Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Wordt er adblue gebruikt bij een CNG ( TGI ) motor ?

Lage Emissie Zone

Aanbevolen berichten

Deze vraag stel ik mij al geruime tijd, op mijn bestelbon van de Volkswagen Caddy Maxi ( 1.4 TGI ) staat aangerekend ( 181,50 EUR incl. BTW):

Leveringsklaar maken, onderhoudskit en 7,5l Adblue voor EU6 dieselmotoren (prijs excl. werkuren en verplichte onderdelen).

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier alvast wat informatie, maar dit gaat niet specifiek over een aardgasmotor.

http://amt.nl.s3-eu-central-1.amazonaws.com/app/uploads/2015/04/attachment-002_2009_3_66_milieu.pdf

aangepast door Lage Emissie Zone

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een SCR-katalysator is nog wel heel wat meer dan weer een extra pot in de uitlaat.

Dit bedrijfsschema laat, naast de regeling per nox-sensor, het hele meet en verwarmingssysteem voor de benodigde adblue toevoegingen zien.zwgjv5.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenstaande is een schema voor dieselverbrandingsmotoren, maar hoe werkt een TGI motor in blokschematische voorstelling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het verbaast mij dat jouw dealer AdBlue moet toevoegen aan een auto die rijdt op benzine en op cng. AdBlue wordt voornamelijk verkocht aan en getankt door vrachtwagens (op diesel).

Maar de combinatie van diesel- en aardgasmotor bestaat ook! Daar bestaan verschillende YouTube video's van:

Landi Renzo Dual Fuel diesel+cng: https://www.youtube.com/watch?v=LSobaJIyvQ0

CNG Diesel Conversion: https://www.youtube.com/watch?v=uTkzw99WGCY

DieselGas Duel Fuel System: https://www.youtube.com/watch?v=vfCSGdmBJHI

enz.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan misschien beter afwachten tot wanneer de wagen geleverd wordt.

Misschien is het geen fout op de bestelbon en gaan er modellen op de markt komen met diesel ipv benzine als reserve brandstof want de wagen moet nog in het fabriek gemaakt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb een caddy 1.4 TGI besteld , net op de bestelbon gekeken en ja hoor en staat hetzelfde op. Dit was me nog niet opgevallen. Na een telefoontje met de garage ben ik te weten gekomen dat dit een standaard tarief is dat de garage aanrekent om de wagen klaar te maken voor gebruik. Dit is dus ook een standaardzin die op iedere bestelbon staat , diesel of benzine...

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik er uit ben, de reserve brandstof bij mijn Caddy Maxi gaat weldegelijk uit diesel bestaan!?

Bij de technische gegevens van mijn bon staat: Stikstofmonoxide (Nox) 20mg / km

Benzine geeft bij mijn weten geen Nox uitstoot.

aangepast door Lage Emissie Zone

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op benzine zuipt de Caddy Maxi tegen de 9l op 100km.

Op diesel gaat normaal de wagen veel zuiniger zijn, ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Kris81 zei:

Ook ik heb een caddy 1.4 TGI besteld , net op de bestelbon gekeken en ja hoor en staat hetzelfde op. Dit was me nog niet opgevallen. Na een telefoontje met de garage ben ik te weten gekomen dat dit een standaard tarief is dat de garage aanrekent om de wagen klaar te maken voor gebruik. Dit is dus ook een standaardzin die op iedere bestelbon staat , diesel of benzine...

Op de garage weet men het blijkbaar niet zo goed want ik vind het raar dat er een Nox uitstoot op de bestelbon staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Lage Emissie Zone zei:

Leveringsklaar maken, onderhoudskit en 7,5l Adblue voor EU6 dieselmotoren (prijs excl. werkuren en verplichte onderdelen).

45 minuten geleden, Kris81 zei:

Na een telefoontje met de garage ben ik te weten gekomen dat dit een standaard tarief is dat de garage aanrekent om de wagen klaar te maken voor gebruik. Dit is dus ook een standaardzin die op iedere bestelbon staat , diesel of benzine...

Ik noem dat...in 't zak zetten...  >:(

Klaarmaken voor gebruik : dat zijn Nederlandse toestanden.  Daar heet het "Rijklaar maken" en verschilt van dealer tot dealer.

Je kan er op afdingen of bepaalde zaken er uit laten (matjes, volle benzinetank, gevaarsdriehoek, enz)

Ik noem dat...in 't zak zetten...  >:( (2e maal)

Ik vind het heel eigenaardig dat het tarief "klaarmaken voor gebruik" hetzelfde is voor een benzine of een diesel.

JIJ als benzine / aardgasrijder moet zomaar eventjes 7.5 liter AdBlue betalen ? 

Krijg je die in een bidonneke mee ?

Wat is de "onderhoudskit" ?  Is die voor jou ?  Of is dat de auto kuisen en de plastic bescherming eraf doen ?

Nee, echt niet akkoord : zo'n "Rijklaar maken" is in België altijd al in de prijs inbegrepen.

Opel heeft het een aantal jaren geleden ook eens geprobeerd en is er rap vanaf gestapt.

Nu dus VW ?!?  

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, MaXX99 zei:

NOx uitstoot is geen exclusiviteit voor diesels ..... elke verbranding van fossiele brandstoffen stoot NOx uit, ook benzine en aardgas. Weliswaar in mindere mate dan Diesels.

Met andere woorden, dan is de lage emissiezone in Antwerpen onwettig.. ik hoop dat de oldtimer vereniging VOC het proces wint en de zone eruit gaat want er is geen milieueffectenrapport ingediend. Wat de adblue betreft, ik zal het jullie laten weten wanneer het toch een dieselmotor zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Koen C zei:

Ik noem dat...in 't zak zetten...  >:(

Klaarmaken voor gebruik : dat zijn Nederlandse toestanden.  Daar heet het "Rijklaar maken" en verschilt van dealer tot dealer.

Je kan er op afdingen of bepaalde zaken er uit laten (matjes, volle benzinetank, gevaarsdriehoek, enz)

Ik noem dat...in 't zak zetten...  >:( (2e maal)

Ik vind het heel eigenaardig dat het tarief "klaarmaken voor gebruik" hetzelfde is voor een benzine of een diesel.

JIJ als benzine / aardgasrijder moet zomaar eventjes 7.5 liter AdBlue betalen ? 

Krijg je die in een bidonneke mee ?

Wat is de "onderhoudskit" ?  Is die voor jou ?  Of is dat de auto kuisen en de plastic bescherming eraf doen ?

Nee, echt niet akkoord : zo'n "Rijklaar maken" is in België altijd al in de prijs inbegrepen.

Opel heeft het een aantal jaren geleden ook eens geprobeerd en is er rap vanaf gestapt.

Nu dus VW ?!?  

Hopelijk voor ons krijgen we een dieselmotor voor de reservebrandstof geleverd of we zijn in de zeik gezet want adblue is urine.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de adblue betreft: deze is reeds in de prijs van aankoop inbegrepen.

Als er werkuren en verplichte onderdelen moesten worden bij gerekend, dan is dit NIET in de prijs inbegrepen.

Het zou niet slim zijn van een dealer om dergelijke praktijk toe te passen want dan zijn ze de klant kwijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er voor 100 procent van overtuigd dat jouw VW caddy eentje zal zijn met benzinemotor. VW combineert namelijk geen Dieselmotor met CNG. 

En inderdaad ik stel me ook wel vragen over die 181 euro, ga bij afhaling goed navragen wat ik hier eigenlijk voor in ruil heb gekregen. Aftrekken zullen ze het niet meer, bestelbon is getekend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

51 minuten geleden, Brembos zei:

Die 181 euro is gewoon diefstal vanwege de dealer , een verkapte prijsverhoging. Eisen dat ze die kost schrappen en anders elders gaan kopen.

100 % akkoord.

Laten schrappen, "moet" in de prijs inzitten.

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Kris81 zei:

Ik ben er voor 100 procent van overtuigd dat jouw VW caddy eentje zal zijn met benzinemotor. VW combineert namelijk geen Dieselmotor met CNG. 

En inderdaad ik stel me ook wel vragen over die 181 euro, ga bij afhaling goed navragen wat ik hier eigenlijk voor in ruil heb gekregen. Aftrekken zullen ze het niet meer, bestelbon is getekend.

Bij afhaling vragen wat de reservebrandstof aan boord is, en als ze benzine zeggen dan moeten ze verantwoorden waarom er iets aangerekend is wat je niet gebruikt: de adblue.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is inderdaad pure diefstal van de garage. Laten schrappen of de garage op stelten zetten.

Ik heb dat ook eens gedaan toen ik bij een onderhoud 2 euro moest bij betalen voor het bijvullen van de ruitensproeiervloeistof terwijl ik bij wijze van test deze voor ik naar de garage reed zelf tot de nok had bijgevuld.

Dieven zijn het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...