Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Pitpoint

nieuwe wagen

Recommended Posts

Hallo, 

ik heb sinds deze week een B200c, de vroegere Natural gas drive van Mercedes. Deze rijdt voorlopig zeer comfortabel. Als je vragen hebt over dit model, aarzel niet om me te contacteren, ik zal proberen te antwoorden. 

groet

Geert

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

blij te horen dat een "compagnon de route" de stap naar een B200c reeds heeft gezet. Ik verwacht de mijne eind april. Tijd misschien om een paar beweringen van de constructeur af te toetsen. Is een autonomie van 500 km met een volle aardgastank (21 kg) en 200 km met een volle benzinetank (12 l) niet wat optimistisch ? Ik had alleszins de benzinetank liever iets groter gezien. Maar het zij zo :$. Kan er gekozen worden tussen rijden met aardgas of rijden met benzine ? 

Ik ben ook verwonderd dat de constructeur de B200 c niet meer in de picture heeft gezet op het recente autosalon. De elektrische B200 genoot nochtans volop alle belangstelling . 

Ik kijk met belangstelling uit naar uw ervaringen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hi STHO,

bij deze mijn eerste ervaringen na nog geen week rijden (500 km). Er was veel file vorige week en daardoor is mijn gemiddelde snelheid slechts 53 km/h. Mijn verbruik ligt op 6,1 kg/100 km. ik tank laag calorisch gas en zou dus een 350 km moeten kunnen rijden met een volle tank van 21 kg. Heb getankt voor de tank leeg was en dus nog niet op benzine gereden. De energieinhoud van hoog calorisch gas is 12% hoger, dus daarmee zou je 385 km moeten kunnen rijden. Ik verwacht wel dat mijn gemiddelde snelheid naar boven gaan en mijn verbruik omlaag (op snelwegen zonder file is het verbruik een goede 5 kg/100 km). 

Ik heb nog geen knop ontdekt om te kiezen tussen gas of benzine. Als er gas in de wagen zit, rijdt hij op gas, anders gaat hij over op benzine. 

groeten

Geert

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 uren geleden, Pitpoint zei:

Hi STHO,

bij deze mijn eerste ervaringen na nog geen week rijden (500 km). Er was veel file vorige week en daardoor is mijn gemiddelde snelheid slechts 53 km/h. Mijn verbruik ligt op 6,1 kg/100 km. ik tank laag calorisch gas en zou dus een 350 km moeten kunnen rijden met een volle tank van 21 kg. Heb getankt voor de tank leeg was en dus nog niet op benzine gereden. De energieinhoud van hoog calorisch gas is 12% hoger, dus daarmee zou je 385 km moeten kunnen rijden. Ik verwacht wel dat mijn gemiddelde snelheid naar boven gaan en mijn verbruik omlaag (op snelwegen zonder file is het verbruik een goede 5 kg/100 km). 

Ik heb nog geen knop ontdekt om te kiezen tussen gas of benzine. Als er gas in de wagen zit, rijdt hij op gas, anders gaat hij over op benzine. 

groeten

Geert

Hallo Geert,

Bedankt voor de info. Op de snelweg, zonder file, zal het gaspedaal werkelijk met fluwelen voet moeten worden beroerd om het opgegeven verbruik ook maar van ver te benaderen. Ik had wel niet anders verwacht.

groeten

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beste STHO,

Ik rijd nu zo'n 50.000 km met een B200 NGD. Mijn gemiddelde verbruik is 5.4 kg/100 km. Dit is voor laag calorisch gas.
Als ik normaal rijdt, redelijk netjes, is een actieradius van 375 km goed mogelijk. Bij steviger doorrijden wordt het eerder 350 km.
De auto is niet zo zuinig (7.5 kg//100 km) in de stad (auto is toch best zwaar). Buiten de stand gaat het heel goed. Ik haal dan zo'n 5.0 kg/ 100 km op L-gas.
In de zomer is het 4.7 en in de winter iets van 5.4. Op Spritmonitor.de kun je de verbruiken van verschillende auto's zien.
OP vakantie naar italie heb ik 5000 km met een gemiddeld verbruik van 5.0 gehaad (H-gas). Met H-gas in Duitsland haal ik 450-500 km.
De 12 liter benzine is goed voor 150km. al heb ik dat nooit helemaal precies gecontroleerd. Ik gebruik eigenlijk nooit benzine, ook niet op vakantie.

Je kan niet zelf schakelen tussen benzine en gas, dat regelt de auto. Auto start altijd op gas. Na tanken loopt hij heel even op benzine (kwaliteit controleren?) en schakelt dan over op gas. Ik heb met de auto 200 in Duitsland gereden, hij rijdt dan gewoon op gas.

Het is een fijne auto met een goede motor met ruim koppel onderin de toeren. Zuinig rijden is goed mogelijk, maar ook lekker doortrekken. Het is een echte reisauto.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Groengas zei:

Beste STHO,

Ik rijd nu zo'n 50.000 km met een B200 NGD. Mijn gemiddelde verbruik is 5.4 kg/100 km. Dit is voor laag calorisch gas.
Als ik normaal rijdt, redelijk netjes, is een actieradius van 375 km goed mogelijk. Bij steviger doorrijden wordt het eerder 350 km.
De auto is niet zo zuinig (7.5 kg//100 km) in de stad (auto is toch best zwaar). Buiten de stand gaat het heel goed. Ik haal dan zo'n 5.0 kg/ 100 km op L-gas.
In de zomer is het 4.7 en in de winter iets van 5.4. Op Spritmonitor.de kun je de verbruiken van verschillende auto's zien.
OP vakantie naar italie heb ik 5000 km met een gemiddeld verbruik van 5.0 gehaad (H-gas). Met H-gas in Duitsland haal ik 450-500 km.
De 12 liter benzine is goed voor 150km. al heb ik dat nooit helemaal precies gecontroleerd. Ik gebruik eigenlijk nooit benzine, ook niet op vakantie.

Je kan niet zelf schakelen tussen benzine en gas, dat regelt de auto. Auto start altijd op gas. Na tanken loopt hij heel even op benzine (kwaliteit controleren?) en schakelt dan over op gas. Ik heb met de auto 200 in Duitsland gereden, hij rijdt dan gewoon op gas.

Het is een fijne auto met een goede motor met ruim koppel onderin de toeren. Zuinig rijden is goed mogelijk, maar ook lekker doortrekken. Het is een echte reisauto.

Dank voor de info. Ik was eigenlijk niet van plan om me een B200 c aan te schaffen. Hij gaf me een beetje een "uitgetelde" aanblik:S. Ik ben er gewoon uit nieuwsgierigheid eens gaan inzitten op het autosalon... het was een verademing qua ruimtelijk gevoel, comfortabel zitten, riante kofferruimte etc. en dat niettegenstaande de eerder beperkte afmetingen. Het proefritje dat ik er achteraf mee heb gereden kan natuurlijk nog geen uitsluitsel geven over het technische aspect, maar de signalen die mij daar omtrent over bereiken zijn wel positief.    

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben onlangs naar een voorstelling geweest van de laatste modellen en inderdaad de EL-auto stond op het podium,het CNG-model, denk ik, buiten op de parking,ik heb hem in ieder geval niet gezien  .Op mijn vraag of CNG word opgevolgt,kreeg een simpele JA maar ook niet meer .Nochthans heeft Mercedes wel de gepaste mensen en mogelijkheden om zich hierin te verdiepen .Maar vroeger met de opkomst van lpg is dit ook stiefmoederlijk behandeld.Waarom ????????Joost mag het weten.Bij die van mij ,"opel zafira tourer 1600cc 150pk",zit mijn verbruik +-  op dezelfde lijn ,ik heb wel 25kgr gas in 3 composiettanks onder de wagen en 10L benzine, wat de volledige autonomie op +600km brengt, de motor start steeds op gas ,maar ik kan manueel kiezen terwijl de aflezing van het dashbord mee volgt.Een trekhaak is zonder problemen mogelijk.Nadeel: hij rijd zo stil als een muis zodat niemand me hoort komen .

aangepast door Bob
  • Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het is jammer dat Mercedes zo weinig ruchtbaarheid aan haar CNG modellen geeft. De 2000 cc motor met 156 pk en 271 nm is een soepele en stillen motor waarmee je op de lange stukken een goed verbruik kan halen. Het is uitgerijpte techniek zonder problemen. De B heeft ook composiete flessen, 1 onder de achterbank en 2 onder de voorstoelen. Hij heeft 12 liter benzine. De motor heeft meer dan voldoende vermogen voor de auto en je kan goed op de snelweg meekomen. De B is zelfs redelijk vlot te noemen.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎23‎/‎02‎/‎2016 om 20:12, STHO zei:

Dank voor de info. Ik was eigenlijk niet van plan om me een B200 c aan te schaffen. Hij gaf me een beetje een "uitgetelde" aanblik:S. Ik ben er gewoon uit nieuwsgierigheid eens gaan inzitten op het autosalon... het was een verademing qua ruimtelijk gevoel, comfortabel zitten, riante kofferruimte etc. en dat niettegenstaande de eerder beperkte afmetingen. Het proefritje dat ik er achteraf mee heb gereden kan natuurlijk nog geen uitsluitsel geven over het technische aspect, maar de signalen die mij daar omtrent over bereiken zijn wel positief.    

De "lang verwachte" is ondertussen gearriveerd en wacht op zijn "baasje" op de parking van de garage. Ik heb hem ondertussen eens oppervlakkig kunnen monsteren. Ziet er veel belovend uit. De wagen is wel nog niet gestigmatiseerd met een CNG sticker gezien. Heb er gelijk één besteld, kwestie van deze zelf discreet te kunnen aanbrengen op de plaats waar ik het wil.

De toestand inzake de mogelijkheden om CNG te tanken in Frankrijk blijft mij evenwel meer en meer zorgen baren. Ervaringen van CNG rijders voorspellen niet veel goeds. Een benzinetank van 12 liter laat niet veel comfortabele mogelijkheden om te toeren als aardgas tankstations niet te vinden zijn of buiten dienst. Kunnen de plaatselijke groene jongens ginder niets forceren ?

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen