Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Houdbaarheid benzine

cngtom

Aanbevolen berichten

Hey cngTom

Goede vraag, ik heb me dit ook afgevraagd naar aanleiding van diverse oudere berichten dat de benzine 95 zou kunnen verzuren na enkele maanden, omdat door het in contact komen met lucht er een chemische reactie ontstaat. De 4-takt motoren van grasmachines hebben hier veel last van, de motor van een wagen normaal gesproken niet of nauwelijks, maar dit weet ik dus niet zeker. De artikels die ik kan terugvinden over zure benzine gaan over nederland en ethanol dat wordt gebruikt in de benzine 95.

Ik heb er een kort stukje over geschreven in een bericht op de blog:
http://www.aardgasrijder.be/blog/update-5500-km-op-aardgas/

Ik heb altijd een reserve van +/-300 km benzine in mijn benzinetank zitten, mocht ik zonder CNG vallen en nergens een tank in de buurt hebben. Wegens het geringe prijsverschil heb ik enkele liters benzine 98 getankt, dit prijsverschil zal het niet maken ;)

Iemand die meer informatie heeft over de houdbaarheid van benzine? Ik zou het ook graag willen weten.

AANVULLING:
Zonet dit gevonden op ANWB:
https://www.anwb.nl/experts/auto/vraag/29da760e-e12f-48a2-a5e7-683d071f888c/hoe-lang-is-benzine-houdbaar

We zijn niet zo'n voorstander van het bewaren van benzine, want daar zitten gewoon te grote risico's aan. Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar. In alle andere gevallen, dus bij kunststof jerrycans of benzine die in de tank van een auto of motor zit, is de brandstof beperkt houdbaar, denk aan enkele maanden. 
Brandstof kunt u inleveren bij de afval innamepunt van de gemeente. Ze nemen geen 'losse' brandstof in, u zult in dat geval dus ook afscheid moeten nemen van de jerrycan.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit heeft mijn garagist mij ook gezegd , hoewel ik niet wist waarom ik die benzine moest oprijden na 6 maand maar ik had wel een stil vermoeden . Ik heb een tank voor 15L maar ga daar in het vervolg niet meer dan 5L in doen zodat ik die wat meer kan leeg rijden over het jaar . ik kreeg bij mijn aankoop ook een busje kleppensmering mee om bij de benzine te mengen .Ik vraag mij hierbij af of het wel nodig is om die benzine in de tank te hebben omdat ik op 40 000km die nog nooit nodig heb gehad om de afstand naar een cng station te overbruggen , als ik nu mijn benzinetank leeg maak en ik vul die niet meer bij  , bestaat er dan een kans dat ik problemen krijg met de leidingen of dergelijke .Met een station in de buurt heb ik normaal gezien geen probleem om te tanken.

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, dave_k zei:

Volgens de constructeur moet je elke 6 maand je benzinetank leegrijden. Dit staat in de handleiding van mijn VW caddy. (Yup, ik heb het hele ding gelezenO.o)

ah een brave Europeaan die waardeert dat Europa fabrikanten allerhande verplicht om een handleiding te maken in de taal van de gebruiker, wetende dat die handleiding nog aan een hele reeks kenmerken moet voldoen.

maarja een handleiding wordt door 99,9% van de consumenten als een hoop onnodig vuil gezien die liefst met de verpakking wordt weggesmeten tenzij het dient om te weten waar de vijzen moeten worden ingedraaid

(bovenstaande geld niet specifiek voor een auto maar voor alle machines / toestellen / elektro / ... , verkocht of geïmporteerd in de EU)

we (consumenten) worden zo goed beschermd en we beseffen het niet altijdB|

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik rij af en toe even op benzine tussen de tankbeurten door.
Nu ongeveer +/-500 km op 6500 km.
Ik heb nog niet veel CNG-tankstations in mijn buurt dus ik rij vaak mijn CNG-tank volledig leeg en wanneer ik bij een cng-pomp passeer gooi ik de tank vol, hierdoor rij ik kleine afstanden op benzine, het stoort me niet echt en met de weinige liters die ik tank kom ik niet in de problemen met slechte benzine :) 

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎18‎/‎02‎/‎2016om20:05, Bob zei:

Dit heeft mijn garagist mij ook gezegd , hoewel ik niet wist waarom ik die benzine moest oprijden na 6 maand maar ik had wel een stil vermoeden . Ik heb een tank voor 15L maar ga daar in het vervolg niet meer dan 5L in doen zodat ik die wat meer kan leeg rijden over het jaar . ik kreeg bij mijn aankoop ook een busje kleppensmering mee om bij de benzine te mengen .Ik vraag mij hierbij af of het wel nodig is om die benzine in de tank te hebben omdat ik op 40 000km die nog nooit nodig heb gehad om de afstand naar een cng station te overbruggen , als ik nu mijn benzinetank leeg maak en ik vul die niet meer bij  , bestaat er dan een kans dat ik problemen krijg met de leidingen of dergelijke .Met een station in de buurt heb ik normaal gezien geen probleem om te tanken.

In sommige gevallen kan het zijn dat de wagen toch op benzine zal starten ipv op cng. Ik weet niet of de wagen in dat geval nog start als je geen benzine hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎18‎/‎02‎/‎2016om20:20, David zei:

ah een brave Europeaan die waardeert dat Europa fabrikanten allerhande verplicht om een handleiding te maken in de taal van de gebruiker, wetende dat die handleiding nog aan een hele reeks kenmerken moet voldoen.

maarja een handleiding wordt door 99,9% van de consumenten als een hoop onnodig vuil gezien die liefst met de verpakking wordt weggesmeten tenzij het dient om te weten waar de vijzen moeten worden ingedraaid

(bovenstaande geld niet specifiek voor een auto maar voor alle machines / toestellen / elektro / ... , verkocht of geïmporteerd in de EU)

we (consumenten) worden zo goed beschermd en we beseffen het niet altijdB|

:D Ik weet graag wat mijn nieuwe speeltjes kunnen of niet....

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-2-2016om20:05, Bob zei:

ik geloof hier op deze site al ergens gelezen te hebben dat wanneer je aardgas tankt je motor eerst de kwaliteit moet controleren. op dit moment rijd je auto enkele ogenblikken (seconden, minuten) op benzine. Als je aardgas "gekeurd" is rijd je verder op CNG. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In geval van cng tanken checkt de software inderdaad maximaal tussen 1-2 minuten welk gas je hebt getankt om de verbranding hierop af te stellen. (ik spreek hier over de skoda octavia in mijn geval) voor andere merken kan dit anders zijn. Ik weet dat de oudere fiats altijd op benzine startten om na 5-10 seconden over te schakelen op gas.

Mijn wagen start altijd op CNG heb ik gemerkt, behalve 1keer bij -10 graden in Duitsland, ik had de hele nacht de wagen op de parking staan. Ik merkte dat de wagen startte op benzine om na enkele seconden de gastoevoer open te draaien, ik hoorde de gasregelunit switchen, of ik vermoedde dat het dit was.Het was een geluid dat ik nooit eerder heb gehoord, net alsof er een klepje verschoof, duurder +/- 3 seconden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op ‎18‎-‎2‎-‎2016om20:05, Bob zei:

Die kleppensmering is niet nodig normaal gesproken, kan ik nergens terugvinden in de boekjes of op internet. Ik heb ook altijd een kleine reserve benzine aan boord en rij tussendoor ook enkele kilometers op benzine.
De kleppen van CNG-wagens bij bv de volkswagengroep zijn speciale kleppen die veel dikker zijn en hierdoor niet verbranden.
Ik heb nog geen verhalen gezien in Duitsland of Italie dat deze wagens sneller stuk gaan, in Italie rijden ze continu op gas, er is op iedere hoek van de straat wel een pomp (bij wijze van spreken), Duitsland is ook goed voorzien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, JoskeBoe zei:

De kleppen van CNG-wagens bij bv de volkswagengroep zijn speciale kleppen die veel dikker zijn en hierdoor niet verbranden.

Dit is nu eens info die mij interesseert ...

heb je hiervan een bron / concrete gegevens ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ivivke Bedankt voor je goede bijdrage.
@JoskeBoe, @David de kleppen zijn niet dikker, maar harder waardoor ze beter bestand zijn tegen hoge temperaturen :) 

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-2-2016om20:44, dave_k zei:

In sommige gevallen kan het zijn dat de wagen toch op benzine zal starten ipv op cng. Ik weet niet of de wagen in dat geval nog start als je geen benzine hebt.

De wagen start ook zonder benzine op cng zonder sputteren,ik heb hem nog nooit op benzine weten starten van zichzelf,bij lege cng tank natuurlijk wel,op dit ogenblik rij ik ook zonder rezerve,ik ben alleen bang dat een en ander zou kunnen gebeuren met de leidingen , uitdrogen - krimpen - stugger worden -

• Vind ik leuk 1

Bob, Opel Zafira 1600 , 150 pk , CNG. 5 plaatsen.40 000 km. Verbruik rond de kerk: 5.3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...
  • 1 maand later...
  • 2 jaren later...

Ik vroeg me al tijdje af hoe lang benzine houdbaar is.

Dus 6 maanden houdbaar lees ik hier.

Mijn benzine zit er al in van 10/2017, anderhalf jaar dus.

Toen ik mijn a3 g-tron afgehaald heb bij dealer eenmaal benzine getankt, en computer zegt dat tank nog vol is...

Zal die dus best eens leegrijden.

Iemand ooit al problemen gehad met te oude benzine?

Na het tanken van aardgas wordt er dus even op benzine overgeschakeld, dan heb ik in elk geval nog nooit iets gemerkt.

aangepast door el_perro
Link naar reactie
Delen op andere sites

@el_perro Welkom op het forum.

Als die benzine Super 98 is, dacht ik dat die 1 jaar houdbaar is.

Alhoewel ik zoveel mogelijk op CNG rij, gebeurt het heel af en toe dat ik op Super 98 rij maar dat is dan meestal als ik op vakantie ga naar Hongarije. Ik wil in Duitsland namelijk niet op L-gas rijden. Dus als ik niet toekom rij ik verder op benzine tot ik bij een tankstation ben met H-gas.

In België heb ik slechts ene keer op L-gas gereden, van Dats 24 in Kampenhout.

Maar het is inderdaad aan te raden om je oude benzine eerst volledig op te rijden en dan pas weer CNG te gaan tanken. En niet teveel liters Super 98 tanken dan. Die benzinetank hoeft immers niet vol te zijn.

Als je aardgas getankt hebt, en je vertrekt, dan moet je toch zien of het groene CNG-lampje brandt of niet.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...