Lage Emissie Zone Geplaatst: 24 februari 2017 Delen Geplaatst: 24 februari 2017 Ik vraag mij bij deze af wat er gebeurt als je bijvoorbeeld 37 kg aardgas aan boord hebt (bij de Caddy Maxi kan dit) en je de wagen (bijvoorbeeld door ziekte) een maand (buiten) laat staan, vermindert dan de druk in de tanks of gaat er na 1 maand nog steeds 37 kg in de cilinders zitten bij een nieuwe wagen? Vermits CNG calorie rijker is ga ik ervan uit dat aardgas langer meegaat dan benzine, klopt deze redenering? VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 24 februari 2017 Delen Geplaatst: 24 februari 2017 Als er geen fitten zijn zou dat toch moeten blijven. Mogelijk kan er door warmte wel wat afgeblazen worden via het overdrukventiel maar dat gaat volgens mij redelijk beperkt zijn 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 24 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 24 februari 2017 Zeer goede uitleg, ik ga dit proberen uittesten ( als het zover is ) met een tijdsinterval van 1 week, aan de hand van wat de boordcomputer aan informatie geeft. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Johan VDP Geplaatst: 13 maart 2017 Populair bericht Delen Geplaatst: 13 maart 2017 Op 24/02/2017 om 12:13, Lage Emissie Zone zei: Ik vraag mij bij deze af wat er gebeurt als je bijvoorbeeld 37 kg aardgas aan boord hebt (bij de Caddy Maxi kan dit) en je de wagen (bijvoorbeeld door ziekte) een maand (buiten) laat staan, vermindert dan de druk in de tanks of gaat er na 1 maand nog steeds 37 kg in de cilinders zitten bij een nieuwe wagen? Vermits CNG calorie rijker is ga ik ervan uit dat aardgas langer meegaat dan benzine, klopt deze redenering? Aan de pomp wordt de hoeveelheid getankte CNG uitgedrukt in kg. Waarom? Omdat de exacte hoeveelheid CNG afhankelijk is van de druk, temperatuur, samendrukbaarheid en soortelijke massa. Met andere woorden, de bruto hoeveelheid getankt gas (in m³) wordt electronisch gecorrigeerd en omgezet naar normaalwaarden en kg. Wanneer je CNG-installatie 100% gesloten is, zal er geen CNG ontsnappen en zal je, in je voorbeeld, nog steeds 37 kg in je tank hebben. Wanneer nu de omgevingstemperatuur (en dus ook die van het CNG) daalt, zal ook de druk in je tank dalen. Jouw voorbeeld: 37 kg in de tanks op 200 bar bij 20°C. Daalt de temperatuur tot 10°C, dan zit er nog 193 bar druk op je tanks. Maar je hebt nog steeds 37 kg aan boord! Omgekeerd, wanneer de temperatuur té sterkt stijgt en de druk dus oploopt, kan een overdrukventiel de overdruk afblazen en "verlies" je dus "kilo's". 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen