Herbie Geplaatst: 29 december 2022 Delen Geplaatst: 29 december 2022 Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek. https://www.hln.be/mobiliteit/is-de-elektrische-auto-nu-al-overbodig-deze-synthetische-brandstof-heeft-het-potentieel-om-elke-wagen-co2-neutraal-te-maken~a5867197/ 1 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 december 2022 Delen Geplaatst: 29 december 2022 Enkel te lezen door / voor abonnees ..... Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 29 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 29 december 2022 Is de elektrische auto nu al overbodig? Deze synthetische brandstof heeft het potentieel om élke wagen CO2-neutraal te maken Tijdens een oldtimerrally in Ieper trokken twee auto’s de aandacht. De reden? Ze bolden op synthetische brandstof die CO2-neutraal is. Volgens voorstanders heeft deze benzine het potentieel om de CO2-balans van alle auto’s - niet alleen van oldtimers - met een brandstofmotor te neutraliseren. Maar wat weten we al over deze hoogtechnologische benzine? Kan elke auto op deze brandstof rijden? En kan je het al tanken in België? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn trok op onderzoek. Brecht Vanhaelewyn 28-12-22, 08:00 Laatste update: 28-12-22, 08:23 Twee opgemerkte deelnemers op de 100 Miles of Ypres, half december. Tijdens de oldtimerrally die zich uitsluitend richt op vooroorlogse klassiekers, treden twee auto’s aan die rijden op hoogtechnologische benzine. Synthetische brandstof van fabrikant P1 Fuels. Helemaal CO2-neutraal, zo wordt beloofd. Benzine die de oldtimerliefhebber hier een hart onder de riem moet steken. “We zijn ervan overtuigd dat de oldtimer een toekomst heeft. Dat oldtimers vervuilend zouden zijn is een vooroordeel - dat blijkt nergens uit de statistieken. Daarvoor rijden ze eenvoudigweg te weinig kilometers”, weet organisator Lawrence Bossaert. “Maar het is ongetwijfeld voor veel liefhebbers een geruststelling dat zelfs genieten van het erfgoed kan met perfecte CO2-neutraliteit. Het is een sterk argument voor het voortbestaan van deze mooie hobby. We zijn als organisator dan ook fier dat we dit perfecte huwelijk kunnen aanbieden: traditionele mechaniek met hoogtechnologische brandstof. En dit is slechts de tip van de ijsberg - alle auto’s kunnen profiteren van de ervaring die we hier opdoen.” Benjamin Cuyt van P1 Fuels, is ook naar Ieper afgezakt om tekst en uitleg te geven bij die nog jonge brandstof. Synthetische brandstof, wat is dat precies? “Dat is brandstof die gemaakt is van ‘niet fossiele componenten’. Dat wil zeggen dat er geen aardolie bij wordt gebruikt. Wij starten eigenlijk bij biomassa. Afval uit de voedingsindustrie, bijvoorbeeld. Daarin verwerken we CO2 die uit de lucht wordt gehaald. We maken dat gewoon in een fabriek.” Elke auto met een verbrandingsmotor kan rijden op synthetische brandstof. Benjamin Cuyt van P1 Fuels CO2-neutraal, wat betekent dat eigenlijk? “Dat wil zeggen dat er bij de verbranding van de benzine alleen CO2 vrijkomt die we eerst uit de lucht hebben gehaald. Dat is een cruciaal verschil met gewone benzine - die voegt CO2 toe die daarvoor nog niet in de atmosfeer zat. Dat heb je hier niet: alle CO2 die vrijkomt, hebben we er eerst uitgehaald. Er komt dus geen CO2 bij. De CO2-balans blijft dus gelijk. Of anders gezegd: de brandstof is CO2-neutraal.” Is CO2 het enige voordeel? “Neen, omdat we de brandstof eigenlijk op moleculair vlak samenstellen, vermijden we wat ongewenste stoffen die in aardolieproducten zitten. De verbranding die plaatsvindt, is dan ook zuiverder dan bij conventionele brandstoffen. Zo elimineren we bijvoorbeeld volledig de uitstoot van zwavel, en komen er veel minder van de gehate partikels -fijnstof- vrij. En nog een leuk extraatje: dat is niet alleen goed voor milieu en klimaat, maar ook voor de mechaniek.” Kan elke auto rijden op synthetische brandstof en bestaat die dan ook als diesel? “Ja, elke auto met een verbrandingsmotor kan rijden op synthetische brandstof. Zowel een benzine- als een dieselequivalent bestaan nu reeds.” Dus ze is niet alleen bestemd voor oldtimers? “Precies, het gebruik is helemaal niet beperkt tot oldtimers. Die zijn voor ons een mooie springplank, maar zowel de oudste als de nieuwste auto’s kunnen er zonder problemen op rijden. Alle auto’s van het World Rally Championship rijden nu op onze brandstof en we hebben ook al een auto uit 1904 op onze benzine laten rijden. Dat verliep zonder het minste probleem.” Kan ik ze al ergens tanken? “Jazeker. In België is onze verdeler Historic Competition Services (een oldtimerbedrijf uit Wommelgem, red.). Nu mikken we nog op nichegebruik, maar naarmate de productie vergroot, moeten meer toepassingen mogelijk worden. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je ze gewoon in het tankstation kan tappen.” Met synthetische brandstof kan je je CO2-voetafdruk neutraliseren zonder dat je in nieuwe technologie - bijvoorbeeld de aankoop van een dure elektrische auto - moet investeren. Benjamin Cuyt van P1 Fuels Wat gaat dat allemaal kosten? “Dat is een goede vraag. Momenteel is de literprijs zo’n vijf euro. Dat is duur, maar die prijs kan nog naar omlaag. Als de productie toeneemt, zakt die automatisch. Bovendien wordt er nu nog een taks op geheven die geldt voor aardolieproducten - een technische eigenaardigheid die de overheden moeten oplossen. Maar we schatten hoe dan ook dat we over een jaar of twee te koop zijn voor dezelfde prijs als de bestaande aardolieproducten.” Waarom zou ik synthetische brandstof tanken? “Met synthetische brandstof kan je je CO2-voetafdruk neutraliseren zonder dat je in nieuwe technologie - bijvoorbeeld de aankoop van een dure elektrische auto - moet investeren. We zien voor onze brandstof in de toekomst dan ook een rol naast alle andere technologie (EV, waterstof,...). We kunnen autorijden zowel CO2-neutraal als betaalbaar houden en dat kunnen we op korte termijn. Tenminste - wanneer de politiek zich bewust wordt van deze piste. Maar we merken uit die hoek ook steeds meer interesse.” 1 1 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Taaner Geplaatst: 30 december 2022 Delen Geplaatst: 30 december 2022 Is niet nieuw, bestaat al een tijdje. Kost alleen veel om te maken en zou niet lang houdbaar zijn. Typisch een clickbait-artikel waarbij de "journalist" gewoon marketing-praatje neerschrijft zonder verder onderzoek te doen. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 30 december 2022 Auteur Delen Geplaatst: 30 december 2022 6 uren geleden, Taaner zei: Is niet nieuw, bestaat al een tijdje. Kost alleen veel om te maken en zou niet lang houdbaar zijn. Typisch een clickbait-artikel waarbij de "journalist" gewoon marketing-praatje neerschrijft zonder verder onderzoek te doen. Kan goed zijn, maar elektrische auto's is zeker de toekomst niet. VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
muscles Geplaatst: 3 april 2023 Delen Geplaatst: 3 april 2023 Ondertussen zijn de EU en Duitsland het eindelijk eens over het verkoopverbod op brandstofmotoren. Vanaf 2035 mogen er in de Europese Unie nog steeds nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor worden verkocht. De voorwaarde is dat ze uitsluitend op CO₂-neutrale, synthetische brandstof kunnen rijden. (28 maart 2023) Bron: TankPro Beheerder van CNG Tankstations in België Cars & Wallpapers | | Škoda Octavia Combi 1.4 G-Tec (2 september 2015 - 22 november 2019 | 270.073 km mee afgelegd), rijdt nu rond in Griekenland ! Seat Tarraco 2.0 Xcellence LPG Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen