Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder

Stilte in de media

Recommended Posts

Ja, maar naar de VRT hoef je ook niet te kijken/luisteren voor de neutrale & accurate berichtgeving hé. Wat ze zeggen zal de facto wel juist zijn, maar er wordt vaak een bepaalde saus over gegoten om de ontvanger te beinvloeden of te sturen.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En toch heeft die prof gelijk. Binnen 20 jaar rijden we allemaal elektrisch. Tot dan kan CNG een alternatief zijn voor benzine en diesel. CnG is dan wel beter voor het milieu, maar echt goed toch ook niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inmiddels een artikel op VRT NWS: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/17/97e-autosalon-de-keuze-tussen-milieu-en-klimaat/

"Het autosalon opent morgen de deuren voor het grote publiek, al voor de 97e keer. Benzine, diesel, elektriciteit, hybride, CNG of LPG: de keuze is groot. Maar voor wat kies je het beste als je rekening wil houden met het milieu of het klimaat? Pieter Boussemaere, docent klimaat aan de Hogeschool Vives Brugge, legt het uit.

Het is al de 97e keer dat het autosalon wordt georganiseerd. In al die jaren is er veel veranderd, maar de verbrandingsmotor blijft op de troon zitten, ondanks de slechte pers, het dieselschandaal, de onderzoeken over verkeer en slechte luchtkwaliteit. 

Maar welke auto kan je als consument nu het beste kiezen? Wel, kiezen voor het milieu is alleszins niet hetzelfde als kiezen voor het klimaat, zo legt Pieter Boussemaere uit in "De ochtend" op Radio 1. Het mooiste voorbeeld is de auto op aardgas (CNG). Die is beter voor het milieu dan de gemiddelde dieselwagen omdat hij geen roet uitstoot en zeer weinig fijnstof. Maar hij is niet beter voor het klimaat, want gas heeft een lager calorisch vermogen dan diesel. Een auto op gas verbruikt dus meer en stoot meer CO2 uit dan de zuinigere dieselwagen."

Ik dacht toch echt dat CNG minder CO2 uitstoot dan een vergelijkbare diesel?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weer "zever in pakskes" van die calorische waarde. Aardgas heeft van alle conventionele fossiele brandstoffen de hoogste calorische waarde, gevolgd door diesel en dan benzine. Voor mensen die graag met getalletjes bezig zijn heb ik het allemaal al eens uitgeschreven. Calorische waarde (of verbrandingswarmte) is puur de energie die 1 kg van een bepaalde stof oplevert aan energie bij een volledige verbranding. Heeft, puur wetenschappelijk, niets te maken met volume, druk,... In de praktijk uiteraard wel, want 1kg diesel of 1kg benzine neemt doorgaans minder volume in dan 1kg aardgas, tenzij je die laatste heel erg hard samenperst (CNG) of heel erg diep koelt (LNG). 

Qua CO² uitstoot: een CNG-motor stoot doorgaans tussen de 70% & 90% van de CO² uit die een vergelijkbare dieselmotor zou uitstoot, als je puur naar de verbranding op zich gaat kijken. Ga je kijken naar "well to wheel", dus van boorplatform tot tankstation, is CNG veel lager in CO² uitstoot dan diesel. Nadeel is wel dat de methaan-uitstoot aan de bron en onderweg door lekkages (methaan: een ander broeikasgas) voor een deel die lagere W2W CO² uitstoot "compenseert".

aangepast door MrFingers
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

M'n vermoeden klopt dus, en dat is dan docent klimaat aan een hogeschool ?...

De overheid trekt grotendeels de kaart van de EV, dusja wiens brood men eet diens woord men spreekt?

Maar uiteindelijk is de vraag of je moet kiezen tussen gas, benzine of diesel achterhaald. We hebben een alternatief, dat is elektrisch rijden. En daar moeten we op inzetten besluit Boussemaere.

Alles inzetten op 1 energiebron is niet bepaald doordacht naar mijn mening. Een oplossing voor schonere mobiliteit bestaat uit verschillende oplossingen die samen gecombineerd worden, en dat zijn voor mij toch wel de hernieuwbare en CO2-neutrale brandstoffen zoals bio-CNG, bio-LPG, HVO (uit duurzame bronnen!), synthetische diesel en synthetische benzine,... en dat in combinatie met het doorontwikkelen van schonere verbrandingsmotoren. Elektrisch rijden kan zeker ook een rol hier in hebben, maar of dit de hoofdrol moet worden? Ik heb er m'n twijfels bij, aangezien elektriciteit moeilijk opgeslagen kan worden, in tegenstelling tot synthetische brandstoffen die kunnen aangemaakt worden op momenten van stroomoverschot (via Fischer-Tropscherprocédé). Men zegt wel dat die opslag geregeld kan worden met smartgrids met de accu's in de EV's, maar hier slijt je accu ook van zonder dat je er rechtstreeks wat aan hebt, wie zal die slijtage vergoeden?

aangepast door Mylan1999
  • Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

En dan doet de overheid er nog een schepje bovenop om de Belgen extra te stimuleren een elektrische wagen te kopen: door middel van een groepsaankoop !

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/01/18/vlaamse-overheid-houdt-groepsaankoop-elektrische-wagens-heeft/

"Is dit een taak van de overheid?"

Maar automobielfederatie Febiac is niet opgezet met het initiatief. "Ik denk dat er voor de Vlaamse overheid andere taken zijn" zegt woordvoerder Joost Kaesemans. "Het is belangrijk dat we nieuwe technologie ondersteunen. De prijs is inderdaad vaak een obstakel. Maar een elektrische wagen hangt samen met zaken zoals energiebevoorrading, groene energie en energietransitie. En laat dit net dossiers zijn waar nog bijzonder veel werk aan de winkel is."

Kaesemans vindt ook dat de verkoop van wagens geen zaak is van de overheid. "Veel elektrische wagens zijn vandaag nog steeds duurder dan andere wagens. Een groepsaankoop is een manier om dat nadeel te vermijden. Maar eigenlijk hoort de commerciële politiek rond autoverkoop de merken toe."

In dit artikel van TankPro staat het volgende:

Ook stelt BETA (Belangenvereniging Tankstations in Nederland) de effecten van aanschafsubsidies op elektrische voertuigen ter discussie. “Dat een dergelijke constructie niet de meest effectieve is, blijkt uit de effecten van het eerdere stimuleren van hybride auto’s. Zodra de overheid stopte met het kunstmatig beïnvloeden van de markt, stortte deze in elkaar.” Staatssecretaris Wiebes concludeerde in augustus 2016 in Autoweek: ‘We hebben er zes miljard euro in gestopt en er nul klimaateffect voor teruggekregen.’ BETA vindt het niet verwonderlijk dat gekozen is voor subsidies op auto’s, aangezien consumentenorganisaties wél aan tafel hebben gezeten.

Volgens vice-voorzitter en portefeuillehouder energietransitie Wim van Gorsel is marktbeïnvloeding op dit moment helemaal niet nodig om mensen te laten overstappen naar e-rijden. “Cijfers laten zien dat het omslagpunt van de ‘total cost of ownership’ van een elektrische en een brandstofauto ligt in 2022. Dat heeft simpelweg te maken met het steeds grotere aanbod van e-voertuigen door de grote autofabrikanten, waardoor de prijs daalt. De consument zal vanaf 2022 vanzelf al kiezen voor een e-auto, indien dit past bij zijn of haar wensen. Stimulering van de overheid op dit moment is dus helemaal niet nodig, en betreft enkel de hele korte termijn.”

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Belgische automarkt 2018: dit waren de trends

53518-dats24-tankstation-cng.jpg
Door: BV18-01-2019

2018 was voor de Belgische automarkt het op één na beste jaar ooit. Er werden bijna 550.000 nieuwe auto’s ingeschreven. Het was voor de sector echter niet louter een jaar met een gezond verkoopsvolume. Het was ook een jaar van aanpassingen. In september werd de nieuwe meet- en homologatiemethode WLTP van kracht. Die stelt de verbruikscijfers minder gunstig voor. Ze moet de koper een meer realistisch beeld van het verbruik van een auto opleveren. En die koopt maar beter een zuinig model, want hoewel auto’s op papier nu plots meer verbruiken en uitstoten, bleven de belastingenschalen hetzelfde. Het is met andere woorden de overheid die er met zekerheid voordeel uit haalt.

Dieselverkettering is goed voor benzine

Grof geschut werd er bovengehaald om op de dieselmotor te schieten. En dat mist z’n effect niet. Nieuwe dieselmodellen worden almaar minder vaak gekocht. Vooral particulieren laten ze links liggen. Nog slechts 17% van de particulier ingeschreven voertuigen drinkt diesel. In 2011 zat een diesel nog in de neus van ruim 75% van de modellen. Maar toen werden die nog door de overheid gepromoot omwille van hun lage CO2-uitstoot.

Het is hoofdzakelijk de benzinemotor die profiteert van het antidieselsentiment. Alternatieve aandrijfvormen gaan er wel op vooruit, maar de opmars is traag. Eén en ander heeft wellicht te maken met de hoge kostprijs van elektrische- en hybridevoertuigen.

Al eens aan aardgas gedacht?

Opvallend cijfer: in België werden afgelopen jaar net geen 4.000 aardgasauto’s ingeschreven. Op één jaar tijd steeg het marktaandeel van die alternatieve (en milieuvriendelijke) brandstof van 0,46 naar 0,73%. Het blijft natuurlijk een voetnoot, maar ze staat wel in vettere print dan de elektrische auto. Elektriciteit, afgeschilderd als dé aandrijfvorm van de toekomst, blijft steken op slechts 0,66%. In Vlaanderen is het verschil het grootst. Daar werden in 2018 2.620 elektrische en 3.242 aardgasauto’s in het verkeer gebracht.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, EricG zei:

En toch heeft die prof gelijk. Binnen 20 jaar rijden we allemaal elektrisch. Tot dan kan CNG een alternatief zijn voor benzine en diesel. CnG is dan wel beter voor het milieu, maar echt goed toch ook niet.

Binnen 20 jaar misschien? In de nabije toekomst niet. Zolang die kerncentrales als knipperlichten aan en uit gaan. De overheid maakt zich compleet belachelijk door elektrische auto's te promoten. Maar ons wel te vragen geen frieten te bakken als de temperatuur straks in februari naar -10° duikt. Omdat de elektriciteit anders uitvalt...

• Vind ik leuk 1
  • Hahaha 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Auto's naar elektrisch omschakelen kan misschien nog wel haalbaar zijn, maar vrachtwagens lijkt me niet haalbaar. Tesla's Megacharger voor de Semi zou naar verluid een vermogen van zo maar even 1MW hebben...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

kijk, ik ben er van overtuigd dat de elektrische motor de beste motor is die er momenteel is voor het aandrijven van vervoersmiddelen. 

De opslag van de elektriciteit is dan weer het struikelblok voor mij. Als ze een manier vinden die en milieu- en klimaatvriendelijk is. En nog eens budgetvriendelijk ook. Dan zal ik omschakelen. 

Tot dan doe ik het met wat ik denk dat het minst belastend is voor ons milieu. Ik ben ook 100% overtuigd van het verschil tussen klimaat en milieu. Maar het milieu kan je direct beinvloeden door schonere brandstoffen te gebruiken. Het klimaat werkt met een serieuze vertraging, dus daar moeten grotere stappen ondernomen worden.

Ook zie ik weer het puntje dat wordt aangehaald dat er 'niet genoeg elektriciteit' is. Maar leg eens al die raffinaderijen, en andere zware industrieën rond het huidige oliebeleid stil, en je hebt een groot overschot. CNG samenpersen kost ook elektriciteit, dus daar mag je eigenlijk ook al niet meer naar toe trekken als je denkt dat er niet genoeg elektriciteit is.

Ik wil maar zeggen, alles heeft voor- en nadelen. 

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@Dr Nick zou je het hele Belgische wagenpark (auto's, bussen, vrachtwagens, bestelwagens, tractoren,...) kunnen voorzien van elektriciteit die raffinaderijen gebruiken? Lijkt me sterk eerlijk gezegd (maar ik zeg niet dat het niet kan). Hoeveel zou zo'n raffinaderij dan verbruiken?

Zulke zware voertuigen gaan gewoon voor plotseling hoge piekbelastingen zorgen denk ik (zoals ik eerder aanhaalde zo maar even 1 MW voor een vrachtwagen aan de snellader) , en de vraag is maar of het distributienetwerk dat ook aankan. Ter info: er zijn zo'n 94 000 zware vrachtwagens (en 435 000 lichte vrachtwagens) in België ingeschreven, en dan zijn de vele Oost-Europese vrachtwagens die enkel hier rondtoeren (sociale dumping-praktijken) nog niet meegeteld. Ze zullen nooit allen tegelijk aan de snellader gaan uiteraard, maar het blijft toch een hele hoop om te 'voeden'.

Tegelijkertijd wil men dat we ook nog meer met elektriciteit gaan verwarmen (indirect weliswaar, met warmtepompen).
Ik denk dat er nog heel wat werk is aan de infrastructuur om dat allemaal te kunnen voorzien van stroom.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Misschien niet helemaal on topic maar wil het ook even kwijt. Zat zelf te twijfelen tussen benzine en cng voor firmawagen die ik mag kiezen. Omwille van enkele doorslaggevende punten toch besloten, na overleg met bedrijfsleider, om toch voor benzineversie te gaan... maar ook daar verschillende wagens tegen het licht gehouden om toch niet te overdrijven wat betreft CO2 (lees hoofdbrekerij tussen 119, 124 of 134)... Als ik dan vanmorgen aan de verkeerslichten sta en bij groen een BMW (M3 denk ik) zie wegscheuren en 200m verderop aan de lichten weer 2 auto's voor me staat komt de frustratie die zulke vervuiling meebrengt naar boven. Ook rondom mij zie ik dan van de pakweg 10 auto's 5 Suv's of dergelijke type BMW x5, Volvo v90, range rover etc.... Ik heb totaal geen probleem met het geld dat die mensen waarschijnlijk verdienen maar als die mensen al wagens van 150gr CO2 uitstoot zouden kopen zou dit waarschijnlijk gemiddeld al 40-50gr winst betekenen.

Daarnet trouwens op radio gehoord dat elektrische wagens sponsoren vanuit regering absurd is daar de kostprijs 1000€ per ton co2 winst zou zijn terwijl overheidsgebouwen isoleren of andere maatregelen slechts 50€ per ton kost...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
57 minuten geleden, frank_s zei:

Omwille van enkele doorslaggevende punten toch besloten, na overleg met bedrijfsleider, om toch voor benzineversie te gaan...

Waarom dan?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...