Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

CNG uitschakelen bij VW (het is mogelijk ! )


Gasspooky

Aanbevolen berichten

[mention=283]Gasspooky[/mention] "Een gastank mag nooit volledig leeg" ... In de mijne is al maanden geen gas meer gedaan, zou daar dan nog iets inzitten?

Ja daar zit vermoedelijk nog een paar bar in. Hang hem eens aan een vulstation met manometer op de pomp, de wijzer zal wat bewegen.
Ik vind dat trouwens erg flauw dat we dat niet in de auto zelf hebben met een deftige aflezing. Dan zou je de temperatuurgevoelige drukschommelingen kunnen zien na het vullen…
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Gasspooky zei:

Uit ervaring bij de caddy tgi 1.4 kan ik zeggen dat als de benzine echt volledig op is, hij terug op cng rest druk ‘probeert’ te lopen. Daar staat vermoedelijk nog iets van een 12a15bar op wanneer die oorspronkelijk van cng naar benzine springt. (Een gastank mag nooit volledig leeg) Je kan daar nog een beetje mee verder rijden op laag vermogen met snel opschakelen zodat je zeker niet in +2k toeren gaat. Wanneer de cng dan terug uitvalt kan het ook zijn dat je nog heel even terug op benzine kunt rijden die ondertussen teruggevloeid is uit de retour…
Maar wees hier voorzichtig mee!

 

Inderdaad, want volgens mij is er altijd benzine nodig om te kunnen starten. Als je om een of andere reden stil zou vallen, dreigt het dus helemaal einde verhaal te zijn.

 

9 uren geleden, Gasspooky zei:

Wat ik wel al gedaan heb 1,5 jaar geleden, is met hulp van de garage uitgezocht hoe je de cng tijdelijk kunt onderbreken. Dat geeft het voordeel dat je in een ver buitenland waar weinig cng is je voor de korte ritten op benzine kunt lopen, en de cng kunt sparen voor de lange autostrade stukken. Dit kan via de zekering van de hoofdafsluiter van de flessen, zonder dat er foutcodes komen. Blijf van de relais zelf af dat gaat de boordcomputer zien! Ik heb die truc hier ooit gepost.

 

Heb je iets meer details? Vind je eerdere post niet meteen terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, JoBé zei:

Had die toen al zo'n kleine benzinetank? Mijn A3 04/2016 heeft nog 50 Liter... 

Heb ook een Caddy uit 2016 en kan dit bevestigen. Ik wil eens informeren of er geen volledige tank past ter vervanging van een 'kapotte' kleine tank. Dat zou wel wat meer ademruimte geven, ook op lange stukken. Lijkt me niet dat ze bij de keuring het volume van de benzine tank controleren. Weet niet wat het effect op de boorcomputer en de wijzer zou zijn.

De caddy heeft wel 37kg aan ruimte voor CNG dus dat is wel deftig (als je hem tegen een fatsoenlijke prijs kan vullen).

  • Bedankt 1

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png spacer.png
spacer.pngspacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 
Heb je iets meer details? Vind je eerdere post niet meteen terug.

Blijkbaar heb ik dat dan toch niet gepost… sorry zal het gedroomd hebben. Het kan best zijn dat dit hetzelfde is voor de caddy 2010-2014 als de 2015-2020
Het is de rode 10Amp zekering nr20 in de zekering kast in de motorkap. Trek die eruit met de sleutel van het contact. En je 5 cng flessen blijven dicht. Je zal zien dat de wagen nog even op cng bold, want er zit nog 200 bar in de leiding van achter naar voor tot aan de ontspanner. De meting van het dashboard zakt dan ineens agressief, en na 10-15bar gaat hij naar benzine.

Als je cng tankt met de zekering eruit, zit er door die passieve terugslagklep weer even gas in de leiding. Schakelt dus even over.

Als je de zekering terug steekt, nadat de tank indicator op 0 heeft gestaan denk de boordcomputer dat je cng getankt hebt, en doet terug zijn gas meeting. Dat laatste doet hij altijd als er een bepaalde druk stijging is geweest tussen het stilleggen en starten vermoed ik, ik heb het zelfs 1 keer zien gebeuren door een temperatuurverschil…
Ik heb betere documentatie, zal ze posten dit weekend.

Wees voorzichtig, dit is niet bedoeld om constant te doen! Je gaat slijtage krijgen van die zekering bus…

Is er hier niemand die dat vanuit de wagen kan via de obd poort? De boordcomputer doet dit me die relais, de officiële garage kan dat, heb ik mij laten vertellen.
Het zou nuttig zijn als wij daar gewoon zelf aankunnen in deze barre tijden, zonder knutselwerk met obd11 ofzo!?

Louter ter info;
a02b5a6f1baa30db2fcaa3c05b6e3b97.jpg

Bij mij zit daar geen coolant pomp op nr20

https://www.autogenius.info/volkswagen-caddy-2010-2014-fuse-box-diagram/
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Herbie zei:

Moet ik ook hebben

 

Fiat kopen...  :D

  • Hahaha 1
  • Verward 1

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Caddy Maxi (2016) staat geen andere apparatuur op zekering F20 dan de afsluitkleppen voor de gastanks. Ga morgen eens proberen om zekering er uit te trekken en dan op benzine te rijden met de aardgas als reserve in nood.

 

 

20220904_204502.jpg

  • Vind ik leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn Caddy Maxi (2016) staat geen andere apparatuur op zekering F20 dan de afsluitkleppen voor de gastanks. Ga morgen eens proberen om zekering er uit te trekken en dan op benzine te rijden met de aardgas als reserve in nood.
 
 
20220904_204502.thumb.jpg.50f9029a54bdc56c46e03c0c84bd2eb5.jpg

Bij mijn Caddy Maxi 2016 ook niet, dat schema dat ik eerder toonde was van een pre 2015 model. Dat is het enige ik online openbaar vond.
Maar ik heb ze op papier, ik zal ze asap posten!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk hoort dit allemaal thuis in een apart onderwerp. Maat toch is het tanken gerelateerd.

Ter info, ik heb de hoofd cng technieker van de VW garage ooit betaald om naar het toenmalige vermogensverlies te kijken, en deze cng uitschakel truc mee te bedenken adh van de schema’s. Ik had dat toen nodig in het zuiden van Frankrijk!

R2 is trouwens de bediening van de 5 gaskleppen, maar als je die weghaalt is er kans dat de boordcomputer dat ziet, zoals eerder vermeld!
Je zou ook nog kunnen prutsen aan de drukmeter en de afsluiter links op de ontspanner in de motorkap, maar dan krijg je zeker storingscodes, en die stekkers verniel je ook snel als je geen kennis hebt!


e7c8bb72ddcdd77af84b759098e52b0a.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...