Ga naar inhoud

Forsere prijsstijging bij lpg dan bij diesel? En is lpg eigenlijk nog relevant?


Recommended Posts

Momenteel is het weer rustig wat de schommelingen van de maximumprijs van motorbrandstoffen betreft. Eind januari en begin februari was er wel wat beweging in de prijzen. In die periode kon de indruk ontstaan dat de maximumprijs voor lpg constant aan het stijgen was, in tegenstelling tot de prijs van benzine en diesel bijvoorbeeld.

We hebben de evolutie van de verschillende prijsstijgingen eens van naderbij bekeken en komen tot de vaststelling dat, net als voor de andere motorbrandstoffen, de prijs voor lpg eind februari 2017 met 50% gestegen is ten opzichte van dezelfde periode in 2016. We constateren eenzelfde evolutie voor benzine SP95 en 98, voor diesel en voor stookolie.

Wat kan dan die indruk doen ontstaan? Op lpg wordt, in tegenstelling tot de andere motorbrandstoffen, geen accijns geheven. Op de prijs van lpg wordt enkel btw geheven en door dat verschil weegt elke marktfluctuatie zwaarder door in de prijs van lpg.

 

'Wellicht moet de manier waarop de prijs van lpg berekend wordt herbekeken worden in de toekomst', zegt men ons op de dienst die dagelijks de motorbrandstoffen berekent op de FOD Economie. 'De reden hiervoor is dat lpg eigenlijk hoe langer hoe minder een oliederivaat wordt en het betwistbaar wordt of lpg omwille van zijn evoluerende samenstelling nog deel moet uitmaken van de prijsberekening voor aardolieproducten.'

 

Wat met lpg in de toekomst?

Ook al dalen de benzine- of dieselprijs nog zo hard, lpg blijft goedkoper. Toch weegt die goedkope prijs voor vele consumenten niet op tegen de nadelen van een lpg-auto. Grootste hinderpaal voor het succes van lpg zijn ongetwijfeld de hoge inbouwkosten. Voor de inbouw van een moderne derde generatie (G3) lpg-installatie moet je minstens rond de 1.500 euro rekenen. Onderhoudskosten zijn ook duurder en een lpg-auto is over het algemeen minder zuinig.

In Belgie gaat het aantal ingeschreven lpg-auto's almaar achteruit. Sinds 2008 is die daling vrij drastisch. In 2015 bedroeg het aantal ingeschreven nieuwe lpg-wagens amper 117 (op een totaal van meer dan 501.000 nieuwe ingeschreven wagens) en dat is nog een daling ten opzichte van 2014...

Het lijkt er dus op dat er weinig toekomst is voor lpg. Naast de opgesomde nadelen lijken nieuwe technologieen en een andere ingesteldheid ten opzichte van mobiliteit lpg op termijn de doodssteek te zullen geven. Wordt ongetwijfeld vervolgd...

 

CARBU.COM Datum van publicatie : 15/03/2017 08:55:00

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als je de keuze hebt tussen LPG of CNG dan is het evident dat je die laatste kiest.
 


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weken later...

Wij hebben 'n Mercedes Sprinter 316 LGT op LPG. LPG installatie werd "af fabriek" door Mercedes ingebouwd. Waarschijnlijk de enige in België.

Super zuinig, zeer goedkoop rijden, en uitermate geschikt voor korte ritten.

IMG_0480 - kopie.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, wimdc zei:

Wij hebben 'n Mercedes Sprinter 316 LGT op LPG. LPG installatie werd "af fabriek" door Mercedes ingebouwd. Waarschijnlijk de enige in België.

Super zuinig, zeer goedkoop rijden, en uitermate geschikt voor korte ritten.

 

Dat is interessant! Ik heb gelezen dat er in Italië ook vele LPG-wagens "af fabriek" verkocht zijn.

 

Hoe zit dat nu met die extra taks die LPG-rijders jarenlang moesten betalen? Is die nu definitief afgeschaft? Hoeveel bedroeg die taks?


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites
1 uur terug, wimdc zei:

Voor een lichte vracht moet er geen LPG taks betaald worden.

Je kan het niet beter treffen: "af fabriek" door Mercedes ingebouwd, superzuinig, goedkoop aan de pomp en geen LPG-taks hoeven te betalen. En dat mag ook wel want daardoor is het eveneens een milieuvriendelijk voertuig.

Misschien ken je deze site, misschien nog niet, maar ik weet dat de LPG-prijzen er ook geautomatiseerd worden aangepast: https://www.mylpg.eu/stations/belgium/list


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...