Ga naar inhoud
Aardgasrijder

Stilte in de media

Recommended Posts

14 uren geleden, Mylan1999 zei:

Helaas wel over LEZ's, en het feit dat de groen redelijk wat stemmen hebben gekregen doet mij vrezen dat er nog heel wat LEZ's zullen opgezet worden 🙄

Men zou dit beter op nationaal vlak aanpakken want nu doet iedere stad/dorp zijn goesting. Op den duur weet je niet meer wat waar mag en niet mag.

De stad zou de bevoegdheid kunnen hebben om een LEZ te kunnen afbakenen, de staat (liefst de staat, niet de regio's) zou dan kunnen bepalen wat kan en niet kan in die LEZ.

Zou het geheel wat doorzichtelijker maken.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gelezen op nieuwsblad.be:

Waarom de elektrische auto niet doorbreekt in ons land en de hybride wel

Waarom de elektrische auto niet doorbreekt in ons land en de hybride wel

De elektrische auto blijft een zeldzaamheid op onze wegen, en auto's op aardgas boeren achteruit. Als het om milieuvriendelijker auto's gaat, blijkt de Belg vooral voor een hybride auto te kiezen, een auto die dus zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor heeft. Dat blijkt uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel.

Er rijden nu 87.000 van die hybride auto’s rond op onze wegen, dat zijn er vier keer zo veel als vier jaar geleden. Is dat veel? “Niet als je vergelijkt met de meer dan 3 miljoen diesels en 2,5 miljoen benzines”, zegt Tony Verhelle van AutoGids. “Maar toch: 87.000 is al iéts, zeker in vergelijking met de 9.244 volledig elektrische auto’s, dat is pas echt peanuts.”

Op vakantie

Waarom die hybride modellen dan populair zijn? “Omdat ze fiscaal aantrekkelijk zijn: je baas moet er minder voor betalen en jij als werknemer ook. Dus duiken ze steeds vaker op als bedrijfswagen”, zegt Joost Kaesemans van autofederatie Febiac. “Er zijn ook meer modellen beschikbaar en ze zijn niet zo duur als volledig elektrische auto’s.”

“En vooral: ze bieden meer zekerheid”, zegt Verhelle. “Ga ik er wel mee tot aan de Côte d’Azur geraken? Dat is de belangrijkste overweging die de Belg maakt als het gaat om dit soort nieuwere types, ook als hij maar één keer per jaar die rit maakt. Een elektrische auto garandeert dat niet, zo’n hybride wel.”

Oud en vertrouwd

En dus is het een veilige tussenoplossing. “Op termijn gaan we toch richting volledig elektrische wagens”, zegt Verhelle. “Volgend jaar komen er tussen de tien en vijftien nieuwe ­modellen op de markt.”

Nieuwe technologieën of niet, het meest beproefde recept voor de Belg is nog altijd het houden van de oude auto. In ons land rijden liefst 621.000 auto’s rond die al 17 jaar zijn of ouder. Vier jaar geleden waren dat er 467.000.

“Logisch”, zegt Verhelle. “Je wil toch wat zekerheid als je een nieuwe auto koopt. Tot 2011 kreeg je nog een premie van de overheid als je een diesel kocht, nu ben je een paria geworden als je daar nog mee rijdt. Die onzekerheid over welke weg het nu uitgaat en welke technologie de standaard wordt, heeft een vertraging veroorzaakt. Ons wagenpark veroudert, en dat is extra jammer, want het zijn net die oude bakken die voor het grootste deel van de vervuiling zorgen.”

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, DeNbEiRe_84 zei:

Die onzekerheid over welke weg het nu uitgaat en welke technologie de standaard wordt, heeft een vertraging veroorzaakt. Ons wagenpark veroudert, en dat is extra jammer, want het zijn net die oude bakken die voor het grootste deel van de vervuiling zorgen.”

Dat is de schuld van de autokeuring. Als zij die oude bakken afkeuren, dan rijden die ook niet meer rond op onze wegen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 minuten geleden, muscles zei:

Als zij die oude bakken afkeuren, dan rijden die ook niet meer rond op onze wegen.

Grrrr >:( 

Indien de auto voldoet aan de veiligheids- en milieu eisen (die bij de bouw golden), zie ik niet in waarom die afgekeurd moet worden !  >:(

Al eens berekend hoeveel "vervuiling" er vrij komt bij het maken van een nieuwe auto ?

O ja, dat gebeurt niet "hier" maar "ergens anders". 

Vervuiling exporteren, heet dat....

Nieuwe auto : 2. tot 2.5 ton aan materiaal t.o.v. van 1 ton voor een auto uit het jaar 2000.

Ach ik stop maar, ik kan een heel artikel schrijven hoe krom de redenatie is van de huidige politiekers ivm milieu.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Grrrr >:( 

Indien de auto voldoet aan de veiligheids- en milieu eisen (die bij de bouw golden), zie ik niet in waarom die afgekeurd moet worden !  >:(

Al eens berekend hoeveel "vervuiling" er vrij komt bij het maken van een nieuwe auto ?

O ja, dat gebeurt niet "hier" maar "ergens anders". 

Vervuiling exporteren, heet dat....

Nieuwe auto : 2. tot 2.5 ton aan materiaal t.o.v. van 1 ton voor een auto uit het jaar 2000.

Ach ik stop maar, ik kan een heel artikel schrijven hoe krom de redenatie is van de huidige politiekers ivm milieu.

ik begrijp wat je wil zeggen, maar welke (niet-electrische) nieuwe wagen weegt 2-2.5 ton????

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Koen C zei:

Wel, dat intrigeerde mij nu wat die auto's tegenwoordig wegen...

Een snelle vergelijking tussen mijn "oude" VW Golf Variant TDI uit 2010 en mijn "nieuwe" VW Golf Variant TGI uit 2018 leert me dat de laatste iets lichter is.

Anderzijds gaat een Tesla bv. wel makkelijk over de twee ton.

Variant.JPG

aangepast door DeNbEiRe_84
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 minuten geleden, Lange_666 zei:

Grote SUV's (oa Audi Q7 2145kg, BMW X5 tussen 2135 en 2350 kg).

ja, daar heb je een punt, maar die auto's (als ze nog onder die noemer vallen) zijn ook gewoon belachelijk groot, niemand die zo'n auto nodig heeft als gezinswagen.... En dan zijn ze verwonderd dat de uitstoot niet zakt

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 uren geleden, Dr Nick zei:

niemand die zo'n auto nodig heeft als gezinswagen....

De meesten niet neen maar één van de redenen waarom ze rond rijden is als bedrijfswagen en dan vooral bij diegene met een héél hoog budget voor hun wagen.

Je denkt toch niet dat diegene die een budget hebben van bv 80.000€ zich een "autootje" van 15.000€ gaan aanschaffen en de rest van hun budget laten voor wat het is voor wat minder uitstoot?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
18 uren geleden, Dr Nick zei:

ja, daar heb je een punt, maar die auto's (als ze nog onder die noemer vallen) zijn ook gewoon belachelijk groot, niemand die zo'n auto nodig heeft als gezinswagen.... En dan zijn ze verwonderd dat de uitstoot niet zakt.

Voila, dat bedoelde ik dus.

Een RAM V8 5.7 mag in de LEZ, een 2 PK niet.

Ja, dit heeft met een aantal vervuilende stoffen per km te maken. 

Daar zal de 2 PK slecht scoren. 

Maar fijn stof ? Ik wil echt niet weten hoeveel fijn stof bij een "auto" van bijna 3 ton vrijkomt bij het remmen.

Idem bij een grote elektrische.

Zo'n RAM (en nog een aantal andere) verbruikt heel wat meer dan een 2 PK.

Zei er iemand dat de CO2 naar beneden moest ?

Ach laat maar, ik kom net van tafel.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
17 uren geleden, Lange_666 zei:

De meesten niet neen maar één van de reden waarom ze rond rijden is als bedrijfswagen en dan vooral bij diegene met een héél hoog budget voor hun wagen.

Je denkt toch niet dat diegene die een budget hebben van bv 80.000€ zich een "autootje" van 15.000€ gaan aanschaffen en de rest van hun budget laten voor wat het is voor wat minder uitstoot?

het zijn idd de bedrijfswagens die het grote probleem zijn hier in België. Die mannen doen niet aan carpoolen, of iets dergelijks. Die staan graag in de file, die moeten zelf hun brandstof niet betalen, .…..

Dus vind ik dat ze daar serieus mogen gaan snoeien als ze iets willen verwezenlijken.

En iemand met een budget van 80.000€ kan ook een deftige uitgeruste elektrische wagen vinden. Of op aardgas. Maar zoals je zegt, dat interesseert hen niet....

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
56 minuten geleden, Koen C zei:

Voila, dat bedoelde ik dus.

Een RAM V8 5.7 mag in de LEZ, een 2 PK niet.

Ja, dit heeft met een aantal vervuilende stoffen per km te maken. 

Daar zal de 2 PK slecht scoren. 

Maar fijn stof ?  Ik wil echt niet weten hoeveel fijn stof bij een "auto" van bijna 3 ton vrijkomt bij het remmen.

Idem bij een grote elektrische.

Zo'n RAM (en nog een aantal andere) verbruikt heel wat meer dan een 2 PK.

Zei er iemand dat de CO2 naar beneden moest ?

Ach laat maar, ik kom net van tafel.

RAM's rijden alhier in België praktisch allemaal op LPG en vervuilen derhalve niet. Zo 'n zware V8 draait altijd op lage toeren, en verslijt dus niet, tevens ook door het rijden op gas. Een VW Amarok pick-up, met zo een opgefokt dieselmoteurke, daarentegen is een gigantische vervuiler, met gegarandeerde korte levensduur.

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
19 uren geleden, wimdc zei:

RAM's rijden alhier in België praktisch allemaal op LPG en vervuilen derhalve niet. Zo 'n zware V8 draait altijd op lage toeren, en verslijt dus niet, tevens ook door het rijden op gas. Een VW Amarok pick-up, met zo een opgefokt dieselmoteurke, daarentegen is een gigantische vervuiler, met gegarandeerde korte levensduur.

Nen Amarok kunde ook met V6 diesel krijgen, da's 163 pk uit ne 3 liter, niet echt opgefokt dus (in NL is de 3.0 TDI zelfs de enige motor, geen 2.0 TDI meer). Maar zo ne V8 hoeft inderdaad niet heel hard te werken, en fijn stof komt er zo goed als niet uit dankzij LPG.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 16/10/2018 om 07:11, Lange_666 zei:

Men zou dit beter op nationaal vlak aanpakken want nu doet iedere stad/dorp zijn goesting. Op den duur weet je niet meer wat waar mag en niet mag.

De stad zou de bevoegdheid kunnen hebben om een LEZ te kunnen afbakenen, de staat (liefst de staat, niet de regio's) zou dan kunnen bepalen wat kan en niet kan in die LEZ.

Zou het geheel wat doorzichtelijker maken.

Het Europees Parlement heeft geld vrijgemaakt om enkele projecten in de steigers te zetten die de wirwar van lage-emissiezones moeten ontrafelen.

Parijs, Frankfurt, Brussel of Madrid … steeds meer Europese steden bannen vervuilende (diesel)wagens uit hun centra om de luchtkwaliteit te verbeteren. Elke stad hanteert daarbij eigen toegangsvoorwaarden voor die zogenaamde lage-emissiezones (LEZ). Het gevolg is dat een automobilist die, bijvoorbeeld, van Amsterdam door België, Duitsland en Oostenrijk naar Italië rijdt, amper nog weet door welke binnenstad hij met zijn wagen mag rijden. In Europa bestaan nu meer dan tweehonderd verschillende regelingen.

Om orde....

http://www.standaard.be/cnt/dmf20181024_03868856

• Bedankt 1
  • Triest 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er staat een fout in onderstaande tekst/artikel: hier wordt het totaal aantal wagens op gas dus LPG+CNG bedoeld. Het hoeft niet gezegd dat LPG serieus inboet en het aantal CNG wagens elk jaar sterkt stijgt. Totale som is wel negatief. CNG dit jaar al +4000 met een totaal van +13000.

"De elektrische auto blijft een zeldzaamheid op onze wegen, en auto's op aardgas boeren achteruit. Als het om milieuvriendelijker auto's gaat, blijkt de Belg vooral voor een hybride auto te kiezen, een auto die dus zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor heeft. Dat blijkt uit cijfers van het Belgische statistiekbureau Statbel."

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Technische Dienst Herzele rijdt op CNG

09-11-2018 11:09
Technische%20Dienst%20rijdt%20op%20CNG_2
Met de ondertekening van het klimaatplan Klimaatgezond Zuid-Oost-Vlaanderen engageerde Herzele zich om de CO2-uitstoot op het grondgebied tegen 2030 drastisch te verminderen. Duurzame mobiliteit is daarbij één van de speerpunten. Daarom koos het gemeentebestuur bij de aankoop van een nieuwe bestelwagen voor de Technische Dienst voor een bestelwagen op CNG (aardgas).
“Aardgas is minder vervuilend dan benzine of diesel en het aantal tankstations met een CNG-pomp is de voorbije jaren enorm gestegen”, klinkt het bij het schepencollege. “Deze bestelwagen op CNG is echter niet onze eerste duurzame wagen in het wagenpark. Sinds 2014 doorkruist een medewerker van onze Technische Dienst de gemeente met een elektrische zwerfvuilwagen.”
Herzele blijft investeren in een duurzaam wagenpark. Binnenkort wordt er een elektrische wagen aangekocht. “Deze wagen zal ingezet worden voor dienstverplaatsingen van het eigen personeel, maar kan ook gebruikt worden door burgers wanneer de gemeente gesloten is en de wagen anders toch stil staat. Zo stimuleren we gedeeld vervoer in onze gemeente. Dat is ook één van de actiepunten uit het klimaatplan.”
(gudc)

Lees meer: https://www.radiomfm.be/news/technische-dienst-herzele-rijdt-op-cng/

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen