Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

WeCare: doen of niet


MaXX99

Aanbevolen berichten

Met het oog op de nieuwe wagen ben ik de mogelijke extra's wat bij VW aan het nakijken.

Zo ook een onderhoudscontract (WeCare in VW termen).

 

Op 8 jaar en jaarlijks +/- 25.000 km zou dat op een maandbedrag van 75 euro uitkomen, of jaarlijks 900 euro

Als ik naar het onderhoudsprijzen topic kijk is dat wel veel meer uiteraard (geschatte jaarlijkse onderhoudskost 200-250 euro).

Op acht jaar scheel dat dus al snel een dikke 5000 euro, daarbij moet je eigenlijk nog in rekening brengen dat de eerste 2 jaar gedekt wordt door de garantie.

 

Wat is jullie opinine hierover ? Doen of niet ? Er mag wel al eens iets mislopen eer je aan dergelijk herstellings/onderhoudsbudget komt denk ik dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het niet gedaan. Ze hebben me een contract aangeboden voor 4 jaar of 100000 Km met de eerste 2 jaar gratis. Ook rond de 80 euro  per maand. Als ik mijn jaarlijkse afstanden bekijk ben ik na 3 jaar al aan 100000 Km. Dat wil zeggen dat ik (als ik twee jaren zelf moet betalen) maar 1 jaar voordeel heb. En bovendien zijn de herstelkosten van natuurlijke slijtage de eerste jaren beperkt. Op 8 jaren maak je natuurlijk al wat meer slijtage mee en heb je al wat onderdelen te wisselen.

Ik heb het gevoel dat de fabrikanten inspelen op het zekerheidsgevoel van de klanten. Als je een goede auto hebt betaal je teveel (volgens mij) met een dergelijke verzekering. Heb je anderzijds een pech-auto dan kan je er je voordeel uit halen. En veel klanten hebben nu eenmaal graag die zekerheid.

Wat als je geen acht jaren met je auto doet (vervanging of ongeval)? Je betaalt een vrij hoge maandelijkse premie maar komt niet aan de vervangingen met grote kosten toe.

Voor mij is dit een persoonlijke(gevoels)materie.


VW Caddy Maxi 2016. 5,0 Kg/100Km volgens BC. 5,2 Kg/100KM volgens eigen bevindingen. (H-gas, snelwegen en dorpskernen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook geen WeCare gepakt voor mijn Skoda. In vergelijking met JJR zou ik al na anderhalf jaar voordeel hebben want dan zal ik al bijna aan de 100 000 km zitten.

Maar het hangt er ook vanaf of je je wagen veel voor je werk gebruikt en je autokosten dan ingeeft voor de belastingen. In dat geval kan je beter geen WeCare contract nemen.

 

Ik zou gaan voor andere opties zoals Keyless (met Kessy), automatische noodstop (speciale radar onder of in je bumper), cruise control, sportstuur, leren zetels, verwarmde zetels, enz.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een heel moeilijke discussie. Ik kocht vorig jaar mijn Golf en heb toch gekozen voor een wecare contract (10 jaren of 150 000 km). 

Als deze auto zo goed presteert als mijn vorige wagen (schitterende Honda Civic met 0,0 problemen op 12 jaren) dan doe ik geen goede zaak met het wecare contract. Ze bieden dergelijke contracten ook alleen aan om eraan te verdienen, niet om ons te plezieren.

 

Maar de toenemende complexiteit van moderne auto's en vooral (wat mij de doorslag gaf...) de tamelijk vaak beschreven problemen met de DSG versnellingsbakken hebben mij overtuigd. Eigenlijk zeg ik nu: ik heb niet zoveel vertrouwen in het VW als ik had in Honda maar evengoed: mijn Golf is 10x beter uitgerust dan mijn Civic. Als ik 1 keer een DSG versnellingsbak moet wisselen, haal ik het er al quasi uit. Het was alleszins geen impulsieve beslissing om zo'n contract te nemen. Anderzijds, heb ik misschien toen teveel fora zitten lezen, daar word je ook niet vrolijker van :D.

 

We zullen pas op het einde van de rit zien of het heeft geloond.

 

Het hangt er van af hoeveel vertrouwen je hebt in het merk, garage en hoeveel je voor je "gemoedsrust" over hebt. Ik durf ook stellen dat de complexiteit van de wagen er toe doet. Zo ging mijn linkerruit onlangs niet meer automatisch naar beneden (met de dubbele klik). Nu werkt het terug wel. Maar gebeurt dat na je 2 jaren garantie, dan mag je het zelf gaan betalen.

 

Ergens reken ik er ook op dat het wecare contract mij een iets hogere herverkoopwaarde oplevert over x jaren. Dat overtuigt mij toch altijd als ik iets 2e hands koop (niet-auto's bedoel ik dan).

 

Ik moedig je niet per sé aan om het te nemen, de kans dat je er geen zaakje aan doet is ongetwijfeld groter dan andersom, maar het valt wel zeker te overwegen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, jij hebt een DSG-versnellingsbak! Ik heb een manuele 6-versnellingsbak. Maar het is zoals je zegt: hoeveel vertrouwen je hebt in je merk, je garage.

Over de herverkoopwaarde moet ik mij ook geen zorgen maken. Als ik een nieuwe wagen koop, laat ik die achter bij mijn huidige dealer. Hij verkoopt die immers zelf verder, en geeft dus meer dan die andere dealers die die overnamewagens via tussenpersonen herverkopen.


Beheerder van CNG Tankstations in België

Cars & Wallpapersflickr-16px.png.a96cf194be2f1a65f743ed59d2d72c97.png | instagram-16px.png.ab5f56b217cfd76329ae67830bb7b958.png

Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland !

Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bij mijn nieuwe caddy, die ik in juni krijg ;), ook een wecare-contract afgesloten. Voor 12 jaar of 120000 km (ik werk vlakbij en doe maar 10000km/jaar, dus dat komt ongeveer gelijk bij mij, tenzij ik verhuis of van werk ga veranderen).

Bij mij was wecare wel maar 45€/maand (bedrag zal ook afhangen van wagen tot wagen zeker)... ik betaal dus 540€ per jaar, waarvan ik met onderhoud  al een 200€ "Terug verdien".

 

Als ik op die 12 jaar niets aan extra kosten heb, dan heb ik dus 4080€ teveel betaald.... dat op 12 jaar tijd valt nogal mee, voor de gemoedsrust dat ik voor 12 jaar goed zal zitten voor alles ivm de wagen. Ik heb veel extra snufjes elektronische op mijn caddy genomen, er moet er maar eentje beginnen raar te doen, en ik kan hem gewoon binnenkomen zonder aan de kost te moeten denken.... 

 

ik rij nu trouwens met een jeep wrangler, met een verbruik van 13-14liter benzine per 100km O.o. Aan verbruik van brandstof alleen zakt mijn maandelijkse kosten al met ongeveer 120-150€. Dus zelfs met wecare gaat mijn maandelijkse kost ook al ferm zakken. Daarmee dat ik eigenlijk ook niet lang heb getwijfeld. Nu weet ik dat ik 12 jaar "veilig" zit met mijn wagen, dat is mij ook iets waard. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik een contract afgesloten voor 12 jaar en 210.000 of 220.000 km (weet het niet meer exact) :$

Mijn bedoeling is om de wagen volledig 'op' te rijden :D Mijn vorige VW Golf heb ik zo'n 14 jaar gehad en 280.000 km mee afgelegd (een 1900 SDI die ik de bijnaam 'de boot' heb gegeven, hij trok niet op, maar nooit problemen mee gehad).

 

Ik heb heel veel zitten rekenen als het zou doen of niet, maar ik heb gewoon beslist om het te doen.
Een jaar geleden heb ik hiervoor op het skodaforum een onderwerp geopend, nagenoeg iedereen gaf daar aan om het niet te doen :ph34r:

https://www.skodaforum.nl/forum/i/kosteninschatting-onderhoud-12-jaar.27820/

 

Ik betaal 57,XX € / maand aan Wecare, ofwel 684 € / jaar, ofwel 8208 € op de 12 jaar. (laten we afronden op 8500 euro incl indexaties)

Lijkt een hele hoop geld, maar ik heb eens even zitten rekenen (destijds met kosten bij NL-dealers en DE-websites):

 

15 keer klein onderhoud met nodige filters: 1875 € (125 € / keer)
4 X bougies vervangen (op 60.000 km): 500 € (4 X 125 € skoda.nl)

2 X remblokken en schijven: 860 € (2 X 430€ via skoda.nl)
1 X nieuwe batterij: 150 €
2 x schokdempers: 700 € (2 X 350 €)
5 X ruitenwissers: 200 € (5X 40€)
1 X distributie/multiriem : 500 € (Skoda.NL)

Zeker niet te vergeten: Enkele keren airco-service, lampen, en allerlei kleine euvels...

 

Totaal: 4750 €

Eventuele problemen ingecalculeerd op 12 jaar:

1 X nieuwe gastanks in 12 jaar wegens roestvorming stalen tanks: 2000 € (kosten gecheckt via duits forum VW - indien op eigen kosten)
1 X GDR vervangen: 1000 € (kosten gecheckt via duits forum VW)


1 probleem/nuance: stel dat ik de wagen in de prak rij of hij wordt gestolen... dan heb ik heel veel aan het onderhoudscontract gespendeerd... maar niet kunnen gebruiken.

 

Ik heb mijn exacte berekening niet meer, maar daar stonden meer details in, dit is een copy van mijn bericht op het skodaforum.

Helaas vind ik dat in het contract geen banden zijn opgenomen :|

 

Wat is trouwens gedekt in Wecare?

Wat is gedekt: (je kan de opties openklikken http://www.vdfin.be/skodafinance/lo...kt-een-wecare-contract-(niet).aspx#topContent )
Dit zit onder bv .Verwarming/Airco

  • Condensator
  • Droger
  • Verdamper
  • Verversing freon
  • Compressor
  • Aircoleiding
  • Servomotor
  • Radiator
  • Stationaire verwarming
  • Ventilator
  • Weerstand

Elektriciteit

  • Alternator
  • Richtingaanwijzers / stuurapparaat / multifunctionele stuurwielen
  • Schakelaars
  • Starter
  • Centrale vergrendeling + zender
  • Hoorn
  • Ruitheffer
  • Elektromotoren
  • Boordcomputer + stuurdoos
  • Koplampen en achterlichten
  • Relais
  • Motorafstellingen
  • Instrumentenpaneel
  • Voelers
  • Weerstand achterruit
  • Regelaar
  • (Vrije) alternatorschijf

Diversen
 

  • Antenne
  • Bekledingen (gordel/spiegel)
  • Waterinfiltratie
  • Ruitensproeierreservoir
  • Ruitensproeierpomp
  • Sloten + cilinders
  • Alternatorriem

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is "GDR" ?

Ben je zeker dat de hogedrukleidingen mee in WeCare zitten ?

 

Tja, "als en indien" we een WeCare hadden gehad voor de Roomster, reden we er nu nog mee rond. 

Of was die verkocht tegen meer dan een schamele 1.000 € .

(versnellingsbak kapot op zo'n 150.000 km en net 7 jaar oud : vervanging bij dealer ging 3.000 € kosten :S )

 

Voor de Ypsilon ben ik iets gelijkaardigs als WeCare uit het oog verloren. 

Zo'n contract afsluiten was mogelijk tot net voor dat die 2 jaar oud ging worden. 

Voorwaarde is wel op de juiste tijdstippen een onderhoud bij de dealer.

 

Kan dat bij WeCare ook niet ?


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mijn verkoper (maar het is dan ook een verkoper;)). Is de voornaamste reden dat ze dit verkopen, om hun klanten aan hun te binden, zodat ze na de verkoop niet elders gaan voor onderhoud en zo.... en dat de extra die ze zo verdienen maar vrij miniem zou zijn, over totaal aantal wagens gesproken dan.

 

Op sommige auto's, met wat meer kosten, verdienen ze minder door we care, op andere met weinig stukken verdienen ze meer.

Maar als slotsom zou, volgens hem ;), zou het zo uitgebalanceerd zijn dat ze er natuurlijk wel iets op extra verdienen, maar dat zou zeer weinig zijn. Klanten aan hun koppelen, daarvoor is dat vooral bedacht....

 

 

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn geval gaat het ook om een Caddy Maxi ... weliswaar met DSG en met heel wat snufjes op .... Levering is voorzien ergens februari/maart , dus ik ga wel ergens de knoop moeten doorhakken. 

De horrorverhalen over de 1.4 en de DSG zijn legio, maar die dateren ondertussen toch ook al van enkele jaren terug lijkt me. Dat belet niet dat er steeds iets kapot kan gaan natuurlijk.

Mijn dealer stelde een wecare voor maximaal 10 jaar voor, langer zou niet kunnen. Ik doe wel wat meer dan 10.000 / jaar dus dat drijft de prijs wel wat omhoog natuurlijk.

 

Ik had destijds op mijn BMW ook een onderhoudscontract en dat heeft op 3 jaar tijd zichzelf toen 10-voudig terugverdiend wel omdat er wel wat problemen geweest zijn met die wagen.

Ik houd meestal mijn wagens niet zo heel lang bij (3-4 jaar), maar dat is meer door onze overheid die om de 5 voet de regeltjes weer aanpast dan wat anders.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@JoBé @Koen C

GDR = gasdrukregelaar

"Een drukregelaar verlaagt de druk in de tanks in twee stappen. In een eerste fase daalt de druk van 200 bar tot 20-25 bar. Vervolgens wordt de druk verder teruggedrongen tot een waarde tussen 4(5)* en 9 bar, de druk waarmee het gas in de verbrandingsruimtes wordt ingespoten. "

gdr-1657370599446143230.JPG

  • Vind ik leuk 1

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aardgasrijder Bedankt voor de uitleg.

Gaat dat zo snel stuk, zo'n GDR ? :S

Of anders gesteld : hoelang gaat die mee ?


Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neen, niet dat dit snel kapot gaat, maar VW heeft in de beginjaren hier een regelmatig problemen mee gehad...
Echter nu is dit opgelost. Het kan uiteraard altijd dat dit stuk gaat, ik heb een forfaitje gerekend van  1000 euro.
Ik kan nergens een termijn vinden wat normaal is voor een GDR.
Maar ik ben van plan mijn wagen 12 jaar of langer te houden (zonder ongevallen) dan reken ik dit onderdeel er toch maar in als zijnde mogelijk 'stuk te gaan'.


Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hoge drukleidingen zal je waarschijnlijk niet in alle VW garages kunnen laten vervangen.Dat zal  waarschijnlijk moeten gebeuren bij een specialist. Misschien dat ze daar bij Drive Systems een prijs voor kunnen opgeven ? Een maand voor afloop van de vier jaar garantie laat ik de gastanks keuren door Drive Systems. Dan kunnen ze ineens eens zien of er makementen aan  de rest van het CNG gedeelte  (oa de GDR) zijn zodat deze nog onder garantie kunnen opgelost worden. Ik heb alleen last van sporadisch piepende GDR maar dat zou onschuldig zijn.

aangepast door Brembos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook een WeCare contract op de Caddy Maxi (met eerste 2 jaar gratis). Premie ligt rond de 75 EUR per maand. Contract voor 225000 km op 10 jaar.

Op onze vorige wagens (ook VAG) hebben we ook altijd een WeCare contract gehad en het draait toch vooral om 2 voordelen: gespreide kost en gemoedsrust. Het eerste is voor mij, als zelfstandige, toch handig. Nooit onverwachte kosten, gewoon 1 maandelijks (fiscaal aftrekbaar) bedrag. Vergeet niet dat in je WeCare contract ook een bijstandsverzekering zit met mobiliteitsgarantie (voor heel Europa). Al die factoren hebben voor mij de doorslag gegeven om terug een WeCare contract te nemen.

Om maar een voorbeeld te geven: bij mijn vorige wagen (VW Passat) was de airco na 8 jaar stuk. Die werd meteen kostenloos vervangen (normale herstelkost ong 1500 EUR). Na 9 jaar sijpelde er ergens water binnen want ik zat met natte vloerbekleding aan de achterste passagiersplaatsen. Eerst werd er terug aan een lekkende airco gedacht. Dat bleek niet het probleem te zijn. Dan maar heel het interieur incl bekleding gestript, auto langs binnen met talkpoeder bestrooid, alles afgesloten en 2 dagen met een sproeier op laten regenen om uit te vissen langs waar het water binnen kwam. Dat allemaal onder WeCare. Dat zijn kosten die je normaal nooit zou maken bij een auto van 9 jaar oud. Maar het klopt dat WeCare pas interessant is als je het voor een langere tijd afsluit; de eerste 5 jaar zou je die WeCare eigenlijk nooit nodig mogen hebben. 

 

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hoge drukleidingen zal je waarschijnlijk niet in alle VW garages kunnen laten vervangen.Dat zal  waarschijnlijk moeten gebeuren bij een specialist. Misschien dat ze daar bij Drive Systems een prijs voor kunnen opgeven ? Een maand voor afloop van de vier jaar garantie laat ik de gastanks keuren door Drive Systems. Dan kunnen ze ineens eens zien of er makementen aan  de rest van het CNG (oa de GDR) zijn zodat deze nog onder garantie kunnen opgelost worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb overigens geen Wecare contract genomen maar heb er wel 2 jaar extra fabrieksgarantie bijgekocht. Ik verkoop mijn auto overigens meestal na +/- 4 jaar. . 75 euro per maand (oftewel 3600 euro op 4 jaar) kan je toch niet bepaald goedkoop noemen denk ik. ik heb de eerste 2 jaar ongeveer 400 euro uitgegeven aan onderhoud (ruitenwissers en zo vervang ik zelf jaarlijks voor de helft van de prijs die ze bij de dealer vragen) en schat dat ik de volgende 2 jaar (met controle van de tanks er bij) nog eens 600 euro kwijt ben aan onderhoudskosten). Die extra garantie kostte mij overigens slechts 275 euro. 3 jaar extra garantie was overigens ook mogelijk en kosste toen 400 euro. Bij een nieuwe aankoop zou ik dat extra jaar er zeker ook bij kopen. Onbegrijpelijk dat d'Ieteren die extra garantie niet meer aanbiedt (althans voor VW , de andere merken weet ik niet) en zich beperkt tot het wettelijke  2 jaar fabrieksgarantie en dure Wecare contracten. Voor mij een reden te meer om de auto in het buitenland te kopen.

  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...