Ga naar inhoud
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Lage Emissie Zone

Review: CNG tankstation Total Kallo

Recommended Posts

Volgens Total is Kallo gewoon aangesloten op het eandis/infrax netwerk en dus daar Hoogcalorisch.

Dus dan is het alleen de prijs dat verschilt.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gas dat verkocht wordt in Kallo (en ook in Hoboken) heeft een calorische waarde van 15.2KWh/kg. Het is dus niet van het Eandis/Infras netwerk!

Dit gas wordt 'geproduceerd' door LNG te verdampen naar CNG. Door de unieke samenstelling van LNG (weinig stikstof, veel methaan, totale afwezigheid van vocht) profiteert ook de CNG kwaliteit daarvan. 

Philippe

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
6 minuten geleden, Philippe zei:

Het gas dat verkocht wordt in Kallo (en ook in Hoboken) heeft een calorische waarde van 15.2KWh/kg. Het is dus niet van het Eandis/Infras netwerk!

Moet dat niet 12,5KWh/kg zijn?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

De calorische waarde in KWh/kg is resultaat van KWh/m³ en soortelijk gewicht (kg/m³). 

Deze gegevens zijn te consulteren op de website van Fluxys: https://www.fluxys.com/belgium/nl-BE/services/servicesforconnectedcompanies/operationaldata/operationaldata.aspx 

Voor 2017 zijn de jaargemiddelden voor LNG: 

11.563kWh/m³

0,7618kg/m³

Dus calorische waarde H+ gas (uit LNG)= 15.18kWh/kg (afgerond)

Je kan dit zo ook berekenen voor L-gas.  

Heb voor de volledigheid de tabel 2017 toegevoegd. 

Philippe

Fluxys_gas_composition_2017.xlsx

aangepast door Philippe
Correctie cijfers
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Tankstation ( Total Kallo ) staat op naam van:

DRIVE SYSTEMS N.V.

Haven 1111

B-9130 KALLO

PRIJS CNG ( 08-12-2018 ) 1.020 EUR / kg

Ik zie op Gibgas dat deze prijsverhoging al is doorgegeven op 31 oktober jongstleden.

https://www.gibgas.de/Tankstellen/Detail B_9130_Beveren_Steenlandlaan_3

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vandaag moest ik in Beveren (centrum) zijn om 11u30. Het vervolg van gisteren (CNG getankt bij Texaco in Kruishoutem) gaat hier verder want ik heb met opzet nergens anders meer getankt. Uiteindelijk heb ik dus slechts - in het totaal - 312,2 km kunnen afleggen. Dit is feitelijk van twee tankbeurten want ik had in Kruishoutem maar 10 kg CNG getankt. De eerste tankbeurt was van Dats 24 in Tongeren (15,24 kg). Ik heb dan een 20 km op Super 98 gereden tot in Beveren en dan nog een 9 km tot bij Total in Kallo. Ik heb zeven foto's gemaakt van Total Kallo maar ik plaats er hier maar twee. De rest ga ik binnenkort op mijn eigen site zetten.

En ik heb hier een record gebroken: 18,96 kg kunnen tanken daar waar ik normaal gezien volgens het boekje 15 kg kan tanken. @Aardgasrijder Hoeveel was jouw record ook alweer?

Over de prijs moet je al helemaal niet klagen !!! Wat is nu € 1,020 per kg? En dat voor H Plus gas. Het verbruik valt trouwens zeer goed mee. Na iets meer dan 100 km afgelegd te hebben moet ik al zeer goed kijken of mijn CNG-wijzer verschoven is: een heel klein beetje maar. 10 op 10 voor Total Kallo !!!

Trouwens, als ik teruggrijp naar het allereerste bericht in dit topic: dat witte apparaat met het Total-logo op, is wel de betaalautomaat.

@Pitpoint_BE Deze foto's zijn cc0. Dit wil zeggen dat je ze mag gebruiken voor je app, en voor andere toepassingen.

2018-12-16de_Total_Kallo_2.jpg

2018-12-16de_Total_Kallo_6.jpg

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waar is de tijd dat ik er bij Total Hoboken ook 18kg in kreeg?

Nu is het daar huilen met de pet op als de pomp al stopt op 14kg à 15kg (bij lege tanks) met deze temperaturen. Goedkoop dat wel, rijbereik...👎

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Lange_666 zei:

Waar is de tijd dat ik er bij Total Hoboken ook 18kg in kreeg?

Nu is het daar huilen met de pet op als de pomp al stopt op 14kg à 15kg (bij lege tanks) met deze temperaturen. Goedkoop dat wel, rijbereik...👎

Ik vraag mij af waarom ze dan de druk niet verhogen. Of willen ze alleen maar dat het personeel van 't Stad content is, en de gewone klanten niet?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het kan er heel druk zijn op bepaalde momenten. Voorheen duurde tanken er ook langer dan elders aangezien de laatste grammen uren leken te duren.

De druk op zich is niet zoveel lager, het is enkel een andere wijze van vullen dat de dooddoener is.

Nu pomt de pomp tot +/- 190 bar en dan een tijdsgebonden "final blow" op een hogere druk.

Op pomp 11 is dat nog maar een blowtje, op pomp 10 duurt die wat langer maar lang voor de kg's beginnen te kruipen in slowmotion is het over en out.

Hierdoor stopt de pomp +/- 2kg vroeger dan voorheen.

Voordeel is dat als het heel druk is aan de CNG pompen (om +/- 15:00 moet je daar echt niet zijn) er sneller kan gevuld worden (met minder kg's wel te verstaan).

Maar die 2kg is bij mij al snel +50km extra rijbereik.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Tot nu toe al 430 km afgelegd met het H Plus gas van Total Kallo en de BC duidt aan dat ik nog 35 km kan afleggen !!! In werkelijkheid kan dat zelfs meer zijn.

Alles heeft dus te maken met calorische waarde en de druk van het gas.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen