Ga naar inhoud
Aardgasrijder.be wordt gesponsord door Mefirst! Betaal jij ook te veel voor je autoverzekering? Vergelijk nu online de beste autoverzekering via Mefirst.be: de vergelijkingssite voor verzekeringen
Aardgasrijder

Onderhoudskosten Skoda Octavia G-tec

Recommended Posts

27 minuten geleden, Lange_666 zei:

Mmm, originele onderdelen...

Een luchtfilter/oliefilter, gemaakt op dezelfde fabricagelijn maar zonder de VW/Audi stempel is dus geen origineel onderdeel.

Alle Europese instellingen worden regelmatig bezocht door lobbyisten. Ik denk niet dat ik jou hoef uit te leggen hoe de Europese Unie werkt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb mijn wagen gisteren binnengebracht voor een klein onderhoud en bijhorende carrosseriewerken (ivm aanrijding langs achter op de autosnelweg).

De baliebediende liet me weten dat er een regelapparaat ging worden vervangen, hij wist wel niet welk er juist vervangen ging worden.

@muscles @hvc$cng jullie zijn recent nog op onderhoud geweest, weten jullie welk regelapparaat er vervangen dient te worden?

Ik ben ergens wel iets tegengekomen ivm het multimediasysteem, maar via websites als Adac, of via de VIN op de Skodawebsite kan ik niets terugvinden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
7 minuten geleden, Aardgasrijder zei:

Ik heb mijn wagen gisteren binnengebracht voor een klein onderhoud en bijhorende carrosseriewerken (ivm aanrijding langs achter op de autosnelweg).

De baliebediende liet me weten dat er een regelapparaat ging worden vervangen, hij wist wel niet welk er juist vervangen ging worden.

@muscles @hvc$cng jullie zijn recent nog op onderhoud geweest, weten jullie welk regelapparaat er vervangen dient te worden?

Ik ben ergens wel iets tegengekomen ivm het multimediasysteem, maar via websites als Adac, of via de VIN op de Skodawebsite kan ik niets terugvinden.

Ik ga al sinds een jaar niet meer naar de officiële dealer. Dus ik weet het niet.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik ben ook nog begin maart op onderhoud geweest (in een niet-VW-garage). Geen melding gehad van vervanging van het een of het ander. En deze garage krijgt normaal gezien ook melding van deze acties

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan niet aangeven hoeveel de prijs van mijn klein onderhoud op 45.000 km was, aangezien ik een wecare contract heb.

Er werd een update gedaan van één of andere software, de baliebediende dacht de motor, maar ik weet het dus niet zeker. Ik heb nog veel power onder de kap zitten, dus ik merk geen verschil.

Verder werd er ook een kraakje hersteld in de rechtse zijde van de middenconsole, ter hoogte waar mijn knie al eens de middenconsole raakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

vandaag 1ste onderhoud laten doen bij Peusens in Hasselt

156,25 €
klein onderhoud 120.99 exl btw

klein onderhoud service                                                                                                                         41,54

oil 1 4L (staat niet bij welk type olie maar mij zeiden ze dat ze altijd longlife gebruiken)            64

oliefilter                                                                                                                                                     9,9
dichting                                                                                                                                                      2,30
ruitenspr 0.5 l                                                                                                                                            1.05
koelvloeistof 0.25 l                                                                                                                                  8.8

overige  8,14 excl btw 
kleine leveringen ???                        4.64
milieubijdrage                                    3.5

stukken 77.25
uurloon 41.54 
kl benodigheden 4.64 
allerlei 5,7

Er is ook een terugroepactie voor stuk nr 55J9 W-Achterklepbediening maar deze hadden ze niet liggen.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zal waarschijnlijk wel 'gewone' olie zijn. Voor longlife olie, die online voor 1/3 van de prijs te krijgen is, vragen ze minstens 25 euro per liter.

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

LAC Lier:

Klein onderhoud:

4L 505.01 olie, oliefilter, dichting, milieubijdrage

126,35 euro

• Vind ik leuk 2

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Eerste klein onderhoud voor een Octavia G-tec uit 2017 op 15.000 km bij Zijm in Nijmegen: 205 euro. Komt overeen met de officiële prijslijst.

Wat ik wel raar vind in die prijslijst is dat hetzelfde onderhoud voor een eerder model Octavia echt veel goedkoper is. Iemand een idee hoe dat komt?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hebben ze bij ons ook zo'n lijst voor bv vw? Bij onze garage vw staat enkel uurloon vermeld.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

@pluxy

Bij ons is er ook zo'n lijst maar die blijft meestal onder den toog. België nietwaar.

Bougies? Moeten dat geen "ontstekingskaarsen" zijn in goed nederlands?

aangepast door Lange_666

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bij Renault hadden ze die vroeger of misschien nu nog. Een lijst met kostprijs en duurtijd van herstel of plaatsing. Sommige garages werkten volgens die lijst en sommige hanteerden de reële tijd.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
14 uren geleden, CH4 zei:

Eerste klein onderhoud voor een Octavia G-tec uit 2017 op 15.000 km bij Zijm in Nijmegen: 205 euro. Komt overeen met de officiële prijslijst.

Wat ik wel raar vind in die prijslijst is dat hetzelfde onderhoud voor een eerder model Octavia echt veel goedkoper is. Iemand een idee hoe dat komt?

bij een CNG moet je dure olie gebruiken, andere versies hebben die olie niet nodig. En die olie alleen kost al 75€ ongeveer

Ben ook net terug van onderhoud bij een 1,2,3 autoservice, bougies vervangen en klein onderhoud: 299.85€

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 13/10/2018 om 13:10, Dr Nick zei:

bij een CNG moet je dure olie gebruiken, andere versies hebben die olie niet nodig. En die olie alleen kost al 75€ ongeveer

Ben ook net terug van onderhoud bij een 1,2,3 autoservice, bougies vervangen en klein onderhoud: 299.85€

in tegendeel... CNG wagens rijden op goedkope olie daar deze toch om de 15000 ververst wordt.

• Verward 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op ‎18‎/‎10‎/‎2018 om 19:28, pinoamigo zei:

in tegendeel... CNG wagens rijden op goedkope olie daar deze toch om de 15000 ververst wordt.

Als da waar zou zijn, zijn ze toch vele leden hier voor de zot aan het houden...

de reden dat het om de 15000km is, is omdat de olie bloot wordt gesteld aan hogere temperaturen. En voor dezelfde reden wordt een duurdere olie gebruikt. 

• Vind ik leuk 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op de factuur staat 4 liter Texaxo 5W40 halvoline ultra (meer info). Dat is dezelfde die gebruikt werd bij mijn vorige auto (een C3 diesel), en de garage om de hoek rekende daar 60 euro voor. Dus zo heel speciaal kan die olie niet zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
10 uren geleden, CH4 zei:

Op de factuur staat 4 liter Texaxo 5W40 halvoline ultra (meer info). Dat is dezelfde die gebruikt werd bij mijn vorige auto (een C3 diesel), en de garage om de hoek rekende daar 60 euro voor. Dus zo heel speciaal kan die olie niet zijn.

tiens, bij mij is het 5W30, er zijn er die de LongLife olie krijgen, …. toch ergens iets wat niet juist is. Maar bij wie?

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Dr Nick zei:

tiens, bij mij is het 5W30, er zijn er die de LongLife olie krijgen, …. toch ergens iets wat niet juist is. Maar bij wie?

Niet juist? Bij niemand het geval denk ik.

VAG geeft, voor mijn Touran 1.4 TSI Ecofuel geen aanbeveling voor de viscositeit van de motorolie, de enige vereiste is dat deze voldoet aan de VW502.00 norm. Hieraan voldoen verschillende oliën, van verschillende merken en viscositeitsklassen. Van 0W-30 tot 5W-40.

En wat de Longlife olie betreft : dit mag weliswaar, maar hoeft niet.  (voor max.15.000km oliewisselinterval)

Wel wordt aanbevolen om een olie te kiezen die arm is aan as, zink, fosfor en zwavel. Dit zijn oliën die ook aanbevolen worden voor moderne dieselauto's met roetfilter.

Deze oliën voldoen aan de ACEA 'C' norm , bijvoorbeeld C3 , C2, C4 (naargelang wat de constructeur voorschrijft). Voor VAG produkten  is dit meestal ACEA C3.

Enkele VAG garages gebruiken als universeelolie voor niet-longlife service de Total Quartz 9000 DID, 5W-30 C3 conform 502.00,  505.01.

• Bedankt 1

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
20 uren geleden, paulDS zei:

Niet juist? Bij niemand het geval denk ik.

VAG geeft, voor mijn Touran 1.4 TSI Ecofuel geen aanbeveling voor de viscositeit van de motorolie, de enige vereiste is dat deze voldoet aan de VW502.00 norm. Hieraan voldoen verschillende oliën, van verschillende merken en viscositeitsklassen. Van 0W-30 tot 5W-40.

En wat de Longlife olie betreft : dit mag weliswaar, maar hoeft niet.  (voor max.15.000km oliewisselinterval)

Wel wordt aanbevolen om een olie te kiezen die arm is aan as, zink, fosfor en zwavel. Dit zijn oliën die ook aanbevolen worden voor moderne dieselauto's met roetfilter.

Deze oliën voldoen aan de ACEA 'C' norm , bijvoorbeeld C3 , C2, C4 (naargelang wat de constructeur voorschrijft). Voor VAG produkten  is dit meestal ACEA C3.

Enkele VAG garages gebruiken als universeelolie voor niet-longlife service de Total Quartz 9000 DID, 5W-30 C3 conform 502.00,  505.01.

ik doe mijn onderhoud bij een niet-VAG-garage, en daar spraken ze toch ook van het feit dat er dure olie moest in een CNG

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites
2 uren geleden, Dr Nick zei:

daar spraken ze toch ook van het feit dat er dure olie moest in een CNG

Een 'gewone' ACEA C3 olie van een premium merk hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Voor 6 à 7 € per liter heb je verschillende mogelijkheden van de gekende merken, met een officiële goedkeuring voor uw auto(merk).  (Dit is dus de klasse van olie die officiële garages gebruiken, aan een prijs op factuur van 13 € / L (indien Longlife 22€ / L); al dan niet BTW inbegrepen)

(En het kan ook nog goedkoper, bij kleinere oliemerken die geen (dure) officiële goedkeuring hebben aangevraagd, maar wel claimen hetzelfde 'performance level' te halen. (Vanaf ca. 4 € / L voor Longlife olie)

De vraag is wat voor brol van olie kappen ze dan bij een niet VAG-garage in een gewone auto als ze dit al 'dure' olie noemen?

Trouwens, de olie die "CH4" in zijn auto kreeg is niet ACEA  categorie 'C3' conform maar een gewone A3/B4 (Kwalitatief is dit ongetwijfeld olie van onberispelijke topkwaliteit, maar ik zou die niet in een CNG motor gebruiken omwille van het vrij hoge SAPS gehalte).

Dat is de reden dat ik het gewone onderhoud aan mijn auto's zelf doe. Met de geschikte olie en een premium merk oliefilter. Dat scheelt gemakkelijk 100€ voor een kleine beurt (Oliewissel + beperkte inspectie).

Deel dit bericht

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen