Populair bericht CNGarni Geplaatst: 22 juli 2017 Populair bericht Delen Geplaatst: 22 juli 2017 (aangepast) Nu ik iets meer dan een jaar een VW Golf TGI (niet variant) heb en onlangs een autovakantie op CNG achter de rug heb, wild ik graag mijn ervaringen meedelen, vooral omdat ik zelf info bij elkaar heb moeten sprokkelen en het gewoon handig is voor de volgenden om iets meer overzicht te krijgen. Heel prettig aan CNG is het verbruik en kostprijs, t.o.v. benzine. Mijn rit van Italië naar België ging 700km op CNG en 200km op benzine (S98), een bewuste keuze om toch op benzine te rijden (lees: op te rijden) omdat ik "voor de zekerheid" 25 liter benzine had getankt bij het begin van onze reis "voor het geval dat". Uiteindelijk nog geen 5 liter "echt nodig gehad" wegens 2 stations op dezelfde rit die "out-of-order" waren. Verbruik (altijd gehouden aan de max snelheden): 3.4kg/100km CNG, 6.2l/100km benzine S98 (volgens boordcomputer). Zééééééééér tevreden met deze cijfers! Met Google streetview heb ik vaak het tankstation eens bekeken, zo heb ik ervoor gekozen om b.v. niet In Straßbourg (FR) te tanken...op een lange terugrit heb ik geen zin om uit te zoeken hoe dat werkt. Handige app(s) Ik had mij de GibGas app aangeschaft (4 euro). -De app vergt wat gewenning en handigheid, want het is geen al te slimme-logische app maar met verborgen schoonheden. -Als je de GibGas app opstart, doet hij meteen een "radiussearch", dwz hij zoekt in een enorm ruim gebied alle CNG stations in je huidige buurt. -De info per tankstation is erg uitgebreid: betaalwijze, telefoonnumer (hoewel ik moet toegeven dat die ene keer dat ik eens wilde bellen naar het nummer zoals vermeld op de app, ik de boodschap kreeg dat het nummer niet in gebruik was...), soms opmerkingen over hoe je moet tanken, koppelmechanisme, etc. -Start met in de app de "GPS" in te schakelen (rechts bovenaan op het bolletje) -Handig is om je route reeds in te geven (druk op pijltje naar rechts naast het GPS bolletje): geef een startlocatie in (ik heb niet gevonden hoe je dat gewoon van je huidige locatie doet...) tip hierbij: geef stad, land in. Bijvoorbeeld Siena, Italy. Anders zoekt hij (onlogisch) bv in de VS naar "Siena". Wat handig is, dat je alle tankstations op/naast je route krijgt met de km-paaltjes erbij. Zo heb ik op een paar km na een perfecte pitstop kunnen maken in Duitsland omdat ik weet dat ik ruim 400km kan rijden op H-gas vanuit België. Je ziet dus van elk tankstation op hoeveel km deze gelegen is. *TIP: als je een tankstation heb gekozen, kan je deze bestemming navigeren met een eigen navigatieapp door te drukken op de navigatiepijl NAAST het tankstation van je keuze. Onderaan op het scherm heb je ook sneltoetsen naar google maps, maar dan kiest de GibGas app google maps en ken je niet je eigen navigatieprogramma kiezen. Ik heb 95% van de tijd Waze gebruikt. Alternatieve app om gewoon tankstations te vinden in je regio is de Pitpoint app (die ik nog steeds het liefst gebruik om gewoon te "kijken" naar omliggende tankstations). Handige website (naast Gibgas) is deze https://www.ngva.eu/get-directions om CNG-stations door Europa te vinden. Inclusief km-paaltjes. Tanken in Duitsland Algemeen/aandachtspunten -Er zijn veel tankstations in Duitsland, maar je moet sowieso toch best plannen plannen. -Prijzen tussen 0.95 - 1.15 euro/kg meestal. -Eerst tanken, dan betalen. -Ik heb nog niet buiten de uren hoeven tanken, dus ik weet niet of je dan wel kan tanken. -Verwar Erdgas niet met flüssiggas (LPG). -Tanken is via de NGV1 plug, de voor ons "klassieke" plug. In Duitsland komt deze in 2-varianten voor: de pistool (zoals bij ons), of de rechts slang. De pomphouders weten vaak zelf niet hoe het CNG tanken moet. Ik heb het (dankzij dit forum) dan maar zelf uitgezocht. Als je je zorgen maakt over tanken in Duitsland, lees dan dit (vooral tussen 1.02 en 1.09 is "belangrijk"): https://www.youtube.com/watch?v=UNeaYl1oLVQ De truc is dat het mondstuk van de spuit VOOR het koppelen op zijn "kortste" positie staat (draai maar eens aan de hendel), als je het mondstuk aansluit op je wagen, zorgt het draaien aan de hendel ervoor dat het mondstuk wordt verlengd en koppelt met de wagen. Bekijk het stukje tussen 1.02 en 1.09 van bovenstaand filmpje daarvoor! (Ze tonen het niet goed...) Leuk pluspunt: blijkt steeds H-gas! Tanken in Italië Hiervoor had ik aanvankelijk wel wat "zorgen", maar dat bleek geen enkel probleem. Integendeel, een relatief CNG-vriendelijk land! Algemeen/Aandachtspunten -Ik heb ongeveer 10x getankt in Italië, je moet zorgen dat je TIJDENS openingsuren gaat. Anders kan je geen CNG tanken. -Het is hier de gewoonte dat de pompbediende voor je tankt. Je kan/mag niet zelf tanken. Je kan ook niet tanken via een betaalterminal (ook niet de weinige tankstations die onbemand zijn. Voor CNG moet er iemand zijn). -CNG heet hier overigens METANO (sommige tankstations heten ook Metano, maar je vindt 'metano' bij allerlei tankstations). -Verwar metano niet met GPL (wat voor ons LPG is). -Het is helemaal niet uitzonderlijk om meer dan 2 pompen te zien. Ik heb in Maranello zelfs getankt (laten tanken dus) in een pompstation dat ENKEL metano had! 6 pompen en een heus station (naast/deel van Q8-station)! -Als je de keuze hebt, neem een pomp uit de zon, toen ik de pompbediende vertelde dat ik 15kg zou moeten kunnen tanken (pomp was gestopt na 8kg), heeft hij mij aan een pomp in de schaduw gezet en 5kg bij kunnen pompen!) -Betalen kan meestal met Maestro (Bancomat zoals de Italianen het kennen)/Bancontact. Mastercard/Visa heb ik niet geprobeerd. Met cash kom je er altijd...(maar 1 keer cash moeten betalen). -De aansluiting is vaak/meestal geen klassieke NGV1 koppeling, maar ze hebben altijd een adapterstuk liggen. Je hoeft je dus daarvan niets aan te trekken, je tankt toch niet zelf... -Prijzen liggen tussen 0.9-1.1 euro/kg, eerder beetje boven 1 euro/kg. -2x heb ik voor een CNG station gestaan "out-of-order" (op dezelfde rit) en 1x tijdens hun middagpauze van 2 uren (je kan dus niet tanken...). Deze laatste wist ik dankzij de GibGas app, maar toch naartoe gereden omdat het een 24h tankstation was (zeldzame selfservice station). Was inderdaad 24h in geval van benzine/diesel, maar vergeet het voor CNG. Ga tijdens de openingsuren! -Altijd H-gas! -Er rijden veel Fiat CNG (natural power) auto's rond (maar denk dat Italianen CNG nemen voor het economische aspect, dan wel voor het ecologische...). Aanschuiven heb ik nooit moeten doen, maar ik was nooit de enige op CNG in het station. Tanken in Zwitserland en Luxemburg Tanken in Zwitserland (Lugano) was eenvoudig: -Eerst tanken, dan betalen (je betaalt in euro's net iets minder dan het getal in Fr). Betalen deed ik met Mastercard/Visa, was eenvoudig. -CNG pistool, loskoppelen vergde wel wat inzicht en was helemaal anders dan bij ons. Je moet de pistool verder knijpen, zodat je een klein pinnetje kan losmaken. -Geen aan/uit knoppen, het werkt via een hendel. De hendel die je moet omhoog halen is de houder van het pistool, zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=6sN0YOJ25LI -Prijs: 1.5 euro/kg! -H-gas Tanken in Luxemburg was eenvoudig en identiek aan in Duitsland. -Was Duits-pistool type (dus met draaihendel) -Prijs: 0.67 euro/kg! -H-gas Tanken in België blijft gewoon het prettigst: je kiest zelf wanneer en waar je gaat tanken, altijd mogelijk met de kaart. Maar al bij al was het wel een zeer aangename CNG-ervaring in verschillende Europese landen, toch zonder teveel moeite overal kunnen tanken mits een klein beetje plannen! (Frankrijk is een ander verhaal...blijkbaar. ;-) ) 22 juli 2017 aangepast door CNGarni 2 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kris81 Geplaatst: 22 juli 2017 Delen Geplaatst: 22 juli 2017 Mooie uiteenzetting. Ik vertrek volgende zaterdag richting zuiden van Frankrijk met caravan en weinig benzine. Dat gaat iets worden. Ik vertel jullie er naderhand alles over :-) 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 23 juli 2017 Delen Geplaatst: 23 juli 2017 9 uren geleden, Kris81 zei: Mooie uiteenzetting. Ik vertrek volgende zaterdag richting zuiden van Frankrijk met caravan en weinig benzine. Dat gaat iets worden. Ik vertel jullie er naderhand alles over :-) Spijtig dat je de reis niet kan inzetten met het H+ gas van Total, nu zijn er twee locaties waar je dit gas kunt verkrijgen: Kallo en Hoboken. Hopelijk komen er nog stations die dit gas, gewonnen uit LNG gaan aanbieden. Waarom al geen extra station in Limburg begin ik mij af te vragen. Via Frankrijk moet het toch lukken om voor een bevoorrading te zorgen. Bestaat er trouwens een lijst van alle H+ stations in Europa? Dit zou handig zijn voor mensen die op reis gaan. 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 23 juli 2017 Delen Geplaatst: 23 juli 2017 http://www.engie-fabricom.com/NL/Pers-media/Pages/AltEnergyHub.aspx Het station dat eind dit jaar in Antwerrpen (kaai 526/528) open gaat zal waarschijnlijk ook wel H+ gas aanbieden. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
STHO Geplaatst: 23 juli 2017 Delen Geplaatst: 23 juli 2017 Ik wil nog terugkomen op Kris81. Ik heb geen ervaringen met de rit naar het zuiden via Lyon. Ik heb wel ervaringen met een reis naar het Zuiden via Bordeaux : zowel voor de reisweg in Frankrijk als het reizen in Spanje: armoe troef. Ik wens Kris81 veel moed. Let op Limoges is enkel open van maandag tot vrijdag. De tankinstallatie is gelegen op een bedrijventerrein. In Bordeaux moet je eerst het drukke verkeer trotseren. vanaf Parijs zijn dit ongeveer de enige beschikbare tankinstallaties. Met Agen heb ik geen ervaring. Misschien een tip. Vergal jouw reis niet door hardnekkig te blijven zoeken naar installaties. Indien buiten dienst, niet gevonden, werkt niet, niet voor particulieren, afgebroken, geen creditards etc... talm niet en rijd verder op uw benzinereserve. Maar niet getreurd: ondanks mijn negatieve ervaringen vorig jaar waarvan ik op dit forum getuigenis heb gebracht, vertrek ik binnenkort opnieuw naar.......Spanje. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 23 juli 2017 Delen Geplaatst: 23 juli 2017 Inderdaad een trieste boel in Frankrijk. Onlangs naar Girona Spanje geweest en al bij al +-/ 500 km op benzine gereden. 4 keer in Frankrijk getankt . 2 keer in Montpellier (aanvaardbare druk +/- 14 kg getankt) en 2 keer Macon (veel te lage druk +/- 9 kg getankt). Voorbij Montpellier en in het Noorden van Spanje geen mogelijkheid tot tanken. Gelukkig ook 2 x in Luxemburg Merl kunnen tanken en die 500 km met goedkope Luxemburgse Super 95 kunnen afleggen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Kris81 Geplaatst: 23 juli 2017 Populair bericht Delen Geplaatst: 23 juli 2017 Goeie moed krijg ik hier uiteraard niet van. Heb een kan van 10L benzine mee in de disselbak van de caravan voor echte noodgevallen. Ik vertrek vol cng in genk , bijtanken in merl lux , en dan proberen door te rijden tot chalon sur saone. Indien nodig kan ik nog proberen cng te tanken in dijon. In Chalon slapen we 1 nacht om de volgende ochtend cng te tanken en dan door te rijden naar langeac en onderweg cng bij te tanken in le puy en velay. Onze volgende bestemming is saint girons waar zich ook een cng-station bevindt met onderweg nog bijtanken in toulouse. Daarna rijden we terug noordelijk met een stop in montpellier of lunel om de cng-tank te vullen en daar ook nog ergens enkele dagen op een camping te verblijven. Als laatste rijden we terug richting belgië via route du soleil met de gekende eventuele cng-stops, valence, lyon, chalon, macon, dijon, metz, merl. Volgens de site van gibgas zijn deze stations in werking, hoeveel druk ze echter geven dat zal nog een verrassing zijn. Lijkt misschien een zot plan maar ik ga het proberen. Wie weet steekt het in begin al zo hard tegen dat ik in langeac blijf zitten. 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 24 juli 2017 Delen Geplaatst: 24 juli 2017 Op 22/07/2017 om 13:12, CNGarni zei: Tanken in Zwitserland en Luxemburg Tanken in Zwitserland (Lugano) was eenvoudig: -Eerst tanken, dan betalen (je betaalt in euro's net iets minder dan het getal in Fr). Betalen deed ik met Mastercard/Visa, was eenvoudig. -CNG pistool, loskoppelen vergde wel wat inzicht en was helemaal anders dan bij ons. Je moet de pistool verder knijpen, zodat je een klein pinnetje kan losmaken. -Geen aan/uit knoppen, het werkt via een hendel. De hendel die je moet omhoog halen is de houder van het pistool, zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=6sN0YOJ25LI -Prijs: 1.5 euro/kg! -H-gas Waarom ben je in Zwitserland gaan tanken ? Verbleef je er voor een langere tijd ? Voor de prijs van hun CNG, kan je evengoed benzine tanken. Of de (Luxemburgse ?) benzine in je tank (bijna) helemaal op rijden. Ik had de Zwitserland-doorrijders nochtans verwittigd... (ergens in een topic eind november 2016). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CNGarni Geplaatst: 24 juli 2017 Auteur Delen Geplaatst: 24 juli 2017 (aangepast) 5 uren geleden, Koen C zei: Waarom ben je in Zwitserland gaan tanken ? Verbleef je er voor een langere tijd ? Voor de prijs van hun CNG, kan je evengoed benzine tanken. Of de (Luxemburgse ?) benzine in je tank (bijna) helemaal op rijden. Ik had de Zwitserland-doorrijders nochtans verwittigd... (ergens in een topic eind november 2016). Ik verwachtte deze vraag Heel de reis heb ik mijn tankmomenten zorgvuldig gepland (het is bijna een nieuwe hobby geworden) en had in België benzine getankt (zo'n 25 liter). Aanvankelijk wilden we aan het Comomeer tanken, maar dat was tegengevallen wegens gesloten op de middag en langs dat ene baantje van het Comomeer leg je maar zo'n 25km per uur af...Tanken in Zwitserland (Lugano) kwam mooi uit, ik kon nog 5 km rijden op CNG. Dus beslist om in Zwitserland te tanken, want inderdaad het kost evenveel als benzine in België, maar op CNG rij ik veel zuiniger. Ik zou dan tot in Straatburg geraken, maar met google streetview beslist om Frankrijk maar te laten voor wat het is (tank stond op een bedrijventerrein, etc...geen zin om dat uit te proberen) én bovendien vermeed de GPS Straatburg. Kwam goed uit, want ik wilde ergens ongeveer 200km op benzine rijden (oprijden dus met reserve dat ik altijd hou) en dat kwam mooi uit met de stop in Luxemburg. Ik heb dus nu precies zoveel benzine als wat ik anders tank (om te hebben voor de benzine-momenten na het CNG tanken). M.a.w. er waren verschillende opties, maar met 200km op benzine dat ik maar "kon" rijden (zonder te hoeven bijtanken), was CNG tanken in Zwitserland de minst slechte optie. De winst zat hem in het verbruik, niet in de kostprijs per kg of liter. Dus samengevat: Ik had geen CNG meer in Zwitserland, CNG getankt in Lugan, CNG opgereden (tot iets voor Straatsburg wat in theorie mijn nieuwe CNG punt had moeten zijn), verder gereden op benzine (moest ergens benzine oprijden), in Luxemburg CNG getankt. 24 juli 2017 aangepast door CNGarni 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 24 juli 2017 Delen Geplaatst: 24 juli 2017 Helemaal duidelijk ! Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen