Taaner Geplaatst: 25 juni 2023 Geplaatst: 25 juni 2023 Blijkbaar heeft Enora een nieuw CNG tankstation geopend in Doornik. Zou op de industriezoen Tournai Ouest 3 liggen, adres Rue de l'Arbrisseau 1 Info gevonden op de franstalige Facebookgroep: https://www.facebook.com/groups/CNG.Wallonie.Bruxelles?locale=nl_NL Ik vermoed standaard Enora-prijs, momenteel 1,625 €/kg.
Bremel Geplaatst: 25 juni 2023 Geplaatst: 25 juni 2023 In diezelfde post wordt ook gesproken over LNG. Zou de CNG er dan ook uit gewonnen worden en dus H+ zijn?
Taaner Geplaatst: 25 juni 2023 Auteur Geplaatst: 25 juni 2023 LNG tankstation zou pas voor volgend jaar zijn, dus vermoed ik dat het nu H-gas uit het net is.
Taaner Geplaatst: 25 juni 2023 Auteur Geplaatst: 25 juni 2023 Google Maps zou het adres niet helemaal correct situeren (cfr. rode aanduiding). Het zou aan het nieuwe distributiecentrum van Cebeo zijn, wat ik in fluo heb aangeduid. Ik vermoed dat je er gemakkelijk geraakt via de afrit aan de wisselaar E42 - E403. Anders de afrit verder aan de N7.
Bremel Geplaatst: 25 juni 2023 Geplaatst: 25 juni 2023 3 uren geleden, Taaner zei: LNG tankstation zou pas voor volgend jaar zijn, dus vermoed ik dat het nu H-gas uit het net is. Dan zou het best eens kunnen dat het gas uit het net blijft, net als pakweg Zellik waar ook pas recentelijk een LNG-terminal toegevoegd is.
JEGO Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 13 uren geleden, Bremel zei: Dan zou het best eens kunnen dat het gas uit het net blijft, net als pakweg Zellik waar ook pas recentelijk een LNG-terminal toegevoegd is. Dat is trouwens best verwonderlijk omdat cng uit LNG goedkoeper te produceren is dan CNG uit het aardgasnetwerk. Dit omdat de compressoren om van het netwerk naar 250 bar te gaan redelijk duur zijn in aankoop en en redelijk wat onderhoud nodig hebben doorheen de tijd. CNG uit LNG is zo simpel als het LNG in "lege" CNG cilinders te laten lopen en op te laten warmen tot gas (welk dan automatisch onder druk staat). 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Bremel Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 Inderdaad... maar als de investering al gemaakt is en de recurrente kosten worden opgevangen door de marge die ze vragen, dan zal het hen weinig uitmaken zeker? De toekomst zal het uitwijzen.
Herbie Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 In Kallo stond vroeger de cng goedkoper dan lng. Maar nu niet meer hoor. VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020
JEGO Geplaatst: 26 juni 2023 Geplaatst: 26 juni 2023 1 uur geleden, Herbie zei: In Kallo stond vroeger de cng goedkoper dan lng. Maar nu niet meer hoor. Wel logisch dat LNG goedkoper is... Als het als LNG aangeleverd wordt is het voordeliger om het als LNG te verkopen. Elke omvorming zorgt voor kosten. LNG heeft per KG dezelfde energie als CNG (indien we van dezelfde kwaliteit gas uitgaan). Het voordeel zit zich in de energie densiteit per volume, aangezien LNG (vloeibare toestand) natuurlijk veel meer methaan per liter heeft dan CNG. Bij Rolande is LNG en CNG overal even duur, behalve in NL. Daar is de LNG duurder. Waarom? Geen idee. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Herbie Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 9 uren geleden, JEGO zei: Wel logisch dat LNG goedkoper is... Als het als LNG aangeleverd wordt is het voordeliger om het als LNG te verkopen. Elke omvorming zorgt voor kosten. LNG heeft per KG dezelfde energie als CNG (indien we van dezelfde kwaliteit gas uitgaan). Het voordeel zit zich in de energie densiteit per volume, aangezien LNG (vloeibare toestand) natuurlijk veel meer methaan per liter heeft dan CNG. Bij Rolande is LNG en CNG overal even duur, behalve in NL. Daar is de LNG duurder. Waarom? Geen idee. Cng is in Nederland Bio, dus laag gas. Als ik in Goes tank staat mijn meter op 80 of 90 % daarom goedkoper VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020
Bremel Geplaatst: 27 juni 2023 Geplaatst: 27 juni 2023 Dat geldt voor CNG die uit het aardgasnet gehaald wordt (en heeft verder ook niets te maken met het al dan niet bio zijn). Rolande haalt z'n CNG uit LNG en die is per definitie hoogcalorisch, bijna zuivere methaan zelfs.
JEGO Geplaatst: 28 juni 2023 Geplaatst: 28 juni 2023 Op 27/6/2023 om 07:31, Herbie zei: Cng is in Nederland Bio, dus laag gas. Als ik in Goes tank staat mijn meter op 80 of 90 % daarom goedkoper Correctie het voorbeeld van Rolande is CNG uit LNG. Dus H+. 23 uren geleden, Bremel zei: Dat geldt voor CNG die uit het aardgasnet gehaald wordt (en heeft verder ook niets te maken met het al dan niet bio zijn). Rolande haalt z'n CNG uit LNG en die is per definitie hoogcalorisch, bijna zuivere methaan zelfs. Dit dus inderdaad. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)
Taaner Geplaatst: 2 juli 2023 Auteur Geplaatst: 2 juli 2023 Gisteren eerste keer gaan tanken. Prijs 1.625 €/kg. Ligt dus aan de parking van het nieuwe magazijn dat daar is gebouwd, aan de voet van een van de vele windmolens daar. Momenteel enkel CNG-pompen, in de toekomst dus ook nog LNG Pomp 1 & 2 (links) zijn uitgerust met NGV1 pistool (voor auto's), pomp 3 & 4 met NGV2 pistool (vrachtwagens).
Taaner Geplaatst: 2 juli 2023 Auteur Geplaatst: 2 juli 2023 Station is gemakkelijk te bereiken via wisselaar E42 (Brussel - Parijs) - E403 (Doornik - Brugge) of de afrit 35 op de E42.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen