Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Lage Emissie Zone

Hoeveel wagens rijden er op CNG?

Recommended Posts

Ik kwam deze nieuwsbron tegen maar heb sterk mijn twijfels of het klopt wat hier staat:

 

Bron:http://gpsupplies.be/home

De laatste jaren is het aantal CNG-wagens fors gestegen. Waar er in 2000 slechts 350.000 voertuigen op CNG reden, doen er dat vandaag maar liefst 1,3 miljoen.

 

 


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze hebben het dan zeer waarschijnlijk over heel Europa, of de hele wereld.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spijtig dat ze er geen nieuwsbron bij vermelden, ze kunnen schrijven wat ze willen.

CNG is goedkoper dan diesel dat klopt maar de verborgen kost mogen ze niet vergeten: keuring van de tanks en vervangen van soepele leidingen.


VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt maar het voordeel is vele malen groter dan dit nadeel.

Als bij een diesel de DPF ( ook FAP genoemd) moet worden vervangen ben je veel harder de klos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bron wikipedia:

 

A natural gas vehicle (NGV) is an alternative fuel vehicle that uses compressed natural gas (CNG) or liquefied natural gas (LNG) as a cleaner alternative to other fossil fuels. Natural gas vehicles should not be confused with vehicles powered by propane (LPG), which is a fuel with a fundamentally different composition. Worldwide, there were 22.7 million NGVs by 2015, led by China (4.44 million), Iran (4.00 million), Pakistan (3.70 million), Argentina (2.48 million), India (1.80 million), and Brazil (1.78 million).[3] The Asia-Pacific region leads the world with 6.8 million vehicles, followed by Latin America with 4.2 million.[4] In Latin America, almost 90% of NGVs have bi-fuel engines, allowing these vehicles to run on either gasoline or CNG.[5] In Pakistan, almost every vehicle converted to (or manufactured for) alternative fuel use typically retains the capability of running on gasoline.

 

@muscles 
Begin 2014 waren volgende aantallen ingeschreven in Europa, zie vooral België
:D:

1.4 miljoen personenwagens
275.000 bussen
195.000 trucks

Bron NGVA ,NGVjournal en CNgeurope
 

EU countries

Light Vehicles

Buses

Trucks

Austria

8 100

167

54

Belgium

1 015

3

15

Bulgaria

61 000

280

40

Croatia

219

78

3

Crypus

0

0

0

Czech Republic

6 650

512

81

Denmark

61

26

17

Estonia

300

30

10

Finland

1 600

45

20

France

10 050

2 400

1 100

Germany

95 708

1 735

176

Greece

280

618

102

Hungary

5 000

86

32

Ireland

3

0

0

Italy

880 000

2 300

3 000

Latvia

29

0

0

Lithuania

80

300

0

Luxembourg

230

39

1

Malta

0

0

0

Netherlands

6 498

686

386

Poland

3 050

400

50

Portugal

46

354

86

Romania

0

20

0

Slovakia

1 100

261

65

Slovenia

29

24

5

Spain

905

1 609

1 322

Sweden

43 795

755

2 163

United Kingdom

20

37

621

Total

1 125 768

12 745

9 349

       

EFTA countries

   

Iceland

1 350

5

16

Lichtenstein

64

61

18

Norway

124

538

4

Switzerland

11 278

173

129

Total

12 816

777

167

       

Other European countries

 

Armenia

192 000

17 300

34 700

Belarus

4 600

0

0

Bosnia & Herzegovina

34

1

0

Georgia

3 000

0

0

Macedonia

7

47

0

Moldova

2 200

0

0

Russia

65 000

10 000

15 000

Serbia

792

58

28

Turkey

1 850

2 000

0

Ukraine

19 400

232 788

135 793

Total

288 883

262 194

185 521

       

All European NGV countries

1 427 467

275 716

195 037

 


Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk eens naar Hongarije! Toen, begin 2014, al 5000 auto's op CNG, en dat met slechts een zestal (of achttal) CNG-tankstations.

 

Frankrijk zelfs meer aardgasauto's dan Duitsland.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Merkwaardig dat België onderaan bengelt wat betreft het openbaar vervoer en de transport sector op CNG en dat zijn juist de grootste vervuilers. Het wordt tijd dat men deze sectoren eens grondig gaat sensibiliseren. Wat denken jullie hiervan? Wij particulieren lopen mooi in het gareel maar het blijft dweilen met de kraan open 9_9


AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, GiGi zei:

Merkwaardig dat België onderaan bengelt wat betreft het openbaar vervoer en de transport sector op CNG en dat zijn juist de grootste vervuilers. Het wordt tijd dat men deze sectoren eens grondig gaat sensibiliseren. Wat denken jullie hiervan? Wij particulieren lopen mooi in het gareel maar het blijft dweilen met de kraan open 9_9

 

Ik weet echter wel dat de bussen van De Lijn van Sint-Truiden hybride bussen zijn. Dat wil zeggen dat ze voornamelijk op zonne-energie rijden en als die "op" is, op diesel.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 16/03/2017 om 16:26, stefanmiler zei:

En in Antwerpen rijden er ook op waterstof.

5 stuks.

Als ze niet in panne staan...

En ze kunnen / worden enkel in het noorden van A'pen ingezet omdat daar het enige waterstofstation is (Solvay).

 

Hopelijk worden ze bedrijfszekerder én komen er meer waterstoflaadstations.

De kip en het ei ?

  • Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

In een email van vandaag van onze burgemeester Veerle Heeren: er zijn plannen om op korte termijn de zwaardere voertuigen te vervangen door CNG exemplaren. Dat gaat dus over de gemeentevoertuigen.

 

 

Zwaardere-gemeentevoertuigen-StTruiden-op-CNG.png

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wilt dat dus zeggen dat er een nood aan CNG tankstation ontstaan is in Sint-Truiden? Gaan onze gebeden dan eindelijk eens aanhoord worden?

Of denken ze aan een eigen tankinstallatie op hun terrein en blijven de particuliere klanten in de kou staan!

 

De hoop dus nog niet opgeven...

  • Vind ik leuk 1

AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuten geleden, GiGi zei:

Wilt dat dus zeggen dat er een nood aan CNG tankstation ontstaan is in Sint-Truiden? Gaan onze gebeden dan eindelijk eens aanhoord worden?

Of denken ze aan een eigen tankinstallatie op hun terrein en blijven de particuliere klanten in de kou staan!

 

De hoop dus nog niet opgeven...

 

Ik heb ook al gedacht aan Keupers. Ik heb daar vorige week vrijdag de 17de een email naar toegestuurd maar ik wacht nog altijd op een antwoord. Misschien moet ik er zelf eens binnenstappen (op de bureau in Alken).

En Bouts heeft in deze omgeving maar 1 tankstation, in Borgloon, met daarachter een woonhuis.

Dan is aan de rotonde in Brustem het Esso-tankstation een Esso Express geworden, dat hoogstwaarschijnlijk eigendom is van Maes Oil en waar eventueel een PitPoint CNG-installatie zou kunnen komen als ze dat willen.

En Bruno ging mij nog iets laten weten, maar dat duurt ook lang.

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vind het verdacht stil rond Mercedes. Er zijn zo goed als geen vragen naar op dit forum (behalve tweedehands) en verder kreeg het stoppen van CNG bij de Sprinter wat aandacht. 

Dit is toch een merk dat het als bedrijfsvoertuig goed doet bij vertegenwoordigers. Als ze CNG afbouwen bij de wagens die als bedrijfsvoertuig dienen, wordt het moeilijk om het CNG-verhaal te blijven vertellen. Dit zijn voertuigen die vaak als jonge tweedehands op de markt komen en zo mee zouden bijdragen tot het grotere draagvlak voor CNG. Er zijn veel mensen die liever geen nieuwe auto kopen. 

Heeft er iemand weet van de plannen van MB en zijn CNG-toekomst?


VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik vermoed dat Mercedes meer en meer zal inzetten op elektrisch.

Ook onder invloed van de Duitse staat die elektrisch echt wil "pushen".

Grote concurrent China zet volop in op elektrish, dus de Duitsers willen niet achterblijven.

China is ook van plan om de verplichting in te voeren dat producenten verplicht zijn dat minstens 6% van hun verkochte voertuigen een elektrisch voertuig is.

 

Vandaag stond in de Franstalige Metro een artikel (1 bladzijde) over elektrische voertuigen.

Met onder andere samenvattingen van Duitse verkeersdeskundigen die het bovenstaande beweren..

 

Op Autointernationaal.nl kan je het volgende lezen :

 

Mercedes voert het tempo bij de ontwikkeling van elektrische auto’s op.

In 2022 wil het merk, samen met stadsautodochter Smart, 10 emissieloze modellen in haar gamma hebben.

Dat betekent mogelijk overwerken in de avonduren, want op dit moment is de B 250e de enige elektrische auto van Mercedes (Smart start binnenkort met de levering van de Electric Drive uitvoeringen van de Fortwo en Forfour).

Het eerste nieuwe emissieloze model wordt de productieversie van de vorig jaar op de autosalon van Parijs gepresenteerde conceptstudie EQ. Dat is een cross-over die qua formaat tussen de GLC en GLE valt.

Het is de bedoeling dat de elektrische cross-over in 2019 in de showrooms arriveert.

Moederbedrijf Daimler wil 3 jaar later 10 emissieloze modellen kunnen aanbieden, waarvan de meeste met een ster op de grille.

Mercedes blijft ondertussen ook haar gamma aan stekkerhybride auto’s aanscherpen.

Zo zal er nog dit jaar een vernieuwde versie van de S 500 e worden voorgesteld. Die krijgt een elektrische range van 50 kilometer.

 

Bron : https://www.autointernationaal.nl/2017/03/nieuwstelex-129/

Edited by muscles
"Elektrisch" is nog altijd met een K (vierde letter).

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Veel succes met de elektrische wagens zou ik zeggen..

Het concept van elektromotoren is perfect, alleen het systeem dat gevoed wordt door een lithium batterij deugt niet.

Steek in diezelfde wagen een gecontroleerde radioactieve bron en je kan levenslang hierop rijden.

Komt er niet want de staat moet als Roverheid kunnen optreden.

  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb onlangs in een nummer van Autowereld gelezen dat Europa zelf helemaal geen batterijenproductie heeft (fabriek van elektrische batterijen), dit in tegenstelling tot Japan.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die batterij productiecapaciteit in Europa komt nog wel als Tesla met zijn massaproductie begint. Binnen enkele jaren ga je vele CNG wagens op de tweedehandsmarkt zien opduiken als de prijs van de elektrische wagens gevoelig gaat dalen. Wacht maar af, de overheid zal dit massaal gaan promoten! En CNG is volgens mij maar een tussenstap.


AUDI A3 Sportback g-tron  807461_5.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, GiGi zei:

En CNG is volgens mij maar een tussenstap.

 

Dat zou ik zo toch maar niet durven stellen. Zeker niet als je dit leest: http://www.gaswindandsun.eu/research-innovation.html

want men spreekt hier van synthetisch gas (elektriciteitsoverschot omgezet naar gas), "renewable" gas, biogas. Ik zie daar nog niet zo rap een einde aan komen omdat de elektriciteitsproductie van wind en zon niet volledig tegemoetkomen aan de vraag. En al die bedrijven in verschillende Europese landen die hun tankstations hebben uitgerust met een CNG-installatie, die tankstations gaan zo snel niet verdwijnen. Die gaan in de toekomst eerder vergroenen, en dus biogas leveren.

  • Vind ik leuk 2

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uren geleden, GiGi zei:

Die batterij productiecapaciteit in Europa komt nog wel als Tesla met zijn massaproductie begint. Binnen enkele jaren ga je vele CNG wagens op de tweedehandsmarkt zien opduiken als de prijs van de elektrische wagens gevoelig gaat dalen. Wacht maar af, de overheid zal dit massaal gaan promoten! En CNG is volgens mij maar een tussenstap.

Het concept van elektromotoren voeden met een batterij is slecht. Laat Tesla maar met zijn batterijen komen, stel dat ze er in lukken om de capaciteit van de batterij te verdubbelen voor een groter rijbereik, dan nog blijft het een batterij.

Er komt serieuze slijtage op een batterij wanneer de wagen buiten staat en onderhevig is aan hete zomers en vrieskoude winters.

Dan komt er nog eens bij dat de kostprijs van de elektriciteit in ons land meer dan verdubbeld is waarbij we dan nog zwijgen over de supplementaire Turtel taksen. Wanneer de kernuitstap een feit is dan zal de auto-industrie snel terugvallen naar hybride wagens want fossiele brandstoffen (met uitzondering van natuurlijk gas dat geen fossiele brandstof is, tenzij het aardgas is) kunnen ze NIET missen!!! En als je zou denken: wat met waterstof dan is men weer afhankelijk van een fossiele brandstof om dit te maken. En vergeet niet: uranium, plutonium en thorium zijn ook fossiele (brand) stoffen...

  • Vind ik leuk 1

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...