Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
AutoAuto
Aardgasrijder

Stilte in de media

Recommended Posts

3 uren geleden, Fred zei:

De reacties zijn er nog, zopas nagekeken. De mijne (Frédéric Dubois) is er ook nog en die is helemaal niet afbrekend ?. Met reageren bedoelde ik vooral een mail sturen naar de redactie redactie@hln.be, wat je trouwens ook gedaan heeft. Ik hoop dat andere leden van dit forum dit ook zullen doen.

Ja, ik heb ook een email met mijn reactie daarop verstuurd.

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

Voor mensen die de omrekening willen maken om kilogram met liter te vergelijken, hier is de uitleg gedaan in de FB-groep "CNG, Natuurlijk Gas geven!":

Het soortelijk gewicht van benzine is 0,7 kg/dm3.
D.w.z. dat 1 liter benzine overeenkomt met 0,7 kg benzine.
Het soortelijk gewicht van diesel is 0,84 kg/dm3.

D.w.z. dat 1 liter diesel overeenkomt met 0,84 kg diesel.
Op die manier kun je dus alles in kilo uitdrukken.
Met CNG rijden is dus goedkoper omdat de prijs per kilo veel lager ligt dan voor diesel of benzine.
vb; omgerekende prijs per kilo voor Dats 24 Deinze:
CNG: 1,07 € /kg

Diesel per kg: 1,59€
Benzine per kg: 1,92€

• Bedankt 1

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,30 kg/100 km | 256.000 km and counting...

58 minuten geleden, muscles zei:

Voor mensen die de omrekening willen maken om kilogram met liter te vergelijken, hier is de uitleg gedaan in de FB-groep "CNG, Natuurlijk Gas geven!"

't Zal wel aan mij liggen, maar wat is nu het voordeel van dat te weten? ?

795350_5.png    2016 Audi A3 S-line g-tron S-tronic

2011 VW Touran TSI EcoFuel R-line (7seats):  937341_5.png

38 minuten geleden, JoBé zei:

't Zal wel aan mij liggen, maar wat is nu het voordeel van dat te weten? ?

Dit is een reactie op het artikel in HLN dat rijden op CNG iets duurder zou zijn dan rijden op benzine.

Ach, de journalisten van tegenwoordig ! En dan zitten ze mij en waarschijnlijk vele andere mensen lastig te vallen met hun brieven om een abonnement op hun krant te pakken. Die brieven worden door mij allemaal verticaal geklasseerd !!!

• Hahaha 1

Tja, maar daar heb ik geen soortelijk gewicht voor nodig hoor ?
Mijn A3

5kg  x  ±1€ = 5 € / 100 km

8l  x  ± 1,40€ = 11,2 € / 100 km (prijs = 95-E10)

CNG iets duurder zegt HLN? ? Meer dan de helft goedkoper ja ! ?

BTW: ik heb ook een bericht naar HLN gestuurd over de fouten in het artikel van Joost Bolle ?

Edited by JoBé
btw
  • Bedankt 2

Daar spreken ze al van 12.000 CNG-wagens in België! ?

• Vind ik leuk 2

Er zijn wel degelijk een aantal nadelen aan een CNG-wagen.
-de aankoopprijs is hoger (vb. bij Skoda en Audi is dat 5000 €, bij Seat 2000 € tov de benzineversie). 
-het bereik is veel minder dan een benzine- of dieselwagen (350 km ipv 1000 km)
Maar de voordelen zijn veel groter:
-de brandstofkosten zijn 1/3 tot 1/2 lager
-de motor is veel stiller
-er is bijna geen uitstoot van fijn stof en de CO2-uitstoot is veel lager (hoge ECO-score)
-ik heb een vermoeden dat een CNG-motor ook lang zal meegaan omdat de motor soepeler loopt.

1 uur terug, Pieter V zei:

-de aankoopprijs is hoger (vb. bij Skoda en Audi is dat 5000 €, bij Seat 2000 € tov de benzineversie). 

• De aankoopprijs is sterk afhankelijk van de periode waarin je je CNG-wagen bestelt: in de maand januari geven alle dealers grote kortingen. Tijdens het autosalon 2018 waren de aardgaswagens van VW, Seat en Skoda verkrijgbaar aan de prijs van een gelijkwaardige benzineversie (van hetzelfde model).
  • Het rijbereik van de nieuwe CNG-wagens van de VAG-groep zal groter zijn omdat er i.p.v. twee aardgastanks er standaard drie aardgastanks zullen gemonteerd zijn waardoor je bereik toeneemt tot bijna 500 km met hoogcalorisch CNG.

Maar ik ben al blij dat de voordelen bij jou toch wel doorwegen.

• Vind ik leuk 1

6 uren geleden, Pieter V zei:

- De aankoopprijs is soms hetzelfde (bijvoorbeeld de actie van VW, Seat en Skoda tijdens het Autosalon).

Mijn auto was 'maar' 1.500 € duurder (in 2014).

- Het rijbereik gecombineerd (CNG + benzine) is eerder hoger dan de benzineversie (indien je een brandstoftank hebt die (bijna) even groot is al de benzineversie).

Maar toch blij dat je ook vindt dat de voordelen groter zijn dan de nadelen ;)

• Vind ik leuk 2

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Op 28/6/2018 om 09:47, JoBé zei:

Daar spreken ze al van 12.000 CNG-wagens in België! ?

Dat klopt :)

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

Op 2/7/2018 om 16:08, wimdc zei:

De cijfers waar ze zich op baseren liggen een pak lager dan de officiële data van FEBIAC.
Ik heb contact gehad met de redactie, die het verder ging uitpluizen.

• Vind ik leuk 2

---

PitPoint clean fuels

Driven by nature, human nature.

www.pitpoint.be

---

ik snap trouwens ook nog altijd niet waarom ze zich altijd zo focussen op enkel de CO² uitstoot, terwijl een diesel bv veel meer uitstoot dan enkel CO² dat schadelijk is. Je mag nog zoveel filters plaatsen, als die niet worden onderhouden, dan doet het niets af. Gewoon niet meer toelaten.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

ik vind Nox en fijnstof belangrijker voor onze gezondheid... dan CO2

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)

2 uren geleden, Aardgasrijder zei:

ik vind Nox en fijnstof belangrijker voor onze gezondheid... dan CO2

Dat vind ik ook.

De nieuwe diesels volgens Euro 6 en met Nox katalysator (Adblue) zijn daarom zeker niet zo slecht voor het milieu.

Groene schoolbus rijdt op aardgas

Gisteren werd een nieuwe schoolbus geleverd die rijdt op aardgas, de allereerste in ons land.  Kristof Pieters Gisteren werd een nieuwe schoolbus geleverd die rijdt op aardgas, de allereerste in ons land.
BEVEREN De gemeente Beveren zet volgend schooljaar een ‘groene’ schoolbus in voor het leerlingenvervoer. Het gaat om een schoolbus die rijdt op CNG (aardgas), de eerste in België en één van de eerste in Europa.

Netbedrijf Eandis ondersteunde de aankoop ervan. Begin dit jaar nam Beveren al de eerste CNG-wagens in gebruik en met deze aankoop wordt een nieuwe grote stap gezet richting een duurzamer wagenpark. “Als gemeente hebben we een voorbeeldfunctie”, zegt burgemeester Marc Van de Vijver (CD&V). “Rijden op aardgas heeft enkele duidelijke troeven tegenover diesel of benzine. Er is maar liefst 95% minder uitstoot van fijn stof en tot 50% minder stikstofoxiden. Ze zijn ook zuinig waardoor we 40 tot 60% besparen op de brandstofprijs.” Voor de gemeente Beveren stopt het niet bij deze schoolbus. “We beschikken nu al over vier voertuigen op CNG en daar komen binnenkort nog drie exemplaren bij; een personenwagen, een lichte vrachtwagen een vrachtwagen met open laadbak. De levering ervan is voorzien tussen nu en eind augustus.”

De scholen zullen ook tevreden reageren, want de nieuwe bus heeft 31 zitplaatsen. “Onze vorige schoolbus had 24 zitjes en voor sommige klassen was dit te weinig. We moesten dan een grote bus inzetten die dan voor de helft leeg was”, aldus de bestuurder. “We gaan de bus trouwens niet alleen in het schooljaar gebruiken. Ze zal deze zomer nuttig worden ingezet voor het vervoer van kinderen van en naar sportkampen.” (PKM)

https://www.hln.be/regio/beveren/groene-schoolbus-rijdt-op-aardgas~a95f44eb/

• Vind ik leuk 2

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 65.000 km
(wagen verkocht en vervangen door een C4 Grand Picasso Diesel als caravantrekker en vakantiewagen :$)