Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Verbruik benzine tijdens starten/rijden op CNG?

defenderken

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen, 

Ik rijd met een Golf 7 TGI Variant model 2019. 

Ik rijd heel erg zuinig en voornamelijk op gas maar op een of andere manier geraakt mijn benzinetank toch leeg ?

Althans volgens de benzinemeter toch want het aantal kilometer dat te rijden is op benzine blijft ongewijzigd volgens de boordcomputer.

Iemand een idee of verklaring hoe dit komt ? 

Geraakt deze enkel leeg door het starten van de wagen of gebruik de auto benzine en CNG tegelijk ? 

315961155_796029591494199_4841724537027898970_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De auto start op benzine en doet na het tanken van CNG ook een tweetal kilometer op benzine (de tijd dat het gasmengsel geanalyseerd wordt), maar dat zijn steeds extreem kleine hoeveelheden die zelfs op lange termijn amper het benzineniveau zouden mogen laten dalen. Ik vermoed eerder een probleem met de meter, zeker als je zegt dat de ingeschatte km's gelijk blijven. Links en rechts zie ik wel eens berichten langskomen over de benzinemeter op VW's, maar heb verder geen details.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@BremelIk heb zojuist even de benzine terug wat bijgevuld maar verder dan 1 liter ging het niet.
Achter bleek de benzinemeter ook niet tot beneden aan te geven waardoor het verhaal van de problemen met de benzinemeter hier wel kan bevestigd worden :) 

Ik ga er bij mijn garage even achter ;) 

@Herbie

Ook bedankt voor jou tip, maar ik trek zelden tot nooit hard op :)

• Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bremel zei:

De auto start op benzine en doet na het tanken van CNG ook een tweetal kilometer op benzine (de tijd dat het gasmengsel geanalyseerd wordt), maar dat zijn steeds extreem kleine hoeveelheden die zelfs op lange termijn amper het benzineniveau zouden mogen laten dalen. Ik vermoed eerder een probleem met de meter, zeker als je zegt dat de ingeschatte km's gelijk blijven. Links en rechts zie ik wel eens berichten langskomen over de benzinemeter op VW's, maar heb verder geen details.

Bij mijn Caddy Maxi uit 2016 is starten bij positieve temperaturen altijd op CNG. Mijn benzine tank gaat niet leeg. Enkel na tanken rijd deze (exact, bij mij toch) 1 km op benzine. Bij een temperaturen onder X zou hij wel op benzine starten maar ik weet de exacte temperatuur niet meer. 

2 uren geleden, Herbie zei:

Als je vlug optrekt, bv aan de stoplichten gebruikt hij ook benz. Bij mij zakt dat ook redelijk. Maar kan daar mee leven 9_9

Heb ik niet ondervonden met de Caddy, WEL wanneer de CNG tanks bijna leeg zijn. Als je dan veel vermogen vraagt kan hij vroeger overschakelen op benzine omdat de druk dan snel zakt. Vaak schakelt hij dan even later terug over op CNG voor X kilometers.

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, JEGO zei:

Bij mijn Caddy Maxi uit 2016 is starten bij positieve temperaturen altijd op CNG. Mijn benzine tank gaat niet leeg. Enkel na tanken rijd deze (exact, bij mij toch) 1 km op benzine. Bij een temperaturen onder X zou hij wel op benzine starten maar ik weet de exacte temperatuur niet meer. 

Heb ik niet ondervonden met de Caddy, WEL wanneer de CNG tanks bijna leeg zijn. Als je dan veel vermogen vraagt kan hij vroeger overschakelen op benzine omdat de druk dan snel zakt. Vaak schakelt hij dan even later terug over op CNG voor X kilometers.

Cng lampje gaat niet uit, bij snel optrekken. Maar zie toch na een week al dat de benz daalt. Zal wel zijn reden hebben.

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in ieder geval nog nooit gemerkt dat m'n Golf plots ook benzine verbruikt tijdens het optrekken of wat dan ook. Noch aan het CNG-lampje dat zou uitgaan, noch aan het niveau van m'n benzinetank, ook niet op langere termijn. Ik weet trouwens ook niet of de motor echt beide tegelijkertijd kan verbranden. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bremel @defenderken mijn Skoda Octavia heeft ooit eventjes 'last' gehad van omschakelen van CNG naar benzine tijdens het rijden.

Dit gebeurde nadat de CNG-tank vol was, de analyse van het mengsel al was gedaan, maar toch had ik de dag erna nog 'last' van de omschakeling. (oud onderwerp op dit forum)

1) enkel last gehad bij vriestemperatuur (zie filmpje)

2) enkel als ik boven de 2000 toeren ging

De dag erna geen probleem meer.

Maar dit verklaart niet een sneldalende benzinemeter.

@Bremel de motor kan beide mengsels tegelijk verbranden ;)

In jouw geval verdenk ik eerder een klepje dat niet 100% sluit ^_^

Beheerder van Aardgasrijder.be
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-tec (2014-2018)
VW Touran 1.4 TSI Ecofuel uit 2010 (2018-2021)

Peugeot 508 SW 2.0 BlueHDI
Citroën C4 Grand Picasso Exlusive 1.6 e-HDI (7pl)

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Aardgasrijder zei:

@Bremel @defenderken mijn Skoda Octavia heeft ooit eventjes 'last' gehad van omschakelen van CNG naar benzine tijdens het rijden.

Dit gebeurde nadat de CNG-tank vol was, de analyse van het mengsel al was gedaan, maar toch had ik de dag erna nog 'last' van de omschakeling. (oud onderwerp op dit forum)

1) enkel last gehad bij vriestemperatuur (zie filmpje)

2) enkel als ik boven de 2000 toeren ging

De dag erna geen probleem meer.

Maar dit verklaart niet een sneldalende benzinemeter.

In jouw geval verdenk ik eerder een klepje dat niet 100% sluit ^_^

@Aardgasrijder

Wat bedoeld u met dat klepje dat niet goed afsluit ?

PS: na een tijdje rijden en wat putten meegenomen te hebben :p is hij precies terug naar juiste punt gezakt, volledig tot beneden dus :)

aangepast door defenderken
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Aardgasrijder zei:

Echt letterlijk op hetzelfde moment - wat bij sterk optrekken wel nodig zou zijn natuurlijk als je enig effect wilt hebben? En geeft de auto dan een melding dat er (heel even) naar benzinegebruik overgeschakeld is, of blijft dat geruisloos?

Zoals gezegd heb ik er in ieder geval nog nooit iets van gemerkt en het is nu ook niet dat ik nooit vinnig hoef op te trekken of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...