Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

CNG uitschakelen bij VW (het is mogelijk ! )

Gasspooky

Aanbevolen berichten

10 uren geleden, Gasspooky zei:

Eigenlijk hoort dit allemaal thuis in een apart onderwerp. Maat toch is het tanken gerelateerd.

Ter info, ik heb de hoofd cng technieker van de VW garage ooit betaald om naar het toenmalige vermogensverlies te kijken, en deze cng uitschakel truc mee te bedenken adh van de schema’s. Ik had dat toen nodig in het zuiden van Frankrijk!

R2 is trouwens de bediening van de 5 gaskleppen, maar als je die weghaalt is er kans dat de boordcomputer dat ziet, zoals eerder vermeld!
Je zou ook nog kunnen prutsen aan de drukmeter en de afsluiter links op de ontspanner in de motorkap, maar dan krijg je zeker storingscodes, en die stekkers verniel je ook snel als je geen kennis hebt!

e7c8bb72ddcdd77af84b759098e52b0a.jpg

Ik had papieren van zekeringen destijds aan garage gevraagd omdat deze tegenwoordig niet meer in het instructieboeje staan.

Ik heb daarstraks zekering eruit gehaald en idd, gasmeter daalt snel en daarna op benzine zonder enige foutcode.

Ik heb wel nog volgende graag. Als ik in geval van nood stilval en dan de zekering er terug insteek, krijg ik de caddy dan nog gestart? Want ik dacht dat er steeds benzine nodig was om te starten, zeker na een drukverandering wanneer de cng opnieuw berekend wordt.  En dan is er geen benzine meer want stilgevallen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Marc zei:

Ik had papieren van zekeringen destijds aan garage gevraagd omdat deze tegenwoordig niet meer in het instructieboeje staan.

Ik heb daarstraks zekering eruit gehaald en idd, gasmeter daalt snel en daarna op benzine zonder enige foutcode.

Ik heb wel nog volgende graag. Als ik in geval van nood stilval en dan de zekering er terug insteek, krijg ik de caddy dan nog gestart? Want ik dacht dat er steeds benzine nodig was om te starten, zeker na een drukverandering wanneer de cng opnieuw berekend wordt.  En dan is er geen benzine meer want stilgevallen...

best is zeker als de computer nog 5 km aangeeft, terug op cng rijden, das toch wat ik zal doen

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb die zekering lijst ook direct laten printen na de aankoop, ik was erg verontwaardigd dat die daar niet standaard in stak. Ze waren trouwens ook de handleiding van de wagen en radio vergeten.
Blijkbaar zijn er zoveel uitvoeren en voorzieningen van de Caddy, van taxi’s over kampeer en rolstoel wagens, dat ze daar geen standaar zekering lijst van is. Moet op vin nr.

Iedereen zegt altijd dat je voor een cng te starten benzine nodig hebt? Maar is dat zo met die laatste generatie tgi vanaf 2015? Ik merk daar niks van, als het groene lampje brand neemt hij gas. Ik heb hem al proberen te starten na het stilvallen met ‘volledig’ lege benzinetank. Waarop hij ook na even te wachten op de terug vloeiingen van de benzine weigerde om enige ontsteking te geven op benzine. Zekering terug erin, en direct ontsteking op cng.

Wat wel zo is is dat soms na het cng tanken en direct wegrijden hij even op benzine loop. Maar soms ook niet, misschien door even te wachten, misschien zitten er temperatuur sensors op de gastanks die bij snel vullen wachten tot de tanks wat afgekoeld zijn.
Als je te snel op de autostrade rijdt en monotoon 60km in 6de rijdt krijgt hij zijn gasmeting ook niet altijd gedaan (kan ook aan mijn toen haperende gas injector liggen, of ook aan een afwijkende lambda sonde). Hij krijgt zijn gasmeting na het tanken ook niet gedaan als de rit te kort is. Geen gasmeting is starten op benzine.
Behalve als die dus echt leeg is. Of als je de zekering terugsteekt als er wel nog benzine is dan gedraagt hij zich alsof je cng getankt hebt met meting en pre benzine rijden.

Ik heb hem eens expres helemaal leeg gereden toen hij nieuw was, om de reserve van de benzine te testen. Toen kende ik die zekering truc nog niet. En toen de benzine op was, en er geen ontsteking meer was probeerde hij terug op die rest cng te rijden die ik hierboven heb beschreven. Die cng tanks gaan nooit helemaal leeg zij, en op laag vermogen kan de wagen nog even daarop rijden!
Wees voorzichtig in het verkeer!

Wat ik wel heb van horen zeggen en hier op het forum heb gelezen, is dat lpg en eventueel ook aftermarket cng wel op benzine start, zeker als het koud is.
Ik kende iemand met een caddy tgi van voor 2015, die konden ook niet schokloos schakelen tussen cng en benzine. En dat is nooit opgelost met vw en bosch erbij. De huidige caddys doen dat feilloos, ik heb een vermoeden dat die ook snel of gradueel kunnen injecteren van gas naar benzine. Dat zij aparte injectoren op die tunnels.

Dus starten op cng zonder benzine lukt met een caddy tgi post 2015,
Iemand een idee hoe ze dat doen lng en cng only trucks?
Link naar reactie
Delen op andere sites

best is zeker als de computer nog 5 km aangeeft, terug op cng rijden, das toch wat ik zal doen

Dat klopt, inderdaad dat is een heel goed idee. Ik heb gisteren hetzelfde gedaan, of gaan tanken.
Er is een extra stap op de boordcomputer, de andere indicatie km gaan per 10 tal! Die km houden rekening met het verbruik.

De tank is maar 11 liter, ik dacht altijd dat het 13 was…?

De witte schaal is 7a8 liter, afhankelijk of je tot bijna aan het randje vulde, er is nog een degelijke volume boven de max van de schaal wink.png

De start van de 2 rode vlakken is nog 3a4 liter
Die 5km is nog 2 liter laatste rood vlak.
Naald naar beneden is 1 liter, en daarna is het snel gedaan, daar er een deel in circulatie zit

Ik ben er gisteren toch in geslaagd on NAntw-Bxl-Antw te doen op exact 10 liter, met nog 1liter over. 127km
Met file en vertragingen er bij. En verder gewone snelheid, behalve de laatste km in het rood. Maar eigenlijk is dat te riskant!
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de zekering gevonden van mijn Golf 7 Al uitgeprobeerd en krijg gewoon vermelding zoals de tank bijna leeg is. Zo het stoort mij niet. Is onder de motorkap.

Cng Tanks.jpg

aangepast door Herbie
  • Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Herbie zei:

Heb de zekering gevonden van mijn Golf 7 Al uitgeprobeerd en krijg gewoon vermelding zoals de tank bijna leeg is. Zo het stoort mij niet. Is onder de motorkap.

Is wel off topic maar ja. Is nuttig voor de prijs.

Cng Tanks.jpg

ik vraag me af of dit gewoon niet kan geprogrammeerd worden met de ecu  in plaats van  plongs te trekken ..      als je met je eobd de foutcode uitleest  dan weet je welke foutcode hij geeft . bij mij brandt permanent een oranje driehoekje   -cng tanken - aangezien ik enkel nog op benzine rij  . de fiat qubo waar ik vroeger mee reed die had op het dash een knopje om zelf  over te schakelen  naar benzine of gas . dat kon je kiezen .

aangepast door tomassss
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/9/2022 om 19:58, Marc zei:

volgens mij  is cng een droger mengsel en minder rijk   . enkel op cng starten zou bijgevolg   abnormale motorslijtage kunnen geven ..  bij de fiat qubo  was het alvast altijd eerst op benzine te starten . aangezien de  seat ibiza zijn meter van benzine niet daalt als je enkel cng tankt  ; kan ik er ook geen uitsluitsel over geven . ik ruik ook geen benzine als ik start  op cng ; terwijl op benzine starten dan wel soms  ( te zien van waar de wind komt  ;-) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens mij  is cng een droger mengsel en minder rijk   . enkel op cng starten zou bijgevolg   abnormale motorslijtage kunnen geven ..  bij de fiat qubo  was het alvast altijd eerst op benzine te starten . aangezien de  seat ibiza zijn meter van benzine niet daalt als je enkel cng tankt  ; kan ik er ook geen uitsluitsel over geven . ik ruik ook geen benzine als ik start  op cng ; terwijl op benzine starten dan wel soms  ( te zien van waar de wind komt  ;-) )

Je zou dat denken, maar met de start stop constant te gebruiken is er precies ook geen benzine verbruik?

Gisteren nog eens op cng moeten starten, al probeer ik dat te vermijden!
4410fb71c62ba18fc74dff8f52deb6ea.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, tomassss zei:

ik vraag me af of dit gewoon niet kan geprogrammeerd worden met de ecu  in plaats van  plongs te trekken ..      als je met je eobd de foutcode uitleest  dan weet je welke foutcode hij geeft . bij mij brandt permanent een oranje driehoekje   -cng tanken - aangezien ik enkel nog op benzine rij  . de fiat qubo waar ik vroeger mee reed die had op het dash een knopje om zelf  over te schakelen  naar benzine of gas . dat kon je kiezen .

Dat driehoekje brand ook van mij met de zekering eruit. De 20ste gaat hij binnen om schakelaar er tussen te zetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Gasspooky zei:

Je zou dat denken, maar met de start stop constant te gebruiken is er precies ook geen benzine verbruik?

Gisteren nog eens op cng moeten starten, al probeer ik dat te vermijden!
4410fb71c62ba18fc74dff8f52deb6ea.jpg

is enkel bij een koude motor dat een conventionele benzine een rijker mengsel vergt aangezien er meer brandstof blijft ' hangen ' aan een koude zuiger en cilinderwand . start stop  staat de motor al warm  .

• Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Starten op CNG veroorzaakt, volgens mij, minder slijtage in uw motor.

De oliefilm op de cilinderwand zit niet te wachten op een ontvettende benzine nevel.

Als ik bij mijn 2011 Touran de zekering 20 uittrek blijft hij draaien op CNG.
Nu heb ik de druksensor van de aanvoerlijn van de injecteurs losgemaakt maar ik zou liever kleppen van de tanks zonder stroom zetten.

Het schema van de zekeringen kan ik op het internet niet vinden.

aangepast door Crombel

VW Touran 1.4 TSI Ecofuel 110 kW DSG 2011 

Verbruik: spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/9/2022 om 15:33, Crombel zei:

Starten op CNG veroorzaakt, volgens mij, minder slijtage in uw motor.

De oliefilm op de cilinderwand zit niet te wachten op een ontvettende benzine nevel.

Als ik bij mijn 2011 Touran de zekering 20 uittrek blijft hij draaien op CNG.
Nu heb ik de druksensor van de aanvoerlijn van de injecteurs losgemaakt maar ik zou liever kleppen van de tanks zonder stroom zetten.

Het schema van de zekeringen kan ik op het internet niet vinden.

De zekering van de golf is om de kleppen zonderstroom tezetten. Als je de auto start hoor je ze niet meer

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 2 weken later...
Op 2/9/2022 om 16:37, JEGO zei:

Schakelaar tussen de zekering zetten en dan heb je hetzelfde :P

Wat fijn dat het gelukt is!

15 uren geleden, Herbie zei:

Zoals gezegd schakelaar ertussen laten plaatsen.. Werkt perfect met het omschakelen tussen cng en benz. Maar ik leg wel altijd het contact af om dat te doen. Zodat ik zeker geen foutmeldingen krijg. Knopje zit in het linker kleine kastje, mooi weggewerkt. 

Super, bedankt ook voor het delen!

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 3 weken later...

Wat ik ook ondervonden heb, is als ik de schakelaar op benz zet. En pas de volgende dag terug start. Krijg ik geen foutmeldingen. Cng wijzer heeft gewoon aan wat er in zit. Boordcomputer ook. Geen melding van lege tank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

• 5 maanden later...
Op 29/9/2022 om 17:18, Herbie zei:

Zoals gezegd schakelaar ertussen laten plaatsen.. Werkt perfect met het omschakelen tussen cng en benz. Maar ik leg wel altijd het contact af om dat te doen. Zodat ik zeker geen foutmeldingen krijg. Knopje zit in het linker kleine kastje, mooi weggewerkt. 

Hoe loopt die kabel van het motor compartiment naar binnen? Is er een bestaande doorvoer die gebruikt kan worden?

Heeft iemand een pdf van de zekeringen etc? Bij mijn Caddy hebben ze die papieren ook niet meegeleverd.

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19/4/2023 om 03:01, JEGO zei:

Hoe loopt die kabel van het motor compartiment naar binnen? Is er een bestaande doorvoer die gebruikt kan worden?

Heeft iemand een pdf van de zekeringen etc? Bij mijn Caddy hebben ze die papieren ook niet meegeleverd.

In dat kastje zitten er ook zekeringen, die lopen tot onder de motorkap door. Zekering heb ik ook zelf moeten zoeken online. En dan nog eensvia garage laten nazien ook. 

• Vind ik leuk 1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...