Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Terugkerende motorstoring Skoda Octavia CNG


olivier.h

Aanbevolen berichten

Dag mede-CNG'ers,

 

onze Skoda Octavia (bouwjaar 2016) kreeg vorig jaar zijn kuren. Dit een maand na het groot onderhoud op 120.000 km.

Groot onderhoud werd gedaan 06/2022 door een plaatselijke kleine onafhankelijke technieker. Bougies zouden vervangen zijn door 'gelijkwaardige' NIET VW bougies.

De motorstoring werd onderzocht 07/2022 bij een officiële Skoda garage. Daar heeft men even moeten zoeken naar de oorzaak. Bougies vervangen en uiteindelijk ook de bougiekappen. De uitleg was dat de bougies te hard zouden aangedraaid geweest zijn?! soit, ze kregen onze wagen terug aan de praat uiteindelijk.

 

Begin juni 2023 (+/- 135.000 km nu) krijg ik weer een EPC-storing/start-stop probleem waarbij alweer duidelijk vermogenverlies is. De wagen trekt duidelijk minder snel op en boven de 50km/u begint de wagen te schokken.

We brengen de wagen onmiddellijk naar een kleinere garage (Toyota) op aanraden van een kennis. Zij lezen de foutmeldingen uit. Er zouden 'misfires' zijn op een cylinder/cylinders. Op een dag is de wagen hersteld: een gebroken bougie > 2 bougies vervangen. De wagen rijdt eventjes zeer vlot, maar na 30 minuten rijden krijg ik terug dezelfde motorstoring. > direct naar de garage teruggegaan. De volgende dag is de wagen weer hersteld: de andere twee bougies zijn ook vervangen. Ze tonen mij een bougie met een klein gaatje in. Dat gaatje zou een doorslag gegeven hebben.

 

begin juli 2023 weer een EPC-storing. Ik ga terug naar diezelfde Toyota garage: deze keer halen ze er een kennis bij die meer ?! kan uitlezen qua motor. Vandaag krijg ik te horen dat men de foutmeldingen heeft kunnen uitlezen en dat de inlaatkleppen het probleem zouden zijn en dat die gereinigd moeten worden.

 

Wat is jullie gedacht hierover? 

nadat mijn bougies al een paar keer vervangen zijn voor niets?! geloof ik er niet meer zo in :-)


Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC

Link naar reactie
Delen op andere sites

alternatief voor de originele VW bougies zijn bougies SIZFR6A6D van NGK. zij zijn zelfs speciaal hiervoor gemaakt. Zie bijlage.

Bougies moeten inderdaad altijd gemonteerd worden op het voorgeschreven aandraaimoment. 25Nm in dit geval.

Van de verbranding van aardgas zal er geen roet op de inlaatkleppen komen.

De vraag is echter welke olie er gebruikt is. Voor CNG altijd olie met ACEA C3 vrijgave gebruiken (midsaps olie). Beter geen fullsaps A3/B3 of B4 gebruiken (alhoewel niet verboden door VAG, maarja...)

Verder : het probleem van vermogenverlies / misfires kan ook aan een foutieve synchronisatie van de distributie kunnen liggen. Maar dat is nog nooit beter geworden door alleen de bougies te vervangen. dus volgens mij hebben ze nog andere foutboodschappen gereset, die dan even tijd nodig hebben om opnieuw herkend te worden (vandaar die 30min goed gereden...?)

Bougies NGK 2009_02_03_TSI_Eco_Fuel.pdf

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klinkt heel bekend....

 

Ik zou eens vragen of ze kunnen checken of er geen update is voor de wagen. Uiteraard wel de juiste bougies terug steken.

 

Had ook vermogen verlies door die overslag/misfires en ook een hoger verbruik. Ondertussen bijna 5000 km verder zonder problemen.

 

 

  • Bedankt 1

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, JEGO zei:

Dit klinkt heel bekend....

 

Ik zou eens vragen of ze kunnen checken of er geen update is voor de wagen. Uiteraard wel de juiste bougies terug steken.

 

Had ook vermogen verlies door die overslag/misfires en ook een hoger verbruik. Ondertussen bijna 5000 km verder zonder problemen.

 

 

 

Hey bedankt voor de tip! ik zal eens polsen i.v.m die update. 


Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ondertussen de garage nog eens gebeld. Ze hebben mij nog wat meer informatie kunnen geven:

 

na de grondigere check hebben ze gezien - met 1 of andere test - dat de kleppen niet goed afsloten > vandaar de misfires

 

- de inlaatcollector zal verwijderd worden

- kleppen zullen proper gekrabt en gekuist worden met een product

- cylinders moeten niet open gelegd worden

 

ze rekenen in totaal een 4-tal uren werk, wat me dus zeer OK lijkt.

 

Of de wagen nog een update nodig had, daar kon men niet direct op antwoorden, maar de garage werkt samen met iemand die gespecialiseerd is in VW-group en ze gingen het navragen.

qua service heb ik een beter gevoel bij zo een relatief kleine garage, ook al is dat geen officiele VWAG garage. Het lijkt toch dat ze het probleem nu gevonden hebben.

 

Voila, hopelijk is dit nuttige informatie voor anderen die gelijkaardige motorstoringen zouden tegenkomen. begin augustus zal de reparatie gebeuren, dan zullen we zien :-)

  • Vind ik leuk 2

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...