Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas

Recommended Posts

In Nederland bestaat er blijkbaar ook een Greenpoint. Het is eveneens een tankstationketen van alternatieve brandstoffen zoals waterstof en laadpalen voor elektrische auto's naast fossiele brandstoffen. De Belgische keten met dezelde naam daarentegen verkoopt helemaal geen fossiele brandstoffen!

 

In Sliedrecht opent volgend jaar een duurzaam tankstation. Het gaat om een vestiging van Green Point, dat ook werkt aan nieuwe stations in onder meer Oude Tonge, Breda en Zeewolde. Tevens was het bedrijf betrokken bij de realisatie van een nieuwe locatie van Van Kessel Olie in Veghel. Het concept onderscheidt zich door het aanbieden van traditionele en alternatieve brandstoffen in combinatie met diverse andere voorzieningen, bijvoorbeeld een hotel of een fastfoodrestaurant.

 

Het tankstation krijgt naast fossiele brandstoffen ook een vulpunt voor waterstof en laadpalen voor elektrische auto’s. Met de totstandkoming van de locatie is 8 miljoen euro gemoeid. De planning is dat dit jaar nog vier andere vestigingen de deuren openen. Daar moet dus volgend jaar de vestiging in Sliedrecht aan worden toegevoegd.

 

Duurzame tankstationketen Green Point breidt uit naar Sliedrecht

 

 

greenpoint-tankstation-nederland.jpg

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Soms kom ik op het internet eens een ander "onbekend merk" van tankstation tegen, maar deze Duitse keten is een onderdeel van de Nederlandse TAMOIL-groep.

Hier is spijtig genoeg geen Erdgas (CNG) te krijgen maar wel LPG. Goed voor de LPG-rijders die hier op het forum komen lezen.

En ik vind dit gewoon een prachtig, mooi tankstation. De foto is 407 kB (het originele screenshot in png-formaat was 1.4 mB !!!).

HEM-Tankstelle-Kaiserslautern-2017-08-31ste.jpg


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Gasunie wil windstroom omzetten in waterstof en opslaan op energie-eiland

De Gasunie sluit zich aan bij netbeheerders uit Nederland, Denemarken en Duitsland, die onderzoek doen naar de haalbaarheid van de aanleg van een kunstmatig 'energie-eiland' in de Noordzee. De Gasunie wil opgewekte energie opslaan en verspreiden in gasvorm.

De Gasunie zegt over de benodigde kennis te beschikken om de door windmolenparken opgewekte energie om te zetten in gas. Door toepassing van elektrolyse kan de energie opgeslagen worden in de vorm van waterstofgas. Dat kan vervolgens internationaal getransporteerd worden.

In maart maakten verschillende netbeheerders de plannen voor het energie-eiland bekend. Gasunie heeft woensdag bekendgemaakt toe te treden tot het consortium. De groep bestaat nu naast de Gasunie uit TenneT Nederland, TenneT Duitsland en Energinet.dk uit Denemarken. Samen gaan de vier bedrijven verder onderzoek uitvoeren naar de ontwikkeling van een energiesysteem op de Noordzee.

De bedrijven zien Power-to-Gas als een belangrijk onderdeel van het North Sea Wind Power Hub-systeem. Windstroom kan hiermee dicht bij de bron worden opgeslagen, op een locatie ver buiten de kust. Ook kan de energie weer via bestaande offshore-gasinfrasctructuur aan land worden gebracht.

Vooralsnog wordt het initiatief gesteund door bedrijven uit Nederland, Duitsland en Denemarken. Het doel is dat ook het Verenigd Koninkrijk, België en Noorwegen toetreden tot het project. De plannen worden gesteund door de Europese Commissie, schrijft de NOS.

Volgens de betrokken bedrijven heeft het energie-eiland de potentie om in 2050 zeventig tot honderd miljoen Europeanen van groene stroom te voorzien. Het idee is om een of meer eilanden te maken ter hoogte van de Doggersbank, een ondiepte in de Noordzee tussen het Verenigd Koninkrijk en Denemarken in.

 

https://tweakers.net/nieuws/129539/gasunie-wil-windstroom-omzetten-in-waterstof-en-opslaan-op-energie-eiland.html

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

In Duitsland zijn er al redelijk wat waterstoftankstations en bestaande tankstations waar waterstof kan getankt worden. Ongeveer een week geleden heb ik daarnaar zoekwerk gedaan en o.a. Shell en Linde Gas hebben zulke installaties. Ook OMV, het Oostenrijkse olie- en gasbedrijf, is actief op dit domain in Duitsland en Oostenrijk. OMV heeft overigens ook tankstations in Hongarije, Roemenië, en andere landen.

Ook in Nederland is men volop bezig om op meerdere plaatsen - vooral vlakbij de autosnelweg - tankstations te voorzien van waterstofinstallaties. Op Tankpro.nl vind je hierover regelmatig artikels terug zoals dit: https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/08/29/autodealer-overlegt-met-shell-over-bouwen-waterstofstation/

Nog op Tankpro heb je dit artikel:

Bijmenging waterstof vermindert uitstoot reguliere benzinemotoren

Gepubliceerd op 30-08-2017 om 11:43

Het Britse bedrijf CGON zou een methode hebben gevonden om de emissiegassen-uitstoot van reguliere benzinemotoren met tachtig procent te verminderen. Door waterstof te mengen met de brandstoflucht zou hun volledig recyclebare apparaat de brandstofefficiëntie met twintig procent verhogen. Voor een paar honderd euro zou de techniek op elke verbrandingsmotor toegepast kunnen worden.

 

Het apparaat heeft een elektrolytoplossing die op elk moment een kleine hoeveelheid waterstof kan produceren. Die wordt direct gemixt met de brandstoflucht van de verbrandingsmotor. Afhankelijk van het type auto, zou de uitstoot van uitlaatgassen met tachtig procent kunnen dalen en het benzinegebruik met twintig procent kunnen verminderen. Zo zou de uitstoot van stikstofdioxiden met ruim vijftig procent afnemen, becijferde Emissions Analytics, dat wagens met het apparaat op de weg testte.

Consumentenmarkt

Simon Johnson, CEO van CGON, denkt dat de technologie de luchtkwaliteit aanzienlijk kan verbeteren, schrijft het Britse webmagazine Edie.net. Om veel impact te hebben, richt het bedrijf zich op de consumentenmarkt. Het apparaat kost ruim vijfhonderd euro, is al in veel garages verkrijgbaar en vergt ongeveer een uur installatietijd. De kosten zouden bij gemiddeld autogebruik binnen tien maanden terugverdiend zijn.

 

De video bij dat artikel kan je zien op https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/08/30/bijmenging-waterstof-decimeert-uitstoot-reguliere-benzinemotoren/

 

  • Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, muscles zei:

Bijmenging waterstof vermindert uitstoot reguliere benzinemotoren

 

Zou het echt waar zijn ?

Mag ik dan met mijn Y10 uit '91 in de Lage Emissie Zone van Antwerpen binnen ? :D

Zou ik dan eindelijk een groene kaart krijgen voor mijn Y uit 2001 die net iets teveel CO uitstoot op stationair toerental ? :/

(31 à 35 ipv 30 of minder.  Maandag gaat die naar de garage... :ph34r: .  Nieuwe katalysator ? )

 

Ik ga de video nog bekijken.


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 6/8/2017 om 14:34, muscles zei:

ook een vulpunt voor waterstof

 

Hallo

 

Het aanwenden van waterstof gecombineerd met brandstofcellen als energiebron voor aandrijving voor een wagen geniet alvast mijn belangstelling.

Uiteraard moet het ganse plaatje worden bekeken, zoals o.a. productiewijze, opslag en vervoer waterstof, waterstoftanks in de wagen, veiligheid enz. 

 

  

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
15 minuten geleden, GuyL zei:

 

Hallo

 

Het aanwenden van waterstof gecombineerd met brandstofcellen als energiebron voor aandrijving voor een wagen geniet alvast mijn belangstelling.

Uiteraard moet het ganse plaatje worden bekeken, zoals o.a. productiewijze, opslag en vervoer waterstof, waterstoftanks in de wagen, veiligheid enz. 

 

Op dat gebied staat Duitsland al veel verder: sinds 2014 lees ik in dit Duitstalig artikel:

https://www.merkur.de/wirtschaft/linde-baut-wasserstoff-tankstellen-serie-3704316.html

 


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Een paar jaar terug heb ik zo een waterstofspul zelf gemaakt en ja het werkt, het product is zeer brandbaar/ontplofbaar en heeft een zeer hoge vlamtemperatuur. Ik heb een plaatjesbatterij gemaakt in inox en de houder was van een plexi-waterfilter die je in elke doe-het-zelfzaak vindt. Je giet er water in en voegt wat bakzout toe zodat er een zekere geleidbaarheid ontstaat, 12v aansluiten en het eindproduct is waterstof, langs één kant en zuurstof langs de andere kant. Na een tijdje vermindert het rendement doordat er zich een bruin papje vormt door de onzuiverheden in het water, maar op industrieel niveau zullen ze dat wel al opgelost hebben. Het rendement stroomverbruik/waterstofproductie ligt volgens mij onder de 50%. Het is wel beter om gas op te wekken met de overtollige stroom dan hem gratis weg te geven aan het buitenland zoals ze nu doen bij overproductie. Deze draait op zuiver waterstof zonder bijvoeging:

https://www.youtube.com/watch?v=IBeTc3VgSKA

 

  • Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Investering van Beukers Groep is uniek in Europa
Lommel krijgt fabriek voor waterstoftrucks

 
image-326f8e48-9ee1-11e7-a65d-70f1f574d4aa-9aeb4d50-9eea-11e7-a65d-70f1f574d4aa.jpg
LOMMEL De Nederlandse Beukers Groep gaat via zijn Limburgse dochter E-Trucks Europe in Lommel een fabriek bouwen voor de productie van vrachtwagens op waterstof. Het wordt een in heel Europa unieke fabriek die op termijn 50 waterstoftrucks per jaar zal produceren. De nieuwe fabriek is goed voor een investering van 4 miljoen euro en levert op termijn enkele tientallen jobs op.

Guido CLOOSTERMANS

kurtAndré Beukers, topman van het gelijknamige bedrijf dat vooral bekend is als allround schadeherstelbedrijf, zag al in 2010 een toekomst voor de productie van elektrische vrachtwagens.

Enkele jaren later startte het dochterbedrijf E-Trucks Europe in Lommel ook met kleinschalige de productie van vrachtwagens op waterstof. “André Beukers zag al heel vroeg het potentieel van emissievrije vrachtwagens”, legt Flip Bamelis, bij E-Trucks Europe verantwoordelijk voor ontwikkeling, uit. “Aangezien de markt voor dit soort vrachtwagens klein is, laten de grote vrachtwagenproducenten die markt links liggen, maar voor een bedrijf als E-Trucks Europe is het een interessant nicheproduct.”

Het zijn die waterstoftrucks die nu voor forse groei zorgen, hoewel het bedrijf ook in de toekomst gewone elektrische trucks blijft produceren. De voorbije jaren was de productie bij E-Trucks Europe in Lommel beperkt tot een tiental exemplaren. De komende jaren verwacht Flip Bamelis echter forse groei. “Dit jaar bouwen we vijf waterstoftrucks, volgend jaar zelfs vijftien. Dat is onder meer het resultaat van een Europees project waarin de steden Antwerpen, Breda, Groningen, Amsterdam, Rozendaal, Bolzano en Freiburg samenwerken aan groene transportmiddelen.”

Nieuwe fabriek

De komende jaren verwacht Flip Bamelis de productie in Lommel te zien groeien tot 50 voertuigen per jaar aan een tempo van één voertuig per week. De ateliers van de Beukers Groep die nu worden gebruikt, worden dan te klein, en dus bouwt E-Trucks Europe een nieuwe fabriek in Lommel. “Het wordt een uniek project”, legt Flip Bamelis uit. “Het wordt de grootse fabriek in zijn soort in Europa. Waterstof is een gasvormige, hoogcalorische en zeer vluchtige brandstof. De veiligheidsmaatregelen zijn dan ook aanzienlijk.”

Momenteel worden in de ateliers van E-Trucks Europe drie waterstofvoertuigen afgewerkt. Een daarvan is een gesofisticeerde vuilniswagen voor de Nederlandse stad Groningen. “Er is veel belangstelling voor waterstoftrucks”, aldus Flip Bamelis. “Met name bij instellingen en ondernemingen die belang hebben bij een lage uitstoot en de hinder voor bewoners zo veel mogelijk willen beperken. Een waterstoftruck is immers niet alleen volledig emissievrij, maar hij is ook geluidsarm. Hij heeft echter één nadeel. Hij kost ruim drie keer zoveel als hetzelfde voertuig met een conventionele aandrijving.”

Met de bouw van de nieuwe fabriek is een investering gemoeid van ruim 4 miljoen euro. Bovendien zal de toegenomen productie de komende jaren goed zijn voor enkele tientallen nieuwe banen. “De bestellingen komen vandaag nog vooral uit het buitenland, onder meer uit Nederland”, zegt Flip Bamelis. “Het ecologisch bewustzijn staat daar toch iets verder dan in ons land. Laat ons hopen dat met de bestelling uit Antwerpen daar nu ook verandering in komt.”

 

Bron: HBVL 22/09/2017

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Toyota ontwikkelt waterstofauto met bereik van 1000 kilometer

Gepubliceerd op 19 oktober 2017 om 10:10

Toyota lanceert op de Tokio Motor Show volgende week een nieuwe waterstofauto met een actieradius van maar liefst duizend kilometer. Het gaat om een conceptauto met de naam Fine-Comfort Ride. De nieuwe 6-persoons sedan, die is uitgerust met een brandstofcel, gaat voorlopig niet in serieproductie.

 

In vergelijking met de al verkrijgbare Mirai van de Japanse fabrikant is de actieradius er met sprongen op vooruitgegaan; de Mirai heeft per tankbeurt een bereik van 650 kilometer. Met een actieradius van 1000 kilometer loopt Toyota op dit moment voorop in de markt. De techniek van beide modellen werkt overigens hetzelfde. In de brandstofcel wordt waterstof omgezet in elektriciteit, waarbij alleen waterdamp ontstaat.

Inzetten op waterstof

Volgens Bob Carter, vice-president van Toyota Motors North America, zet het merk vol in op het rijden op waterstof. Of het nu om de introductie van de personenauto Mirai gaat, de nieuwe concept Fine-Comfort Ride of het neerzetten van een vrachtwagen met een brandstofcelsysteem, Toyota ziet volop mogelijkheden in toepassing van deze technologie. Het rijden op de schone energiedrager kan voor het zwaar transport een goede manier zijn om de CO2-uitstoot fors terug te dringen.

Toyota timmerde in het verleden vooral aan de weg door toepassing van hybridetechnologie. Onder meer in de Prius werd voor de aandrijving een combinatie van een benzinemotor met een elektromotor toegepast. Op dit moment zet het Japanse merk vooral in op waterstoftechnologie. Naar verluidt staat er voor komende tijd ook nog een volledig elektrisch model in de planning.

Vrachtwagen op waterstof

Ook voor de nieuwe generatie vrachtwagens zien de Japanners een belangrijke rol weggelegd voor waterstof. Een vrachtwagen van Toyota, die is uitgerust met een brandstofcel, wordt vanaf 23 oktober ingezet voor zwaar transport in Californië. Het model heeft afgelopen periode al ruim 6.000 testkilometers op de teller gezet.

De twee brandstofcellen aan boord van de vrachtwagen zijn speciaal ontwikkeld om zware ladingen te vervoeren. Met ruim 670 pk aan boord en een trekkracht van 1796 Nm koppel is dat volgens de ontwikkelaars dik voor elkaar. Op een volle tank waterstof kan de vrachtwagen ruim driehonderd kilometer afleggen.

De waterstoftruck zal goederen in de regio van de haven van Los Angeles en Long Beach gaan vervoeren. Toyota wil met dit zogenaamde Project Portal de capaciteiten van zijn brandstofceltechnologie verder testen en nog meer data verzamelen. De routes worden na verloop van tijd steeds verder uitgebreid.

Groen of niet?

De tank-to-wheel uitstoot van rijden op waterstof is 0 gram CO2 per kilometer. Wil je daadwerkelijk volledig emissievrij kunnen rijden, is het zaak dat waterstof ook echt groen wordt opgewekt. Dat kan onder meer door middel van zonne- en windenergie. In Nederland wordt het grootste gedeelte op dit moment nog opgewekt door middel van fossiele brandstoffen.

Tijdens de Tankstation Vakbeurs van 14 november 2017 in Houten wordt ook gesproken over waterstof. Namelijk tijdens de workshop van Team Fast over mierenzuur. Dat kan een ‘drager’ zijn van waterstof.

 

Bron: TankPro.nl

Toyota-Fine-Comfort-Ride.jpg

  • Bedankt 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

ik vraag me af of ze al een oplossing hebben voor het lekken van waterstof. Want dit was het grootste struikelblok voor de meesten om hier mee verder te kunnen gaan.


autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn HH O scheider:

De houder is een gewone waterfilter waardoor alle koppelingen in de handel verkrijgbaar zijn .

De plaatjesbatterij is volledig inox, het middencontact is de -, het linker- en rechter-contact is de +, de plaatjes staan gekoppeld zoals een gewone batterij +-+-+-+- enz...........De rest vind je op het net, opgelet : het gas is extreem ontplofbaar en de vlam heeft een hoge t°. het voordeel van dit systeem is dat er geen opslag gebeurt in de wagen, het is de bedoeling om het geproduceerd gas direct te mengen met de aangezogen lucht van de motor.

IMG_20171030_115207_HDR.jpg


Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

begrijp ik dat nu goed? steek jij een zelf in elkaar gestoken waterstofbom in je auto?

  • Hahaha 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

 

794532_5.png

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou wel durven O.o maar er zit al een CNG bom onder :D


Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Fiat wil expertise Hyundai gebruiken bij ontwikkeling van waterstofauto

Gepubliceerd op 08-12-2017 om 11:04

Fiat wil bij de ontwikkeling van modellen op waterstof de handen ineenslaan met Hyundai. Volgens Fiat-topman Sergio Marchionne is het Italiaanse concern geïnteresseerd in een samenwerking met de Zuid-Koreaanse autofabrikant. Hyundai is op dit moment een van de voorlopers op het gebied van waterstofauto’s.

 

Een technische samenwerking met de Koreanen ziet Marchionne wel zitten, liet hij weten. Volgens de Italiaanse Fiat-baas is een sterke alliantie tussen de merken bij de ontwikkeling van auto’s die rijden op waterstof zeer welkom voor het Italiaans-Amerikaanse concern. Naast Fiat en Chrysler vallen ook Alfa Romeo, Lancia (alleen nog te koop in Italië), Chrysler, Dodge en Jeep onder de vlag van het concern.

Eén van de koplopers

Hyundai is samen met Toyota één van de koplopers bij de ontwikkeling van waterstofauto’s. Het merk lanceerde de ix35 FCEV, een suv met aan boord een brandstofcel, in 2013 op de Nederlandse markt. Daarmee liepen de Koreanen ver voor de troepen uit.

Ten opzichte van elektrische auto’s die opgeladen moeten worden, heeft rijden op waterstof één groot voordeel: het tanken van waterstof duurt niet langer dan tanken van diesel of benzine. Nadeel is wel dat het op dit moment nog speuren is naar tankstations die waterstof aanbieden.

Actieradius van 800 kilometer

Onlangs maakte Hyundai bekend dat de ix35 FCEV in de zomer van 2018 wordt opgevolgd door een nieuw model op waterstof. Het Zuid-Koreaanse merk heeft flink geïnvesteerd in brandstofceltechnologie. Daardoor is het bij de nieuwe waterstofauto mogelijk om per tankbeurt 800 kilometer af te leggen. De actieradius bedraagt bij het huidige model nog 600 kilometer.

 

Bron: TankPro.nl

 

waterstof-tanken-1024x768.jpg

  • Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Jaja, Marchione >:(

Ben benieuwd of het hem nu wel zal lukken.

 

Tot hiertoe zijn samenwerkingen tussen FCA (Fiat groep en Chrysler groep) en andere fabrikanten op nog niet veel uitgedraaid.

Enkel met Mazda (Miata / 124) en Renault (Traffic / Talento) is er nog een (zichtbare) samenwerking.

Met PSA en Opel zal de samenwerking ten einde lopen (Doblo / Combo en Qubo / Nemo)

Met de Ducato / Boxer is het nog afwachten.

 

Marchione is een goede boekhouder en reorganisator van een bedrijf.

Maar veel te ongeduldig om een autofabrikant te leiden : het moet "nu" / "direct" / "binnen de 2 jaar" geld en verkopen opleveren.

Afwachten wat het met Alfa Romeo wordt : bepaalde face-lifts zijn (weeral) uitgesteld.

Hybrides en elektrisch : daar geloofde hij niet in (en al die andere fabrikanten zijn dus kiekens ? ).

Nu kan het zijn dat "ooit" "binnenkort" er toch een aantal mild-hybrides op de markt komen.

 

Oh ja : voor mij is hij ook een "leugenaar".

Wat hij beweerde met de samenvoeging van Chrysler en Lancia, was gewoon om een bepaald percentage van de Chrysler groep binnen te halen (contractuele verplichting t.o.v. de Amerikaanse overheid).

Boekhoudkundig : geniaal.

Klant- en dealergericht : gewoon een stamp in het gezicht / sjokkedeizen / daar waar er geen zonlicht schijnt.

Hij had helemaal niet de bedoeling om deze 2 merken een kans te geven op de Europese markt.

Of tenminste : het gaf niet snel genoeg een resultaat.

Is er 1 nieuwe Lancia / Chrysler samen ontwikkeld ?

Nee !

 

Ik zal blij zijn dat hij het afbolt in 2019.

Hij is al veel te lang manager van FCA.

En "te" is nooit goed.

Behalve in "tevreden".  Dàt zijn de grootaandeelhouders van FCA (familie Agnelli en erfgenamen).

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Pitpoint opent waterstofstation in Delfzijl en levert cng aan Lukoil in België

Gepubliceerd op 16-01-2018 om 16:06

Brandstofaanbieder Pitpoint opent deze maand een waterstoftankstation op Chemie Park Delfzijl. Het station gaat twee waterstofbussen van vervoerder Qbuzz voorzien van waterstof. Ook werd bekend dat Pitpoint de cng levert die sinds vorige week verkrijgbaar is bij een tankstation van Lukoil in Kessel-Lo in Vlaams-Brabant.

 

De twee waterstofbussen zijn afkomstig van de Belgische fabrikant Van Hool en worden sinds vorig jaar bij wijze van proef ingezet op streeklijnen in Groningen en Drenthe. Om deze pilot mogelijk te maken is het waterstoftankstation in Delfzijl gerealiseerd. Eerder was de dichtstbijzijnde locatie om waterstof te tanken in Helmond. Het is overigens het tweede waterstoftankstation dat Pitpoint in eigendom heeft. De eerste locatie staat in Antwerpen.

Windenergie

De bussen zullen gebruikmaken van groene waterstof, die door AkzoNobel geproduceerd wordt op het Chemie Park. Het chemieconcern fabriceert op deze locatie onder andere chloor. Bij dit proces ontstaat waterstof als bijproduct. Aangezien AkzoNobel bij de productie volop gebruikmaakt van windenergie, is het restproduct ook echt groen, laat het bedrijf weten. Via een waterstofleiding is een verbinding aangelegd tussen de chloorfabriek en het waterstoftankstation.

De provincies Groningen en Drenthe willen het aantal waterstofbussen op den duur uitbreiden naar twintig. Volgens beide provincies is het noorden van het land zeer geschikt voor waterstof omdat er relatief lange afstanden worden afgelegd. Elektrische bussen die uitgerust zijn met een batterij die moet worden opgeladen, voldoen niet op dit terrein vanwege hun beperkte actieradius.

Nieuwe cng-locatie

Bij een tankstation van Lukoil in de Belgische plaats Kessel-Lo kunnen klanten sinds vorige week terecht voor het tanken van cng (aardgas). De aardgaspomp is tot stand gekomen door een samenwerking van de oliemaatschappij met de Belgische tak van PitPoint. Doelstelling van de Vlaamse overheid is om in 2020 minimaal 40.000 auto’s op aardgas te hebben rondrijden. Daarvoor zijn naar verwachting zo’n driehonderd cng-stations nodig.

In Nederland zijn er op dit moment circa 150 locaties waar cng of groen gas getankt kan worden, onder meer van PitPoint en OrangeGas. Groen gas is een duurzame variant van gecomprimeerd aardgas die wordt gemaakt door biogas op te waarderen tot aardgaskwaliteit. Deze brandstof is fossielvrij en zorgt voor een aanzienlijke reductie van de CO2-uitstoot ten opzichte van benzine en diesel. Ook de uitstoot van NOx en fijnstof, wat met name een probleem is bij dieselmotoren, valt lager uit. Ondanks de flinke uitbreiding van het aantal cng-stations afgelopen jaren, blijft de verkoop van auto’s die rijden op cng echter bescheiden ten opzichte van de totale verkoopcijfers.

 

Bron: Tankpro.nl

waterstof-tanken-nozzle-vulpistool-1024x768.jpg

  • Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hyundai trekt doek van NEXO; waterstofauto met actieradius van 800 km

Gepubliceerd op 10-01-2018 om 09:03

Hyundai heeft z’n nieuwe waterstofauto NEXO onthuld. Dat gebeurde op de Consumers Electronics Show (CES) in Las Vegas. Vooral de actieradius van het nieuwe model is opvallend: op een volle tank waterstof kan de auto, die voorzien is van een brandstofcel, volgens de huidige NEDC-normen zo’n 800 kilometer vooruit.

 

Echt storm loopt het op dit moment nog niet bij de ontwikkeling van waterstofauto’s. Hyundai is één van de slechts twee automerken (naast Toyota) die in Nederland een auto verkoopt die rijdt op waterstof. De ix35 Fuel Cell is uitgerust met een brandstofcel, die waterstof tijdens het rijden omzet in elektriciteit, waterdamp en warmte. In vergelijking met deze voorganger komt de nieuwe NEXO zo’n 200 kilometer verder op een volle tank waterstof. Het nieuwe model is volgens de ontwikkelaars 20 procent lichter, 10 procent efficiënter en 30 procent krachtiger dan de ix35 Fuel Cell.

Zero emissie

"Hoewel het lastig voorspellen is hoe al deze nieuwe veranderingen de toekomst kunnen beïnvloeden, begrijpen we allemaal dat technologische uitdagingen en innovaties een nooit eindigend proces vormen”, vertelt topman Woong Chul Yang van Hyundai Motor. “En dat gaat door totdat we een mobiele samenleving van maximaal gemak hebben gerealiseerd met nul ongevallen en zero emissie."

De meeste elektrische auto’s zijn uitgerust met een batterij die moet worden opgeladen. Ook waterstofauto’s behoren tot de categorie elektrische auto’s. De brandstofcel aan boord zet waterstof tijdens het rijden om in elektriciteit. Het tanken van waterstof neemt niet langer in beslag dan het tanken van diesel of benzine, hooguit vijf minuten. Dat is een groot pluspunt ten opzichte van elektrische auto’s die moeten worden opgeladen. Het geringe aantal tankstations waar waterstof kan worden getankt en de hoge prijs van waterstofauto’s maken de keuze voor een auto met brandstofceltechnologie op dit moment nog niet erg aantrekkelijk.

 

Bron: TankPro.nl

hyundai_waterstofauto_5-1024x682.jpg

  • Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 246.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...