Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
Gas en Elektriciteit vergelijken doe je op aanbieders.be

Recommended Posts

Dit is hoe onze Noorderburen denken over olie verversen:

Oliemiljonair: olie verversen onnodig!

AMSTERDAM - De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. "Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"

Bron: http://www.autoweek.nl/forum/read.php?7,3448329

Veiligheidshalve zou ik persoonlijk op tijd op olie onderhoud gaan wegens o.a. het verzuren van olie en ik wil jullie gedacht eens lezen.

Edited by Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Nog een citaat van dat forum:

Heb inmiddels mijn 100.000km zonder verversen er weer op zitten en ververst.
Ik doe dit al 25 jaar.
Waar zit em de grap met niet verversen.
1. Bij hoge kilometerstanden per jaar, dus veel rijden, blijft de viscositeit van de olie beter als met korte stukjes simpel omdat er weinig of geen vocht in de olie achterblijft.( met name in de winter)
Je viscositeit meten is eenvoudig.
Doe een druppel olie op je duim, plaats je wijsvinger er op en probeer langzaam een draad van 2 a 3 mm olie te trekken tussen je vingers.
Bij minder als 1 mm is de olie aan verversen toe.
2. Hoe houd je je olie schoon das ook vrij eenvoudig.
Het gaat hier om kleine metaaldeeltjes die er door slijtage in de motor rond zweven, en hoe meer deeltjes hoe meer kans op slijtage.
De oplossing is eenvoudig, monteer een oliestop met magneet in je carterpan en alle langskomende metaaldeeltjes zullen hieraan hechten.
Overigens als je metaaldeeltjes aan de magneet vind is je motor al wel erg slijtage gevoelig.
Hoe kom ik aan de wijsheid, heel simpel ik heb op de afdeling onderzoek van een olieproducent gewerkt waar degelijke theorieen aan de werkelijkheid werden getoetst.
Overigens is er wel een verschil in olie, de meeste olieen zijn vettig van zichzelf, behalve bijvoorbeeld Castrol dat is een schrale olie en kan goed gebruikt worden voor het reinigen van een blok door er een 500 km mee te rijden daarna verversen en de juiste olie gebruiken.
Verder geef ik iedereen gelijk, doe het zoals je wilt en hoe je je er gemakkelijk bij voelt.
Overigens rijd ik in de regel oudere auto's, mijn volvo is inmiddels 25jaar 300.000km en still going strong

Dit zal de rode draad zijn denk ik:

Het ligt gewoon helemaal aan de auto. De ene motor kan er prima heel lang tegen zonder olie te verversen maar er zijn er ook zeker motoren die er echt niet tegen kunnen te lang met de olie door te rijden.

Nu een <kenner>:

Mijn gepensioneerde vader heeft z'n hele werkzame leven in de olie & benzinebusiness gewerkt.
Ik weet dat hij nog steeds een bepaald type olie in z'n auto wil hebben en deze amper laat verversen. Is vanwege de eigenschappen van dat bewuste type absoluut niet nodig volgens hem.

Andere types halen de kwaliteit & specificaties volgens 'de kenner' niet en dan is verversen absoluut noodzakelijk.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

@Lage Emissie Zone Kan er bij je laatste twee berichten een bronvermelding? Zo voorkom je dat mensen iets voor waar neerschrijven terwijl het gewoon hun eigen mening is. Iets waar ik jou ZEKER NIET van wil beschuldigen maar zo houden we correcte info op het forum.

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

1 uur geleden, JJR zei:

@Lage Emissie Zone Kan er bij je laatste twee berichten een bronvermelding? Zo voorkom je dat mensen iets voor waar neerschrijven terwijl het gewoon hun eigen mening is. Iets waar ik jou ZEKER NIET van wil beschuldigen maar zo houden we correcte info op het forum.

Al de citaten komen uit de bovenstaande bronvermelding, dus van het betreffende forum.

Nog iets waar garagisten een leuke bijverdienste aan overhouden:  Bij het vervangen van de remblokken verversen ze ongevraagd ook de remolie. Lijkt mij ook  onnodig en deze olie is nog veel gevaarlijker voor het milieu.

• Vind ik leuk 1

Remolie wordt bij mijn weten enkel bijgevuld, maar het is goed mogelijk dat sommigen zotte kosten maken in het nadeel van de klant.

6 uren geleden, Lage Emissie Zone zei:

Remolie wordt bij mijn weten enkel bijgevuld, maar het is goed mogelijk dat sommigen zotte kosten maken in het nadeel van de klant.

Remolie wordt best om de twee jaar ververst.

Ze is zogenaamd "hygroscopisch" = vocht"aantrekkend".

Op de duur heb je "remvloeistof met water". 

-> Geeft beschadiging / reostvorming aan je remcilinders.  Zijn weer meer kosten dan alle twee jaar je remvloeistof vervangen.

-> veiligheid : samendrukbaarheid van water is groter dan de samendrukbaarheid van de remvloeistof.

Ik rem liever met regelmatig ververste remvloeistof dan met een "mengeling van oude remvloeistof en water.

Ivm het "verhaal" van die motorolie : al een redelijk oud "verhaal".

Mooie woorden, maar daden ?  Wààr kan je die "oliepeilstok met chip" kopen ?

Daar lees ik niks en nooit iets over.

Dat de motorolie van scheepsmotoren en vrachtwagens veel meer uren draaien / kilometers afleggen is gekend.

Bij zulke hoeveelheden is het nuttig om een onderzoek te laten gebeuren in een labo naar de kwaliteit van de motorolie.

Bij een personenwagen met 3.5 liter carterinhoud, is het de moeite en kostprijs niet waard.

Zo'n ( ? onbestaande ? ) chip zou dan wel interessant kunnen zijn voor een kleine carterinhoud.

Edited by Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)