Aardgasrijder Geplaatst: 27 juli 2023 Delen Geplaatst: 27 juli 2023 Pfff.... ik weet het even totaal niet meer :-D suggesties en advies gevraagd. Onze Peugeot 508 SW (Euro 6 diesel) heeft een kapotte koppakking 'joint de culasse'. Het koelwater loopt stilletjes weg, de ene keer verlies ik tijdens een rit veel, de andere keer blijft het niveau tamelijk stabiel. Er zit dus sleet op en ik vul regelmatig wat bij, maar het euvel zal gemaakt moeten worden... of ik verkoop de wagen en zoek een andere. Ik heb de keuze om dit te laten repareren, de wagen is van 2014 met EU6-motor, heeft 150.000 km op de teller en opzich is de wagen in goede conditie. 1.5 jaar geleden heb ik deze wagen 2dehands gekocht voor een zeer schappelijke prijs, momenteel zijn de 2dehands wagens extreem, zelf buitensporig duur vind ik. Naast de koppakking, zou ik dan ook de distributieriem, waterpomp en randprullen willen laten vervangen. De distributieriem dient sowieso binnen 1-2 jaar vervangen te worden. Ohja en 2 nieuwe banden van een iets duurder type, blijkbaar is het een dure maat om aan te schaffen 😊 Dus, ofwel repareren, ofwel iets anders zoeken. Maar ik geraak er maar niet uit wat ik dan in de plaats zou kopen. Onze Citroen C4 Grand Picasso (onze reisauto voor trips met de caravan) Euro5 heeft vorige maand de melding gekregen bij de keuring dat de roetfilter dient vervangen te worden… pff ook daar mogelijks grotere kosten. Of ik moet volgend jaar gewoon naar de keuring in Wallonië rijden, dan zou hij wel makkelijk gekeurd geraken. Wat zouden jullie doen? De Peugeot laten repareren? Of een 2dehands aanschaffen? Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 27 juli 2023 Delen Geplaatst: 27 juli 2023 Peugeot laten repareren. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 27 juli 2023 Delen Geplaatst: 27 juli 2023 't Kan ook de waterpomp zijn die af en toe wat lekt. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 27 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 27 juli 2023 Er zit was smurrie onder de drukdop bij het koelwater, maar bovenstaande kan ook altijd. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 27 juli 2023 Delen Geplaatst: 27 juli 2023 Zit er ook grijze smurrie op de olievuldop?? indien niet is het nog niet helemaal zeker dat uw koppakking lek is en kan het ook gewoon een lek aan de waterpomp zijn. Je kan altijd proberen met je koelsysteem onder druk te zetten. geen te hoge druk 0,5 bar ofzo en kijken of de druk langzaam weg gaat. mogelijk ga je dan ook de lek kunnen detecteren als deze natuurlijk naar buiten lekt. Wij hadden aan de golf ook een lek na het 120000 km onderhoud. Men had de V riem wat aangespannen resultaat was een lek aan de dichting van de waterpomp. Dat leek ook eerst een lek aan de koppakking..... We hadden de diagnose laten doen bij LAC in Lier. moesten daar dan ook nog 45€ voor betalen. Hun offerte voor herstel was net geen 1000€. uiteindelijk laten herstellen bij een bosh carcenter voor net geen 500€ 1 BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 27 juli 2023 Delen Geplaatst: 27 juli 2023 Ik heb wel eens gehoord dat een roetfilter dat dicht begint te raken door een verhoogde druk aan de uitlaatzijde tot schade kan leiden aan de turbo, en dan ben je natuurlijk ook aan de beurt. Wat betreft de Peugeot zou ik uitzoeken wat de bekende problemen zijn met het blok, dat in kaart brengen en dan beslissen. De kans bestaat dat je na de herstelling nog een tijd plezier gaat hebben van de auto maar voor hetzelfde geld wordt zo'n moderne diesel een slecht rijdende bodemloze put. Indien je veel korte afstanden doet met de auto zou ik dat ook meenemen in je beslissing. Over wat een korte afstand is valt dan ook nog te discussiëren. Het blijft altijd een gok... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 28 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 28 juli 2023 Een gok is het inderdaad zeker en vast. Opzich rijdt de wagen heel goed en lijken er verder geen problemen te zijn. Volgende week breng ik de wagen naar de garage voor een correcte diagnose. Er zit onder de dop van de koelvoeistof wat geel/grijze smurrie, niet al te veel, maar het is aanwezig. De oliedop vertoont geen verkleuringen of smurrie. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 28 juli 2023 Delen Geplaatst: 28 juli 2023 21 uren geleden, Aardgasrijder zei: Pfff.... ik weet het even totaal niet meer :-D suggesties en advies gevraagd. Onze Peugeot 508 SW (Euro 6 diesel) heeft een kapotte koppakking 'joint de culasse'. Het koelwater loopt stilletjes weg, de ene keer verlies ik tijdens een rit veel, de andere keer blijft het niveau tamelijk stabiel. Er zit dus sleet op en ik vul regelmatig wat bij, maar het euvel zal gemaakt moeten worden... of ik verkoop de wagen en zoek een andere. Ik heb de keuze om dit te laten repareren, de wagen is van 2014 met EU6-motor, heeft 150.000 km op de teller en opzich is de wagen in goede conditie. 1.5 jaar geleden heb ik deze wagen 2dehands gekocht voor een zeer schappelijke prijs, momenteel zijn de 2dehands wagens extreem, zelf buitensporig duur vind ik. Naast de koppakking, zou ik dan ook de distributieriem, waterpomp en randprullen willen laten vervangen. De distributieriem dient sowieso binnen 1-2 jaar vervangen te worden. Ohja en 2 nieuwe banden van een iets duurder type, blijkbaar is het een dure maat om aan te schaffen 😊 Dus, ofwel repareren, ofwel iets anders zoeken. Maar ik geraak er maar niet uit wat ik dan in de plaats zou kopen. Onze Citroen C4 Grand Picasso (onze reisauto voor trips met de caravan) Euro5 heeft vorige maand de melding gekregen bij de keuring dat de roetfilter dient vervangen te worden… pff ook daar mogelijks grotere kosten. Of ik moet volgend jaar gewoon naar de keuring in Wallonië rijden, dan zou hij wel makkelijk gekeurd geraken. Wat zouden jullie doen? De Peugeot laten repareren? Of een 2dehands aanschaffen? Andere mogelijke oorzaken van een lekkend koelsysteem zijn onder andere lekkende slangen, een lekke radiator of een lekke waterpomp. Het is belangrijk om het koelsysteem te laten controleren om de exacte oorzaak van het probleem te achterhalen en een passende oplossing te vinden. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 28 juli 2023 Delen Geplaatst: 28 juli 2023 31 minuten geleden, Lage Emissie Zone zei: Andere mogelijke oorzaken van een lekkend koelsysteem zijn onder andere lekkende slangen, een lekke radiator of een lekke waterpomp. Het is belangrijk om het koelsysteem te laten controleren om de exacte oorzaak van het probleem te achterhalen en een passende oplossing te vinden. Helemaal akkoord. Bij mijn blauwe Y had ik ook verbruik koelvloeistof. Garage heeft er ineens een nieuwe radiator ingezet voor niet veel geld (kleine garage die een jaar nadien er mee stopte / pensioen). Sindsdien geen verbruik meer van koelvloeistof. Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 28 juli 2023 Auteur Delen Geplaatst: 28 juli 2023 Volgende week laat ik de diagnose stellen en dan weet ik meer van wat het probleem is. Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bij Geplaatst: 28 juli 2023 Delen Geplaatst: 28 juli 2023 Geen smurrie aan de oliekant dan denk ik dat je niet moet vrezen voor een kapotte koppakking. Als je tevreden bent van de wagen en de kosten geen duizenden euro's zijn zou ik die gewoon laten maken en er verder mee doorkachelen BMW moto oldtimerfanaat Golf TGI Highline (2015) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 31 augustus 2023 Delen Geplaatst: 31 augustus 2023 @Aardgasrijder Hoe is dit nog afgelopen? Na de diagnose een Porsche besteld? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aardgasrijder Geplaatst: 4 september 2023 Auteur Delen Geplaatst: 4 september 2023 Hey Josy, kleine lekkage ter hoogte van de waterpomp, was niet te zien met het blote oog en er moesten 2 kappen verwijderd worden. Reparatie van 1800 euro (groot onderhoud met de nodige filters, distributieriem + nieuwe pomp, riemspanner dynamo, aandrijfriem, eolyse additief voor roetfilter, koplamp waarbij de batterij uitgehaald diende te worden) 1 Beheerder van Aardgasrijder.be Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018) VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021) Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen