David Sommen Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 Beste aardgaskenners, momenteel rij ik op een Skoda Fabia op LPG. LPG omdat het (erg) goedkoop en relatief 'milieuvriendelijk' rijden is. Maar mijn auto is ondertussen 10 jaar oud en dus stilaan aan vervanging toe. Ik heb al heel wat gelezen en geïnformeerd en CNG is volgens mij de beste tussenstap naar een autopark dat volledig op groene elektriciteit rijdt (in mijn ogen de toekomst) - maar daar zijn we nog lang niet. Te weinig autonomie, te duur, te weinig laadpunten, etc. CNG dus. Helaas zijn er heel wat CNG auto's die niet gehomologeerd zijn met een trekhaak. Ik lees op het internet hierover wel dubbelzinnige verhalen. Het wat en waarom zijn me niet helemaal duidelijk. En vooral: welke auto's kun je NIET en welke WEL met een trekhaak krijgen in combinatie met CNG? Een trekhaak is toch voor heel veel mensen geen overbodige luxe. Zelfs al gebruik je hem maar een aantal keer per jaar... Hopelijk zijn er op dit forum mensen die hier veel info over kunnen verschaffen. En misschien is het dan ook geen slecht idee om een lijst te maken die op de website kan?... het is maar een idee. In elk geval bedankt voor jullie reacties. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lange_666 Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 3 minuten geleden, David Sommen zei: de beste tussenstap naar een autopark dat volledig op groene elektriciteit rijdt (in mijn ogen de toekomst) - maar daar zijn we nog lang niet. Te weinig autonomie, te duur, te weinig laadpunten, etc. Als ze het probleem van een tekort aan electriciteit oplossen dan wil ik daar in geloven, eerder niet. De huidige "groene" electriciteit dekt absoluut het huidige verbruik niet en daar moeten dan in de toekomst alle auto's bijgerekend worden evenals "alle" energieverbruik dat vandaag nog op fosiele brandstof loopt (verwarming huizen, verwarming serres, gascentrales enz... om er maar enkele te noemen). Het electriciteitsplaatje klopt nog langs geen kanten... Trekhaken dan: Al zeker: VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Sommen Geplaatst: 13 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2017 (aangepast) 2 minuten geleden, Lange_666 zei: Als ze het probleem van een tekort aan electriciteit oplossen dan wil ik daar in geloven, eerder niet. De huidige "groene" electriciteit dekt absoluut het huidige verbruik niet en daar moeten dan in de toekomst alle auto's bijgerekend worden evenals "alle" energieverbruik dat vandaag nog op fosiele brandstof loopt (verwarming huizen, verwarming serres, gascentrales enz... om er maar enkele te noemen). Het electriciteitsplaatje klopt nog langs geen kanten... Vandaar dat ik ook zei: we zijn er nog lang niet. Alleszins bedankt voor je lijst. Als ik mij niet vergis hebben die auto's allemaal hetzelfde onderstel? Dat zou dat al verklaren. Wat me dus terugbrengt op de vraag: WAAROM mag het in zoveel gevallen niet? 13 februari 2017 aangepast door David Sommen Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 Hoi David, alvast welkom en blij dat je erover wil nadenken. Sommige cng auto's hebben idd geen trekhaak om de eenvoudige reden dat op het onderstel de aanhangpunten volzet zijn door bv ophanging cng tanks. In sommige voertuigen is het bv ook kiezen voor bv trekhaak of 7 zitplaatsen (vw caddy in 2017) om net diezelfde reden. Je kan niet eindeloos aanhangpunten creëren op een onderstel van een wagen. ( die moeten dan allemaal nog eens getest en gehomologeerd worden he .. ) gr, Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 (aangepast) 23 minuten geleden, David Sommen zei: Wat me dus terugbrengt op de vraag: WAAROM mag het in zoveel gevallen niet? Omdat de constructeur er geen interesse in heeft. Het kan ook zijn dat er voor de CNG modellen een ander model trekhaak moet gemaakt worden, in nog kleiner aantallen dan bij het 'gewone' benzene of diesel model. Het is de constructeur die de auto moet laten homologeren voor een trekhaak. (Ivivke was me net voor) 13 februari 2017 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
David Sommen Geplaatst: 13 februari 2017 Auteur Delen Geplaatst: 13 februari 2017 38 minuten geleden, Koen C zei: Omdat de constructeur er geen interesse in heeft. Het kan ook zijn dat er voor de CNG modellen een ander model trekhaak moet gemaakt worden, in nog kleiner aantallen dan bij het 'gewone' benzene of diesel model. Het is de constructeur die de auto moet laten homologeren voor een trekhaak. (Ivivke was me net voor) Alright. Dus de 'schuld' ligt bij bv. Fiat (op de Qubo geen trekhaak) en niet bij één of andere overheidsregel. Ik vraag mij af hoe dit zit bij aftermarket CNG? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 (aangepast) 1 uur geleden, David Sommen zei: Ik vraag mij af hoe dit zit bij aftermarket CNG? Een aftermarket installatie wordt, vermoed ik, vooral in de koffer geplaatst (op bijvoorbeeld de plaats van het reservewiel). Zoals LPG installaties. De bevestigingen voor de voorziene trekhaak blijven dan meestal beschikbaar. Let wel : het gewicht van de CNG installatie gaat dan af van het totaal toelaatbare gewicht van het voertuig. Ook met de asbelasting zal je dan meer rekening moeten houden. Quote niet bij één of andere overheidsregel. Het enige wat misschien mogelijk is : verbruikscijfers en tegenwoordig vooral de CO2 uitstoot kan in de hoogte gaan. En misschien daarom ook dat een constructeur een trekhaak niet voorziet op een CNG voertuig. Ik heb zo een bewering al eens gelezen voor 'groene' voertuigen in Nederland. (type Skoda Greenline enz) 13 februari 2017 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
VWCNG Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 Heb een trekhaak op VW golf cng 2016, van fabriek geinstalleerd een die volledig weg zit als je het niet gebruikt, heel gemakkelijk. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dr Nick Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 Skoda Octavia, standard erop: afneembare trekhaak. autonomie van mijn Skoda Octavia berline (rio red) 350-400km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 4 uren geleden, David Sommen zei: CNG dus. Helaas zijn er heel wat CNG auto's die niet gehomologeerd zijn met een trekhaak. Ik lees op het internet hierover wel dubbelzinnige verhalen. Het wat en waarom zijn me niet helemaal duidelijk. En vooral: welke auto's kun je NIET en welke WEL met een trekhaak krijgen in combinatie met CNG? Een trekhaak is toch voor heel veel mensen geen overbodige luxe. Zelfs al gebruik je hem maar een aantal keer per jaar... @David Sommen Ik had een Skoda Octavia Combi G-Tec, met CNG-motor dus, besteld, en toen ik de wagen ging afhalen bij mijn officiële Skoda-dealer en hij mij alles uitlegde en toonde, en de koffer van de wagen opendeed, was daar tot mijn grote verbazing standaard een afneembare trekhaak bijgeleverd. De trekhaak is gewoon standaard bij de CNG-versie van de Skoda Octavia ! Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Olivier Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 4 uren geleden, David Sommen zei: Beste aardgaskenners, momenteel rij ik op een Skoda Fabia op LPG. LPG omdat het (erg) goedkoop en relatief 'milieuvriendelijk' rijden is. Maar mijn auto is ondertussen 10 jaar oud en dus stilaan aan vervanging toe. Ik heb al heel wat gelezen en geïnformeerd en CNG is volgens mij de beste tussenstap naar een autopark dat volledig op groene elektriciteit rijdt (in mijn ogen de toekomst) - maar daar zijn we nog lang niet. Te weinig autonomie, te duur, te weinig laadpunten, etc. CNG dus. Helaas zijn er heel wat CNG auto's die niet gehomologeerd zijn met een trekhaak. Ik lees op het internet hierover wel dubbelzinnige verhalen. Het wat en waarom zijn me niet helemaal duidelijk. En vooral: welke auto's kun je NIET en welke WEL met een trekhaak krijgen in combinatie met CNG? Een trekhaak is toch voor heel veel mensen geen overbodige luxe. Zelfs al gebruik je hem maar een aantal keer per jaar... Hopelijk zijn er op dit forum mensen die hier veel info over kunnen verschaffen. En misschien is het dan ook geen slecht idee om een lijst te maken die op de website kan?... het is maar een idee. In elk geval bedankt voor jullie reacties. Ik heb een Zafira CNG (versie 2017, facelift) besteld een week of 3 geleden, en is perfect te verkrijgen met een trekhaak als optie (700€ btw in ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ivivke Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 (aangepast) 2 uren geleden, Koen C zei: Een aftermarket installatie wordt, vermoed ik, vooral in de koffer geplaatst (op bijvoorbeeld de plaats van het reservewiel). Zoals LPG installaties. De bevestigingen voor de voorziene trekhaak blijven dan meestal beschikbaar. Hoi, een cng tank is volgens mij niet gemakkelijk te krijgen in zulke formaten omdat er een andere druk ( +/-200 bar) heerst in deze tanks dan lpg ( 7 à 8 bar? ben het even kwijt). Ik vind overal wel de standaard vormen terug die je dan in je koffer zichtbaar zou moeten leggen ( zoals de eerste 'oudere' lpg installaties in koffers ), alleen weet ik niet of dit toegelaten is qua wetgeving. Ik merk op dat alle tanks zich eerder buiten de passagierszone/-kooi bevinden. ( https://www.carblogger.nl/audi-a3-sportback-g-tron-14-bijtelling-in-2014/ Bij ons zijn er 2 tanks, eentje net onder daar waar het reservewiel zat ( met nu alleen gereedschap en helpkit in ed ... en daar zie je een beetje de zijkant van die fles .... ) Alhoewel je hier er toch eentje zou kunnen vinden die er mee bij kan ??? : http://www.cng-installatie.be/ De vorm is dan eigenlijk eerder lang en dan nog krijg je er maar een paar kilo's in per tank ..... . Wij hebben er ook nog een volledige benzinetank (55L)eronder hangen en de haken waar normaal de extra plaatsen ( 6 en 7e plaats in Living versie ) zijn bij ons deels ingenomen door die hoogste tank.( je moet echt wel heel de koffer afbreken om die te zien pfff ) De iets lagere tank hangt schuin daaronder en hangt vast onderaan de carrosserie en enkele punten opzij. ( ik vermoed dat daar dan eventueel de bar van een trekhaak ook in zou moeten .... ) Tevens hangt onze auto ook 10 tot 15cm hoger dan andere vergelijkbare modellen zonder CNG. .... . Wij zijn alleen nog in hoop dat er een speciale vierkante trekhaak komt voor ons model om een fietsrek te voorzien ... gr, Ive ps: nog zo'n voorbeeldje ... 13 februari 2017 aangepast door Ivivke Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 13 februari 2017 Delen Geplaatst: 13 februari 2017 Ja, dat bedoel ik zo ongeveer (die groene tank in de link http://www.cng-installatie.be/ ) : dat lijkt me iets voor in de kofferbak. Gelijkaardig als de eerste LPG flessen van vorm. R4F4 met bovenop zijn dak, vòòr de verhoging, een LPG tank Iemand ? Inderdaad niet op de plaats van het reservewiel. Ik denk dat je daar gelijk in hebt : ""een cng tank is volgens mij niet gemakkelijk te krijgen in zulke formaten omdat er een andere druk ( +/-200 bar) heerst in deze tanks dan lpg ( 7 à 8 bar? ben het even kwijt). "" Maar als je dus zo'n lange tank in de koffer hebt, zijn de bevestigingen voor een trekhaak niet gebruikt. Een aftermarkt installatie kan niet gebeuren op de manier dat een fabrikant vanf de ontwikkeling doet. Als je naar de tekening van die Audi kijkt hierboven : dat is een volledig andere bodemplaat dan van een gewone A4. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas of 3.6 kg H-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 14 februari 2017 Delen Geplaatst: 14 februari 2017 Op 13/2/2017 om 15:16, muscles zei: @David Sommen Ik had een Skoda Octavia Combi G-Tec, met CNG-motor dus, besteld, en toen ik de wagen ging afhalen bij mijn officiële Skoda-dealer en hij mij alles uitlegde en toonde, en de koffer van de wagen opendeed, was daar tot mijn grote verbazing standaard een afneembare trekhaak bijgeleverd. De trekhaak is gewoon standaard bij de CNG-versie van de Skoda Octavia ! Even aanvullen, in 2014, 2015-en mid 2016 zat dit standaard op de Octavia G-tec, erna diende je hem bij te bestellen. D'ieteren had deze standaard in de uitrusting zitten, maar nu dien je hem los bij te kopen (goed opletten dus). Toen ik vorige zomer een nieuwe simulatie maakte, toen moest ik de trekhaak erbij bestellen, de prijs was overigens ook hoger toen ik de simulatie maakte dan het jaar ervoor. Trekhaak kost overigens 525 bij de Octavia. Juist nog nagekeken, de trekhaak moet dus worden aangevinkt. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exclusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bert P Geplaatst: 14 februari 2017 Delen Geplaatst: 14 februari 2017 Op 13-2-2017 om 11:02, Lange_666 zei: Als ze het probleem van een tekort aan electriciteit oplossen dan wil ik daar in geloven, eerder niet. De huidige "groene" electriciteit dekt absoluut het huidige verbruik niet en daar moeten dan in de toekomst alle auto's bijgerekend worden evenals "alle" energieverbruik dat vandaag nog op fosiele brandstof loopt (verwarming huizen, verwarming serres, gascentrales enz... om er maar enkele te noemen). Het electriciteitsplaatje klopt nog langs geen kanten... Trekhaken dan: Al zeker: VW Golf, Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon. VW Caddy ook CNG met trekhaak mogelijk trouwens. @David Sommen: Misschien wel nakijken hoeveel sleepvermogen ze moeten hebben. VW Golf Variant 1.6diesel comfortline 1800 kg geremd. Dezelfde met CNG 1400kg. (Ongeremd mag de Variant CNG 680kg trekken, wat niet altijd het max laadvermogen is van ongeremde aanhangwagens) Er is niet noodzakelijk een verschil, maar soms wel. (ben het ook aan het uitpluizen want sta op punt om de Variant/Combi met CNG te bestellen) 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Korri Geplaatst: 29 augustus 2017 Delen Geplaatst: 29 augustus 2017 Heeft er iemand ervaring met het achteraf laten installeren van een trekhaak op een Golf Variant TGI? Ik las reeds tegenstrijdige berichten, de ene zegt dat het moeilijk of onmogelijk is om dit achteraf te installeren, de ander zegt dat dit geen enkel probleem is. Ik ben immers van plan om achteraf een trekhaak te laten steken. 965 euro voor een trekhaak af fabriek vond ik net iets teveel van het goede voor die paar keer op het jaar dat ik hem nodig heb. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 29 augustus 2017 Delen Geplaatst: 29 augustus 2017 5 uren geleden, Korri zei: Ik ben immers van plan om achteraf een trekhaak te laten steken. 965 euro voor een trekhaak af fabriek vond ik net iets teveel van het goede voor die paar keer op het jaar dat ik hem nodig heb. Ja, daar heb je gelijk in: 965 euro is gewoon veel te veel voor een vw-trekhaak. Is die misschien van puur goud gemaakt? 1 Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 29 augustus 2017 Delen Geplaatst: 29 augustus 2017 7 uren geleden, Korri zei: Heeft er iemand ervaring met het achteraf laten installeren van een trekhaak op een Golf Variant TGI? Ik las reeds tegenstrijdige berichten, de ene zegt dat het moeilijk of onmogelijk is om dit achteraf te installeren, de ander zegt dat dit geen enkel probleem is. Ik ben immers van plan om achteraf een trekhaak te laten steken. 965 euro voor een trekhaak af fabriek vond ik net iets teveel van het goede voor die paar keer op het jaar dat ik hem nodig heb. Je moet eens kijken wat een plaatsing af fabriek kost voor een dieselwagen en daarna voor een aardgaswagen. De kans bestaat ( ik zeg niet dat dit zo is ) dat er voor een aardgaswagen meer aangerekend gaat worden. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Korri Geplaatst: 31 augustus 2017 Delen Geplaatst: 31 augustus 2017 De prijs is identiek. Zowel op de gewone golf als op de TGI, 980 euro voor een inklapbare. Kostprijs voor een vaste trekhaak (GDW) met programmatie in de boordcomputer is 545 euro als het achteraf wordt geïnstalleerd. Ondertussen vond ik dit terug op het Duits forum: http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=14415&sid=b998952eceda3608e8436bb6edfa73a7 Die liet achteraf een trekhaak steken bij ATU in Duitsland, een soort MIDAS heb ik de indruk. Het lijkt dus gewoon mogelijk zonder aanpassingen. Enkel bij de Octavia lijken er problemen te zijn. Heeft onder andere te maken met teveel gewicht op de achteras in bepaalde configuraties (stalen tanks en panoramisch dak). Ik neem nog eens contact op met de verkoper om helemaal zeker te zijn. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Locobono Geplaatst: 5 september 2017 Delen Geplaatst: 5 september 2017 Voordat ik mijn Caddy Maxi ging bestellen eens gaan informeren bij ATB in Wilrijk, wat het zou kosten om bij hen een trekhaak te laten plaatsen. Hij vond in zijn computer geen trekhaak die geschikt was voor de Caddy op CNG. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen