Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Tuning CNG wagen

JoskeBoe
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik rij met een 1.4 TSI 110 Pk motor op CNG.

Ondanks dat ik meer dan tevreden ben over mijn Skoda Octavia op aardgas, zou ik hem graag willen tunen om net dat beetje meer power er in te krijgen. 110 Pk is relax rijden, maar het zou leuk zijn mocht ik enkele 10-tallen PKtjes meer hebben.
Heeft daar iemand al ervaring mee, ivm het feit dat het een cng-auto betreft??? Bij LPG weet ik dat het ook kan, maar voor CNG heb ik nog niets kunnen terugvinden.
Moet ik nog ergens rekening mee houden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste JoskeBoe

het is zeer moeilijk om hierover een exact antwoord te kunnen formuleren. 
Er zijn Tuners in Nederland en zeker ook in Duitsland die de CNG-motoren van de VAG-groep al hebben getuned zodat er meer PK's uit te halen vallen. In België heeft men er nog niet zoveel ervaring mee, MAAR dit wil niet zeggen dat niemand je hiermee kan helpen.
De 1.4 TSI-motor is door VW geknepen tot 110 Pk ipv de standaard 140 Pk, dit heeft vermoedelijk een reden. Er ontstaat bij een CNG-motor meer hitte dan bij een klassieke benzinemotor, maar tuning is wel degelijk mogelijk. Zelf ben ik niet thuis in dit specifieke onderwerp, ik nodig de gasten van deze blog en het forum dan ook uit om je hiermee te helpen als ze meer ervaring hiermee hebben.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, ik heb al contact gezocht met een tuner uit Nederland en hij zei dat het zeker ging, echter in beperkte mate.
Volgens hem zou tunen tot 140-150 Pk nog goed mogelijk zijn. De motor kan dit aan, net als de rest van de onderdelen, hoger tunen raadde hij niet aan wegens te risicovol. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

JoskeBoe, op het skodaforum werd ongeveer dezelfde vraag gesteld.
Zie hier.

Wellicht dat je op dat forum ook kan inpikken op de discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 4 weken later...

Ik rij met een AUDI A3 G Tron en zou eveneens overwegen hem te laten chiptunen. tot dusver twee reacties gehad van tuners; ene kon maar winst beloven 10pk (maar dat vond ik te weinig in vergelijking met de te betalen prijs), een andere zei dat tunen van de cng motor onmogelijk was.

@JoskeBoe al ergens meer info bekomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fre ik heb JD in NL gecontacteerd op aanraden van een vriend uit NL. Het is een eind rijden, maar zij hebben ervaring met CNG wagens.
Verder staat CTH ook op mijn lijstje om te contacteren, dit is korter bij huis.
Echter zijn de winsten niet extreem groot van iedereen die ik ervoor contacteerde, meestal tussen 9 en 19 pk, dit is me eigenlijk wat weinig.

Mijn 110 Pk is voldoende, maar ik heb voorheen met de Seat Leon FR 180 Pk gereden 9_9
Dat verschilletje merk je wel degelijk.
Echter met de kinderen aan boord scheur ik niet meer over de baan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kreeg antwoord van

CTH tuning :

basistuning 134pk, Koppel 250/ extreme tuning 140pk, Koppel 265

ARHA Oostende:

135 pk, Koppel 250

eerst toch effe een babbelke gaan slaan met die mannen, want met dat CNG gedoe..., en eerst nog wat kilometers rijden (nu pas 1500km)

beiden beloven ook minder verbruik; daar geloof ik echter niet in, afgaand op het verbruik van mijn vorige wagen na tuning (dat bleef gewoon hetzelfde)

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Maar mannekes toch :D TUNING  haha !!

De 1.4 TSI motor in CNG versie is zeker tegen wat méér berekend dan de 110 pk die hier wordt genoemd.

EN je kan dit gewoon zó kopen zonder tuning en andere dure hocus-pocus uit te halen met de motor. Besteed je lieve centen beter aan iets goeds, dat zijn degelijkheid reeds heeft bewezen én waar je standaard fabrieksgarantie op hebt.

Ik rij met een VW TOURAN 1.4 TSI Ecofuel (bouwjaar 2012; modeljaar 2013) die af-fabriek is voorzien van een CNG installatie.

STANDAARD heeft deze motor een koppel van 250 Nm en een vermogen van 150 pk ! 

Dit is 10 pk méér dan de standaard 1.4 TSI benzine.

Dit komt omdat de motor zich aanpast aan de superieure eigenschappen van CNG als motorbrandstof (CNG heeft een hogere klopvastheid dan superbenzine !) De motor past zich aan door de compressie te verhogen (hogere luchtinlaatdruk) . Hierdoor stijgt het motorrendement.

Om dit technisch mogelijk te maken - zonder de levensduur te benadelen - heeft de motor, naast harde kleppen en klepzittingen, ook versterkte zuigers en versterkte drijfstangen. Ook is de motor voorzien van klopsensoren.

Maar de Touran CNG is tot 2015 niet ingevoerd door D'ieteren in België.

Mijn wagen is afkomstig uit Zweden, waar trouwens tamelijk veel op CNG wordt gereden.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

tja @paulDS jongen, was da CNG moteurke met 150pk nu voorhanden dan hadden we dat waarschijnlijk ook wel gekocht he...maar t is er niet 

ook in zweden heeft die 1.4 TFSI of TSI maar  110pk (golf als zowel audi A3 )

in de nieuwe AUDI A4 heeft de 1.4 TFSI ook 150pk, dus dat motorblok zal dat wel aankunnen maar op de CNG versie zit er een kleinere turbo.

waarom ze dat gedaan hebben? (er zal wel een reden zijn zeker) hogere verbrandingstemperatuur? minder verbruik? commerce? boerenbedrog?

dus...uitkijken naar chiptuning

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste PaulDS

Het verschil is dat de Touran net als de Passat een 1.4 hadden die een turbo en compressor hebben. Ik weet niet of de benzine 1.4 wel een compressor had. Het koppel is trouwens 220 Nm bij de Touran.
De huidige/ nieuwe 1.4 heeft alleen een kleine turbo. Die turbo is kleiner dan bij de benzine 1.4 omdat aardgas wat langzamer ontbrandt dan benzine. Om de gasrespons en vermogensvrijgave te versnellen heeft men een kleinere turbo geïnstalleerd die dus sneller opspoelt. Daarom is de TGI zo vlot onderin en is deze op hogere toeren wat eerder uitgeademd.

aangepast door Groengas
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Groengas,

Het klopt dat de motor (type CDGA) zowel een compressor als een turbo heeft. (Twincharger).

Het koppel van 220Nm zal ook wel kloppen, het is in elk geval ruim voldoende, ook voor deze zware (+1700 kg) auto.

Als de nieuwe motor alleen een turbo heeft kan misschien één van de redenen zijn dat de nieuwe motor iets minder verbruikt, hoewel ik wat dat betreft zeker geen reden tot klagen heb : 5.3 kg L-gas / 100km

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...

Bij de Fiat Panda CNG word enkel het benzinegedeelte getuned zodat je de extra kracht enkel op benzine hebt en niet op CNG.

Wel handig aan de Fiat is dat je een schakelaar hebt om zelf over te schakelen van CNG naar benzine en omgekeerd..

Als je de wagen laat tunen zeker vragen wat hij dan tuned het CNG gedeelte, benzine of beide.

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

http://www.br-performance.be/nl-be/chiptuning/1-wagens/49-skoda/2764-octavia/5430-2013/7631-1-4-tgi-g-tec/

dit bedrijf (brussel en antwerpen) tuned de skoda g-tec. winst van 25 pk, + 50 nm koppel.  (of eco tuning --> enkel verhoogd koppel en minder verbuik van +- 13%?!)

Ik weet echter helemaal niet of ik dit zou laten doen. Ik heb mijn wagen zelfs nog niet, en de prijs is aan de hoge kant... Verder ben ik reeds gewend aan een uitgeputte benzine wagen met een verbruik van 9.3l bij 116pk en 160Nm koppel. Dus mijn skodatje zal zeker en vast al een wereld van verschil zijn (zelfs met 6 pk minder)

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

De 1.4 TSI Ecofuel-motor, zoals die commercieel heette in de vorige generatie van de Touran (zoals de mijne) en de Passat, had/heeft idd. 150 tgo. 110 pk in de huidige reeks TGI-blokjes in de Golf / Caddy / A3 / Leon / Octavia / ...

Enerzijds vond ik dat wat teleurstellend, omdat dat - zoals ook hier blijkt - CNG-rijden wat aan aantrekkelijkheid en dus marktpenetratie zou laten inboeten ("maar 110 pk"), maar anderzijds heb ik die 150 pk in mijn Touran eerlijk gezegd nog nooit nodig gehad, hoewel ik er vaak met 4 tot zelfs 7 personen en nog wat bagage in rondrij.  Ik kan me niet voorstellen dat 110 pk in mijn Touran niet voldoende zou zijn, maar in pakweg een Caddy Maxi lijkt me dat al wat minder onwaarschijnlijk.

Toch ga ik niet ontkennen dat er me een klein angstje bekroop toen ik 2 jaar geleden vernam - min of meer toen ik mijn Touran met 150 pk gekocht heb - dat de 'nieuwe' TGI-motor slechts 110 pk zou hebben, in de zin dat me dat ergens in m'n onderbewustzijn deed vrezen voor de betrouwbaarheid van m'n 'oude' Ecofuel-motor.  Het gaat namelijk over hetzelfde basisblok, dezelfde boring, slag en dus cilinderinhoud, dus gaat het wat in tegen de algemene trend in autoland dat een nieuwe generatie motoren minder krachtig is dan de oude.  Tot nu toe heeft Murphy nog niet toegeslagen bij mij, en eigenlijk zou ik rationeel geen reden tot ongerustheid mogen hebben, maar ik ga toch maar m'n vingers gekruist houden.

Kortom: als de Volkswagen-ingenieurs bewust de TGI-motor dichtgeknepen hebben van 150 naar 110 pk, zouden ze daar geen goeie reden toe hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zou je denken.... echter zie ik dan wel dat Volvo de V60 en C70 met 200 en en 245 Pk kan geleverd worden  (in Zweden toch) :D
De Audi A4 en A5 op CNG komen met een zwaarder blok op de markt (binnenkort)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Aardgasrijder zei:

Ja zou je denken.... echter zie ik dan wel dat Volvo de V60 en C70 met 200 en en 245 Pk kan geleverd worden  (in Zweden toch) :D
De Audi A4 en A5 op CNG komen met een zwaarder blok op de markt (binnenkort)

Akkoord, maar die motoren zijn natuurlijk geen variant van de VW 1.4 TSI.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...