Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Nieuweling

Lucas
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik rij momenteel met een VW Caddy TDI (lichte vracht) van 2006 en begin stilaan uit te kijken naar een vervanger,en ik overweeg naar CNG over te schakelen.

Aangezien een lichte vracht zeer sober uitgevoerd is en ik nu toch wel eens wat meer luxe zou willen,zou ik nu een wagen met achterbank kopen.

Ik twijfel nog wat tussen een Caddy en een Touran,een Touran zal wel comfortabeler rijden vermoed ik?

Het zal wel een tweedehands worden,in Belgie zijn er blijkbaar niet veel te vinden,maar in Duitsland is het geen probleem zo te zien.

Ik hoop hier op het forum wat meer info te vinden om mijn keuze te maken.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lucas Indien je voor import van een 2e hands gaat : controleer héél goed de CNG tanks.

Er bestaan ook nog stalen CNG tanks.

Die kunnen roesten = afkeur indien te veel roest = vervanging = veel geld.

M.a.w. goedkoop = duurkoop.

(ik denk dat Lange_666 bedoelde met "knaller" : de ontploffende CNG tanks van een aantal Tourans in Duitsland)

Misschien toch maar overwegen een "sobere" nieuwe lichte vracht ipv een "luxe" 2de hands (met mogelijk roestende CNG tanks) ?

Ik kan niet in je portfeuille kijken en ik weet niet hoe groot je hang naar comfortabel rijden is.  :)

• Vind ik leuk 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Lucas zei:

Hallo,

ik rij momenteel met een VW Caddy TDI (lichte vracht) van 2006 en begin stilaan uit te kijken naar een vervanger,en ik overweeg naar CNG over te schakelen.

Aangezien een lichte vracht zeer sober uitgevoerd is en ik nu toch wel eens wat meer luxe zou willen,zou ik nu een wagen met achterbank kopen.

Ik twijfel nog wat tussen een Caddy en een Touran,een Touran zal wel comfortabeler rijden vermoed ik?

Het zal wel een tweedehands worden,in Belgie zijn er blijkbaar niet veel te vinden,maar in Duitsland is het geen probleem zo te zien.

Ik hoop hier op het forum wat meer info te vinden om mijn keuze te maken.

Eigenlijk begrijp ik de redenering niet goed, vrees ik.

Ofwel heb je aan 2 zitplaatsen genoeg, en heb je veel laadruimte nodig: dan is een lichte vracht ideaal. 
Ofwel heb je meer zitplaatsen nodig, en dan heb je een achterbank nodig. Maar toch niet om comfortabel te rijden ... O.o ... of heb jij zo'n lange armen & benen ??? :o
Anyway, deze lichte vracht heb ik ook al eens in een ander draadje gepost: lijkt me allesbehalve een sober uitgeruste laadbak ? 
En er zijn er best nog wel wat te vinden hoor, maar Duitsland zal idd wel wat goedkoper zijn ... En deze nette en mooi uitgeruste Touran is wellicht al ingevoerd :)

aangepast door JoBé

2008  SAAB 9³ TURBO X

1106967913_DSC_0194a.thumb.jpg.9a6959de319886b34868e3066ff1bd47.jpg

2019 NIU NGT (E-scooter)

2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic (Vrouwtje)

2003 Opel Meriva 1.6 Cosmo (Rijlesvoertuig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lucas 

Ik heb zelf al met een touran op cng gereden. 

Rijd geweldig, maar heeft echt niet veel rij bereik.

ik dacht nog geen 300km op l- gas en met benzine een goei 100km

Met een caddy denk ik dat je veel meer is zeker de caddy max.

weet ni juist de exacte cijfer hier allemaal van. 

Of een Opel combo heb je vroeger ook op cng gehad, misschien ook een suggestie

David

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, JoBé zei:

Eigenlijk begrijp ik de redenering niet goed, vrees ik.

Ofwel heb je aan 2 zitplaatsen genoeg, en heb je veel laadruimte nodig: dan is een lichte vracht ideaal. 
Ofwel heb je meer zitplaatsen nodig, en dan heb je een achterbank nodig. Maar toch niet om comfortabel te rijden ... O.o ... of heb jij zo'n lange armen & benen ???

@JoBé @Lucas Ik snap het wel. 

3 jaar geleden ben ik met mijn schoonzus naar een nieuwe Renault Kangoo gaan kijken, zowel de "luxe" versie als de "lichte vracht". 

Bij een lichte vracht zit je altijd met de afscheidiingswand.  De lichte vracht was ook soberder uitgerust zoals vloerbedekking, keuze aan zetelbekleding, enz.

Verschillende opties (hebbedingetjes) zijn niet verkrijgbaar bij de lichte vracht.

Idem bij de Qubo van Fiat.

Ik vraag me ook af of de geluidsisolatie (motor) bij een lichte vracht misschien minder is dan bij een "luxe" versie ? (de verkoper zal beweren van niet...)

Je blijft ook altijd met een "klankkast" zitten achter je rug.

En zeg nu niet :  "dan zet je de radio toch wat harder..."  :D

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties.

Even wat meer uitleg:ik heb niet echt een achterbank nodig,maar voordien reed ik met een lichte vracht omdat je daar ook geen BIV op betaalt en ondanks een vrij zware motor ook weinig wegenbelasting.

Maar de vering is vrij hard,geluidsisolatie is er bijna niet en bvb. airco is niet standaard,dat wil zeggen dat je bijna geen tweedehands kon vinden met airco.

Ik heb er nog niet mee gereden maar ga er gewoon vanuit dat een Touran comfortabeler afgeveerd is,en een betere geluidsisolatie zal hebben.

En met CNG betaal ik nu ook geen BIV en een aantal jaren geen wegenbelasting,dus kan ik eventueel een model met achterbank kopen.

Ik zoek geen massa elektronische snufjes,maar ik wil deze keer zeker airco.

Liefst ook cruise control,ramen rondom en een achterklep i.p.v. deurtjes,en dat zijn zaken die je op een Caddy dan weer moeilijk vindt.

Ik wil in geen geval een witte auto,en dat is nu juist de meest voorkomende kleur bij een lichte vracht.

Door al deze redenen lijkt een Touran mij momenteel de beste en makkelijkst te vinden wagen.

Info over de grootte van de CNG tank/actieradius van een Touran is moeilijk te vinden,daar wil ik wel meer over weten voor ik beslis wat ik ga kopen.

Hier in Belgie een reeds ingevoerde auto kopen doe ik waarschijnlijk niet,als ik de prijsverschillen zie ga ik zelf wel naar Duitsland,dat scheelt 2000 - 4000 euro!

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, gevonden op het forum van onze Duitse "collega's": http://www.erdgasfahrer-forum.de/viewtopic.php?t=15279

Der Wagen hat immerhin 18Kg Tankvolumen. 18 kg volstaat bij een verbruik van 6 kg / 100 km met een rijbereik van 300 km. Ja, dat klopt.

Als je zuiniger rijdt, dan haal je 330 km. Maar dit geldt allemaal voor de Touran 2.0 ecofuel TGI. Er bestaat immers ook een Touran 1.4 TGI.

Je kan overigens onder het hoofdtopic Forum Volkswagen-Gruppe

nog meer onderwerpen van de Touran vinden.

Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook even op www.Gibgas.de 

Er zijn namelijk meerdere versies van de Touran geweest:

- 2.0 ecofuel: 109 pk en 18 kg tankinhoud (dit is de oude)

- 1.4 TSI EcoFuel 150 pk met 18 of 24 kg tankinhoud. De 5 zitter heeft 24 kg had en de 7 zitter 18 kg.
Deze 1.4 is dezelfde als in de Passat. Dit is een andere motor dan de 1.4 TGI die nu in de Caddy, golf, octavia etc zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Groengas zei:

Kijk ook even op www.Gibgas.de 

Er zijn namelijk meerdere versies van de Touran geweest:

- 2.0 ecofuel: 109 pk en 18 kg tankinhoud (dit is de oude)

- 1.4 TSI EcoFuel 150 pk met 18 of 24 kg tankinhoud. De 5 zitter heeft 24 kg had en de 7 zitter 18 kg.
Deze 1.4 is dezelfde als in de Passat. Dit is een andere motor dan de 1.4 TGI die nu in de Caddy, golf, octavia etc zit.

:)

Daar heb ik wat aan.

Dat de oude een 2.0 was wist ik al,maar ik zou toch een jonger model kiezen,niet ouder dan 2012.

Het verschil in tankinhoud wist ik niet,ik moet dus een vijfzitter kiezen als ik wat actieradius wil.

Dat ze 2 verschillende 1.4 motoren gebruiken wist ik ook niet,ik had wel gezien dat er een groot verschil in vermogen was.

Iemand een idee of één van beide 1.4 motoren betrouwbaarder is dan de andere?

Op die Duitse fora is wel veel info te vinden,maar mijn Duits is nu ook niet zo heel goed.9_9

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nu één jaar een Touran op CNG. 

de auto is ingevoerd uit Zweden en is een vijfzitter met 24 kg tankinhoud. (in de winter gaat er wel 28 kg vlotjes in)

motor is de 1.4 TSI Ecofuel (150 pk) met turbo én kompressor. bouwjaar is 2012.

ik heb hiermee een rijbereik van ca. 450-500km, soms meer (met L-gas !).

(Dit uitsluitend in CNG bedrijf, zoder de benzine aan te spreken natuurlijk)

aangepast door paulDS
toevoeging CNG bedrijf
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...