Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Mijn rit Belgie-Duitsland-Zwitserland-Italië-Luxemburg op CNG

Aanbevolen berichten

9 uren geleden, Kris81 zei:

Mooie uiteenzetting. Ik vertrek volgende zaterdag richting zuiden van Frankrijk met caravan en weinig benzine. Dat gaat iets worden. Ik vertel jullie er naderhand alles over :-)

Spijtig dat je de reis niet kan inzetten met het H+ gas van Total, nu zijn er twee locaties waar je dit gas kunt verkrijgen: Kallo en Hoboken. Hopelijk komen er nog stations die dit gas, gewonnen uit LNG gaan aanbieden. Waarom al geen extra station in Limburg begin ik mij af te vragen. Via Frankrijk moet het toch lukken om voor een bevoorrading te zorgen. Bestaat er trouwens een lijst van alle H+ stations in Europa? Dit zou handig zijn voor mensen die op reis gaan.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil nog terugkomen op Kris81.

Ik heb geen ervaringen met de rit naar het zuiden via Lyon. Ik heb wel ervaringen met een reis naar het Zuiden via Bordeaux : zowel voor de reisweg in Frankrijk als het reizen in Spanje: armoe troef. Ik wens Kris81 veel moed. Let op Limoges is enkel open van maandag tot vrijdag. De tankinstallatie is gelegen op een bedrijventerrein. In Bordeaux moet je eerst het drukke verkeer trotseren. vanaf Parijs zijn dit ongeveer de enige beschikbare tankinstallaties. Met Agen heb ik geen ervaring.

Misschien een tip. Vergal jouw reis niet door hardnekkig te blijven zoeken naar installaties. Indien buiten dienst, niet gevonden, werkt niet, niet voor particulieren, afgebroken, geen creditards etc... talm niet en rijd verder op uw benzinereserve.

Maar niet getreurd: ondanks mijn negatieve ervaringen vorig jaar waarvan ik op dit forum getuigenis heb gebracht, vertrek ik binnenkort opnieuw naar.......Spanje.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad een trieste boel in Frankrijk. Onlangs naar Girona Spanje geweest en al bij al +-/ 500 km op benzine gereden. 4 keer in Frankrijk getankt . 2 keer in  Montpellier (aanvaardbare druk +/- 14 kg getankt) en 2 keer Macon (veel te lage druk +/- 9 kg getankt). Voorbij Montpellier en in het Noorden van Spanje geen mogelijkheid tot tanken. Gelukkig ook 2 x in Luxemburg  Merl kunnen tanken en die 500 km met goedkope Luxemburgse Super 95 kunnen afleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎22‎/‎07‎/‎2017 om 13:12, CNGarni zei:

Tanken in Zwitserland en Luxemburg

Tanken in Zwitserland (Lugano) was eenvoudig:

-Eerst tanken, dan betalen (je betaalt in euro's net iets minder dan het getal in Fr). Betalen deed ik met Mastercard/Visa, was eenvoudig.

-CNG pistool, loskoppelen vergde wel wat inzicht en was helemaal anders dan bij ons. Je moet de pistool verder knijpen, zodat je een klein pinnetje kan losmaken.

-Geen aan/uit knoppen, het werkt via een hendel. De hendel die je moet omhoog halen is de houder van het pistool, zoals in dit filmpje:

https://www.youtube.com/watch?v=6sN0YOJ25LI

-Prijs: 1.5 euro/kg!

-H-gas

Waarom ben je in Zwitserland gaan tanken ?  Verbleef je er voor een langere tijd ?

Voor de prijs van hun CNG, kan je evengoed benzine tanken.

Of de (Luxemburgse ?) benzine in je tank (bijna) helemaal op rijden.

Ik had de Zwitserland-doorrijders nochtans verwittigd... :)  (ergens in een topic eind november 2016).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Koen C zei:

Waarom ben je in Zwitserland gaan tanken ?  Verbleef je er voor een langere tijd ?

Voor de prijs van hun CNG, kan je evengoed benzine tanken.

Of de (Luxemburgse ?) benzine in je tank (bijna) helemaal op rijden.

Ik had de Zwitserland-doorrijders nochtans verwittigd... :)  (ergens in een topic eind november 2016).

Ik verwachtte deze vraag :D

Heel de reis heb ik mijn tankmomenten zorgvuldig gepland (het is bijna een nieuwe hobby geworden) en had in België benzine getankt (zo'n 25 liter).

Aanvankelijk wilden we aan het Comomeer tanken, maar dat was tegengevallen wegens gesloten op de middag en langs dat ene baantje van het Comomeer leg je maar zo'n 25km per uur af...Tanken in Zwitserland (Lugano) kwam mooi uit, ik kon nog 5 km rijden op CNG. 

Dus beslist om in Zwitserland te tanken, want inderdaad het kost evenveel als benzine in België, maar op CNG rij ik veel zuiniger. Ik zou dan tot in Straatburg geraken, maar met google streetview beslist om Frankrijk maar te laten voor wat het is (tank stond op een bedrijventerrein, etc...geen zin om dat uit te proberen) én bovendien vermeed de GPS Straatburg. Kwam goed uit, want ik wilde ergens ongeveer 200km op benzine rijden (oprijden dus met reserve dat ik altijd hou) en dat kwam mooi uit met de stop in Luxemburg. Ik heb dus nu precies zoveel benzine als wat ik anders tank (om te hebben voor de benzine-momenten na het CNG tanken).

M.a.w. er waren verschillende opties, maar met 200km op benzine dat ik maar "kon" rijden (zonder te hoeven bijtanken), was CNG tanken in Zwitserland de minst slechte optie. De winst zat hem in het verbruik, niet in de kostprijs per kg of liter.

Dus samengevat: Ik had geen CNG meer in Zwitserland, CNG getankt in Lugan, CNG opgereden (tot iets voor Straatsburg wat in theorie mijn nieuwe CNG punt had moeten zijn), verder gereden op benzine (moest ergens benzine oprijden), in Luxemburg CNG getankt.

aangepast door CNGarni
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

:)

Helemaal duidelijk !

:)

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...