Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Rookuitstoot Fiat Qubo CNG

Aardgasrijder

Aanbevolen berichten

Vraag gekregen via de blog:

"Ik rijd met een Fiat Qubo CNG. Daar ik in het Antwerpse Kempen woon maar dikwijls naar West Vlaanderen rijd, tank ik zowel L gas (Dats Malle) als H-gas (Dats W-Vlaanderen). Ik kreeg na 10000 km rijden last van veel rookuitstoot. Ging hiervoor naar de garage die contact opnam met Fiat Italië (fabriek). De informatie die ik kreeg was dat de rookontwikkeling het gevolg was van de veelvuldige omschakeling van L-gas naar H-gas en omgekeerd. Heeft nog iemand dezelfde ervaring?"

Iemand hier ervaring mee bij de Fiat-rijders?

Mij lijkt het alleszins vreemd.

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik reed tot nu toe enkel op H-gas (VW Caddy Maxi) en heb de laatste tijd ook meer rookontwikkeling. Bij de verbranding van aardgas komt er ook veel waterdamp vrij (heb ik ooit gehoord). Het lijkt me dat deze niet zo snel verspreidt met het vochtige weer van de laatste dagen en daardoor een indruk geeft van meer rookontwikkeling. Kan iemand dit bevestigen of moet ik me ook zorgen maken en even naar de garage gaan?

VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook gemerkt dat CNG meer (witte) rookontwikkeling geeft, vooral merkbaar bij koudere temperaturen.

Dat het zou komen door veelvuldige omschakeling tussen L- en H-gas lijkt me sterk want ik reed tot op heden bijna altijd op L-gas (enkel de laatste 2 tankbeurten zijn op H+gas) en ik had voordien ook altijd veel rookontwikkeling bij lagere temperaturen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Vraag gekregen via de blog:

"Ik rijd met een Fiat Qubo CNG. Daar ik in het Antwerpse Kempen woon maar dikwijls naar West Vlaanderen rijd, tank ik zowel L gas (Dats Malle) als H-gas (Dats W-Vlaanderen). Ik kreeg na 10000 km rijden last van veel rookuitstoot. Ging hiervoor naar de garage die contact opnam met Fiat Italië (fabriek). De informatie die ik kreeg was dat de rookontwikkeling het gevolg was van de veelvuldige omschakeling van L-gas naar H-gas en omgekeerd. Heeft nog iemand dezelfde ervaring?"

Iemand hier ervaring mee bij de Fiat-rijders?

Mij lijkt het alleszins vreemd.

Toevallig !  Of toeval bestaat niet ?

Eergisteren, bij de dealer waar de Ypsilon op de diagnosetafel ligt, zeiden ze net hetzelfde. 

Net zoals bij een doktersonderzoek moesten we vertellen wat en waar we allemaal getankt hadden, hoe en wanneer de startproblemen (starten is altijd op benzine bij Fiat) zich voordeden, etc.

En dus kwam de rookontwikkeling bij het tanken van H-gas (van iemand die veel van het Antwerpse naar West-Vlaanderen rijdt en daar ook tankt) ook ineens boven.

Zelf hebben we nog maar amper H-gas getankt :(  . 

Ik veronderstel alleen in het GHLuxemburg, Dtsl en CH ?  Italië ? O ja en in Bilzen.

Maar toen reed ik daarna zo snel op de snelweg, dat ik de (eventuele) rookpluim niet kon zien... :)

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Lange_666 zei:

Ik heb ook gemerkt dat CNG meer (witte) rookontwikkeling geeft, vooral merkbaar bij koudere temperaturen.

Dat het zou komen door veelvuldige omschakeling tussen L- en H-gas lijkt me sterk want ik reed tot op heden bijna altijd op L-gas (enkel de laatste 2 tankbeurten zijn op H+gas) en ik had voordien ook altijd veel rookontwikkeling bij lagere temperaturen.

Idem hier : bij lage temperaturen meer rook zichtbaar (stationair draaien, aan een verkeerslicht).

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, stefanmiler zei:

Yup, heb dat ik.  Ik lijk met een super vervuilende auto te rijden dan :$  Vooral aan een rood licht valt het op.

Maar aan de CNG sticker kan men zien dat je NIET met een super vervuilende auto rijdt. 

Toch ?

Er van uit gaande dat "men" weet wat CNG is.... :/

Wat misschien wel al geweten is over CNG : je bespaart zomaar eventjes 18.000 € wegentaks per jaar !  O.o >:(  

Heeft iemand dàt al eens als commentaar gekregen ?

• Vind ik leuk 2

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jamaar, rookontwikkeling als zijnde gewone damp (verdamping) is normaal, zeker bij koudere temperaturen en vochtige omstandigheden.

Ik weet niet als de vraagsteller gewoon de verdamping wil aangeven of  dat hij zwarte 'damp' heeft.
De gewone witte verdamping is dus perfect normaal.
Ik heb via mail een verduidelijking gevraagd en ook aangegeven zich te registreren op het forum :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het betreft dus witte rook. Zonet reactie gekregen van de ongeruste CNG-rijder :D

"Het gaat om witte rook. Het is getest in de Fiatgarage en blijkt waterdamp te zijn zonder waterverlies. De auto rookt niet wanneer op benzine wordt overgeschakeld."

Mijn reactie:

Hoi

Dit is perfect normaal dat er waterdamp merkbaar is, dit heb je zeer opvallend wanneer het koud weer is en wanneer kouder is in combinatie met vochtige lucht, zoals de laatste weken.

De reden dat dit zo goed zichtbaar is, is omdat CNG verbrandt op zeer hoge temperatuur en hierdoor die damp achterlaat. Let maar op een schoorsteen van de gasketel, deze produceren in de winter ook veel 'damp'.
Dit heeft (volgens mij) niets te maken met L-gas of H-gas of de wisseling hierin.

Het is ook zo bij mijn eigen Skoda (deze ochtend nog gemerkt) toen ik stilstond aan het rode licht, dat de wagen als het ware in de mist staat :-)
De damp verdwijnt uiteraard snel eens deze stijgt naar 1-1.5 meter.

Gisteren ben ik gaan tanken en startte ik op benzine na de tankbeurt en moest ik ook stilstaan, bij benzinegebruik heb ik ook 'damp', weliswaar in veel mindere mate.
Ik weet bij de Qubo niet waar de uitlaat zit, bij mij Skoda zit die ongeveer ter hoogte van de bestuurder, dus niet achteraan de wagen.
Hierdoor merk ik ook die dampen goed op.

Het is dus perfect normaal dat je wagen dit 'gedrag' vertoont.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey,

mijn doblo idem met rookontwikkeling en ook garage zegt dat dit normaal is.

waar ik mij wel zorgen om maak is dat er aan de olievuldop constant een "creme" -achtige substantie vormt.

ik ben al 2 keer bij garage langs geweest omdat ik denk dat er een probleem is met de koppakking?

garage zegt echter dat er niks aan de hand is.

zijn er hier nog fiatrijders die dit hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@greg

Wat is uw rijpatroon? Regelmatig korte (<25km) ritten? Stadsverkeer? Dan is deze lichtcrèmige smurrie gewoon een emulsie van olie en condens (van waterdamp), deze zet zich af op de koudste plek in de motor (oliedop). Een langere rit op de open snelweg, waarbij de motorolie goed warm wordt, kan deze verminderen of zelfs elimineren, en in de zomer heb je er zo goed als geen last van. Normaal geen probleem dus, en zeker niet oorzakelijk verbonden met CNG. Mijn benzine C4 Picasso heeft er ook véél last van.

Al kan het in sommige omstandigheden weliswaar ook wijzen op een lekke cilinderkopppakking (water in de olie), maar daar zou ik in eerste instantie niet vanuit gaan (omdat je wss een recente wagen hebt én het fenomeen opduikt in de winter zal het vermoedelijk wel condens van waterdamp zijn, die niet goed uit de motor geraakt via de carterventilatie. Sommige motortypen (zelfs binnen hetzelfde merk) hebben er eerder last van dan andere. Sommige constructeurs hebben (voor koude landen bedoeld) een verwarmde carterventilatie om dit tegen te gaan.

Blijf je er last van hebben, en er is geen mechanisch probleem met de motor, dan is zeker het te overwegen om het olieverversingsinterval te verkorten. Dit met als doel te voorkomen dat het additievenpakket uitgeput raakt, hierdoor kan de olie 'zuur' worden, en als de emulsifier opgebruikt is ook vrij water (condens) mogelijk (dit is wel zeer extreem). Dat moet je niet hebben in je motor.

In de C4 doe ik elke 5000 km andere (A-merk) olie, omdat dit me de volle gemoedsrust geeft.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, paulDS zei:

Wat is uw rijpatroon? Regelmatig korte (<25km) ritten? Stadsverkeer? Dan is deze lichtcrèmige smurrie gewoon een emulsie van olie en condens (van waterdamp), deze zet zich af op de koudste plek in de motor (oliedop). Een langere rit op de open snelweg, waarbij de motorolie goed warm wordt, kan deze verminderen of zelfs elimineren, en in de zomer heb je er zo goed als geen last van. Normaal geen probleem dus, en zeker niet oorzakelijk verbonden met CNG. Mijn benzine C4 Picasso heeft er ook véél last van.

Al kan het in sommige omstandigheden ook wijzen op een lekke cilinderkopppakking (water in de olie), maar daar zou ik in eerste instantie niet vanuit gaan (omdat het fenomeen opduikt in de winter zal het vermoedelijk wel condens van waterdamp zijn, die niet goed uit de motor geraakt via de carterventilatie. Sommige motortypen (zelfs binnen hetzelfde merk) hebben er eerder last van dan andere. Sommige constructeurs hebben (voor koude landen bedoeld) een verwarmde carterventilatie om dit tegen te gaan.

Blijf je er last van hebben, en er is geen mechanisch probleem met de motor, dan is zeker het te overwegen om het olieverversingsinterval te verkorten. Dit met als doel te voorkomen dat het additievenpakket uitgeput raakt, hierdoor kan de olie 'zuur' worden, en als de emulsifier opgebruikt is ook vrij water (condens). Dat moet je niet hebben in je motor. In de C4 doe ik elke 5000 km andere (A-merk) olie.

hey,

thx voor de uitleg , was eigenlijk dezelfde uitleg van garage maar een 2de bevestiging is toch nog altijd beter.

het rijpatroon is gemengd , overdag de vrouw stadsverkeer en ik s'avonds en s'morgens autostrade.

koelvloeistof blijft wel op niveau en olie is niet troebel .

bedankt.

mvg.

greg.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

• 1 jaar later...

ik rij met en Fiat doblo  cargo die stoot zoveel witte rook ik dat ik niet achter ruit van mijn oprit kan rijden volgens mij komt dat door een onvolledige verbranding 

en zo komt er methaan in de uitlaat terecht wat een broeikasgas is .

heb dit vooral als mijn CNG tank volledig vol is bij halve tank veel minder 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Drussel ben je daar heel zeker van? 
Kan je er eens een filmpje van maken en hier plaatsen?

In de winter met temperaturen onder of rond het vriespunt kan ik dit ook al eens hebben als ik bij het licht sta.

Maar zo extreem als jij het beschrijft is het niet. Er komt bv.veel damp als ik stilsta bij het rode licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...