Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

muscles

Aanbevolen berichten

Bestaande verkeersbelastingen afschaffen en auto’s buiten de spits moeten minder betalen

Er komt een nieuw onderzoek naar de impact en invoering van rekeningrijden voor personenauto’s in Vlaanderen. Het moet slim én budgetneutraal zijn, vindt ­minister van ­Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Dat wil zeggen: alle bestaande verkeersbelastingen ­vallen weg en wie de spits mijdt, moet minder betalen.

 

“Iedere Vlaming vindt het normaal om péage te betalen op vakantie: waarom zouden buitenlanders dan niet moeten betalen voor het gebruik van onze wegen? Vlaanderen wordt stilaan een buitenbeentje in Europa.” Mobiliteitsminister Ben Weyts schept opnieuw klaarheid in het dossier rond rekeningrijden voor personenauto’s.

Daarbij denkt hij aan een variabel tarief. “We moeten de grote stromen in het verkeer kunnen sturen. Op die manier kunnen we autorijders die de spitsuren mijden of vrachtwagenchauffeurs die ’s nachts rijden financieel belonen”. Een gevolg is dat wie in de spits rijdt, duurder af is dan wie op rustige momenten de baan op gaat.

“De bestaande verkeers­belastingen worden wel afgeschaft”, zegt Weyts. “Vandaag belasten we het bezit van een wagen en niet het gebruik van onze wegen. Als je naar de ­files kijkt, weet je dat dit niet langer houdbaar is.”

Lees verder op:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170718_02977349/bestaande-verkeersbelastingen-afschaffen-en-auto-s-buiten-de-spits-moeten-minder-betalen


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, muscles zei:

“Iedere Vlaming vindt het normaal om péage te betalen op vakantie"

Ik pik er enkel dit zinnetje uit...

Tja, als je op de péagewegen rijdt in Frankrijk of Spanje weet je wel waarom...

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Tja, als je op de péagewegen rijdt in Frankrijk of Spanje weet je wel waarom...

Maar daar betaalt iedereen die er gebruik van maakt goed aan mee, ook de toeristen. 

Hier moeten enkel de Belgen voor de autosnelwegen betalen, zelfs die dat enkel de wagen gebruiken om naar de bakker te gaan, tenzij je op CNG rijdt natuurlijk:D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Stef zei:

zelfs die dat enkel de wagen gebruiken om naar de bakker te gaan

 

o.O Dat doe je toch met de fiets of te voet ?!?

Oh ja, "verkaveld Vlaanderen"... >:(


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het IQ van een politieker gaat het probleem niet oplossen, houd deze woorden in gedachte..

  • Hahaha 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Stef zei:

Hier moeten enkel de Belgen voor de autosnelwegen betalen, zelfs die dat enkel de wagen gebruiken om naar de bakker te gaan, tenzij je op CNG rijdt natuurlijk:D

 

 

Voor de totale belastingen die we hier in dit Belgenland jaarlijks afdokken zouden onze wegen toch bij de top mogen behoren, echter...:/ 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik hoop mezelf als een modale vlaming te mogen aanschouwen, soms misschien eerder een dommerik dan een slimmerik

 

dit gezegd zijnde vraag ik mij af waarom het zo moeilijk is om rekeningrijden in de voeren (al dan niet met vast forfait)

 

  • iedere auto heeft een nummerplaat (we gaan ervan uit dat het gros van die foefelaars met de slimme cameras er nu wel uit gaat)
  • van iedere nummerplaat is de brandstof en de CO2 uitstoot gekend
  • iedere auto heeft een carpass. weet dat de garagist en de keuring bij elk bezoek je km stand registreren
  • in worst case zou de mogelijkheid moeten bestaan om zelf de km stand te registreren (zoals andere tellers in huis)

waarom is het dan zo moeilijk om een belasting uit te werken ifv het gebruik en niet het bezit van de wagen? of zouden veel mensen met veel centen die ook veel rijden dan veel meer moeten betalen?

 

swat, mss bevind ik me vandaag ik het kamp van de dommeriken.

  • Hahaha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, David zei:

waarom is het dan zo moeilijk om een belasting uit te werken ifv het gebruik en niet het bezit van de wagen? of zouden veel mensen met veel centen die ook veel rijden dan veel meer moeten betalen?

Ik  denk dat je hier de nagel op de kop slaat, als je rekening rijden invoert dan gaan bedrijven dit voelen,vervolgens gaan ze dit doorrekenen naar de eindklant en dan betalen we de verkeersbelasting onder een andere noemer.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In elk politiek debat wordt altijd wel door iemand een verwijzing naar "het buitenland" gemaakt. Wat verkeer betreft moeten ze nochtans niet zo ver gaan: Frankrijk (autowegen) en NL (gewestwegen & fietspaden) volstaat. In dat laatste land zijn ze, wat de fiets betreft, -tig jaren voor op ons. In Vlaanderen (buiten Limburg) weten ze volgens mij niet eens wat dat is, vanmiddag nog ondervonden op het pas geopend fietspad aan de Noorderlaan in A'pen. Putten die 2 à 3 cm lager liggen dan het wegdek, stukken die blijkbaar later gelegd zijn maar dan met de troffel zodat het net een wasbord is, kruispunten met lichten die veel te hoog staan en gebrekkige signalisatie op de grond ... Gewoon triestig! 
Maar ja, wat wil je: de heren hebben allemaal een dure, comfortabele, glimmende maar vervuilende wagen met chauffeur :S

aangepast door JoBé

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 

183422446_LR.JPG.387a5358ae7015129dece944d6c052cb.JPG  

 

2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen)

2019 NIU NGT ( E-scooter )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yup, nieuwe fietspaden zijn soms al kommer en kwel bij ingebruikname. En dan heb je er nog niet met een koersfiets over gereden, dan weet je snel dat vlak niet altijd vlak is (en één van de redenen is waarom wielertoeristen zo vaak op de weg rijden zelfs al is er een "mooi" fietspad aangelegd).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Lange_666 zei:

Yup, nieuwe fietspaden zijn soms al kommer en kwel bij ingebruikname. En dan heb je er nog niet met een koersfiets over gereden, dan weet je snel dat vlak niet altijd vlak is (en één van de redenen is waarom wielertoeristen zo vaak op de weg rijden zelfs al is er een "mooi" fietspad aangelegd).

 

Tell me about it, veel gaten, veel steentjes,... ik had vroeger zo vaak platte band dat ik niet graag op het fietspad fietste, maar gelukkig zijn er in Limburg zeer veel goede fietspaden en het hele fietsroutenetwerk waar je veilig kan fietsen zonder last van wagens. :D

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

even terug naar het topic verkeersbelasting:

 

ik citeer even uit een interview met Maarten van Houdenhove (DATS24) hoogstens enkele weken geleden

image.thumb.png.49785123bc03b566664193fec1295527.png

https://carbu.com/belgie//index.php/r/rijden-op-aardgas-nu-het-beste-huwelijk-tussen-ecologie-economie-en-autonomie/1507008822909/78

 

er staat een heel interessante zin in zijn interview... (zoek ze maar :D)

 

het zou fijn zijn om enkele zaken bevestigd te zien

  • is het effectief zo dat de voordelige fiscaliteit verlengd geweest is in de buurlanden? (zoja, waar en welke maatregelen)
  • mocht de verlenging van de verkeersfiscaliteit nog via andere kanalen waargenomen worden dan spreken we niet meer van "rook" maar al van een "vuurtje"
  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...