Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
Aardgasrijder

Caravanrijders op het forum?

Recommended Posts

Zijn er hier op het forum caravanrijders?

Ik zou namelijk graag een tweedehands caravan willen aanschaffen.

Tips zijn welkom :D

Gezin: 2 volwassenen +2 jonge kinderen, eentje van 3.5 jaar en eentje van 1.5 jaar

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

ik ben een halve caravanrijder :)

als wij op vakantie gaan is dat samen met mijn ouders, zij hebben een caravan bij,  wij hebben een vouwwagen.

Maar ik heb ook al naar een caravan gezocht.

Ik kan je een caravelair aanraden, die zijn heel goed qua prijs/kwaliteit, en vaak te vinden met stapelbed. De indeling vind ik ook logischer als andere merken.

En qua gewicht zitten ze ook enorm goed. Want dat is toch ook wel iets om rekening mee te houden. Ik mag met mijn octavia maar 1400kg trekken, en moderne caravans durven daar nog wel eens over gaan qua MTM.

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

aardgasrijder, ik ben zo'n caravanrijder.

zoals dr.nick zegt, een caravelair is niet zo slecht. ikzelf heb een sterckeman (is exact hetzelfde als caravelair) en ben er heel tevreden over, vooral omdat het een caravan is die aan mijn verlangens voldoet, zo bvb hebben wij gekozen voor de grote frigo die als een lade onder het keukenblok geplaatst is, 140 lt en heel gemakkelijk en vooral heel goed.

veel info over caravans en gebruik is te vinden op caravantrekker.nl en caravanforum.nl.

het  is niet omdat een caravan duurder is dat deze zo veel beter is.

het is wel niet zo gemakkelijk om steeds op gas te rijden met een caravan aan de wagen wegens het grotere verbruik en de ligging van tankstations.

• Vind ik leuk 1

@Dr Nick Trekgewicht moet ik nog nakijken op het inschrijvingsbewijs, maar zal vermoedelijk ook 1400 kg zijn.

Ik denk ook dat een stapelbed mijn voorkeur gaat hebben, maar zal eens wat caravans moeten gaan bekijken.

Ofwel wordt het een kleine caravan <750 kg :D ofwel een grotere met meer extra's (ik had bv een Burstner Avantgarde 480 TK gevonden of een Knaus Sudwind 550 TK gevonden die me leuk leken)

• Vind ik leuk 1

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

@Aardgasrijder je kan ook zoals mij doen :) een vouwwagen. Is iets goedkoper in aankoop, maar vooral, lichter om mee te nemen. Ipv een caravan <750kg zou ik dan voor een vouwwagen kijken. Je ligt wel in een tent, maar niet op de grond, en je hebt een grote tent. Het is eigenlijk een beetje een mix van caravan en tent. Ik ga zo al verschillende jaren met mijn klein mannen van ondertussen 4 en 6. De oudste ging zo al mee toen ze nog maar een jaar oud was, en nooit iemand horen klagen. Integendeel. Geen druk, maar ik raad je aan om het toch eens te bekijken. Als je een goede winkel zoekt, ik ken 2 adressen, 1tje in Vlaanderen, en 1tje net achter Eindhoven voor ons

• Bedankt 1

794532_5.png

8 uren geleden, julius zei:

veel info over caravans en gebruik is te vinden op caravantrekker.nl en caravanforum.nl.

@Aardgasrijder :

Klopt.

Op caravanforum kan je gerust vragen stellen.

Je zal best eerst de zoekfunctie gebruiken indien je een specifieke vraag hebt.

Caravantrekker is (heel) goed om op je gemak te verdiepen in alles wat te maken heeft met caravannen (Hoofstuk "Informatie").

Ook hun rekentools zijn goed.

Het "Vraag en antwoord" gedeelte : daar ben ik weggelopen... >:( : zo'n a.sh.l.s dat daar zitten.  Degoutant.

Het caravanhandboek is ook goed om eens (helemaal ? ) door te lezen :

http://caravanhandboek.rilexm.eu/

Tip : voor je een caravn koopt : ga er eens 1 huren voor een midweek of lang WE buiten het hoogseizoen.

8 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Ofwel wordt het een kleine caravan <750 kg

Voor 4 personen ?  Tegenwoordig nog gemaakt ?

Ik vrees dat je er amper gaat vinden.

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Onze vorig caravan was een franse , een gruau , komt uit dezelfde stal als caravelair. Was ik best wel tevreden over , maar werd toch wat krap en was niet zo goed geïsoleerd dus best koud in de herfst en winter . Nu hebben we een burstner 490TK ( zie foto in ander topic ) met stapelbed , ringverwarming en mover. Deze heeft alles wat we nodig hebben , ruim genoeg om geen voortent te moeten opzetten , pootjes uitdraaien , luifel uitschuiven en we zijn vertrokken. Een vouwwagen lijkt me ook wel leuk , wij trekken echter graag , doen tijdens ons groot verlof op drie weken een 5 a 7 campings , de caravan is op 20 min klaar om achter de auto te hangen dat is met een vouwwagen wat meer werk. Ook trekken we er het hele jaar op uit met de caravan , Duitse caravans zijn goed warm te krijgen en te houden. Ieder kampeermiddel heeft uiteraard zijn eigen voor en nadelen het is maar waar je tevreden mee bent. Het gewicht is inderdaad wel iets om rekening mee te houden , met onze caddy maxi CNG probeer ik nu het gewicht van de caravan te beperken door zoveel mogelijk thuis te laten of in de auto te steken :ph34r:. Al jaren trekken we 3 weken door frankrijk in de zomer, zo ook dit jaar in augustus. Nu de eerste keer met de CNG en zoals jullie weten heeft de caddy maar 11 of 13l wat was het nu ook alweer , benzine aan boord. Dat wordt dus spannend , er moet maar 1 cng pomp defect zijn en ik ga mijn reisplannen moeten aanpassen. Ik hoop met een volle CNG tank 36kg toch 300km ( of meer ) te kunnen maken met de caravan er achter. We zijn al in nederlands limburg geweest ermee maar dat was vlakke weg. Het reed wel heel goed de combinatie. Aanstaand weekend trekken we normaal naar de Ardennen en ga ik wat hellingen rijden om een idee te krijgen van het verbruik. Een jerrycan voor benzine heb ik ook al aangeschaft om mee te nemen tijdens het verlof in frankrijk , just in case off. Als jullie willen post ik hier nog wel mijn bevindingen.

Heeft er iemand praktijk ervaring met die cng pompen in frankrijk . Mijn bedoeling is op een zaterdagavond te vertrekken rond 21:00. Eerste stop Merl luxemburg CNG pomp , zou open zijn tot 24:00. Tweede stop dijon GNV pomp volgens gibgas info open 24/24 en betalen met visa mogelijk. Tussen deze twee pompen zat iets van een 330km , moet toch haalbaar zijn denk ik. Derde stop le puy en velay  GNV pomp ook open 24/24 en visa mogelijk. Afstand  324km. Daarna door rijden naar de camping in Langeac om er in de ochtend toe te komen. Is dit te doen denken jullie ?

• Vind ik leuk 1

@Dr Nick een vouwwagen gaat het niet worden, daar zijn we het over eens.

Het heeft ook zeker  voordelen tov een caravan, maar onze voorkeur gaat naar een caravan, omwille van toilet en stapelbedden voor de kinderen.

Op een later tijdstip zou een vouwwagen wel een optie zijn, maar de eerste jaren geven we de voorkeur aan een caravan.

• Vind ik leuk 2

@Aardgasrijder dat begrijp ik. Wij hebben ook een tijdje goed moeten nadenken hierover. Maar uiteindelijk zijn we wel blij met de keuze. En iedereen moet zoiets voor zichzelf uitmaken.

• Vind ik leuk 1

794532_5.png

Wow, mooie caravan. Mogen we de prijs weten? En nog wat foto's zijn ook welkom ?

794532_5.png

Filmpje ook goed? :D

Het is deze, onder de video alle toebehoren, bouwjaar 2002: 

Inclusief 2 voortenten (trekking Dorema Rimini) en een stevige vaste voortent Dorema President XL280 jubilee

En onderstaande extra's:

• schuurtent (2015)
  • Isabella Floor (2015)
  • Oven Tristar (2014)
  • Opstap Darwin (2015)
  • Thedfort Fresch -up WC (2017)
  • Wurmi haringen set (2016)
  • Vloerdoeken (2015)
  • Ikea tafel (2016)
  • Ikea poangzetels
  • Diverse kampeerartikelen zoals koffiezet, oplaadlamp voor voortent,...

• Vind ik leuk 2

zeer mooi. en 15jaar is eigenlijk helemaal nog niet oud voor een caravan, mits goed mee omgegaan natuurlijk.

Mooie voortent ook, wij zijn sinds gisteren terug, en tegenover ons stond iemand met dezelfde voortent (met nog een verlengstuk eraan).

Hier ga je nog vele jaren plezier van beleven.

794532_5.png

Dat is de bedoeling :D

De caravan is vooral ook voor de kinderen gekocht, zo trekken we er eens vaker op uit en kunnen we snel een glimlach op hun gezicht toveren

• Vind ik leuk 2

Uitstekende keuze deze burstner. Zoals je weet bezitten wij de 490 TK. Door de vorm van deze caravans kan je de langste zakluifel eraan hangen , de 440cm. Met deze luifel heb je op 10 min een zeer ruim afdek voor je caravan. Moest je ooit een mover erop kunnen zetten zeker doen , daar zou ik niet meer zonder willen.

23 uren geleden, Aardgasrijder zei:

De kogel is door de kerk, we hebben een Burstner 480TK Ventana Avantgarde gekocht :D

Schone caravan en kwalitatief een goede keuze.
Bij de aanschaf van onze camper ging het ook tussen Bürstner & Hymer :)

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

Ik dacht vroeger ook dat is overbodige luxe. En met een kleine caravan is dat misschien ook zo. Tot wij twee jaar geleden de 490tk kochten van een particulier en die had een aantal jaar ervoor een truma xt mover laten plaatsen. Dus het zat in onze aankoopprijs van €6400 inbegrepen. Mooi meegenomen dachten we. Maar reeds bij onze eerste trip werd duidelijk dat er een vervelende handeling helemaal in het niets verdwijnt. Namelijk dat gevaarte zetten hoe je het wilt. Gedaan met je koppeling naar de klote te helpen , gedaan met ruzie te maken met je vrouw en gedaan met heel de camping op te trommelen om te helpen duwen. Gewoon rijden tot voor je kampeerplek , afkoppelen , afstandsbediening nemen en bewegen maar. Tot op de millimeter zet je hem waterpas. Kijk maar op die foto hierboven zonder mover had ik de caravan anders gezet. Ik wens jullie hele leuke reizen toe !

• Bedankt 1