Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

CNG sticker

Lange_666
 Delen

Aanbevolen berichten

Ja maar @Kris81 ga je dan helemaal geen reclame maken voor CNG? Dat zou spijtig zijn ;)

Maar met die magneet dan kan je vandaag je sticker rechtsonder plaatsen, morgen linksonder, overmorgen bovenaan in het midden, enz. :D

• Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Lange_666 zei:

Moest je terug voor herkeuring of staat er enkel een opmerking op het keuringsbewijs?

Er hing me een herkeuring boven 't hoofd. Na discussie met de chef moest ik de wagen en papieren achterlaten, en onmiddellijk een sticker gaan kopen bij die installateur.

't Heeft me een hele voormiddag gekost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, wimdc zei:

De bovenste was niet goed. Nochtans van Mercedes zelf gekregen.

Dat wil niks zeggen want die van de autokeuring gaan er van uit dat iedere Belgische CNG-rijder zichzelf vooraf informeert over de wettelijke vereisten.

• Vind ik leuk 1

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, wimdc zei:

Er hing me een herkeuring boven 't hoofd. Na discussie met de chef moest ik de wagen en papieren achterlaten, en onmiddellijk een sticker gaan kopen bij die installateur.

't Heeft me een hele voormiddag gekost.

Moet ik mij weer een lelijke aanschaffen dus... grrr...

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, muscles zei:

De mensen van de Autoveiligheid volgen de wet na. De wetgeving betreffende CNG-voertuigen schrijft voor dat de CNG-sticker met het witte kader duidelijk zichtbaar moet geplakt zijn op de achterkant van je voertuig.

En als jij daar nu nog andere CNG-stickers bijplakt van Aardgasrijder.be maakt niet uit zolang die officiële CNG-sticker met het witte kader maar op je voertuig geplakt is.

Dus de onderstaande sticker (genaamd cng-etiket) is de enige die door de autokeuring goedgekeurd zal worden, en goedgekeurd wordt.

cng-etiket.png

Wat zijn de originele afmetingen hiervan? Kwestie van deze afbeelding te schalen. Ik kan eens een magneetsticker laten maken en jullie hierover informeren. Maar ik kan beter nagaan hoe dik een magneetsticker eigenlijk is.

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan een dergelijk magneetpapiertje bedrukken maar je kan er ook de sticker op kleven die je van je dealer krijgt. Je moet wel een mooie sticker van CNG kleven ( bij aardgasrijder verkrijgbaar ) als je de magneet verwijdert zodat de hulpdiensten kunnen blijven zien dat het om een aardgasvoertuig gaat.

Of je kan al die stickers op een magneetpapiertje kleven, alles op je voertuig plaatsen en nadien die lelijke vlak na de keuring opzijleggen.

aangepast door Lage Emissie Zone

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Wat zijn de originele afmetingen hiervan? Kwestie van deze afbeelding te schalen. Ik kan eens een magneetsticker laten maken en jullie hierover informeren. Maar ik kan beter nagaan hoe dik een magneetsticker eigenlijk is.

Ik heb het gevonden:

In het KB staat dat het etiket min 8cm x 11cm moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei:

Ik heb het gevonden:

In het KB staat dat het etiket min 8cm x 11cm moet zijn.

Minimum 8 cm x 11 cm? Je mag dus gaan tot 44 cm x 60 cm of 73 cm x 100 cm zodat bijna je volledige achterruit één grote sticker is ;) 

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, muscles zei:

Minimum 8 cm x 11 cm? Je mag dus gaan tot 44 cm x 60 cm of 73 cm x 100 cm zodat bijna je volledige achterruit één grote sticker is ;) 

Dit was ik ook aan het denken, de overheid toch...

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 onderwerpen over de sticker werden samengevoegd in dit onderwerp.
Even ter verduidelijking, in de shop staat de beschrijving van de CNG-sticker (ruit) alsvolgt omschreven:

https://www.aardgasrijder.be/product/cng-sticker/

Te koop: groene discrete sticker met CNG-logo  ( ruitje niet-reflecterend !).
Een CNG-wagen dient verplicht kenbaar gemaakt te worden aan de hand van een CNG sticker op de achterzijde van de wagen.

Deze sticker voldoet aan de Europese regelgeving voor CNG-stickers, je kan dus zorgeloos ieder Europees land bezoeken met je aardgaswagen. Deze sticker wordt geaccepteerd door de Belgische keuringsstations, echter voldoet deze sticker niet aan de Belgische regelgeving inzake CNG-stickers. Wil je zekerheid dat je sticker wél wordt goedgekeurd? Bestel dan de officiële Belgische CNG-sticker hier.

De Belgische sticker is hier te koop: https://www.aardgasrijder.be/product/cng-sticker-belgie/

Tot op heden heb ik 2 personen gehad die mailden, waarvan 1 de beoordeling op de pagina heeft gezet. Alle anderen zijn succesvol door de keuring geraakt.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om even terug te komen op de mensen van de autokeuring. Twee weken geleden langs geweest om mijn fabriek gemonteerde trekhaak te laten keuren. Dit zonder enige CNG sticker. Geen enkele opmerking gekregen. Toen de medewerker de wagen in gaf in de pc vroeg hij nog : dat is een aardgas hé ? Moet ik eens even vragen aan mijn collega welke code dat is. Na zich te laten informeren door zijn collega kon hij mijn voertuig ingeven. En werd er niet gekeken of er een sticker op de achterkant hing. Enkel even op de brug om eens met een lamp op de trekhaak te schijnen en hopa , rijdt u maar buiten meneer ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch ook wel weer grappig dat die groen moet zijn, aangezien de kleur groen het meest vervuilend is om te maken. Dat ze hier maar snel overstappen naar blauw ?

Bron: Mo.be ook te lezen op andere media

"Chemicus Michael Braungart, deskundige op het vlak van recyclage en auteur van het populaire boek “Cradle to Cradle”, is categorisch: groene pigmenten bevatten stoffen die schadelijk zijn voor het milieu. “Het is ironisch: de kleur groen kan nooit ‘groen’ zijn door de manier waarop ze wordt gemaakt”, zegt hij in de krant The New York Times. “Het is onmogelijk om plastic groen te kleuren of groene inkt te printen op papier zonder die stoffen te vervuilen.”

Recyclage

Het gif in de groene kleurstoffen kan een probleem vormen bij de latere recyclage van producten uit papier of plastic. Pigment Groen 7 bijvoorbeeld, de meest gebruikte kleurstof om plastic en papier groen te kleuren, is organisch maar bevat chloor. Een andere populaire variant, Pigment Groen 36, bevat chloor en bromide, terwijl Pigment Groen 50 een echte cocktail is van kobalt, titanium, nikkel en zinkoxide.
Dat wil lang niet zeggen dat groen drukwerk per definitie schadelijke stoffen bevat. “Het probleem stelt zich niet bij drukwerk zoals kranten of magazines”, zegt Joris Van Cauter van de milieuvriendelijke drukkerij Druk in de Weer. “Groentinten worden daar verkregen door vierkleurendruk, dus er worden geen specifieke groene pigmenten gebruikt. Bij verpakkingen is het een ander verhaal. Als de vier basiskleuren er aangevuld worden met speciale steunkleuren, kunnen die steunkleuren giftige elementen bevatten.”

aangepast door Darmgasrijder
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze mogen de herseninhoud van die politiekers eens wegen, wedden dat het lichtgewichten zijn..

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Gastanker zei:

Toch eens enkele puntjes op i'tjes zetten i.v.m. met die stickers...

Alles gaat terug op de "Regulation n° 110" van UNECE. UNECE is een organisatie van de Verenigde Naties die veel breder is dan de Europese Unie (bv. ook de Verenigde Staten, Canada, Rusland, ... zijn lid van UNECE). In de R110 vinden we het volgende:

58fc721fe5d4d_StickerR110..thumb.JPG.fa6c22a30ecb743d2c078716c815f44a.JPG Bron: https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/main/wp29/wp29regs/2015/R110r3e.pdf

Reglement R110 is vervolgens overgenomen door de Europese unie. In L166 van 30.06.2015 vinden we:

58fc735f4d634_StickerEU.thumb.JPG.d87871e24075e89bb416219650a48ad3.JPG Bron: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:42015X0630(01)&from=NL 

Reglement R110 is in België overgenomen in het KB van 2013:

58fc76c0bb7da_StickerKB.thumb.JPG.b95c2e3fa2b138fdbbe5d47bcb7ebec0.JPG Bron: http://www.wegcode.be/pdf/LPG-CNG/2013-04-05_KB_CNG.pdf 

Wat de sticker betreft is er dus geen enkel verschil tussen de internationale, de Europese en de Belgische reglementering!

Het grote verschil is dat België deze sticker verplicht voor alle CNG voertuigen terwijl R110 dit enkel oplegt voor voertuigen voor openbaar vervoer. Het KB zegt hier het volgende over:

58fc7b068cddb_UitlegKB.JPG.d947cf5c2b98308743939a59cbe3f585.JPG 

De verwarring over de vorm van de sticker is ontstaan omdat in de edities van 2008 en 2011 van de Europese verordening het volgende stond:

58fc7d7789dd4_StickerEUoud.thumb.JPG.8eadd1d0b6e5e941e1b14439744df901.JPG Bron: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:42011X0507(01)&qid=1492940128677&from=NL 

Dit 'foutje' is overigens zonder verder belang want de eerste pagina van het document zegt:

"Voor het internationaal publiekrecht hebben alleen de originele VN/ECE-teksten rechtsgevolgen. Voor de status en de datum van inwerkingtreding van dit reglement, zie de recentste versie van VN/ECE-statusdocument TRANS/WP.29/343 op: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29wgs/wp29gen/wp29fdocstts.html "

En de VN/ECE tekst heeft in alle revisies altijd de rechthoekige sticker afgebeeld... 

Het enige waar je kan over discussiëren is of de afbeelding bindend is of enkel de tekst. Als je enkel naar de tekst kijkt dan is de ruitvormige sticker perfect conform. Maar dan kan je evengoed een ronde, vierkante of driehoekige sticker maken want in de tekst staat nergens dat die ruitvormig moet zijn...

Sorry voor de mega post maar ik wilde toch eens helemaal naar de grond van de zaak gaan :)

Jij verdient vind ik leuks maal 3 met deze uiteenzetting :)

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...