Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Sign in to follow this  
Aardgasrijder

Sticker op wagen = Tuning = Extra betalen bij autokeuring !!!

Recommended Posts

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170610_02919845
Opgelet met een sticker op je autoruit: keuring valt plots duurder uit

Liesbeth Cooreman uit Baasrode schrok toen ze afgelopen week naar de autokeuring trok. “Plots moest ik er bijna 10 euro meer betalen dan de keer ervoor”, zegt de mama. De boosdoener? Een sticker op haar achterruit. “Dat maakt van een auto een getunede auto”, klinkt het bij de autokeuring.

1abaa512-4da1-11e7-a749-dc9c6f81089e_web

Met je auto naar de keuring gaan, kost je normaal 30,60 euro, zegt de website van autokeuring GOCA. Dat is ook het bedrag dat Liesbeth Cooreman steeds betaalt voor haar Peugeot 207. Maar afgelopen week schrok ze dan ook toen er een bedrag bijgekomen was. “Ik vroeg nog lachend: awel, zijn jullie opgeslagen?”

Dat was niet het geval. Cooreman heeft in de voorbije maanden een autosticker van de scouts waar haar kinderen bij zijn op haar achterruit geplakt. Niet zonder gevolgen: volgens de letter van de wet maakt een dergelijke sticker van je auto plots een getunede wagen. “Het heeft me nu toch 7,8 euro meer gekost.

Niet erg natuurlijk, maar wel heel raar.”

Niets vreemds aan, vinden ze bij autokeuring Goca, want volledig conform de wet. “Het is wettelijk bepaald wanneer een auto wordt gezien als een getunede wagen”, zegt woordvoerster Marie De Backer. “Dat kan gaan om verschillende zaken: getinte ruiten bijvoorbeeld, maar ook stickers die het zicht belemmeren en waardoor onze expert meer zaken moet checken.”

ik vrees dat ik met mijn "getunede" wagen dan helemaal hang. Om nog maar te zwijgen over de verplichte CNG-sticker :D ;) :D

IMG_0392.JPG.ef598d0e5b97577069d7300a932563e6.JPG592c9b455d40d_IMG_70381.thumb.jpg.98889f3584b082273b7148c52f5e9acb.jpg

IMG_0381.JPG

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Ik vraag me echter wel af waarom een sticker een toeslag oplevert bij de keuring? Wat is daar getuned aan zodat ze zich genoodzaakt voelen om hiervoor bijna 10 euro extra voor aan te rekenen?

Het is een kleine sticker, dus niet de hele wagen is gewrapped in een andere kleur.... dan zou ik dit nog kunnen aannemen aangezien ze dan de kleur van het voertuig extra dienen na te kijken op het inschrijvingsbewijs :ph34r: Of wordt bij een getunede stickerwagen ook gekeken naar de verlaagde ophanging? B|

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

Tja, al die stickers op je wagen belemmeren het zicht naar achteren als men plaats neemt in je voertuig.

Er zijn volgens mij hier in België heel veel politici en hun medewerkers die dag en nacht liggen te speculeren van hoe kunnen we nog meer geld aftroggelen van de Belgen?

By the way, de autokeuring in Nederland en in nog enkele andere Europese landen gebeurt gewoon bij je eigen dealer. Maar zoiets mag in België natuurlijk niet! En dan spreken ze altijd maar van Europese eenmaking...

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Wat is de kostprijs om zelf een partijtje op te starten :ph34r:,veel burgers durven het niet zeggen maar de anti-politiek is nog nooit zo groot geweest..

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

ach, die wet is er gekomen voor al die auto5-tuners, aka stickerbakken :)

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

Wat is de kostprijs om zelf een partijtje op te starten :ph34r:,veel burgers durven het niet zeggen maar de anti-politiek is nog nooit zo groot geweest..

Dat is niet nodig. Je kan je eventueel aansluiten bij de Piratenpartij, of misschien nog beter bij de partij "Mensen Samen" : http://www.mensensamen.be/

• Vind ik leuk 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

10 uren geleden, muscles zei:

By the way, de autokeuring in Nederland en in nog enkele andere Europese landen gebeurt gewoon bij je eigen dealer. Maar zoiets mag in België natuurlijk niet! En dan spreken ze altijd maar van Europese eenmaking...

Ik ben er niet van overtuigd dat de Nederlandse situatie zoveel beter is. Lijkt op het Stroper / Boswachter verhaal.

Wie van die twee denk je dat je dealer het liefst speelt? (Tip : Bekijk uw factuur)

Bij de APK keuring zijn er twee mogelijkheden :

A) Men kijkt veel door de vingers (de klant wil het goedkoop, en er is concurrentie tussen de garages voor de APK)

B) Men is superstreng (en dus overdreven streng) en de klant wordt overbodig op extra kosten gejaagd (Wat in Belgie bij de dealer ook vaak gebeurd indien je "Nazicht voor de control" uitspreekt.

In België is de technische controle onafhankelijk van de garage.

Dit zou toch meer objectiviteit en een betere kwaliteitsgarantie waarborgen lijkt mij.

Het gaat ten slotte om onze eigen veiligheid, bij een opmerking (of in het slechtste geval een afkeuring) denk je best daar ook even aan !

Ideaal is nog steeds om de kerk in het midden te laten.

Niet overdrijven naar de ene kant, maar ook niet naar de andere kant.

@paulDS Je weet toch dat elke dealer verantwoordelijk kan gesteld worden indien er iets misgaat met de auto die hij gekeurd / gesmeerd / onderhouden heeft. Ik denk toch dat dat in Nederland ook het geval is.

Of dit altijd kan bewezen worden, weet ik niet maar dat moeten de experts van de verzekering uitmaken.

6 uren geleden, muscles zei:

Dat is niet nodig. Je kan je eventueel aansluiten bij de Piratenpartij, of misschien nog beter bij de partij "Mensen Samen" : http://www.mensensamen.be/

Die piratenpartij klinkt te mooi om waar te zijn, er zitten addertjes onder het gras maar ik had het niet anders verwacht.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.