Populair bericht muscles Geplaatst: 7 juni 2017 Populair bericht Delen Geplaatst: 7 juni 2017 Terwijl ik zo aan het 'browsen' ben op tankstationsites kom ik het volgende tegen op de site van Loogman in Aalsmeer, Nederland. De brandstoffenrange ziet groen. We hebben duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Daarom hebben we GTL, de milieuvriendelijke diesel uit aardgas, aan onze brandstoffenrange toegevoegd. De kleurloze en bijna geurloze GTL (Gas to Liquid oftewel van gas naar vloeibaar) bevat geen zwavel en aromaten is te gebruiken in elk voertuig dat op diesel rijdt. De groenere diesel kent vele voordelen: minder uitstoot en roetvorming, geen stank, de motor loopt beter door het hoge octaangetal en de GTL is langer houdbaar dan de gewone dieselbrandstof. Kortom; positief voor de omgeving en luchtkwaliteit. Vanaf nu dus verkrijgbaar bij ons tankstation! http://www.loogman.nl/gtl-de-milieuvriendelijke-diesel/ Ik zie dat het vooral / voornamelijk te koop is in tankstations van Salland Olie - die hebben Texaco- en Firezone, en Shell. GTL is al verkrijgbaar sinds 3 april 2012 in Nederland https://www.tankpro.nl/brandstof/2012/04/03/gtl-fuel-van-shell-moet-lucht-in-steden-schoner-maken/ https://www.tankpro.nl/brandstof/2013/10/02/salland-blij-met-eerste-ervaringen-gtl/ 2 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 7 juni 2017 Delen Geplaatst: 7 juni 2017 (aangepast) Als dit nieuws uitlekt dan gaan al die oldtimers terug welkom zijn in de lage emissiezone.. niet dus. Ik vraag mij af wat de emissiewaarden zijn met deze nieuwe brandstof, het is alvast een zeer interessant artikel. Het aantal likes dat je nu gaat verdienen kan wel eens hoog zijn Alvast te lezen via je linkjes: Het gebruik van GTL levert een reductie in fijnstof van 20% en 12% minder stikstof-uitstoot op. De kosten van een liter GTL liggen ongeveer 10% procent hoger dan de prijs van een liter diesel. De vraag is nu: kan men GTL tanken in Belgenland of kent men dit hier nog niet??? 7 juni 2017 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 7 juni 2017 Auteur Delen Geplaatst: 7 juni 2017 Hier is meer uitleg te vinden : http://www.shell.com/energy-and-innovation/natural-gas/gas-to-liquids.html It can be used in existing heavy-duty diesel vehicles without modifications, allowing for easy switchover from diesel fuel with no infrastructure investment required. Shell GTL Fuel is already in daily use with commercial fleets in Germany and the Netherlands. 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 7 juni 2017 Delen Geplaatst: 7 juni 2017 Hier is een youtube te bezichtigen via je linkje: VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 7 juni 2017 Delen Geplaatst: 7 juni 2017 De hoofdfabriek bevindt zich in Qatar, dat land dat nu juist sancties krijgt opgelegd volgens de media. GTL bestaat blijkbaar sinds 1993 en niemand in Belgenland die het kende, muscles maakt ons slimmer 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen geraffineerde diesel en GTL ? - GTL is kleurloos en bijna geurloos, en bevat nauwelijks verontreinigingen en aromaten, die bij verbranding negatieve effecten hebben op de luchtkwaliteit. - De GTL samenstelling geeft lagere emissies van fijnstof, NOx, HC en CO. - Motoren lopen soepeler en stiller op GTL brandstof. - Bacteriegroei : naar aanleiding van een specifieke vraag hiernaar stelt het Shell Technology Centre Amsterdam : “Bacteriengroei treedt alleen op als de diesel of GTL brandstof is gecontamineerd met water. De bacteriën of andere organismen groeien in de waterlaag. Shell heeft geconstateerd dat er geen verschil is tussen Shell GTL brandstof en gewone diesel voor wat betreft de groei van bacteriën of andere organismen.’ - Opslag : EN590 diesel met biocomponenten is beperkt houdbaar (volgens factsheet 6 maanden), GTL diesel veel langer. http://www.compromisclub.nl/ctips/20141111_gtl_zin_en_onzin.pdf VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 In Belgenland bestaan Shell tankstations dus misschien is het mogelijk dat dieselrijders nu kunnen kiezen om op GTL te rijden, zonder ombouw van hun bestaand voertuig. Als ik erachter geraak test ik deze brandstof meteen uit met mijn dieselwagen. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 Ik heb zonet een email gestuurd naar de hoofdzetel van Shell in Brussel: Quote Geachte, Bij Shell in Nederland kan men reeds jaren GTL tanken voor dieselvoertuigen. Is deze brandstof ook verkrijgbaar in ons land, zo ja in welke Shell stations kan ik GTL tanken? Alvast bedankt voor Uw antwoord. Shell GTL Fuel Shell GTL Fuel Shell GTL Fuel, een vloeibare brandstof gemaakt van aardgas, verbrandt schoner dan conventionele diesel uit aard... VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 (aangepast) volsynthetische Smeerolie van Shell komt ook van GTL technologie (fabriek in Qatar). 8 juni 2017 aangepast door muscles De juiste schrijfwijze is Qatar 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 8 juni 2017 Auteur Delen Geplaatst: 8 juni 2017 In dit nieuwe AVIA-tankstation in Enter, Nederland zal naast CNG ook GTL verkocht worden vanaf volgend jaar 2018 : https://www.tankpro.nl/specials/2017/05/10/avia-weghorst-bouwt-nieuw-groot-fullservice-station-in-enter/ 2 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 (aangepast) Er is rekening gehouden met de Dieselversie https://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-milieu/lage-emissiezones-lez/wat-met-voertuigen-die-rijden-op-synthetische-diesel-gtl Toch niet welkom ... en het kost een 10 cent meer de liter ...ik wil graag wat meer weten over de hoeveelheid extra energie die nodig is om dit aan te maken en dan nog het transport erbij. ik weet niet of dit opweegt tegen de cng ... . https://www.oqvalue.nl/wp-content/uploads/Bouwmachines-GTLFuel-ontleed.pdf gr, Ive 8 juni 2017 aangepast door Ivivke 1 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 http://www.ce.nl/art/uploads/file/Factsheets brandstoffen wegverkeer/2014/Factsheets_brandstoffen_wegverkeer_juni_2014.pdf Hier kan je lezen waarom ze uit de LEZ moeten blijven ... beter dan diesel, maar nog steeds 14.5 x slechter dan euro 5 benzine ... ook leuk om te weten is dat een waterstof-auto tot 700 bar moet laden ... het begint wel hoog te liggen hé die drukken lol ... mvg, Ive Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 2 uren geleden, Ivivke zei: Er is rekening gehouden met de Dieselversie https://www.vlaanderen.be/nl/natuur-en-milieu/lage-emissiezones-lez/wat-met-voertuigen-die-rijden-op-synthetische-diesel-gtl Toch niet welkom ... en het kost een 10 cent meer de liter ...ik wil graag wat meer weten over de hoeveelheid extra energie die nodig is om dit aan te maken en dan nog het transport erbij. ik weet niet of dit opweegt tegen de cng ... . https://www.oqvalue.nl/wp-content/uploads/Bouwmachines-GTLFuel-ontleed.pdf gr, Ive Interessant Ive, het verbruik van GTL kan waarschijnlijk hoger liggen dan bij gewone diesel maar daar kunnen we enkel achter komen als iemand het test. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 8 juni 2017 Delen Geplaatst: 8 juni 2017 2 uren geleden, Ivivke zei: http://www.ce.nl/art/uploads/file/Factsheets brandstoffen wegverkeer/2014/Factsheets_brandstoffen_wegverkeer_juni_2014.pdf Hier kan je lezen waarom ze uit de LEZ moeten blijven ... beter dan diesel, maar nog steeds 14.5 x slechter dan euro 5 benzine ... ook leuk om te weten is dat een waterstof-auto tot 700 bar moet laden ... het begint wel hoog te liggen hé die drukken lol ... mvg, Ive Inderdaad, jij hebt het ook begrepen, tegenwoordig laten ze enkel nog bommen rijden met die hoge drukken. Diesel moet eruit want deze is te veilig.. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 16 juni 2017 Delen Geplaatst: 16 juni 2017 Vandaag bericht gekregen van Shell (namen van personen heb ik gewist): Geachte, Hartelijk dank voor uw e-mail van 8 juni 2017 betreffende Shell GTL. Tot onze spijt is de Shell GTL voorlopig niet beschikbaar in Belgie en zijn ze vooralsnog alleen verkrijgbaar in Nederland. Wij vertrouwen erop u met het bovenstaande van dienst te zijn. Hebt u meer informatie nodig, aarzel dan niet contact met ons op te nemen via het onderstaand e-mailadres of telefoonnummer. Met vriendelijke groet, Shell Customer Service Centre Belgian Shell N.V. Kantersteen 47 | 1000 | Brussel| België Tel: 02 508 9298 E-mail: shellstation-be@shell.com Website: www.shell.be Tevreden, teleurgesteld of vol suggesties? Wanneer u onze enquête ontvangt, neemt u dan alstublieft een paar minuten om uw mening te delen. Via deze enquête kunt u uw mening geven over mijn service. Overige opmerkingen, tips of complimenten kunt in het opmerkingenveld plaatsen. Ik hoor graag van u! VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 16 juni 2017 Delen Geplaatst: 16 juni 2017 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 16 juni 2017 Delen Geplaatst: 16 juni 2017 Belangrijk om te lezen is punt 11 voor oudere voertuigen: Quote Meest gestelde vragen over gtl 1. Is het in de toekomst mogelijk om met een Euro 3 motor, die op GTL rijdt, in een milieuzone te rijden? Vooralsnog is er vanuit de gemeentes/overheid geen akkoord gegeven op toegang tot milieuzones met een Euro 3 motor die op GTL rijdt. 2. Moet het gemeld worden bij de gemeente als een voertuig een milieuzone binnen gaat die op GTL rijdt? Ja, omdat het product GTL nog niet officieel door gemeentes/overheid is erkend. 3. Vrachtwagens die rijden op LNG voldoen aan de PIEK-norm (72dBA) en mogen hiermee bijvoorbeeld buiten de gestelde venstertijden lossen in winkelcentra. In hoeverre vermindert GTL het motorgeluid? De ervaringen zijn wel dat het motorgeluid afneemt er zijn echter nog geen testresultaten van bekend. 4. Is GTL ook te gebruiken in combinatie met Euro 6 motoren? GTL is toepasbaar in elk voertuig dat op diesel rijdt dus ook in een voertuig dat een Euro 6 motor heeft. 5. GTL is extra schoon voor de motor (bijvoorbeeld voor de filters) en een vrachtwagen zou dus met minder onderhoud af kunnen. Is er concreet bekend hoeveel onderhoudsbeurten dit per kilometrage/ jaar/ levensduur scheelt? Op dit moment hebben we nog geen concrete resultaten op het gebied van onderhoudsbeurten. 6. Kan het kwaad als er afwisselend GTL en normale diesel wordt getankt? Dit kan geen kwaad maar het rendement van GTL zal dan wel verminderen. 7. Hoe zit het met de daling van de CO2 uitstoot? Het verbruik van de auto zal uiteindelijk afnemen en daardoor zal de uitstoot van CO2 uiteindelijk ook minder worden. Op dit moment is dit niet met cijfers te onderbouwen en bovendien wordt het brandstofverbruik sterk beïnvloed door het rijgedrag. 8. Er wordt ook gesproken over synthetische biodiesel (BTL). Wat is precies het verschil met biodiesel? BTL is nog in de opstartfase en op dit moment niet in grote hoeveelheden verkrijgbaar. Bovendien is BTL door de specifieke grondstof en het specifieke productieproces bijzonder kostbaar. 9. Is GTL gevoelig voor bacterievorming? GTL is een ultra schone brandstof en daardoor niet gevoelig voor bacterievorming. Dit maakt GTL ook zeer geschikt voor de watersport. 10. Is GTL biologisch afbreekbaar? GTL voldoet niet aan de minimale eis van 60% biologische afbreekbaarheid van de OECD 301B norm en mag daarom niet biologisch afbreekbaar worden genoemd. 11. Kan GTL probleemloos in ieder voertuig worden getankt? Ja, GTL kan probleemloos in ieder voertuig met een dieselmotor worden gebruikt. Echter zoals bij elke overstap naar een andere brandstof dan conventionele diesel, dient men bij oudere voertuigen te letten op mogelijke brandstoflekkage door het krimpen van pakkingen. GTL bevat immers geen aromaten die zorgen voor de zogeheten “sealswell” zoals bij gebruik van conventionele diesel. Wanneer er vervolgens weer een ander product wordt gebruikt (met aromaten) zullen de pakkingen weer zwellen en geen lekkage meer optreden. Het is goed om –in met name de eerste periode– de rubberafdichtingen op de motor en de bunkertank op lekkages te controleren. Ervaring leert dat met name oudere afdichtingen kunnen gaan lekken. Bron: http://www.gtl.nu/meest+gestelde+vragen+over+gtl.html VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 24 juli 2017 Delen Geplaatst: 24 juli 2017 Een update: http://www.gtl.nu/media/attachments/gevatspecialgtlwebsite.pdf Er komt stilaan meer beweging rond het GTL gebeuren maar (nog) niet in Belgenland. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 11 februari 2018 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2018 Ik heb in een TankPro-artikel gelezen dat de synthetische diesel Ssynfuel+ veel beter zou zijn dan GTL. Zie link hieronder: Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen