Ga naar inhoud
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Aardgasrijder wordt gesponsord door Bol.com
Bij iedere aankoop op bol.com via deze link krijgt aardgasrijder een (pro)centje dankzij jouw bestelling, zodat we de website kunnen draaiende houden.
Black Friday 2018
cngtom

Houdbaarheid benzine

Recommended Posts

Misschien een onnozele vraag, maar wat gebeurt er dan precies, als die benzine ouder is dan 6 maanden of 12 maanden? Wordt die minder krachtig, ofzo?

En ik vraag het me ook wel af of er (behalve de houdbaarheid dan?) een reden is om met een CNG wagen super 98 te tanken ipv 95? Ik had destijds gelezen dat het voor een moderne wagen geen zin had om 98 te tanken, maar misschien is dat anders met een CNG tank?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wanneer benzine lang in je tank aanwezig blijft trekt dit vocht aan. Dit wil zeggen dat er dus water bij je benzine komt (miniscuele druppeltjes), hierdoor vervuilt je benzine en motor, dit kan dus schade veroorzaken.

Super 98 (E5) trekt minder vocht aan dan Euro 95 (E10) omdat er mindere ethanol aanwezig is bij E5.

Bij grasmaaiers is dit effect vaak aanwezig. Daar zie je dat benzine die een half jaar in de schuur staat schade veroorzaakt aan de grasmaaier, bij wagens heb ik dit nog niet gelezen eerlijk gezegd.

Ik tank de weinige liters benzine die ik tank met mijn Octavia doorgaans E5 tegenwoordig. De VW Touran tank ik E10, dit omdat ik vaker op benzine rij met een koude motor, die benzine is dus sneller opgebruikt.
De Touran start bij koude vaak op benzine, de Octavia rijdt altijd op CNG.

• Bedankt 1

Beheerder van Aardgasrijder.be en Wallieweb Webhosting & Webdesign
Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
4 uren geleden, Aardgasrijder zei:

De Touran start bij koude vaak op benzine, de Octavia rijdt altijd op CNG.

Ik meen me te herinneren dat dit aanvankelijk ook zo was bij mijn Touran (eerst een tijdje op benzine rijden alvorens naar CNG over te schakelen).

Ik vermoed dat er tijdens een onderhoud in de VAG garage (toen de auto nog in MyWay garantie was) er een software update is gebeurd.

Ik neem wel aan dat de auto nog op benzine start, maar vanaf dat de motor 1 sec loopt schakelt hij meteen over naar CNG.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@paulDS welke modeljaar heb jij? Ik 2010, een ouder model dus.
Het betreft de 1T, niet de facelift.

Verbruik van mijn Skoda Octavia Combi 1.4 TSI 110 Pk met powerbox (voornamelijk H-gas)  709858_5.png 50.000 km and counting

Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 160.000 km  and counting

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur geleden, Aardgasrijder zei:

welke modeljaar heb jij? Ik 2010

Bouwjaar is 2012 (eerste inschrijving Jul 2012)

Naar verluidt Model 2013 (wat wel vroeg is dan)

Type is 1T3 (2010-2015)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@paulDS andere motor en later bouwjaar, dit verklaart inderdaad het verschil 😉

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, paulDS zei:

Bouwjaar is 2012 (eerste inschrijving Jul 2012)

Naar verluidt Model 2013 (wat wel vroeg is dan)

Niet echt, modeljaar voor het jaar erop is soms al beschikbaar vanaf mei het jaar ervoor.

In dit geval perfect mogelijk.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom ik E5 (Ron 98) verkies boven de E10 (Ron 95) :

Biobrandstoffen op basis van voedselgewassen als palmolie, soja en koolzaad zijn slechter voor het klimaat dan fossiele brandstoffen, zetten druk op de voedselzekerheid en leiden vaak tot tropische ontbossing, verlies van biodiversiteit en schendingen van mensenrechten.

.... terwijl deze biobrandstoffen schadelijker zijn voor het klimaat dan fossiele brandstoffen en tegelijk vaak een negatieve impact hebben op lokale gemeenschappen ...

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2019/02/12/belgie-moet-schadelijke-biobrandstoffen-uitsluiten

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Koen C zei:

Waarom ik E5 (Ron 98) verkies boven de E10 (Ron 95) :

Biobrandstoffen op basis van voedselgewassen als palmolie, soja en koolzaad zijn slechter voor het klimaat dan fossiele brandstoffen, zetten druk op de voedselzekerheid en leiden vaak tot tropische ontbossing, verlies van biodiversiteit en schendingen van mensenrechten.

.... terwijl deze biobrandstoffen schadelijker zijn voor het klimaat dan fossiele brandstoffen en tegelijk vaak een negatieve impact hebben op lokale gemeenschappen ...

http://www.dewereldmorgen.be/artikel/2019/02/12/belgie-moet-schadelijke-biobrandstoffen-uitsluiten

En bovendien verbruikt je auto minder door te rijden op Super 98 (E5).

• Bedankt 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi G-Tec | Op dit ogenblik een verbruik van 4,14 kg/100 km | 229.000 km and counting...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Discussieer mee

Je kan nu reageren en later registreren Als je een account hebt, login met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Je hebt inhoud geplakt welke opmaak bevat.   Verwijder opmaak

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Nieuwe aanmaken...