JEGO Geplaatst: 20 september 2023 Delen Geplaatst: 20 september 2023 In Nederland is het voordeel voor CNG nu volledig weg (buiten de prijs aan de pomp tov benzine en diesel). De wegenbelasting is nu het duurste van alle brandstoffen, gelijk getrokken met LPG. Een Caddy Maxi Cargo zou er nu 380 euro per 3 maanden kosten aan wegenbelasting (Particulier met lichte vracht). De personen variant is nog duurder. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
EricG Geplaatst: 20 september 2023 Delen Geplaatst: 20 september 2023 Mark zal geld nodig hebben. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Willem-Alexander Geplaatst: 29 september 2023 Delen Geplaatst: 29 september 2023 Voor particulieren betaal je al de hogere wegenbelasting toch? Of wordt dit nog duurder? Wel vreemd, CNG is de schoonste brandstof na elektrische auto's op groene stroom, maar wel schoner dan elektrische auto's op grijze stroom. Voor een bedrijf maakt het (nu) niet uit of je een bestelauto op benzine, diesel, lpg, cng koopt, je betaalt voor alle brandstoffen hetzelfde tarief. Daarom kun je in Nederland ook bijna geen tweedehandse bestelauto op benzine vinden, voornamelijk diesels. Hier en daar een CNG van bedrijven die groen willen uitstralen. Maar ik betwijfel of bedrijven nog voor de groene dure CNG auto gaan, als diesel een stuk goedkoper is in de vaste lasten. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 29 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 29 september 2023 Op 29/9/2023 om 13:59, Willem-Alexander zei: Voor particulieren betaal je al de hogere wegenbelasting toch? Of wordt dit nog duurder? Wel vreemd, CNG is de schoonste brandstof na elektrische auto's op groene stroom, maar wel schoner dan elektrische auto's op grijze stroom. Voor een bedrijf maakt het (nu) niet uit of je een bestelauto op benzine, diesel, lpg, cng koopt, je betaalt voor alle brandstoffen hetzelfde tarief. Daarom kun je in Nederland ook bijna geen tweedehandse bestelauto op benzine vinden, voornamelijk diesels. Hier en daar een CNG van bedrijven die groen willen uitstralen. Maar ik betwijfel of bedrijven nog voor de groene dure CNG auto gaan, als diesel een stuk goedkoper is in de vaste lasten. Je kan met groen waterstofgas (H2) ook e-methaan oftewel e-cng maken. 2H2 + CO2 -> CH4 + O2. Als je die pure CNG verbrandt is je enige uitstoot terug water en CO2. CH4 + 2 O2 -> 2 H2O + C02 Rijden op H2 zelf is niet echt haalbaar. Een H2-systeem moet op 700 bar werken om een gelijkaardig rijbereik te hebben als een CNG-systeem. Plus door die H2 in methaan op te sluiten kan je het huidige gasnetwerk gewoon blijven gebruiken. Dan is rijden op CNG even groen als elektrisch rijden op je eigen zonnepanelen. Je kan dan nog beargumenteren dat elektrisch rijden (door het delven van de grondstoffen, eigenlijk slechter is...). Daarnaast staan de elektriciteitsnetwerken overal onder druk. In Nederland kan je haast nergens meer zonnepanelen leggen, nieuwe bedrijventerreinen, zonneparken en windmolens kunnen vaak niet aangesloten worden. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen