Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
Pitpoint

nieuwe wagen

Recommended Posts

Hallo, 

ik heb sinds deze week een B200c, de vroegere Natural gas drive van Mercedes. Deze rijdt voorlopig zeer comfortabel. Als je vragen hebt over dit model, aarzel niet om me te contacteren, ik zal proberen te antwoorden. 

groet

Geert

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

blij te horen dat een "compagnon de route" de stap naar een B200c reeds heeft gezet. Ik verwacht de mijne eind april. Tijd misschien om een paar beweringen van de constructeur af te toetsen. Is een autonomie van 500 km met een volle aardgastank (21 kg) en 200 km met een volle benzinetank (12 l) niet wat optimistisch ? Ik had alleszins de benzinetank liever iets groter gezien. Maar het zij zo :$. Kan er gekozen worden tussen rijden met aardgas of rijden met benzine ? 

Ik ben ook verwonderd dat de constructeur de B200 c niet meer in de picture heeft gezet op het recente autosalon. De elektrische B200 genoot nochtans volop alle belangstelling . 

Ik kijk met belangstelling uit naar uw ervaringen.

 


 

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi STHO,

bij deze mijn eerste ervaringen na nog geen week rijden (500 km). Er was veel file vorige week en daardoor is mijn gemiddelde snelheid slechts 53 km/h. Mijn verbruik ligt op 6,1 kg/100 km. ik tank laag calorisch gas en zou dus een 350 km moeten kunnen rijden met een volle tank van 21 kg. Heb getankt voor de tank leeg was en dus nog niet op benzine gereden. De energieinhoud van hoog calorisch gas is 12% hoger, dus daarmee zou je 385 km moeten kunnen rijden. Ik verwacht wel dat mijn gemiddelde snelheid naar boven gaan en mijn verbruik omlaag (op snelwegen zonder file is het verbruik een goede 5 kg/100 km). 

Ik heb nog geen knop ontdekt om te kiezen tussen gas of benzine. Als er gas in de wagen zit, rijdt hij op gas, anders gaat hij over op benzine. 

 

groeten

Geert

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Pitpoint zei:

Hi STHO,

bij deze mijn eerste ervaringen na nog geen week rijden (500 km). Er was veel file vorige week en daardoor is mijn gemiddelde snelheid slechts 53 km/h. Mijn verbruik ligt op 6,1 kg/100 km. ik tank laag calorisch gas en zou dus een 350 km moeten kunnen rijden met een volle tank van 21 kg. Heb getankt voor de tank leeg was en dus nog niet op benzine gereden. De energieinhoud van hoog calorisch gas is 12% hoger, dus daarmee zou je 385 km moeten kunnen rijden. Ik verwacht wel dat mijn gemiddelde snelheid naar boven gaan en mijn verbruik omlaag (op snelwegen zonder file is het verbruik een goede 5 kg/100 km). 

Ik heb nog geen knop ontdekt om te kiezen tussen gas of benzine. Als er gas in de wagen zit, rijdt hij op gas, anders gaat hij over op benzine. 

 

groeten

Geert

Hallo Geert,

Bedankt voor de info. Op de snelweg, zonder file, zal het gaspedaal werkelijk met fluwelen voet moeten worden beroerd om het opgegeven verbruik ook maar van ver te benaderen. Ik had wel niet anders verwacht.

groeten

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste STHO,

Ik rijd nu zo'n 50.000 km met een B200 NGD. Mijn gemiddelde verbruik is 5.4 kg/100 km. Dit is voor laag calorisch gas.
Als ik normaal rijdt, redelijk netjes, is een actieradius van 375 km goed mogelijk. Bij steviger doorrijden wordt het eerder 350 km.
De auto is niet zo zuinig (7.5 kg//100 km) in de stad (auto is toch best zwaar). Buiten de stand gaat het heel goed. Ik haal dan zo'n 5.0 kg/ 100 km op L-gas.
In de zomer is het 4.7 en in de winter iets van 5.4. Op Spritmonitor.de kun je de verbruiken van verschillende auto's zien.
OP vakantie naar italie heb ik 5000 km met een gemiddeld verbruik van 5.0 gehaad (H-gas). Met H-gas in Duitsland haal ik 450-500 km.
De 12 liter benzine is goed voor 150km. al heb ik dat nooit helemaal precies gecontroleerd. Ik gebruik eigenlijk nooit benzine, ook niet op vakantie.

Je kan niet zelf schakelen tussen benzine en gas, dat regelt de auto. Auto start altijd op gas. Na tanken loopt hij heel even op benzine (kwaliteit controleren?) en schakelt dan over op gas. Ik heb met de auto 200 in Duitsland gereden, hij rijdt dan gewoon op gas.

Het is een fijne auto met een goede motor met ruim koppel onderin de toeren. Zuinig rijden is goed mogelijk, maar ook lekker doortrekken. Het is een echte reisauto.

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Hey Groengas, welkom op het forum, ben jij "groengasman" toevallig van de gelijknamige website?


Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Groengas zei:

Beste STHO,

Ik rijd nu zo'n 50.000 km met een B200 NGD. Mijn gemiddelde verbruik is 5.4 kg/100 km. Dit is voor laag calorisch gas.
Als ik normaal rijdt, redelijk netjes, is een actieradius van 375 km goed mogelijk. Bij steviger doorrijden wordt het eerder 350 km.
De auto is niet zo zuinig (7.5 kg//100 km) in de stad (auto is toch best zwaar). Buiten de stand gaat het heel goed. Ik haal dan zo'n 5.0 kg/ 100 km op L-gas.
In de zomer is het 4.7 en in de winter iets van 5.4. Op Spritmonitor.de kun je de verbruiken van verschillende auto's zien.
OP vakantie naar italie heb ik 5000 km met een gemiddeld verbruik van 5.0 gehaad (H-gas). Met H-gas in Duitsland haal ik 450-500 km.
De 12 liter benzine is goed voor 150km. al heb ik dat nooit helemaal precies gecontroleerd. Ik gebruik eigenlijk nooit benzine, ook niet op vakantie.

Je kan niet zelf schakelen tussen benzine en gas, dat regelt de auto. Auto start altijd op gas. Na tanken loopt hij heel even op benzine (kwaliteit controleren?) en schakelt dan over op gas. Ik heb met de auto 200 in Duitsland gereden, hij rijdt dan gewoon op gas.

Het is een fijne auto met een goede motor met ruim koppel onderin de toeren. Zuinig rijden is goed mogelijk, maar ook lekker doortrekken. Het is een echte reisauto.

Dank voor de info. Ik was eigenlijk niet van plan om me een B200 c aan te schaffen. Hij gaf me een beetje een "uitgetelde" aanblik:S. Ik ben er gewoon uit nieuwsgierigheid eens gaan inzitten op het autosalon... het was een verademing qua ruimtelijk gevoel, comfortabel zitten, riante kofferruimte etc. en dat niettegenstaande de eerder beperkte afmetingen. Het proefritje dat ik er achteraf mee heb gereden kan natuurlijk nog geen uitsluitsel geven over het technische aspect, maar de signalen die mij daar omtrent over bereiken zijn wel positief.    

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben onlangs naar een voorstelling geweest van de laatste modellen en inderdaad de EL-auto stond op het podium,het CNG-model, denk ik, buiten op de parking,ik heb hem in ieder geval niet gezien  .Op mijn vraag of CNG word opgevolgt,kreeg een simpele JA maar ook niet meer .Nochthans heeft Mercedes wel de gepaste mensen en mogelijkheden om zich hierin te verdiepen .Maar vroeger met de opkomst van lpg is dit ook stiefmoederlijk behandeld.Waarom ????????Joost mag het weten.Bij die van mij ,"opel zafira tourer 1600cc 150pk",zit mijn verbruik +-  op dezelfde lijn ,ik heb wel 25kgr gas in 3 composiettanks onder de wagen en 10L benzine, wat de volledige autonomie op +600km brengt, de motor start steeds op gas ,maar ik kan manueel kiezen terwijl de aflezing van het dashbord mee volgt.Een trekhaak is zonder problemen mogelijk.Nadeel: hij rijd zo stil als een muis zodat niemand me hoort komen .

aangepast door Bob
  • Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is jammer dat Mercedes zo weinig ruchtbaarheid aan haar CNG modellen geeft. De 2000 cc motor met 156 pk en 271 nm is een soepele en stillen motor waarmee je op de lange stukken een goed verbruik kan halen. Het is uitgerijpte techniek zonder problemen. De B heeft ook composiete flessen, 1 onder de achterbank en 2 onder de voorstoelen. Hij heeft 12 liter benzine. De motor heeft meer dan voldoende vermogen voor de auto en je kan goed op de snelweg meekomen. De B is zelfs redelijk vlot te noemen.

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎23‎/‎02‎/‎2016 om 20:12, STHO zei:

Dank voor de info. Ik was eigenlijk niet van plan om me een B200 c aan te schaffen. Hij gaf me een beetje een "uitgetelde" aanblik:S. Ik ben er gewoon uit nieuwsgierigheid eens gaan inzitten op het autosalon... het was een verademing qua ruimtelijk gevoel, comfortabel zitten, riante kofferruimte etc. en dat niettegenstaande de eerder beperkte afmetingen. Het proefritje dat ik er achteraf mee heb gereden kan natuurlijk nog geen uitsluitsel geven over het technische aspect, maar de signalen die mij daar omtrent over bereiken zijn wel positief.    

De "lang verwachte" is ondertussen gearriveerd en wacht op zijn "baasje" op de parking van de garage. Ik heb hem ondertussen eens oppervlakkig kunnen monsteren. Ziet er veel belovend uit. De wagen is wel nog niet gestigmatiseerd met een CNG sticker gezien. Heb er gelijk één besteld, kwestie van deze zelf discreet te kunnen aanbrengen op de plaats waar ik het wil.

De toestand inzake de mogelijkheden om CNG te tanken in Frankrijk blijft mij evenwel meer en meer zorgen baren. Ervaringen van CNG rijders voorspellen niet veel goeds. Een benzinetank van 12 liter laat niet veel comfortabele mogelijkheden om te toeren als aardgas tankstations niet te vinden zijn of buiten dienst. Kunnen de plaatselijke groene jongens ginder niets forceren ?

 

 

 

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik rijd nu iets meer dan 2 jaar met de CNG Mercedes B 200 c, en er komen kinks in de kabel. Verleden jaar op reis in Spanje overkwam het me een eerste keer : de wagen weigert nog verder te rijden op aardgas maar ik kan ongehinderd verder de weg vervolgen op benzine. Het oranje alarmsymbool voor de motordiagnose blijft ook continu branden. Na een paar dagen normaliseert de toestand spontaan. Dit voorjaar opnieuw hetzelfde probleem. Ik ondervind nu toch ook dat de motor soms hapert alsof er geen toevoer meer is van brandstof : benzine noch gas.

De garage onderzoekt het probleem en komt tot de conclusie dat sensor(en) niet voldoende stroom (meer) krijgen van  de batterij om goed te functioneren. Er wordt een nieuwe batterij geïnstalleerd en het probleem lijkt opgelost.

Ik heb geen technische kennis maar het lijkt me toch onwaarschijnlijk dat de batterij de oorzaak kan zijn als alle andere systemen wel functioneren. Nu, sinds verleden week is het weer van dat, met bovendien het bijkomend probleem dat de motor nu af en toe volledig stilvalt. En dat wordt natuurlijk veel ernstiger (gelukkig gebeurt het nadat we net thuis zijn van een reis naar Italië). Pas dinsdag kan een technieker van de garage het defect onderzoeken, ik vrees evenwel dat niemand echt vertrouwd is met de techniek van aardgasvoertuigen gelet op de historiek van die voorvallen. Heeft toevallig iemand ervaring met dit probleem ? 

 

 

 

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij ons op het werk incluis mijzelf rijden we met 3 b-klassen met 110 -150k km. Nooit serieuze problemen gehad. 

B-Klasses zijn er niet zoveel maar de motor uit de B is volgens mij in basis dezelfde als in de sprinter. Zoek anders eens een garage waar men sprinters in onderhoud heeft. Misschien hebben die meer ervaring.

  • Vind ik leuk 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Goeiedag allemaal,
 

Ik overweeg me ook de aankoop van een CNG B-klasse. 2de hands weliswaar.
Zouden jullie het al bij al nog aanraden?

 

Alvast bedankt,

 

Q

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

@QoB Welkom op het forum.

Ja, het is nog steeds aan te raden om een CNG-wagen tweedehands te kopen.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec sinds 2 september 2015 | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 242.000 km and counting...

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
22 uren geleden, QoB zei:

Ik overweeg me ook de aankoop van een CNG B-klasse. 2de hands weliswaar.
Zouden jullie het al bij al nog aanraden?

 

Ik zou de aankoop van een CNG B-klasse zeker aanraden. Ik heb wat problemen gehad : een aantal keren gaf het systeem een foutmelding waarbij het niet meer mogelijk was op gas over te schakelen. Het euvel zou te wijten geweest zijn aan gebrekkige werking van sensoren, niet één keer maar verschillende keren. Echt gelukkig met de service van de garage ben ik niet. Eerder dan het mankement efficiënt aan te pakken werd ik zowat behandeld als een proefkonijn en dan nog in de garantieperiode. Nu lijkt het probleem van de baan. Dergelijke problemen zijn te wijten aan pech, niet structureel en komen voor bij alle merken.

Om te besluiten als de mechaniek behoorlijk werkt heb ik niets dan goede ervaringen : zuinig en toch krachtig en comfortabel. Zolang de fiscale gunstmaatregelen gelden ook goedkoop.

 

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet dat ik het goedkeur, maar ergens is het niet onlogisch dat je een proefkonijn bent, er rijden helaas amper NGT's rond in België. Vermoedelijk zijn er nog heel wat garage's waar ze nog niet eens eentje binnen hebben gekregen. Voor de complexere problemen zou ik al eerder naar Duitsland gaan, als je er niet té ver vanaf woont tenminste; dacht dat er daar wel redelijk wat NGT-taxi's zijn (geweest), en dus is de ervaring ermee ook meer aanwezig (in de grootsteden vooral waarschijnlijk).

  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uren geleden, Mylan1999 zei:

Niet dat ik het goedkeur, maar ergens is het niet onlogisch dat je een proefkonijn bent, er rijden helaas amper NGT's rond in België. Vermoedelijk zijn er nog heel wat garage's waar ze nog niet eens eentje binnen hebben gekregen. Voor de complexere problemen zou ik al eerder naar Duitsland gaan, als je er niet té ver vanaf woont tenminste; dacht dat er daar wel redelijk wat NGT-taxi's zijn (geweest), en dus is de ervaring ermee ook meer aanwezig (in de grootsteden vooral waarschijnlijk).

of een ervaren cng dealer in Belgie, desnoods ander merk. diagnose kan gesteld worden zonder herstelling, dan ben je je garantie niet kwijt. en weet je meer als je naar je eigen garage gaat. zo ben ik vroeger nog bij Tavernier terecht gekomen.

  • Vind ik leuk 2

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 1/5/2019 om 10:46, Jan Robert zei:
Op 30/4/2019 om 23:01, Mylan1999 zei:

Niet dat ik het goedkeur, maar ergens is het niet onlogisch dat je een proefkonijn bent, er rijden helaas amper NGT's rond in België. Vermoedelijk zijn er nog heel wat garage's waar ze nog niet eens eentje binnen hebben gekregen. Voor de complexere problemen zou ik al eerder naar Duitsland gaan, als je er niet té ver vanaf woont tenminste; dacht dat er daar wel redelijk wat NGT-taxi's zijn (geweest), en dus is de ervaring ermee ook meer aanwezig (in de grootsteden vooral waarschijnlijk).

of een ervaren cng dealer in Belgie, desnoods ander merk. diagnose kan gesteld worden zonder herstelling, dan ben je je garantie niet kwijt. en weet je meer als je naar je eigen garage gaat. zo ben ik vroeger nog bij Tavernier terecht gekomen.

Mercedes heeft wel degelijk een bedrijf dat de problematiek van de aardgasinstallatie (onderdelen onder druk) aanpakt. In Sint-Truiden blijkbaar. Vanuit West-Vlaanderen is dit niet bij de deur, Duitsland nog veel minder overigens.

Na een aantal keren "trial and error" lijkt het probleem nu wel opgelost (voorlopig toch). Er werd ook aangegeven dat bij herhaling van de problemen het nazicht en herstelling zou worden toevertrouwd aan dit gespecialiseerd bedrijf.   

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...