar de garage, aan onze tank blijkt er niets te zijn. Het probleem zou bij de pomp kunnen liggen. Heeft iemand dezelfde ervaring hiermee?

Als ik het goed begrijp krijg je pas problemen wanneer je meer kilogram druk in je tanks hebt dan bij dat andere tankstation?

Hoeveel kilogram heb je getankt? Probeer eens te informeren naar een andere VW garage want het probleem kan wel eens aan de wagen zijn, je hebt twee jaar garantie wanneer je de wagen nieuw hebt aangekocht..

aangepast door Lage Emissie Zone

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

In welke gemeente woon je, we kunnen met je meedenken en adviseren bij wie je de wagen opnieuw kan laten controleren.

Het probleem zit waarschijnlijk ter hoogte van je overdrukventiel dat niet goed afsluit. Sommige garages hebben geen of weinig ervaring met CNG.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

In welke gemeente woon je, we kunnen met je meedenken en adviseren bij wie je de wagen opnieuw kan laten controleren.

Het probleem zit waarschijnlijk ter hoogte van je overdrukventiel dat niet goed afsluit. Sommige garages hebben geen of weinig ervaring met CNG.

We wonen in Jabbeke. Volgens onze ervaringen nu zit het probleem niet in het aantal getankte kg's maar wel in de manier waarop we de aardgas afsluiten bij einde tanken. Het zou een hele hulp zijn mochten je me verder kunnen helpen want volgende maand gaan we op reis naar Engeland (waar de CNG heel schaars is en willen we dit absoluut vermijden)

groetjes

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 7/29/2017 om 07:41, Sofie zei:

We wonen in Jabbeke. Volgens onze ervaringen nu zit het probleem niet in het aantal getankte kg's maar wel in de manier waarop we de aardgas afsluiten bij einde tanken. Het zou een hele hulp zijn mochten je me verder kunnen helpen want volgende maand gaan we op reis naar Engeland (waar de CNG heel schaars is en willen we dit absoluut vermijden)

groetjes

Is het mogelijk om op een veilige manier je tankbeurt te filmen en dit hier te plaatsen?

Op het einde van je tankbeurt hoor je bij het afkoppelen van het pistool een sissend geluid aan je vulopening? Zoals je hier kan zien mag je op het einde niks meer horen wanneer het pistool is verwijderd. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoogstwaarschijnlijk ligt de fout bij het tankstation, dat tankstation wordt ook elders in dit forum gemeld.

Het afblazen (psssht) gebeurt in het pistool om daar de druk weg te nemen zodat het terug mogelijk is om het te koppelen voor een volgende tankbeurt.
Het heeft geen invloed op jouw tankbeurt.

Als je wel normaal kan tanken in een ander tankstation dan is er niets aan de hand met je gasinstallatie. Een klep, die zou lekken na de ene tankbeurt en na een andere niet, is onwaarschijnlijk.
Als proef kan je ook nog eens bij een derde tankstation gaan tanken.

Wat ik echter niet versta is dat de tank “zienderogen leegloopt”
Dan zou je toch eens moeten nazien hoeveel kg je tankt en hoe ver je er mee kan rijden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vermoed inderdaad dat de fout bij de pomp zelf ligt. Met 'zienderogen' bedoel ik niet in een recordtempo leeg, maar je ziet de meter wel zakken met het blote oog. 5km rijden is al een streepje minder.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als ik het bovenstaande filmpje bekijk, dan is het moeilijk te vergelijken, omdat het tanksysteem anders is bij de dats pompen. Ik probeer een volgende tankbeurt te filmen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Sofie het is je wagen die de kleppen afsluit en niet de pomp. Ik heb dit probleem nog niet eerder gehoord. Normaal gesproken als je een lek zou hebben bij de gasinstallatie heb je altijd een lek en niet specifiek bij het tanken in 1 installatie.  Je hebt dus bij andere locaties geen problemen maar enkel bij dats in torhout?

Heb je ook al contact gehad met dats?

Ik heb wel weet van problemen in de zin van niet volledig kunnen voltanken icm VW en Dats. Dit probleem is echter al lange tijd van de baan

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik tank bijna uitsluitend op dit station en heb nog nooit problemen gehad , integendeell als ik hier tank rijd ik doorgaans het meeste km's op cng.

aangepast door wim70

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste allen

sedert de tip van onze garage (eens blazen op de plek van de toevoer van de wagen voor je koppelt met de CNG spuit = stof of zanddeeltjes wegblazen) hebben wij het

probleem niet meer voorgehad. 

Merci voor jullie reacties. 

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
26 minuten geleden, Sofie zei:

Beste allen

sedert de tip van onze garage (eens blazen op de plek van de toevoer van de wagen voor je koppelt met de CNG spuit = stof of zanddeeltjes wegblazen) hebben wij het

probleem niet meer voorgehad. 

Merci voor jullie reacties. 

Wat bedoel je met blazen. lucht uit de mond of met een perslucht luchtdruk uit een cilindertje?

aangepast door Lage Emissie Zone

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Sofie zei:

gewoon lucht blazen uit de mond op de toevoer bij de wagen

Als het probleem daar zit dan kan je overwegen om een kapje bij de garage aan te schaffen, bij de Caddy zit het er normaal standaard op,  er kan dan geen zand of stofdeeltje voor een lek zorgen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Sofie wanneer je getankt hebt, plaats je dan gewoon het beschermkapje terug op de nippel?

Ik heb deze oplossing ooit al eens een keer gelezen op het Duitse erdgasforum, echter had ik niet de link gelegd met het probleem dat je beschreef.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarschijnlijk is de druk, waarmee je tank bij Dats Torhout gevuld werd, te laag geweest.
Daarmee kan je de indruk gehad hebben dat je druk verloor omdat de aanduiding van de tankinhoud in het begin snel minderde.

De aardgasuitrusting van een auto is heel eenvoudig maar niet gekend door garagisten.
Bij het minste lek in het aanvoersysteem rijdt de wagen niet meer op gas.

Blazen op de vulaansluiting helpt even veel als een toverspreuk uitspreken bij het tanken. 

Mocht aan de vuldop een miniem lekje zijn door een zandkorreltje dan draait je motor niet meer op aardgas.

• Bedankt 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen