Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Toekomst cng

Kiwi

Aanbevolen berichten

Op 14/11/2023 om 20:10, Bremel zei:

Daar vergelijk je toch wel appelen met peren, want een gemiddelde auto verbruikt een pak minder kg CNG dan l diesel of zeker benzine per 100 km. En met een benzinetank van een zekere grootte hoef je je ook niet speciaal zorgen te maken rond tankstations. 

Op 10/11/2023 om 13:36, Bremel zei:

Je kunt er inderdaad moeilijk om heen dat het een langzaam uitdovend verhaal is als je weet dat er al een hele tijd weinig tot geen nieuwe CNG-auto's uitgebracht worden, en dat de auto's van de generatie waarin er relatief veel verkocht werd (pakweg 2014 tot 2020) nu ook al een zekere leeftijd beginnen te bereiken. Het neemt niet weg dat er ongetwijfeld nog jarenlang een heel netwerk zal blijven bestaan om CNG te tanken (temeer daar er voor zwaarder vervoer wel nog de nodige toekomst in zit, en er op dit eigenste moment nog nieuwe stations geopend worden...) en dat je gerust dus nog een auto kunt opgebruiken tot het einde van z'n levensduur. Een voldoende grote benzinetank is dan ook nog eens een extra verzekering. Bij het tweedehands verkopen blijft de geringe bekendheid natuurlijk het grootste probleem (het enige wat het grote publiek nog al eens weet is dat de prijzen op een gegeven moment 4 euro per kg waren...) en verbaast het me niet dat handelaars terughoudend zijn. Ik zou eerder kijken in landen waar CNG wel nog vrij populair is (Duitsland zal wellicht het makkelijkste zijn) of als particulier proberen te verkopen en hopen dat je op een geïnformeerde koper valt.

Ik ben zo vrij nog eens te verwijzen naar m'n eerdere post in dit topic. Samengevat: zeker overwegen, je hebt eigenlijk het beste van twee werelden en zélfs die 1,935 van Dats blijft nog altijd een stuk voordeliger dan benzine - verschil dat tot het dubbele oploopt met de prijzen in Heverlee of beter nog Londerzeel. Enkel mocht je een heel kleine benzinetank hebben (9 L) en je van plan bent de auto nog (veel) langer dan pakweg 7 jaar te gebruiken, zou je kunnen twijfelen. Zelfs een tank van 25 L zou ik goed te doen vinden, kun je vlot 400 km mee doen en dat is een pak meer dan de 300-350 km die ik met een gemiddelde CNG-tankbeurt (15 kg) doe en waarvoor ik desondanks niet het minste probleem ondervind om te tanken. En voor benzine heb je dan ook nog een pak meer mogelijkheden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De 1.5 130 pk motor heeft altijd een kleine tank , de 1.4 110 pk een 50 liter tank. Dit geldt zowel voor de Octavia als voor de Golf. De Audi A4 van die periode heeft overigens 18 kg cng tanks en 25 l benzine. Eerder minder want ik heb er nog nooit meer dan 20 l in gekregen en kom maximaal 300 km ver op benzine. Zal blij zijn dat ik er nog 17.000 euro van krijg als ie volgend jaar met 35.000 km weg gaat…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn Seat Leon automaat van 2017 met 58000 km heeft een cng 18kg en benzine 50 l verbruik cng 4 kg /100 km en staat te koop voor € 15 000,-

Dichtstbijzijnde cng station is op 22 km.  Daar naartoe rijden alleen om te tanken zou heel dom zijn.  Ik heb nooit problemen gehad om cng te tanken want weet zowat alle mogelijkheden om cng te tanken op de trajecten die ik gewoonlijk neem.  

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TF91 Ik zou de voorkeur geven aan een ouder model met grote benzinetank.

De laatste modellen hebben kleine benzinetank.

Een Skoda Octavia 1.4 TSI heb je 50L benzine en 15 kg CNG aan boord, de 1.5 TSI heeft een grotere CNG-tank, maar een kleinere benzinetank.
Opzich is dit geen probleem, echter wanneer je langere reizen maakt in gebieden met minder pompen (vooral het buitenland), zou dit vervelend kunnen zijn.

Aan de andere kant kan je ook altijd een jerrycan meenemen, die je vult en zo weer 100-150 km verder kan op benzine.

Zelf heb ik de 1.4 TSI gehad en ik was hier heel erg tevreden over, topwagen !

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We geraken er niet aan uit.. Volgens de verkoper gaat het om een 30L benzinetank. Echter vind ik nergens online terug dat dit model ook echt een 30L tank heeft? Het gaat om een skoda octavia 1.5 tgi g tec ambition dsg uit 2019...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 30 l tank is onmogelijk. Waarschijnlijk een 9 l tank. Vraag gewoon om het instructieboekje eens te zien , dat staat daar zeker in. Onbegrijpelijk dat de verkoper dat niet weet of er over zou liegen. Lijkt me niet echt een betrouwbaar iemand… op het gelijkvormigheidsattest staat dit ook denk ik.

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, TF91 zei:

We geraken er niet aan uit.. Volgens de verkoper gaat het om een 30L benzinetank. Echter vind ik nergens online terug dat dit model ook echt een 30L tank heeft? Het gaat om een skoda octavia 1.5 tgi g tec ambition dsg uit 2019...

Alles met 1,5 vag groep heeft kleine benzine tank

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...