muscles Geplaatst: 18 juli 2017 Delen Geplaatst: 18 juli 2017 Bestaande verkeersbelastingen afschaffen en auto’s buiten de spits moeten minder betalen Er komt een nieuw onderzoek naar de impact en invoering van rekeningrijden voor personenauto’s in Vlaanderen. Het moet slim én budgetneutraal zijn, vindt minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Dat wil zeggen: alle bestaande verkeersbelastingen vallen weg en wie de spits mijdt, moet minder betalen. “Iedere Vlaming vindt het normaal om péage te betalen op vakantie: waarom zouden buitenlanders dan niet moeten betalen voor het gebruik van onze wegen? Vlaanderen wordt stilaan een buitenbeentje in Europa.” Mobiliteitsminister Ben Weyts schept opnieuw klaarheid in het dossier rond rekeningrijden voor personenauto’s. Daarbij denkt hij aan een variabel tarief. “We moeten de grote stromen in het verkeer kunnen sturen. Op die manier kunnen we autorijders die de spitsuren mijden of vrachtwagenchauffeurs die ’s nachts rijden financieel belonen”. Een gevolg is dat wie in de spits rijdt, duurder af is dan wie op rustige momenten de baan op gaat. “De bestaande verkeersbelastingen worden wel afgeschaft”, zegt Weyts. “Vandaag belasten we het bezit van een wagen en niet het gebruik van onze wegen. Als je naar de files kijkt, weet je dat dit niet langer houdbaar is.” Lees verder op: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170718_02977349/bestaande-verkeersbelastingen-afschaffen-en-auto-s-buiten-de-spits-moeten-minder-betalen Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 18 juli 2017 Delen Geplaatst: 18 juli 2017 49 minuten geleden, muscles zei: “Iedere Vlaming vindt het normaal om péage te betalen op vakantie" Ik pik er enkel dit zinnetje uit... Tja, als je op de péagewegen rijdt in Frankrijk of Spanje weet je wel waarom... 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 18 juli 2017 Delen Geplaatst: 18 juli 2017 jawel propere wegen biljart asfalt..... alles wat we in vlaanderen niet hebben BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stef Geplaatst: 18 juli 2017 Delen Geplaatst: 18 juli 2017 7 uren geleden, Aardgasrijder zei: Tja, als je op de péagewegen rijdt in Frankrijk of Spanje weet je wel waarom... Maar daar betaalt iedereen die er gebruik van maakt goed aan mee, ook de toeristen. Hier moeten enkel de Belgen voor de autosnelwegen betalen, zelfs die dat enkel de wagen gebruiken om naar de bakker te gaan, tenzij je op CNG rijdt natuurlijk Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 18 juli 2017 Delen Geplaatst: 18 juli 2017 9 minuten geleden, Stef zei: zelfs die dat enkel de wagen gebruiken om naar de bakker te gaan Dat doe je toch met de fiets of te voet ?!? Oh ja, "verkaveld Vlaanderen"... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 18 juli 2017 Delen Geplaatst: 18 juli 2017 Het IQ van een politieker gaat het probleem niet oplossen, houd deze woorden in gedachte.. 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 19 juli 2017 Delen Geplaatst: 19 juli 2017 12 uren geleden, Stef zei: Hier moeten enkel de Belgen voor de autosnelwegen betalen, zelfs die dat enkel de wagen gebruiken om naar de bakker te gaan, tenzij je op CNG rijdt natuurlijk Voor de totale belastingen die we hier in dit Belgenland jaarlijks afdokken zouden onze wegen toch bij de top mogen behoren, echter... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht muscles Geplaatst: 19 juli 2017 Auteur Populair bericht Delen Geplaatst: 19 juli 2017 4 uren geleden, Lange_666 zei: Voor de totale belastingen die we hier in dit Belgenland jaarlijks afdokken zouden onze wegen toch bij de top mogen behoren, echter... Als men de Senaat afschaft en de Kamer en het Vlaams Parlement afslankt dan houdt men jaarlijks 30 miljoen euro over. Maar België kennende, en zeker N-VA en de Open-VLD, dan gaat die 30 miljoen euro weer als subsidies naar bedrijven, en niet naar de vernieuwing van onze wegen. De wegen in Hongarije zijn bijvoorbeeld ook niet allemaal perfect maar in vergelijking is België veel en veel kleiner dan een land als Hongarije. Een ander voorbeeld: er zijn gaten ontstaan tussen het privé-gedeelte van mijn bankkantoor in de gemeente Heers en het fietspad. De kantoorhouder van mijn bank heeft dit al aangekaart en de gemeente Heers zegt dat dit weggedeelte niet van hen is en de provincie Limburg zegt dat het ook niet van hen is. Van wie is het dan wel? En zo wordt het niet gemaakt. Als het van mij afhing dan werden alle wegen in het Vlaams landsgedeelte zonder uitzondering allemaal eigendom van het Vlaams Gewest. Wat een gedoe allemaal: gemeentewegen, provinciewegen, gewestwegen, nationale wegen. Enkel en alleen in België !!! 2 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Geplaatst: 25 juli 2017 Delen Geplaatst: 25 juli 2017 ik hoop mezelf als een modale vlaming te mogen aanschouwen, soms misschien eerder een dommerik dan een slimmerik dit gezegd zijnde vraag ik mij af waarom het zo moeilijk is om rekeningrijden in de voeren (al dan niet met vast forfait) iedere auto heeft een nummerplaat (we gaan ervan uit dat het gros van die foefelaars met de slimme cameras er nu wel uit gaat) van iedere nummerplaat is de brandstof en de CO2 uitstoot gekend iedere auto heeft een carpass. weet dat de garagist en de keuring bij elk bezoek je km stand registreren in worst case zou de mogelijkheid moeten bestaan om zelf de km stand te registreren (zoals andere tellers in huis) waarom is het dan zo moeilijk om een belasting uit te werken ifv het gebruik en niet het bezit van de wagen? of zouden veel mensen met veel centen die ook veel rijden dan veel meer moeten betalen? swat, mss bevind ik me vandaag ik het kamp van de dommeriken. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 25 juli 2017 Delen Geplaatst: 25 juli 2017 26 minuten geleden, David zei: waarom is het dan zo moeilijk om een belasting uit te werken ifv het gebruik en niet het bezit van de wagen? of zouden veel mensen met veel centen die ook veel rijden dan veel meer moeten betalen? Ik denk dat je hier de nagel op de kop slaat, als je rekening rijden invoert dan gaan bedrijven dit voelen,vervolgens gaan ze dit doorrekenen naar de eindklant en dan betalen we de verkeersbelasting onder een andere noemer. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 26 juli 2017 Delen Geplaatst: 26 juli 2017 (aangepast) In elk politiek debat wordt altijd wel door iemand een verwijzing naar "het buitenland" gemaakt. Wat verkeer betreft moeten ze nochtans niet zo ver gaan: Frankrijk (autowegen) en NL (gewestwegen & fietspaden) volstaat. In dat laatste land zijn ze, wat de fiets betreft, -tig jaren voor op ons. In Vlaanderen (buiten Limburg) weten ze volgens mij niet eens wat dat is, vanmiddag nog ondervonden op het pas geopend fietspad aan de Noorderlaan in A'pen. Putten die 2 à 3 cm lager liggen dan het wegdek, stukken die blijkbaar later gelegd zijn maar dan met de troffel zodat het net een wasbord is, kruispunten met lichten die veel te hoog staan en gebrekkige signalisatie op de grond ... Gewoon triestig! Maar ja, wat wil je: de heren hebben allemaal een dure, comfortabele, glimmende maar vervuilende wagen met chauffeur 26 juli 2017 aangepast door JoBé 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 27 juli 2017 Delen Geplaatst: 27 juli 2017 Yup, nieuwe fietspaden zijn soms al kommer en kwel bij ingebruikname. En dan heb je er nog niet met een koersfiets over gereden, dan weet je snel dat vlak niet altijd vlak is (en één van de redenen is waarom wielertoeristen zo vaak op de weg rijden zelfs al is er een "mooi" fietspad aangelegd). Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 27 juli 2017 Delen Geplaatst: 27 juli 2017 18 minuten geleden, Lange_666 zei: Yup, nieuwe fietspaden zijn soms al kommer en kwel bij ingebruikname. En dan heb je er nog niet met een koersfiets over gereden, dan weet je snel dat vlak niet altijd vlak is (en één van de redenen is waarom wielertoeristen zo vaak op de weg rijden zelfs al is er een "mooi" fietspad aangelegd). Tell me about it, veel gaten, veel steentjes,... ik had vroeger zo vaak platte band dat ik niet graag op het fietspad fietste, maar gelukkig zijn er in Limburg zeer veel goede fietspaden en het hele fietsroutenetwerk waar je veilig kan fietsen zonder last van wagens. 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Geplaatst: 11 oktober 2017 Delen Geplaatst: 11 oktober 2017 even terug naar het topic verkeersbelasting: ik citeer even uit een interview met Maarten van Houdenhove (DATS24) hoogstens enkele weken geleden https://carbu.com/belgie//index.php/r/rijden-op-aardgas-nu-het-beste-huwelijk-tussen-ecologie-economie-en-autonomie/1507008822909/78 er staat een heel interessante zin in zijn interview... (zoek ze maar ) het zou fijn zijn om enkele zaken bevestigd te zien is het effectief zo dat de voordelige fiscaliteit verlengd geweest is in de buurlanden? (zoja, waar en welke maatregelen) mocht de verlenging van de verkeersfiscaliteit nog via andere kanalen waargenomen worden dan spreken we niet meer van "rook" maar al van een "vuurtje" 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 11 oktober 2017 Delen Geplaatst: 11 oktober 2017 (aangepast) Ik meen dat de belastingsvoordelen op CNG in Duitsland verlengd werden tot 2026 : https://www.verkehrsrundschau.de/nachrichten/laengerer-steuerrabatt-fuer-cng-lng-und-lpg-1960640.html 11 oktober 2017 aangepast door Brembos 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht G-007 Geplaatst: 5 juli 2018 Populair bericht Delen Geplaatst: 5 juli 2018 Goedkoper rijden met CNG wagens wordt steeds groter tegenover benzine- en dieselwagens. Jaarlijkse verkeersbelasting stijgt met 1,8 Dat is een gevolg van de jaarlijkse indexatie op 1 juli. Eigenaars van een auto moeten elk jaar verkeersbelasting betalen. Dat is een gewestelijke belasting. In Vlaanderen stijgen de globale tarieven vanaf 1 juli met 1,8 procent. De Vlaamse belastingdienst stuurt u een aanslagbiljet met overschrijvingsformulier. De belasting wordt altijd vooruitbetaald voor een periode van 12 maanden en is dezelfde voor nieuwe en tweedehandswagens. Hoeveel verkeersbelasting u moet betalen, verschilt naargelang u uw auto voor het eerst voor of na 1 januari 2016 hebt laten inschrijven bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) en een nummerplaat kreeg. Voor 2016Voor auto’s ingeschreven voor 1 januari 2016 hangt de verkeersbelasting af van het aantal pk van de wagen. Sowieso is er altijd een minimumbelasting verschuldigd. Die stijgt van 36,53 naar 37,19 euro. Na 2016 Sinds de vergroening van de verkeersbelasting kunnen geen kant-en-klare tarieven meer worden bepaald voor voertuigen ingeschreven vanaf 1 januari 2016. Het basisbedrag varieert nog steeds in functie van het aantal fiscale pk, maar dat wordt verhoogd of verlaagd in functie van de milieukenmerken (CO2-uitstoot, het type brandstof en de euronorm). Daardoor worden vervuilende wagens zwaarder belast dan hun ‘groenere’ varianten. De minimumbelasting stijgt van 45,80 naar 46,64 euro. Ecologische wagens Door te kiezen voor een ecologische wagen kan u ontsnappen aan de verkeersbelasting. Sinds 2016 zijn puur elektrische wagens en auto’s puur op waterstof vrijgesteld van de jaarlijkse verkeersbelasting. Voor plug-inhybrides en wagens op aardgas (CNG/LNG) is er een tijdelijke vrijstelling tot 31 december 2020. Wel moet uw wagen aan voorwaarden voldoen. Oldtimers Voor oldtimers betaalt u een forfaitaire belasting. Die stijgt vanaf juli van 36,53 naar 37,19 euro. Jaarlijkse verkeersbelasting stijgt met 1,8 procent Jaarlijkse verkeersbelasting stijgt met 1,8 procent 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen