Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Geen BIV en geen Verkeersbelasting

Luc

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb mijn cng gekocht in 2015 en ze hadden mijgezegd   dat ik vrij van belastingen en biv zou zijn

Tot ik mijn belastingen kreeg na een telefoontje zeiden ze mij daar vraag nieuwe nummerplaat aan anders betaal je nog 4jaar belastingen

Hier zitten we toch echt in een apenland 

Wacht nu bang mijn belastingsbrief af 

Mijn biv moet ik zo wie zo betalen maar 4 jaar tax zou vervallen we zien wel

Heeft hier nog iemand zo een probleem laat het mij weten

Groetjes luc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerder in november heb ik een email ontvangen waarbij ook huidige ingeschreven wagens GEEN verkeersbelasting zouden verschuldigd zijn.
Volgende officiële reactie kwam er van het kabinet van minister Turtelboom:
” “Art. 2.2.6.0.7. Er wordt tot en met 31 december 2020 geen belasting geheven op:
1° voertuigen waarvan de motor, ook al is het maar gedeeltelijk of tijdelijk, aange­dreven wordt met aardgas;
2° plug-in hybride voertuigen met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram per kilometer.

Elke CNG voertuig zal dus vanaf 01/01/2016 genieten van een vrijstelling op de verkeersbelasting.
Ook uw voertuig zal bijgevolg vanaf aanslagjaar 2016 vrijstelling genieten van de jaarlijkse verkeersbelasting (tot 2020). Deze aanpassing gebeurt automatisch en als basis gebruikt de Vlaamse belastingdienst de databank van DIV (Dienst Inverkeerstelling Voertuigen). Indien uw voertuig hier geregistreerd staat als een CNG voertuig zal u van de vrijstelling genieten.”

Concreet: als je je verkeersbelasting al ontvangen hebt op bv. 10 december 2015, dan wil dit zeggen dat je wagen verkeersbelasting dient te betalen voor de periode 10/12/2015 tem 09/12/2016, de periode erna zijn vrijgesteld van verkeersbelasting tot en met 09/12/2020, vanaf 10/12/2020 betaal je terug verkeersbelasting. Zie het als hetzelfde principe als iemand de wagen gekocht heeft in januari, hij heeft zijn verkeersbelasting al moeten betalen in januari 2015, maar zal voor dit jaar 2016 worden vrijgesteld tem 2020 :-)

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geacht

Ik heb mijn wagen op 17-12_2015 ingeschreven en ik kan je de brief opsturen bijna 400euro div +taks

Indien ik geen nieuwe nummerplaat aanvraag bleef mijn tax hetzelfde tot 2020 al zeker elk jaar betalen en ik dacht net zoals u ze gaan een maand tellen maar nee was voor de wet zegt div dus blijf jij betalen zijn hun woorden dus heb maar een nieuwe plaat gezet voor de zekerheid en ik wacht af

GroetLuc

Bedankt alvast voor de info

Link naar reactie
Delen op andere sites

BIV dien je zeker te betalen, dat is belasting op inverkeersstelling = eenmalige belasting.
vanaf 01/01/2016 zou dit 0 euro zijn

Verkeersbelasting dien je te betalen voor de periode 17/12/15 tem 16/12/2016, de jaren erna zal dit 0 € zijn tem 16/12/2020.
Vanaf 17/12/2020 betaal je terug je gewone jaarlijkse verkeersbelasting

Als je je wagen zou hebben ingeschreven vanaf 01/01/2016 betaalde je dus 0 euro BIV en 4 jaar geen verkeersbelasting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 maanden later...

Allemaal goed en wel, die vrijstelling van de verkeersbelasting...

op 18/1 mijn nieuwe CNG wagen ingeschreven. Van de (r)overheid heb ik tot nog toe niets op papier gekregen dat ik geen biv/verkeersbelasting moet betalen of dat ik hiervan vrijgesteld ben. ik kan mij zo inbeelden dat bij de eerstvolgende politiecontrole langs de weg (waarbij ze direct de nummerplaat door hun databases trekken), dat ze mij gaan verbaliseren omdat ik geen verkeersbelastingen heb betaald. Begin het dan maar uit te leggen eh aan de politie...:o

ik ben misschien aan het doemdenken maar toch...

ter info. het teveel aan verkeersbelastingen van mijn vorige wagen heb ik wel al teruggekregen (dus ik had gedacht om ook een 0€ belastingbrief te krijgen voor de nieuwe wagen - niet dus)

zijn er mensen die hieromtrent wel iets op papier staan hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

David, goed opgemerkt, die vraag heb ik me ook al gesteld B|
Ik vermoed wanneer je tegengehouden wordt... dat ze kijken als je een openstaande schuld hebt... niet als je betaald hebt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb - weliswaar in 2014, toen er nog geen sprake was van vrijstellingen - BIV en verkeersbelasting moeten betalen.  Het nadeel van early adopter te zijn, zullen we maar zeggen.  Los daarvan geen spijt van m'n beslissing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

op de website belastingen.vlaanderen.be kan je u aanmelden met uw e-ID of uw federaal token (federaal token bij de vlaamse belastingsdienst :ph34r::o ??)

onder de rubriek verkeersbelasting zie je mooi wat je keurig de laatste jaren betaald hebt aan verkeersbelasting. ik had gehoopt om mijn nieuwe CNG wagen hiertussen te zien staan met een transactie aan 0€ maar het is niet zo.

ik denk dat ik eens naar het nummer 1700 ga bellen met een héél moeilijke vraag :D

aangepast door David
wijzig url
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met het ontslag van minister turtelboom hoop ik wel dat ze de vrijstelling van BIV en wegentaks niet zullen afschaffen
De turteltaks mag wel uiteraard :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Met het ontslag van minister turtelboom hoop ik wel dat ze de vrijstelling van BIV en wegentaks niet zullen afschaffen
De turteltaks mag wel uiteraard :D

Zou dat een mogelijkheid zijn?
Kan men een nieuwe wet zo simpel terug schroeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@David klopt, maar in Belgenland weet je nooit.
Het was eerder als niet serieuse opmerking op het forum geschreven, de regelgeving zal tem 2020 zo blijven, daar ben ik (vrij) zeker van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...