Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Motor inrijden

Lage Emissie Zone

Aanbevolen berichten

Volgende informatie komt uit het instructieboekje Caddy, uitgave 11 - 2016:

Pagina 301

Een nieuwe motor moet tijdens de eerste 1500 kilometer worden ingereden.

Alle bewegende onderdelen moeten zich op elkaar kunnen afstemmen.

Tijdens de eerste bedrijfsuren heeft de motor een hogere inwendige wrijving dan later.

Tot 1000 kilometer:

- geen volgas geven.

- de motor niet met meer dan 2/3 van het maximum toerental belasten.

- niet met aanhangwagen rijden -> pag. 128. ( @kris ; hier mee opletten!)

Tussen 1000 en 1500 kilometer:

- snelheid en motortoerental geleidelijk opvoeren.

De rijstijl gedurende de eerste 1500 kilometer beïnvloedt ook de motorkwaliteit. Ook daarna moeten - met name bij koude motor - hoge motortoerentallen worden vermeden om de slijtage van de motor te beperken en de levensduur van de motor te verlengen. Niet met een te laag toerental rijden. Altijd terugschakelen als de motor niet meer soepel draait. Nieuwe banden -> pag. 276 en remblokken pag. 177 moet u voorzichtig inrijden. Wanneer u de nieuwe motor voorzichtig inrijdt, wordt de levensduur van de motor langer, terwijl het motorolieverbruik geringer is.

• Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit het boekje van mijn Skoda octavia gtec 05/2017

Motor inrijden

Tijdens de eerste 1 500 km is de rijstijl bepalend voor de kwaliteit van het in- loopproces bij de nieuwe motor.

Tijdens de eerste 1.000 km de motor niet met meer dan 3/4 van het maximaal toegestane motortoerental belasten en niet met een aanhangwagen rijden.

Tussen 1.000 en 1.500 km kan de motorbelasting geleidelijk worden opgevoerd tot het maximaal toegestane motortoerental.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een correct statement ook al zijn er dealers die hun klanten hier niet op wijzen of hen vertellen dat dit niet nodig is. Alle mechanische onderdelen, met of zonder motor, moet je in het begin voorzichtig gebruiken. Dat dit de levensduur van een motor verlengt daar ben ik het nu eens volledig mee eens xD

AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 8 maanden later...
1 uur terug, Puren zei:

.... nieuwe auto met bvb 200km op de teller op vakantie vertrek richting provence (2 volwassenen, 3 kids, volle koffer + dakkoffer)?

Ik zou het liever niet doen.

Hoop dat je de nieuwe auto iets vroeger hebt en ga dan kilometers rijden zonder te veel volk en bagage in (en op) de auto.

Wel gespreid over verschillende dagen : niet in 1 stuk 200 km achtereen op de snelweg tegen 120.

Zorg voor afwisselende snelheden en toerentallen.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Puren zei:

Zou het een probleem vormen als ik met een nieuwe auto met bvb 200km op de teller op vakantie vertrek richting provence (2 volwassenen, 3 kids, volle koffer + dakkoffer)?

Dat is GEEN probleem, ik zie niet in waarom je dit niet zou mogen doen?

Sowieso zou ik wel zoals Koen C aangeeft proberen wat af te wisselen de eerste kilometers, maar dat is niet nodig, de motoren zijn tegenwoordig 'ingereden' :P

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Lange_666 zei:

Waarom niet?

Ik heb het hier al meermaals geschreven... je zou eens een kijkje moeten nemen in een autofabriek en zien hoe er effectief met een auto wordt omgegaan als hij voor het eerst start en van den band rijdt (richting uitlijning, rollentest, watertest, parking enz...). Ik denk dat er nog oogjes zouden getrokken worden...9_9

En niet alleen bij het eerste gebruik, er rijden er genoeg rond die voor ze op de vrachtwagen richting dealer gaan al half uit elkaar gehaald werden omdat er één of ander euvel nog moest rechtgezet worden.

En dan wordt die geleverd aan de klant en die behandeld die dan alsof het het meest breekbare is waar hij ooit mee gereden heeft...

Kan iemand een film lekken of vinden van die praktijken, dit is zeer interessant om eens te zien.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wel interessant is de productie van de Skoda Octavia (model 2014) in de fabriek, en vanaf 5:30 wordt ie getest (in het totaal 6 minuten 22):

Dan een langere video van de productie van de Skoda Octavia model 2018 (vollediger), die 22 minuten en 45 seconden duurt (vanaf 21 min 28 rijdt ie buiten):

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kende genoeg volk bij opel/GM vroeger, en daar wordt idd fel gereden, maar dat geldt ook voor andere merken, zoals Mazda bijvoorbeeld die van de boot komen. Ken daar ook paar man, en dat is dikwijls mm werk zoals die rijden en parkeren.

Hoewel je tegenwoordig maar 30 km/h meer mag dacht ik :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, stefanmiler zei:

Hoewel je tegenwoordig maar 30 km/h meer mag dacht ik :P

Maximum 30 km/u is heel langzaam want in het centrum van Alken aan de school hangt al enkele weken het digitale bord, dat meet hoe snel je daar rijdt, en dan moet je zeer traag rijden om onder die 30 km per uur te blijven. Maar ik passeer daar altijd 's avonds rond 18u30 en in het weekend is het geen school. Toch hou ik mij aan die maximumsnelheid. Het is trouwens te gevaarlijk om daar snel te rijden vooral als je richting centrum gaat (met de auto).

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...