Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst

Recommended Posts

Colruyt is van plan in 2021 een waterstoftankstation te openen in Wilrijk.

Goed zo, dan moet ik met mijn Mirai niet telkens naar Halle en dan naar huis (Zandhoven) : dan is die tank weer bijna leeg.

Ik was in de overtuiging dat ik waterstof in Halle-Zoersel kon tanken  :D

Edited by Koen C
  • Hahaha 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Ik heb de waterstofauto van de Colruyt hier al aan de kapel van Helshoven zien staan, ongeveer een half jaar geleden.

Kwestie van rijbereik kan je met een CNG-auto ook gemakkelijk van Halle (1500) naar Borgloon rijden en terug zonder aardgas te moeten tanken onderweg: op voorwaarde dat je 'm in Halle met H-gas volgetankt hebt maar daar is nog geen H-gas. Ik veronderstel dat de calorische waarde van waterstof hoog genoeg is om een groot rijbereik te hebben. Het werkt uiteraard anders, met een brandstofcel. Ik ken er dus niks van.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

De Hyundai NEXO komt 665 kilometer ver met een volle tank en de Toyota Mirai geraakt zo'n 500 kilometer ver met volle tanks.

https://www.ad.nl/economie/kilometers-vreten-met-waterstofauto~a35046e8/

• Bedankt 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Op ‎19‎/‎11‎/‎2019 om 19:31, Koen C zei:

Colruyt is van plan in 2021 een waterstoftankstation te openen in Wilrijk.

Goed zo, dan moet ik met mijn Mirai niet telkens naar Halle en dan naar huis (Zandhoven) : dan is die tank weer bijna leeg.

Ik was in de overtuiging dat ik waterstof in Halle-Zoersel kon tanken  :D

wat niet algemeen bekend is, is dat belgie al een infrastructuur heeft voor industriële toepassingen voor waterstof

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02/22/belgie-een-draaischijf-in-de-waterstofeconomie/

Edited by Jan Robert
taalfout
  • Bedankt 1

Op 12/6/2019 om 21:16, paulDS zei:

Hopelijk weer een ervaring rijker.

Nuttig om lessen uit te leren teneinde het waterstofverhaal verder te perfectioneren voor de toekomst.

De oorzaak van de ontploffing van het waterstofstation in Noorwegen is nu bekend:

Het Noorse bedrijf kwam afgelopen juni in het nieuws doordat er een explosie plaatsvond bij een waterstoftankstation in Kjørbo, ten westen van Oslo. De brand brak uit bij een locatie van Uno-X. Uit onderzoek werd duidelijk dat de explosie was veroorzaakt door een lek in één van de tanks, die bleek ontstaan door een montagefout.

https://www.tankpro.nl/brandstof/2019/12/19/orangegas-maakt-plannen-voor-nieuwe-waterstofstations-bekend/

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Als ze de waterstoftank in de nieuwe Kangoo beter wegwerken en iets aan de prijs doen, gaar mijn voorkeur terug naar de Kangoo.

Vw Caddy Dark 'n Cool DSG TGI 110 perdjes  Black Nano  :  922073_5.png

OK, het is reclame van Hyundai.

Na de VRT "reportage", waar ook niet wordt gesproken hoe waterstof (vooral vandaag) wordt gemaakt, zwijgt ook Hyundai daarover.

En zet vooral in de verf hoe "zuiver" de waterstofauto is.

https://www.gva.be/cnt/dmf20200107_04795321

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Ik onthoud: 80.000€ om alleen in Zaventem te kunnen gaan tanken.

• Hahaha 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Volgens BMW zijn waterstofauto's over 5 jaar niet duurder dan gewone auto's

21 januari 2020 - Bron: Autointernationaal

BMW's vice-president voor waterstof, brandstofceltechnologie en voertuigprojecten, Jürgen Guldner, gelooft dat de kosten van waterstofcelvoertuigen de komende jaren zullen dalen. Hij zegt dat modellen op waterstof binnen 5 jaar net zo goedkoop kunnen worden als ICE-aangedreven voertuigen. Guldner onthulde dat er wordt gewerkt aan BMW's derde generatie waterstofaandrijvingstechnologie.

Het is bijna 5 jaar geleden dat BMW in 2015 met Toyota samenwerkte aan de waterstoftechnologie. "We beginnen al aan de derde generatie te werken met een duidelijke uitdaging om de kosten te verlagen tot het punt waarop we de markt kunnen betreden", aldus Guldner. "2025 zou het vroegste zijn voor prijspariteit met ICE's. Als je kijkt naar de plannen die Japan, Korea en anderen hebben gepubliceerd, suggereren ze allemaal een kans tussen 2025 en 2030 om de kosten gelijk te trekken met conventionele technologie". Guldner zegt dat één van de manieren om de kosten van de waterstofaandrijving te verlagen is om de hoeveelheid platina te verminderen die wordt gebruikt om de kleine cellen in de brandstofcelstapel te maken.

Naar verwachting zal BMW in 2022 zijn X5 FCEV lanceren na een voorproefje van de waterstof-SUV in de vorm van het i Hydrogen Next FCEV-concept van de Frankfurt Motor Show van vorig jaar. Prototypes die momenteel door BMW worden getest zijn goed voor een actieradius van 402-482 km, maar Guldner zegt dat ze binnenkort in staat zullen zijn om 563 km af te leggen. Waterstofversies van de X6 en X7 zouden de X5 FCEV op de markt moeten volgen.

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

• Vind ik leuk 1

Tja het artikel geeft een goede weergave waar het schoentje knelt, het wordt enkel niet goed benoemd...
Er is te weinig groene stroom, dat concludeer ik uit het artikel.

Hoe komt dit? Mijnsinziens door ondoordachte politieke maatregelen in België. 
We willen bijvoorbeeld bio-CNG hebben... er is geen wettelijk kader om bio-CNG te injecteren op het aardgasnet. (ondertussen wordt er wel werk van gemaakt)

Groene stroom... er is altijd wel ergens iemand die een reden vindt om een windturbine kilometers in zee te blokkeren door middel van een protestje. Gevolg is jarenlange stilstand in die dossiers.
Begrijp me niet verkeerd, windmolens kort bij woonkernen zijn niet OK. Ik kan er over meespreken. Op 600 meter van onze voordeur staat een windturbine waar ik zelf weinig last van heb, maar de omwonenden die 300 meter of korter wonen hebben last van slagschaduw en dit is ZEER vervelend.

Voorbeeld van de buitenkant (woonwijk Neeroeteren)

Voorbeeld van de binnenkant, van een kantoorruimte ergens in Nederland.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Als we dan toch over windmolens bezig zijn. Het betreft de situatie in NL maar de situatie is vergelijkbaar met België.

@muscles De openingszin kan al tellen.
+/- bij 02:00    "Momenteel is onze stroomvoorziening in handen van de politiek, terwijl de hele 20ste eeuw deze in handen was van ingenieurs... met andere woorden, mensen die er verstande van hadden"

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Op ‎03‎/‎02‎/‎2020 om 17:40, EricG zei:

En een antwoord daarop dat óók steek houdt.

(vooral vanaf het midden van de tekst ongeveer begint het interessant te worden)

https://www.dewereldmorgen.be/community/antwoord-aan-de-bbl-jawel-groene-waterstof-in-oostende-is-wel-de-juiste-keuze-2/

• Bedankt 1

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

We zullen zien, maar ik denk dat als je met groen opgewekte waterstof wilt rijden, je niet ver zal komen. Ik lees ook veel"alsen".

Op een termijn van vijf jaar kunnen we een enorme overschot aan groene elektriciteit bijkrijgen als de politieke wil er zou zijn.

Laat dat nu net het probleem zijn, er ontbreekt veel aan politieke wil, zeker met partijen aan de macht die totaal niet geinteresseerd zijn in groene energie.

Vandaag al worden windmolens stilgelegd en stroom van zonnepanelen naar de aarde afgevoerd om het net te beschermen. Dat wordt nog verergerd als alle kerncentrales draaien.

Was het niet de bedoeling om die kerncentrales te sluiten? Of hangt de pvda zijn wagentje nu al aan de rechtse partijen, die de kerncentrales liefst nog wat langer willen openhouden,

18 uren geleden, EricG zei:

Of hangt de pvda zijn wagentje nu al aan de rechtse partijen, die de kerncentrales liefst nog wat langer willen openhouden,

Dat lees ik er toch niet in.

Eerder de constatatie dat het net de kerncentrales zijn die de hernieuwbare energie in de weg staan.

Een kerncentrale kan je niet "een beetje" minder laten draaien / elektriciteit laten opwekken.

Het is "alles" of "niets".

Dit in tegenstelling tot aardgascentrales die je wel kan regelen.

Edited by Koen C

Lancia Y 1.2 LS 8v '01