okapi21 Geplaatst: 18 april 2017 Delen Geplaatst: 18 april 2017 Sinds enkele maanden ben ik trotse eigenaar van een Toyota Auris Hybride. Belangrijkste redenen voor de aankoop waren het beperkte verbruik, het veel milieuvriendelijker zijn dan mijn vorige Volkswagen sjoemelGolf en de degelijke reputatie van Toyota. Ik heb wel even een CNG wagen overwogen, maar eigenlijk snel terug afgeschreven wegens de lage beschikbaarheid van pompen op autosnelwegen of in de buurt van locaties waar ik vaak moet zijn voor het werk. Ik rij +/- 50.000km per jaar, met een mix tussen stadsverkeer en snelwegverkeer. In de stad ben ik vrij tevreden van het verbruik (+/- 3.8 l/100km), maar op de snelweg stijgt dat toch vrij snel met een anderhalve liter erbij. Ik denk er aan om een LPG installatie in te laten bouwen om zo nog wat goedkoper (en milieuvriendelijker?) te rijden. Ik ben al bij enkele installateurs geweest die hebben aangegeven dat LPG op deze motor perfect kan en ook de dealer heeft aangegeven dat de garantie niet noodzakelijk vervalt. Aan de andere kant hoor ik van verschillende andere kennissen die met autos bezig zijn dat ik compleet gestoord ben om dit nog maar te overwegen op zo'n complexe auto als een hybride... Dus enkele vragen voor jullie als ervaringsdeskundigen: - Puur op het prijsverschil in brandstof, heb ik na iets meer dan een jaar al mijn investering terug verdiend. Zijn er andere kosten waar ik rekening mee moet houden? (is er meer onderhoud? extra slijtage? is de motor kapot na 5 jaar?) - Is het ook mogelijk om CNG in te bouwen? Is dat dan nog milieuvriendelijker? - Rijdt er toevallig iemand rond hier op een omgebouwde hybride auto? Wat zijn de ervaringen? alvast bedankt voor jullie reacties! Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 18 april 2017 Delen Geplaatst: 18 april 2017 Hoi @okapi21 Welkom op het forum. Wat betreft de keuze tussen LPG en CNG, als je op gas wil rijden doe je al veel voor het milieu. Je zit altijd beter dan benzine of diesel. De prijs aan de pomp en het verbruik op 100km, dan gaat LPG iets voordeliger zijn. De prijs van LPG is de laatste maanden fel gestegen, maar je zal er nog steeds iets voordeel mee doen (op dit moment). Voordeel tot en met 2020 is dat je bij CNG geen verkeersbelasting dient te betalen, een voordeel van gemiddeld 200 euro (afhankelijk van het model). Wanneer je naar de prijs gaat kijken voor de inbouw van een installatie is LPG voordeliger dan CNG. Dit heeft doorgaans enkel te maken met de prijs van de tank. CNG-tanks zijn duurder omwille van de hogere productiekost (zeer sterk staal). Een LPG-tank is goedkoper om in te bouwen. Reken voor LPG op een prijs tussen 1800 en 2500 euro, voor CNG ben je het dubbele kwijt (heel snel gerekend). Een installateur zoals bv. drivesystems of AGS Olen kunnen je hier een correcte prijs op plakken. Ik kan enkel antwoord geven op je vragen aan de hand van ervaringen van anderen. Voor mijn vrouw ben ik al een hele tijd op zoek naar een andere wagen, vermoedelijk een hybride én geloof het of niet, daar wil ik zelf ook LPG in laten leggen. Ik ben al een tijd op zoek naar een Honda Insight (= zelfde als Toyota Prius) en die zie je in NL al eens op LPG verschijnen. Ook in Duitsland is die combinatie vaak te koop. Onlangs las ik een gastblog op autoweek het verhaal van iemand die quasi "gratis rondrijdt", zo voordelig door de Honda Insight op LPG te leggen. Het is geen probleem om een hybride op LPG te leggen, hiervoor dient de installateur net als bij andere wagens naar de kleppen te kijken en eventueel extra smering te voorzien. Het prijsverschil aan de pomp is momenteel voor LPG iets voordeliger als je kijkt naar kostprijs per 100km zoals ik al eerder schreef. Een extra kost voor CNG tov LPG is een 4-jaarlijks extra kost van de inspectie van CNG-tanks en installatie, bij LPG is die 8-jaarlijks dacht ik. Naar 'groen' rijden is CNG iets groener als LPG, maar dat je gas overweegt is voor mij al een dikke PLUS Vooral in fijnstof vermindering en de mindere verspreiding van kankerverwekkende stoffen maak je al een goede keuze. Hieronder iemand die het verschil in CNG en LPG bevroeg op het forum, misschien dat je hier nog iets aan hebt Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 18 april 2017 Delen Geplaatst: 18 april 2017 @okapi21Dat alles is afhankelijk van de provincie waar je woont, en van de locaties waar je komt voor je werk. Waar is dat? Persoonlijk zou ik toch CNG laten inbouwen omdat CNG schoner is dan LPG en volgens mij een lagere CO2-waarde oplevert dan LPG. Door het feit dat je deels op elektriciteit rijdt, speelt het immers geen rol waar de CNG-tankstations gelegen zijn tenzij je er extra kilometers voor moet omrijden. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 18 april 2017 Delen Geplaatst: 18 april 2017 @Aardgasrijder Je bent nog één zeer belangrijk punt vergeten: het LPG-verbruik is veel hoger dan het CNG-verbruik van gelijk welk voertuig. Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 18 april 2017 Delen Geplaatst: 18 april 2017 Klopt, maar in kostprijs per 100 km is het net dat tikkeltje goedkoper. Uiteraard is dit een momentopname, zodra de brandstofprijzen stijgen gaat ook de kostprijs van LPG omhoog. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Groengas Geplaatst: 18 april 2017 Delen Geplaatst: 18 april 2017 In Nederland heeft iemand zijn Opel Ampera plug in omgebouwd naar CNG. The EGG of zoiets heeft deze. Volgens mij deed/doet deze het goed. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
okapi21 Geplaatst: 19 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2017 Bedankt voor de feedback! Ik moet voor het werk vooral in centraal en zuid Nederland zijn, maar ook wel in Oost-Vlaanderen en Antwerpen. Ik heb wel een CNG pomp dichtbij huis hier in Gent maar ik heb eigenlijk geen vaste routes die ik rij. LPG geeft me dan iets meer zekerheid dat ik nog kan bijtanken langs de snelweg zonder te moeten omrijden of tijd te verliezen met zoeken (is helaas wel duurder maar je kan niet alles hebben) , CNG heb ik nog nergens gezien langs een snelweg in Nederland. Komt dat er ook aan? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 19 april 2017 Delen Geplaatst: 19 april 2017 Als je veel in NL rond zal rijden dan is CNG goedkoper De LPG in NL is zeer duur tov België. Er zijn enkele tankstations op de snelweg met CNG, maar die zijn er niet zo veel in NL, ze willen dit wel samen uitbreiden samen met elektropunten. In 2015 werd het eerste geopend op de A4: http://www.energiebusiness.nl/2015/10/22/orangegas-en-bp-kok-openen-eerste-groengas-tankstation/ Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 19 april 2017 Delen Geplaatst: 19 april 2017 23 minuten geleden, okapi21 zei: .... bijtanken langs de snelweg zonder te moeten omrijden of tijd te verliezen met zoeken (is helaas wel duurder maar je kan niet alles hebben) , CNG heb ik nog nergens gezien langs een snelweg in Nederland. Komt dat er ook aan? Het aanbod van een CNG tankstation hangt vooral af van de nabijheid van een aardgasleiding. In dorpen en steden is er een aardgasnet, langs de snelweg niet. Een brandstoffenleverancier gaat zelden de kosten op zich nemen om enkele honderden meters aardgasleiding te laten leggen tot aan zijn tankstations. Je kan wel op je smartphone op de site van bijvoorbeeld Gibgas http://www.gibgas.de/Tankstellen/Umkreissuche - Routenplaner het dichtsbijzijnde CNG station bij een snelweg opzoeken. Op die site kan je ook ingeven hoever van de snelweg af (500 meter, 1 kim, 2 km, etc) het station mag liggen. Bijkomend voordeel : de benzine is er ook goedkoper dan op de snelweg. En de koffie meestal ook Eventueel kan je, met de kilometers die je doet, eens uitrekenen hoeveel een slowfill installatie (geinstalleerd aan je woning) kost. Volgens mij is CNG milieuvriendelijker dan LPG : CO2 is veel lager. Indien het Groengas is (in Nederland verkrijgbaar), is de CO2 bijna (volledig ?) klimaatneutraal. Heb je al een idee hoe groot de CNG of LPG tank kan / zal zijn ? Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 19 april 2017 Delen Geplaatst: 19 april 2017 En nu de volgende info die je nog moet weten: CNG is minder zwaar dan lucht en je mag er in tegenstelling tot LPG ondergronds mee parkeren. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
okapi21 Geplaatst: 19 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 19 april 2017 Allemaal duidelijke argumenten, bedankt! Tank zal in het vak voor het reservewiel liggen, dus dat wordt max 50-60l. Hoeveel kg CNG wordt dat? Ik moet voor het werk steeds kriskras in Nederland zijn, en meestal is 1 rondje 400a500km, waarbij ik er op gok dat ik met 1 volle tank LPG weer thuis raak zodat ik de LPG steeds in Belgie tank (behalve dan in uiterste nood). Dat wil ik graag met CNG ook kunnen, zodat ik niet constant onderweg moet gaan zoeken om een tankstation te vinden. Het niet kunnen parkeren in elke parkeergarage vind ik niet zo erg. Ik wil er graag toch ook nog wat verder aan rekenen, m.n. omdat ik de investering voor een CNG installatie wel een stuk zwaarder vind dan de LPG installatie. Voor de LPG ga ik er conservatief van uit dat ik 20% meer verbruik dan nu met benzine, wat zou een goeie aanname kunnen zijn aan kg/100km voor CNG? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 19 april 2017 Delen Geplaatst: 19 april 2017 +/- 4.2 kg op 100 km H-gas. +/- 5 kg op 100 km L-gas (wat je in NL kan tanken en regio Antwerpen) Een kaartje en artikel op https://www.aardgasrijder.be/blog/cng-h-gas-of-cng-l-gas/ Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
okapi21 Geplaatst: 20 april 2017 Auteur Delen Geplaatst: 20 april 2017 Ik heb beide scenario's zowel qua aanschaf als lopende kosten nog even doorgerekend en met conservatieve aannames van LPG (kostprijs 0.7 euro/L, in NL, verbruik van 7l/100km) dan kom ik er op uit dat ik pas over een jaar of 6 financieel beter uitkom met CNG. Als ik de prijs van LPG van de pomp hier in de buurt neem (0.38 euro/L), dan wordt het sowieso nooit goedkoper ... Het aantal kilometers dat ik rij zorgt ervoor dat het belastingvoordeel quasi tenietgedaan wordt. Ik denk dat ik nu ga voor de LPG installatie, en als de auto over een jaar of 6-7 aan vervanging toe is, ik dan meteen een CNG auto af-fabriek koop die hiervoor ontworpen is. In elk geval bedankt voor de informatie! 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 20 april 2017 Delen Geplaatst: 20 april 2017 Jij bent alvast ook bedankt om deze informatie met ons te delen. Misschien kan je een promotiesticker aanschaffen om ons te helpen met ons CNG verhaal VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 20 april 2017 Delen Geplaatst: 20 april 2017 @okapi21 geen dank hoor, jij bedankt om de vraag te stellen én zowel CNG als LPG te overwegen. Op het forum proberen we niemand te pushen in de richting van CNG, het is voor ieders situatie anders. Ik ben blij dat je de keuze CNG en LPG ernstig onderzocht hebt Succes met je LPG-ombouw, je gaat met een glimlach tanken (dat doe ik ook met CNG) Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
visplatineke Geplaatst: 1 mei 2017 Delen Geplaatst: 1 mei 2017 HEY bezit al een paar jaar een auris / lexus CT200H beide op lpg zalig rijden aanrader Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 1 mei 2017 Delen Geplaatst: 1 mei 2017 1 uur geleden, visplatineke zei: HEY bezit al een paar jaar een auris / lexus CT200H beide op lpg zalig rijden aanrader Is die LPG-installatie af-fabriek gedaan? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
visplatineke Geplaatst: 2 mei 2017 Delen Geplaatst: 2 mei 2017 Neen . Is later in de wagen geplaatst . Ondertussen al vijf jaar En doet het nog steeds perfect Ongeveer 25000 km per jaar Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 2 mei 2017 Delen Geplaatst: 2 mei 2017 @visplatineke Dan ben je toch een groot deel van je kofferruimte kwijt, of niet? Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
visplatineke Geplaatst: 2 mei 2017 Delen Geplaatst: 2 mei 2017 @muscles inderdaad met de auris bouwjaar 2011 verlies je heel wat kofferruimte een ringtank past er niet in .de batterij zit over het reservewiel ruimte dus een cilindertank 60L was de oplossing eerlijk gezegd niet mooi en weinig ruimte de ct200h heeft een ringtank 30L en zit mooi weggewerkt ziet er niets van en de origIneel kofferbodem kan er zo in met de nieuwe auris is er plaats genoeg zodat geen verlies is van kofferruimte ringtank 60L 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen