Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Recommended Posts

Dag iedereen

geen idee dat dit de juiste plaats is op dit forum maar dit moet mij toch even van het hart.

Ik heb een caddy maxi cng van 2014 met 40.000km op de teller.

Nu net voor mijn jaarlijks onderhoud kreeg ik de melding van een motorstoring.

ik merkte op dat deze schokkend begon te rijden vooral op koude motor, dus nog voor mijn afspraak bracht ik de wagen reeds binnen bij officiele vw garage.

hier kreeg ik de melding dat mijn injecteur van de eerste cilinder stuk was en dat dit zeer duur was om te repareren (stuk 600€ zonder werkuren) + dan nog es de prijs van het onderhoud van 365€.

verwonderd vroeg ik of dit normaal was vermits de weinige kilometers en de jonge leeftijd van de wagen (deze gaat ook jaarlijks op onderhoud, ongeacht de kilometers) en dat dit dan waarschijnlijk dan toch een garantiegeval was?

hierop kreeg ik te horen dat dit niet echt normaal was maar er is maar 2 jaar garantie op onderdelen dus ze konden niets doen.

volgens de garage hadden ze D'ieteren hierover gecontacteerd en mochten ze niets doen in de prijs.

heb zelf hierover ook D'ieteren gecontacteerd maar hun reactie is helemaal hopeloos! Hier krijg je geen enkele zinnige respons op het probleem of op mijn vragen, meer als we nog contact opnemen hebben ze nog niet gezegd, dit is ondertussen meer als 2 weken geleden.

 

heeft er iemand dezelfde problemen gekend met wagens van VW Audi groep?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Kris,

 

Jammer om te horen dat je problemen hebt met de Caddy !

Welke injecteur is het die problemen geeft ? die van de benzine of van gas injectie?

Van D'Ieteren moet je inderdaad niets verwachten, ze zijn niet zo makkelijk om financiële gestes te doen naar klanten, buiten garantie.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik raad je aan om naar een garage te stappen die gespecialiseerd is in Bosch.

 

Om een voorbeeld te noemen van een dergelijke Bosch garage:

 

http://www.garagedegroote.be

 

In iedere aardgaswagen zit een Bosch systeem, het is een nachtmerrie voor VW als de mensen hier achter komen, ze verdienen niet beter dan dat de waarheid aan het licht komt..

Edited by Lage Emissie Zone
  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, paulDS zei:

Hallo Kris,

 

Jammer om te horen dat je problemen hebt met de Caddy !

Welke injecteur is het die problemen geeft ? die van de benzine of van gas injectie?

Van D'Ieteren moet je inderdaad niets verwachten, ze zijn niet zo makkelijk om financiële gestes te doen naar klanten, buiten garantie.

 

hebben ze me niet verteld, enkel dat dit van de eerste cilinder was.

ik vermoed deze van de benzine vermits dit harder is bij koude motor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kris23 bij mijn weten is er geen specifiek probleem met de 1.4TSI motor of de injectoren. De 1.4 TSI is een solide motorblok en ik kan ook geen specifieke problemen vinden op internationale fora.

Heb je een itemnummer dat stuk is, misschien dat ik dan specifiek op dat modelnummer kan zoeken.

Het is wel jammer dat dit zo'n duur grapje is.

 

Ik heb echter wel van een bezoeker van het forum ook een mail gekregen van zijn Caddy uit 2008 (zeg maar de beginjaren), hij had een gelijkaardig probleem


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hi @Kris23 ik heb een gelijkaardig probleem met een 2013 (december) passat 1.4 tsi ecofuel.  @Aardgasrijder zijn er gelijkaardige discussies voor VW passat B7 op het forum (ik vond ze niet direct)? Ik heb deze tweedehands gekocht, motorstoringslampje is aangekomen na een maand, geeft fout 2174 als ik mij niet vergis (bank 1 lean on idle) alleen als hij op benzine draait. Voor mij wijst dit op een benzinebrandstoftoevoersysteemfout. (injectoren, brandstofpomp, evt sensoren). Garage Thuy in Wommelgem heeft hem ondertussen 3 keer binnen gehad, geen fout kunnen vinden, telkens additief toegevoegd, zonder resultaat, lampje springt binnen de 100 km terug aan (vaak bij gas-tankbeurten als hij even op benzinne draait). Symptomen zijn gelijkaardig, lagere toeren met middelmatige vermogensvraag stottert hij, zeker met een koude motor.

 

Mij frustreert het dat de garage in kwestie niet in staat blijkt om een diagnose te stellen en slechts de laatste keer (terwijl ik het zelf al aangeef sinds de eerste keer dat hij binnenging) zegt, het ligt mss aan een van de injectoren. zonder verdere uitleg, teleurstellend...

 

@Aardgasrijder ik ben ook op zoek naar een garage die geroutineerd is in dit soort fouten op te sporen, de CNG-modellen kent en waar ik liefst binnen de 2dehands garantietermijn van een jaar (tot feb 2018 terecht kan). Zijn er adressen in het antwerpse die jullie hiervoor kunnen aanbevelen? Ik moet binnenkort ook binnen voor de 4-jaarlijkse controle, mss het uitgelezen moment om dit gelijktijdig te laten behandelen (AGS in olen?)

 

aanvullend: regelmatig en volledig vw-onderhoud gehad, 135.000 km

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit een Polo gehad die ze bij Thuy in Wommelgem (de vroegeren Donkers) helemaal om zeep geholpen hebben.

Ging binnen voor normaal onderhoud (daar omdat mijn toenmalige zelfstandige garagist met pensioen ging) en kwam buiten en de motor draaide voor geen meter meer.

Geen vermogen, inhouden, stinken naar benzine enz... enkel met verhoogd stationair toerental draaide hij goed.

Opnieuw binnengedaan en dan begon de lijdensweg. Uiteindelijk na in totaal bijna 2000 euro betaald om na x-weken en 5 keer binnen te zijn geweest een wagen terug te krijgen die nog steeds niet liep zoals het moest.

Letterlijk bijna alles werd vervangen i.v.m. ontsteking en injectie zonder resultaat en telkens met een telefoontje of ze dit of dat mochten vervangen want ze hadden "vermoedelijk" de oorzaak gevonden.

Het vervangen onderdeel blijft altijd zitten en daar betaal je dan voor (stukje bij beetje). Uiteindelijk uitgenodigd voor een testrit maar dit mocht maar een kort ritje zijn wegens niet veel tijd.

Heb dan doorgeduwd en er een lange rit van gemaakt en eens de motor warm was het weer van dat.

Terug naar de garage gereden en er den boel wat op stelten gezet maar toch vertrokken (stom eigenlijk) nadat ze beweerden dat de wagen het niet meer waard was om nog kosten aan te doen.

 

Thuy in Wommelgem: NOOIT MEER !! (en als ik negatieve reclame kan maken dan doe ik dat).


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

en waar vinden we dan wel te vertrouwen, ervaren, eerlijke kennisvolle garagisten die hiermee overweg kunnen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee maar bij den Thuy in Wommelgem al zeker niet. That's for sure.


Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met Thuy ook niet echt heel goede ervaringen.

Nochtans met mijne kever (was dan wel in deurne) altijd goed en correct verder geholpen.

Nu ga ik naar LAC in Lier en tot hiertoe wel tevreden van de service.

Vroeger ging ik ook bij een onafhankelijke garagist. Nu is dat bosch car center Garage pascal in Walem.

Ze hebben daar ruime VW ervaring in huis.


BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou moeten te weten komen of het de CNG- of benzine-injecteur is.
Is het bij de caddy mogelijk om enkel op benzine te rijden?

 

Je kan de injecteurs ultrasoon laten reinigen. 
Dat kost 20 euro per injecteur.op dit adres: Duxe
Als ze benzine injecteurs kunnen reinigen kunnen ze CNG-injecteurs ook reinigen (zelfde werking).
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Filip de code die jij aangeeft is een algemene code van de OBD, de info van mogelijke defecten kan je hier vinden:

Met een uitlezing van de boordcomputer en bijhorende foutcodes zou een garage toch voldoende info moeten hebben om een probleemanalyse te doen en oplossing te kunnen vinden.

https://www.obd-codes.com/p2187

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/18619/P2187/008583

 

Dit probleem van de Passat duikt ook onderaan bij de vraagstelling op, zonder een antwoord.
Probleem P2187 was daar niet gelinkt aan CNG.

 

 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank u @Aardgasrijder klopt, daar ben ik mij ook van bewust, des temeer reden om te denken dat de garage in staat is om een gerichte diagnose of uitsluitingsstrategie op te stellen. als de enige strategie tot nu toe is geweest, additief toevoegen aan de benzine om proberen de injectoren te reinigen lijkt het mij toch vissen voor de garage. anders had ik graag eerder gehoord wat potentiele oorzaken zijn.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste, is hier nog iets uitgekomen? 

Ik rijd met een caddy maxi cng uit 2010, en heb dit ook gehad.

Geen idee wat er vervangen werd. Ik weet dat ze na diagnose enkel konden uitlezen 

dat de storing op cylinder 3 of 4 zat. Daarna moesten ze testen op welk van de 2 het

defecte onderdeel zat.

Nu heb ik het probleem opnieuw....

 

Gr.

Pieter

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 uren geleden, Pieter v b zei:

Beste, is hier nog iets uitgekomen? 

Ik rijd met een caddy maxi cng uit 2010, en heb dit ook gehad.

Geen idee wat er vervangen werd. Ik weet dat ze na diagnose enkel konden uitlezen 

dat de storing op cylinder 3 of 4 zat. Daarna moesten ze testen op welk van de 2 het

defecte onderdeel zat.

Nu heb ik het probleem opnieuw....

 

Gr.

Pieter

ik heb ooit op een NL forum gelezen dat je met de benzine injectoren en in het algemeen met het benzinebranstofsysteem (lui worden door aanslag van onderdelen) problemen kon krijgen als je niet voldoende op benzine reed, bij een herstelling werden de benzine injectoren vervangen, met advies rij meer/voldoende op benzine. dit vond ik nogal vaag, want wat is "meer/ voldoende". bij Tavernier heb ik daar ook geen sluitend antwoord op gekregen. na elke tankbeurt rijdt de auto toch een aantal km op benzine om de kleppen te smeren en aardgaskwaliteit te meten. nu, om problemen te voorkomen en vooral voor mijn gemoedsrust en als het past, rij ik met lege cng tanks toch een tiental km op benzine en na een tijdje (3 tal maanden) rij ik dan de benzine eens bijna volledig op. dan terug cng en benzine oct 98 volledig opvullen. nu kan ik er wel inkomen dat als je lang een brandstof systeem niet gebruikt er wel een bepaalde "luiheid" door aanslag op bepaalde onderdeeltjes kan optreden, en dat je dat kan oplossen door eens een tijdje goed door te rijden op dit systeem, in dit geval het benzine systeem. of dit allemaal volledig correct is weet ik niet, ik heb hieromtrend geen expertise. maar goede ondersteunde argumenten vind ik ook niet.

opmerking: op mijn passat cng heb ik 31l benzine en kan ik dit gemakkelijker toepassen dan met die kleine benzine tankjes van +/- 10l.

Edited by Jan Robert

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vriend van ons is mechanieker op rust?. En raadt ons aan om regelmatig eens op naft te rijden. Kwestie van het systeem wakker te houden (mechanisch bedoel hij dan).

 

  • Hahaha 1

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zelfde verhaal hier bij mij:  Een Caddy 2.0 Ecofuel met de 2L motor. Bj 2014 en 36000km.  Na het voltanken met aardgas wil ik terug starten en hij doet het niet goed ... draait ongeveer 30 sec op twee of drie cilinders en dan opeens goed. Na de volgende keer gas tanken identiek hetzelfde. Dan maar eerst zelf de bougies vervangen door die speciale "Iridium" van Bosch. Op aardgas loopt hij stukken beter en zuiniger was de eerste indruk.

Ik rij wel om de zes maand de benzinetank eens leeg, kwestie van het benzinesysteem actief te houden. Zo ook nu deed ik dat. Eens hij volledig op benzine draaide liep de motor écht weer beroerd. Ik had de indruk dat er twee cilinders niet meewerkten. Ik kan hier thuis ook de auto 'uitlezen' met de VCDS software en kwam tot de constatatie dat cil 2 en 3 een zgn. cilinderoverslag hadden (Foutcodes 01100001, P0303-001, P0302-001) en uiteraard brandde ook het motormanagement. Terug gas getankt en het probleem was weg. reed terug normaal op gas. Conclusie: er scheelt iets met de benzine injectie. Dan maar naar de garage ermee.

Daar is de wagen 3 dagen gebleven en hebben ze allerlei testen gedaan: Bougies vervangen, bougiekabels vervangen, benzine injectoren verwisseld ... geen van deze remedies hielp. Ik vraag ook nog eens om de druk te meten: 4,3 Bar wat ook ok is ... D'Ieteren raadde de dealer ook aan niks te vervangen ... En toen ik mijn auto ging halen werkte die op benzine opeens wel ... Bizar.

Echter denk ik ondertussen wel de juiste oorzaak gevonden te hebben. De auto draait hoofdzakelijk op aardgas. Gezien de plaats van de 'collector' waar de benzine injectoren op aangesloten zijn, kan deze collector vrij heet worden waarbij het gevaar bestaat dat er zich dampbellen vormen als de wagen op aardgas loopt. Na verloop van tijd kunnen dit luchtbellen worden die er moeilijk uit geraken. Remedie: Op het eind van die collector rechts zit een dopje die je kunt afdraaien. Daarachter een soort ventiel zoals van een wiel. Als je nu het contact aanlegt en je drukt op dat middenste pinnetje stroomt er wat benzine uit (opvangen graag). Eens de lucht er uit zou hij normaal moeten draaien.

Edited by JacquesV
typfoutje

Share this post


Link to post
Share on other sites
58 minuten geleden, JacquesV zei:

Echter denk ik ondertussen wel de juiste oorzaak gevonden te hebben. De auto draait hoofdzakelijk op aardgas. Gezien de plaats van de 'collector' waar de benzine injectoren op aangesloten zijn, kan deze collector vrij heet worden waarbij het gevaar bestaat dat er zich dampbellen vormen als de wagen op aardgas loopt. Na verloop van tijd kunnen dit luchtbellen worden die er moeilijk uit geraken. Remedie: Op het eind van die collector rechts zit een dopje die je kunt afdraaien. Daarachter een soort ventiel zoals van een wiel. Als je nu het contact aanlegt en je drukt op dat middenste pinnetje stroomt er wat benzine uit (opvangen graag). Eens de lucht er uit zou hij normaal moeten draaien.

 

Kan je daar 1 of meerdere foto's van nemen (exacte plaats, uitzicht) ?

  • Bedankt 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...