Ga naar inhoud

Zelf onderhoud uitvoeren op wagen (Touran CNG)


paulDS
 Delen

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden, paulDS zei:

Omdat het vandaag zo'n mooi weer was

en omdat ik er echt goesting voor had:),

en een dagje vrijaf had,

heb ik maar besloten om vandaag zelf een groot onderhoud uit te voeren op de Touran.

 

Goe bezig ! B| (positief bedoeld)


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een eerlijke garage heeft wel de BTW aan hun been die ze doorrekenen aan de klant waardoor ze minder scherp in prijs zijn.

Als de staat eerlijk was dan ging een garagebezoek naar 6 i.p.v. de gebruikelijke 21% want dat is al duur genoeg als toeslag.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger waren stukken aan een auto in de meeste gevallen duurder en werkuren niet.

Nu zijn de wisselstukken goedkoper maar het werkuurtarief is een pak duurder geworden. Dus alles staat onder tijdsdruk (wat de kwaliteit niet altijd ten goede komt)

Trouwens die technieker en de verkoper moeten er wel voor zorgen dat al de overhead ook op het einde van de maand betaald kan worden.


BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uurtarief van een mechanieker is bv. 15 euro per uur bruto, in sommige garages is dit een pak hoger, maar zie onderstaand rekenvoorbeeld.

Dat is ongeveer 2500 euro bruto per maand + 30% patronale lasten = 3250 € per mechanieker per maand (op dit tarief moeten wij dan ook nog 21% betalen).

Daarbij komt nog een mooi onderhouden en vaak nieuwgebouwde showroom, de aankoop van modellen (ja de concessiehouder dient die aan te kopen, ze kunnen de kleur en opties niet kiezen, daar zorgt d'Ieteren voor (weet ik uit zeer goede bron)).

Die wagens worden dan achteraf verkocht, vaak na een half jaar of jaar bij een nieuw model, uiteraard krijgen ze daar niet de nieuwprijs meer voor.

De receptionisten moeten worden betaald, de poetsers,... gemeentebelastingen, provinciebelastingen, gewestbelastingen, vuilophaling, water, elektriciteit, ISO-normen,... ohja en dan 21% BTW uiteraard B|

De kostprijs per uur voor onderhoud loopt zo dus op, aangezien een garage nu eenmaal veel kosten met zich meebrengt. 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Uurtarief van een mechanieker is bv. 15 euro per uur bruto, in sommige garages is dit een pak hoger, maar zie onderstaand rekenvoorbeeld.

Dat is wat de mecanieker op zijn loonbriefje vindt, niet wat aangerekend wordt aan de klant.

Bij een fietsenwinkel hier in de buurt hangt in de werkplaats hun tarief: 59,99 € per uur (zonder onderdelen/materialen). No kidding...

Mijn mond viel een beetje open bij het zien van het tarief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 @Lange_666 dit klopt, mijn bericht had ik moeten verduidelijken.

Op de loonbrief staat inderdaad 15 euro per uur, maar mijn bovenstaande berekening laat zien dat de kost voor de werkgever een pak hoger is én dat garages veel bijkomende kosten hebben.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI EcoFuel 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) Verbruik VW Touran 1.4 TSI Eco Fuel 180.000 km  and counting :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als wij hier op het werk een probleem hebben dat we niet opgelost krijgen of iets dat echt specialistenwerk is en er moet een servicetechnieker komen zit dat aangerekend uurloon gewoonlijk ergens tussen 60 en 90 euro per uur zonder verplaatsing en wisselstukken.


BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Een eerlijke garage heeft wel de BTW aan hun been die ze doorrekenen aan de klant waardoor ze minder scherp in prijs zijn.

Als de staat eerlijk was dan ging een garagebezoek naar 6 i.p.v. de gebruikelijke 21% want dat is al duur genoeg als toeslag.

 

Ja dat klopt, maar die BTW kunnen professionelen dan weer recupereren !

De prijzen die ik heb vermeld zijn ook inclusief BTW, en als particulier kan ik hier niet onderuit !!! (t zou anders wel plezant zijn)

6% BTW is alleen toegepast voor kosten om in het levensonderhoud te voorzien vb. (kraantjes-)water en brood:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Uurtarief van een mechanieker is bv. 15 euro per uur bruto, in sommige garages is dit een pak hoger, maar zie onderstaand rekenvoorbeeld.

Dat is ongeveer 2500 euro bruto per maand + 30% patronale lasten = 3250 € per mechanieker per maand (op dit tarief moeten wij dan ook nog 21% betalen).

Daarbij komt nog een mooi onderhouden en vaak nieuwgebouwde showroom, de aankoop van modellen (ja de concessiehouder dient die aan te kopen, ze kunnen de kleur en opties niet kiezen, daar zorgt d'Ieteren voor (weet ik uit zeer goede bron)).

Die wagens worden dan achteraf verkocht, vaak na een half jaar of jaar bij een nieuw model, uiteraard krijgen ze daar niet de nieuwprijs meer voor.

De receptionisten moeten worden betaald, de poetsers,... gemeentebelastingen, provinciebelastingen, gewestbelastingen, vuilophaling, water, elektriciteit, ISO-normen,... ohja en dan 21% BTW uiteraard B|

De kostprijs per uur voor onderhoud loopt zo dus op, aangezien een garage nu eenmaal veel kosten met zich meebrengt. 

Dat is inderdaad volledig correct.

Bij de dealer waar ik ga ging hangt ook een mooi papier omhoog met de uurtarieven.

De juiste bedragen weet ik niet meer uit het hoofd, maar wat me opviel was dat als een technieker aan een Audi werkte, dat dit dan 25€ per uur (excl 21% Btw) méér koste dan voor een  VW of Skoda. (Ook al zit er soms identiek dezelfde motor in !!)

Met andere woorden : mensen die een Audi kopen zullen wel genoeg centen hebben om nog wat meer af te schooien, ook al is het een 'simpel' basisonderhoudsbeurtje.

Dat vind ik echt niet meer normaal, hoewel ik tot nu toe nooit een Audi heb gehad.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paul, Ik ben volledig mee met je verhaal.

met mijn Skoda ging ik naar een kleine verdeler. Na overname door een grotere groep was de prijs voor een klein onderhoud ineens X2 180€ ipv 90€ daarvoor.

Na een aanvaring/meningsverschil met de vestigingsverantwoordelijke ben ik dan maar naar een bosch car center gegaan. Ook iemand die ik goed ken en waar het geen probleem is als je in de garage gaat als je staat te wachten. Steeds prima service gehad dus als mijn golf uit de garantie is, is de kans groot dat ik voor het standaardonderhoud terug naar daar ga. Zij hebben zeer veel ervaring met VW alleen, niet met CNG maar ja dat is zoals je al aangaf een aparte stiel met aparte vereisten.

  • Vind ik leuk 2

BMW moto oldtimerfanaat  :D

Golf TGI Highline (2015)

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Bij zei:

Paul, Ik ben volledig mee met je verhaal.

met mijn Skoda ging ik naar een kleine verdeler. Na overname door een grotere groep was de prijs voor een klein onderhoud ineens X2 180€ ipv 90€ daarvoor.

Na een aanvaring/meningsverschil met de vestigingsverantwoordelijke ben ik dan maar naar een bosch car center gegaan.  Steeds prima service gehad dus als mijn golf uit de garantie is, is de kans groot dat ik voor het standaardonderhoud terug naar daar ga. Zij hebben zeer veel ervaring met VW alleen, niet met CNG maar ja dat is zoals je al aangaf een aparte stiel met aparte vereisten.

 

Ik denk dat je daar inderdaad een goede alternatieve keuze maakt en je zal het zeker merken aan de onderhoudskosten.

Bovendien is D'ieteren verplicht om de garantietermijn te behouden, omdat het aantoonbaar is dat het onderhoud door professionals is gebeurd.

Hou dan wel het voorgeschreven periodiek onderhoudsinterval aan en laat de Bosch garage uw onderhoudsboekje invullen en afstempelen. Dan kan je op je twee oren slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Bjorn,

 

Ik heb zelf de cilinderkoppakking en (dus) de distributieriemen eens vervangen van een polo 1.3D (die ik gratis gekregen had, om van de sloop te redden).

Deze had effectief twee (2) riemen, één voor de nokkenas en één voor de distributiepomp.

Het is me gelukt, zelfs zonder speciaal gereedschap en zonder handleiding.

Ik ben er uiteraard wel (ontzettend) veel langer dan 3 uur mee bezig geweest, maar buiten noodzakelijke onderdelen (vb.de pakkingen en bouten) heeft het me géén cent gekost.

Dat waren nog autootjes waar je héél veel zelf aan kon sleutelen, gewoon door logisch na te denken.

Aan een moderne auto durf ik dat niet meer te proberen.

Uurloon 90€ zonder BTW ; dat is in België bijna 110€ per uur !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...
1 uur terug, JoBé zei:

Waar kunnen we terecht voor zo'n onderhoud? Ik wil de prijs gerust met 21% naar boven afronden ... ? 

Als ik bij 79 21% tel kom ik op 95,59 uit dat noem ik nu niet bepaald een mooi afgerond bedrag, maar het is dan wel een mooi palindroomgetal ?

  • Hahaha 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, dirk zei:

Een puntje die je vergeten bent

Je momentsleutel die jaaaarenlang meegaat

Moet in iedere garage elk jaar geijkt (afgesteld worden)

Dit kost ook een aardige cent

Dirk,

Kleine nuance : De correcte werking van een momentsleutel verandert niet door in de kast te liggen... in dat geval gaat hij inderdaad jaaaarenlang mee, zonder enig probleem !

In een garage wordt deze echter wél intensief gebruikt, en daar is een periodieke verificatie eerder aan de orde.

Zelfs dan zal dit niet altijd betekenen dat er ook een correctie nodig is.

Dus, enig realisme doet soms wonderen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...