Jump to content
Aardgasrijder Forum - Rijden op aardgas
KerstKerst
Aardgasrijder

Onderhoudskosten Skoda Octavia G-tec

Recommended Posts

1 uur geleden, paulDS zei:

Een 'gewone' ACEA C3 olie van een premium merk hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Voor 6 à 7 € per liter heb je verschillende mogelijkheden van de gekende merken, met een officiële goedkeuring voor uw auto(merk).  (Dit is dus de klasse van olie die officiële garages gebruiken, aan een prijs op factuur van 13 € / L (indien Longlife 22€ / L); al dan niet BTW inbegrepen)

(En het kan ook nog goedkoper, bij kleinere oliemerken die geen (dure) officiële goedkeuring hebben aangevraagd, maar wel claimen hetzelfde 'performance level' te halen. (Vanaf ca. 4 € / L voor Longlife olie)

De vraag is wat voor brol van olie kappen ze dan bij een niet VAG-garage in een gewone auto als ze dit al 'dure' olie noemen?

Trouwens, de olie die "CH4" in zijn auto kreeg is niet ACEA  categorie 'C3' conform maar een gewone A3/B4 (Kwalitatief is dit ongetwijfeld olie van onberispelijke topkwaliteit, maar ik zou die niet in een CNG motor gebruiken omwille van het vrij hoge SAPS gehalte).

Dat is de reden dat ik het gewone onderhoud aan mijn auto's zelf doe. Met de geschikte olie en een premium merk oliefilter. Dat scheelt gemakkelijk 100€ voor een kleine beurt (Oliewissel + beperkte inspectie).

enige reden dat ik dit nog laat uitvoeren is voor de garantie. Als ik zelf oliewissel zou doen, bewijs dan maar eens dat het gebeurt is in geval van problemen....

autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km

794532_5.png

2 uren geleden, Dr Nick zei:

enige reden dat ik dit nog laat uitvoeren is voor de garantie. Als ik zelf oliewissel zou doen, bewijs dan maar eens dat het gebeurt is in geval van problemen....

Ja, daar geef ik U 100% gelijk in. bij mijn wagen is de garantieperiode afgelopen, dus ik ben "vrij" van verplichtingen t.o.v. D'Ieteren.

• Vind ik leuk 2

Zie hier het onderhoudsschema op 60.000 km op 4 jaar.

Extra onderhoud ten opzichte van voorheen:

• interieurfilter
  • trekhaak
  • gasinstallatie
  • boegies
  • remvloeistof

Ik heb geen factuur omdat ik een Wecare-contract heb, ik heb ook maar eens de ruitenwissers laten vervangen en zoals iedere keer een gratis carwashke erbij ?

Morgen maar eens de winterbanden eraf halen, ik was vergeten de zomerbanden mee te nemen  naar de garage?

onderhoud CNG - Octavia 60.000km .pdf

• Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

12 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Zie hier het onderhoudsschema op 60.000 km op 4 jaar.

Extra onderhoud ten opzichte van voorheen:

• interieurfilter
  • trekhaak
  • gasinstallatie
  • boegies
  • remvloeistof

Ik heb geen factuur omdat ik een Wecare-contract heb, ik heb ook maar eens de ruitenwissers laten vervangen en zoals iedere keer een gratis carwashke erbij ?

Morgen maar eens de winterbanden eraf halen, ik was vergeten de zomerbanden mee te nemen  naar de garage?

onderhoud CNG - Octavia 60.000km .pdf 939 kB · 9 downloads

U hebt CrasWash verkeerd gespeld ?

• Hahaha 1

794532_5.png

zojuist groot onderhoud 50.000 km laten doen van mijn Skoda Octavia G-tec 1.4 CNG bij garage Mertens Sint-Niklaas (heeft Skoda Autocenter Waasland overgenomen).   Niets speciaals.  

inspectie met olie verversen en extra werkzaamheden vervangen interieurfilter, reinigen trekhaak (?), nazicht gasinstallatie (wat dat ook mag zijn want geen erkende installateur CNG installaties, vielen uit de lucht wanneer ik na 4 jaar naar de schouwing moest en blijkbaar een controlecertificaat nodig had), vervangen bougies, remvloeistof service, aanvullende controle (?), vervanging ruitenwissers, remvloeistof service.  Val niet achterover.  660,33 euro.  

Op 10/9/2019 om 11:27, Boschman zei:

reinigen trekhaak

xD  xDxDxD

Schitterend gevonden om toch maar een kwartiertje werkuur te kunnen aanrekenen.

Op voorhand kan je melden : "Géén ruitewisservloeistof bijvullen.  Dat doe ik zelf".

Maar zeggen : "Geen trekhaakreiniging nodig, doe ik zelf wel" ?????

Hoe komen ze er toch op ????

aanvullende controle

Controle door de chef of de trekhaak wel proper genoeg was gemaakt door de leerjongen....  9_9

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  5.7 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Val niet achterover.  660,33 euro.

Zoveel heb ik nooit moeten betalen bij Garage Peusens in Hasselt voor een groot onderhoud.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Ik kan nergens een overzicht vinden van de werkzaamheden die binnen het standaard onderhoudsprogramma van mijn Skoda Octavia G-Tec uitgevoerd moeten worden (binnen een vastgesteld bedrag voor bijvoorbeeld een 'kleine onderhoudsbeurt' .  Dit zet de deur open voor zwaar opgeblazen facturen.   Ook een standaard prijslijst voor onderdelen zou mooi zijn.  Immers 40,25 € aangerekend voor ruitenwissers vooraan waar een set bladen max. zo'n 9€ kosten, da's er toch zwaar over.  idem en sea bougies (long life) 103,6€ - zonder BTW.  Wat zijn dat? Gouden?

Bougies voor cng zijn wel duurder. Afhankelijk van merk en type. 25 euro kan dan te verantwoorden zijn. Klassieke benzinr bougies zijn goedkoper maar ook daar kan je duurdere exemplaren vinden.

Het onderhoud dat jij hebt laten uitvoeren is wel heel erg duur en deze prijzen ben ik fan ook nog niet tegengekomen voor cng. 

Ruutenwisssers vervang ik altijd zelf. Dan ben je stukken goedkoper er vanaf. Er zijn voldoende websites voor autotoebehoren waar je goedkope spullen  kan kopen van premium merken.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Verbruik van onze VW Touran 7-zit gezinswagen 1.4 TSI 150 Pk met trekhaak (voornamelijk H-gas) 901811_3.png 170.000 km  and counting

eens kijken op auto-onderdelenshop.be bijvoorbeeld.  Ook op nederlandse online onderdelen firma's.   Hele reeksen rond de 10€, ( wel per stuk, foutje van mij).  Maar da's nog altijd maar de helft van wat mij is aangerekend.  Zelfs bekende merknamen, Bosch 12€ per stuk.   

Onderhoud 60.000km: 424,60€ LAC Lier

Inspectie service 60.000

Interieurfilter

Bougies

Oliefilter

Olie

Dichting

Pollenfilter

Anti-vries

Motorantivries

Gedistilleerd water

Remvloeistof service

Ontluchten koppelingsysteem

Remolie

Werkuren

Milieubijdrage

• Bedankt 1

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

Op 26/4/2019 om 08:04, Aardgasrijder zei:

Ik ben benieuwd hoe de winter gaat worden, in de Limburg gaat die er komen.

In Vlaanderen ben ik er niet zo zeker van.

Weinig grondwater hier.. wat er niet is kan niet bevriezen, of is het omgekeerde de waarheid? De tijd gaat dit aanwijzen.

En het kan nog steeds hard gaan regenen de komende maanden zodat het in Vlaanderen alsnog gaat winteren.

Op 26/4/2019 om 08:04, Aardgasrijder zei:

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km.

VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan)

Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt.

Op 13/9/2019 om 00:17, muscles zei:

Zoveel heb ik nooit moeten betalen bij Garage Peusens in Hasselt voor een groot onderhoud.

Ik ga daar toch ook een uur'ke wachten voor een onderhoud denk ik.. Doen die ook Volkswagen? :D

54 minuten geleden, Shortlease zei:

Ik ga daar toch ook een uur'ke wachten voor een onderhoud denk ik.. Doen die ook Volkswagen? :D

Dat weet ik niet. Daar zou ik toch eerst voor bellen.

Je zou eventueel ook je onderhoud bij garage Vanholst in Alken kunnen laten doen in geval Peusens geen Volkswagen doet.

• Vind ik leuk 1

Beheerder van CNG Tankstations in België

Besturingssysteem Bluestar Linux, fotobewerking Gimp

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

het reinigen trekhaak verhaal wordt blijkbaar opgelegd van D'Ieteren uit. Ik had dit de laatste keer ook voor. Ik heb de vraag gesteld wat ze gedaan hadden dan, maar kreeg geen duidelijk antwoord. 

Ik had ook een 3-tal werkuren, goed voor bijna 300€. Alles bij elkaar had ik +800€ omdat ze ook ineens de remblokken hadden vervangen. 

Ineens de laatste keer geweest dat ik onderhoud bij merkgarage laat doen.

• Bedankt 1

794532_5.png

1 uur geleden, Dr Nick zei:

het reinigen trekhaak verhaal wordt blijkbaar opgelegd van D'Ieteren uit.

Bij mij stond dat er niet op maar ik zal wel tegenmaatregelen nemen tegen de volgende keer... ik ga hem gewoon verwijderen, dan valt er niks te reinigen.

Spritmonitor Skoda Octavia Combi (L en H+ gas gecombineerd): 745990_5.png

10 minuten geleden, Lange_666 zei:

Bij mij stond dat er niet op maar ik zal wel tegenmaatregelen nemen tegen de volgende keer... ik ga hem gewoon verwijderen, dan valt er niks te reinigen.

ik heb een afneembare..... en die zat er niet op, heb gekeken of ze aan beide kanten iets hadden gedaan, maar hadden geen van beide aangeraakt.

794532_5.png

Skoda Ocatavia III G-Tec 2017 onderhoud laten uitvoeren voor 45.000km op 27/01/2020 bij garage Rietje te Kapellen

Interieur luchtfilter vervangen                  14.38€

Gasinstallatie gecontroleerd                    50.38€

Interval service insp.                                  35.99€

Pollenfilter                                                   29.80€

Inspectie service                                        64.76€

Oliefilter                                                       12.00€

Dichtring                                                      2.60€

Vijs                                                                3.80€

Vw 502                                                         4.80€

Antivries motor                                           1.24€

Kleine leveringen                                        4.27€

Milieubijdrage                                              3.50€

Remvloeistof service                                21.61€

Remvloeistof                                              16.90€

Totaal excl. BTW                                        266.03€ 

Totaal incl BTW                                          321.90€

Mijn auto is momenteel 3 jaar. Voor het 4e levensjaar moet ik naar de technische controle waarvoor ik voordien mijn gastanks moet laten nakijken (2 tanks x 80€). Waarom er dan nu een gasinstallatiecontrole (50.38 excl) is uitgevoerd vind ik vreemd.

Ook een interval service inspectie (35.99 excl) en een inspectie service (64.76 excl.) tijdens zelfde onderhoudsbeurt vind ik raar... Iemand een idee wat dit is?

Dat de gasinstallatie gecontroleerd wordt hoort bij het onderhoud.

Dit is een noodzakelijke controle op lekken.

Waarom de inspectie in twee delen gesplitst wordt weet ik niet maar de som lijkt mij niet overdreven.

Dat is een hele rits zaken die nagezien en gedaan moeten worden.

De prijs van de olie (VW 502 00) is zeker verkeerd, die zou het 10-voudige moeten zijn.

3,6 liter aan 4,8 euro???