Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

eigen mini tankpomp benzine

tomassss
 Delen

Aanbevolen berichten

2 uren geleden, tomassss zei:

zoals ik in een ander post aangegeven heb al , heb ik mezelf een plastic  pomp gekocht op een bootswebsite 

er kan 53liter in  en ik vul die 1 of 2 keer per week 

ik rij soms 500km per week en tank nooit meer cng momenteel  alleen al uit principe  !

soms tank ik wel eens  benzine  bij dats en soms bij q8 als ik een pomp tegen kom onderweg , maar ik doe nooit geen omweg meer wat ook bespaart 

voorlopig bevalt het resultaat mij nog wel 

2x75 of 80 euro benzine voor de pomp  per week in plaats van 4/6x  55 euro cng  

150 vs 330 euro  dus de pomp is na 1 of 2  vulbeurten  al   terugbetaald   

ik moet ook nooit meer aanschuiven aan de pomp  of tijd verliezen met de kaart etc .

thuis tanken  ; een paar keer knijpen en de tank is terug vol (2minuten werk) 

het is wel wat denkwerk  en hefwerk  om 53 kg tank te heffen na het vullen  maar het went snel  

Je moet dus wel 1 of 2x per week naar de pomp rijden om dat vatje te vullen.

Aanschuiven heb ik nog bijna nooit moeten doen bij een CNG-pomp. En bij Dats gebruik ik gewoon de app, geen kaart van doen.

Maar snap het idee wel hoor.

Vraag me af of in hoeverre hier beperkingen op zijn: tot welke hoeveelheid mag je benzine vervoeren in je wagen en/of thuis opslaan?

En waarom laat je dat vatje dan niet gewoon in de wagen staan? Kan je altijd onderweg bijvullen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, Taaner zei:

Aanschuiven heb ik nog bijna nooit moeten doen bij een CNG-pomp.

Natuurlijk niet, met zo'n prijzen van tegenwoordig  :ph34r: ¬¬

En @tomassss vindt de CNG prijs veel te hoog in vgl. met de benzineprijs.

Hij zou dief van zijn eigen portemonnee zijn.

tot welke hoeveelheid mag je benzine vervoeren in je wagen

In Nederland (volgens ANWB) 60 x 4 = 240 liter :o :

De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter. Daarnaast ben je verplicht om de jerrycans stevig vast te maken in je kofferbak. Ze mogen niet verschuiven tijdens een rit. Ook moet je er alles aan hebben gedaan om te zorgen dat ze niet kunnen gaan lekken.

Voor België :

"De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen. Een 10-, 20- of 25-liter jerrycan is prima. Als u echter twee jerrycans van elk tien liter hebt, moet u voor één van de twee een boete betalen", legt Florence Angelici, woordvoerster van de FOD Financiën, uit. 

Wat als ik slechts één jerrycan met een groter volume meeneem? "Boven de 25 liter krijgt u problemen met de definitie van een 'gepaste/toelaatbare jerrycan', zeker als die één derde van de bagageruimte in beslag neemt," zegt ze. 

Dit ging wel over import van Luxemburgse benzine naar België (mei 2022)

https://financien.belgium.be/nl/Actueel/vervoer-van-brandstof-een-jerrycan

Maar volgens Maarten Matienko van VAB :

"Individuen mogen wettelijk tot 60 liter brandstof vervoeren in veilige omstandigheden, dus ze moeten de jerrycan wel goed afsluiten en veilig vastmaken. Anders is het te gevaarlijk", zei Matienko .

Dit was naar aanleiding van de staking / blokkades in Frankrijk in 2016

thuis opslaan?

Ergens had ik gelezen / gegoogeld dat dit tot 240 liter mocht zijn.  (maar ik stop me zoeken : ik krijg altijd / veel te veel Nederlandse situaties...)

aangepast door Koen C

Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14

Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km   -  6.1 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y 1.2 LS 8v '01

Gemiddeld verbruik :  6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km

Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91

Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Koen C zei:

Natuurlijk niet, met zo'n prijzen van tegenwoordig  :ph34r: ¬¬

En @tomassss vindt de CNG prijs veel te hoog in vgl. met de benzineprijs.

Hij zou dief van zijn eigen portemonnee zijn.

In Nederland (volgens ANWB) 60 x 4 = 240 liter :o :

De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter. Daarnaast ben je verplicht om de jerrycans stevig vast te maken in je kofferbak. Ze mogen niet verschuiven tijdens een rit. Ook moet je er alles aan hebben gedaan om te zorgen dat ze niet kunnen gaan lekken.

Voor België :

"De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen. Een 10-, 20- of 25-liter jerrycan is prima. Als u echter twee jerrycans van elk tien liter hebt, moet u voor één van de twee een boete betalen", legt Florence Angelici, woordvoerster van de FOD Financiën, uit. 

Wat als ik slechts één jerrycan met een groter volume meeneem? "Boven de 25 liter krijgt u problemen met de definitie van een 'gepaste/toelaatbare jerrycan', zeker als die één derde van de bagageruimte in beslag neemt," zegt ze. 

Dit ging wel over import van Luxemburgse benzine naar België (mei 2022)

https://financien.belgium.be/nl/Actueel/vervoer-van-brandstof-een-jerrycan

Maar volgens Maarten Matienko van VAB :

"Individuen mogen wettelijk tot 60 liter brandstof vervoeren in veilige omstandigheden, dus ze moeten de jerrycan wel goed afsluiten en veilig vastmaken. Anders is het te gevaarlijk", zei Matienko .

Dit was naar aanleiding van de staking / blokkades in Frankrijk in 2016

Ergens had ik gelezen / gegoogeld dat dit tot 240 liter mocht zijn.  (maar ik stop me zoeken : ik krijg altijd / veel te veel Nederlandse situaties...)

de  brandstof transportbak is idd berekend dat mensen met boten dit mogen vervoeren , ze hebben hun huiswerk voor mij al gedaan ....

geen idee hoe veel de benzine bij u kost maar bij ons kost euro 95  1.6 of 1.7  euro   en cng  tussen de 4.8 en 5.8   

ik kan maar meegeven dat ik  profijt doe , als je het niet wil geloven heb ik daar geen problemen mee , ik ben hier niet om iemand te overtuigen  ofzo  ;-)  

als jij   niet moet aanschuiven als  er maar 2 cng pompen zijn  waarvan er 1 vaak buiten dienst is  ( of zelfs beiden ), of geen gas voorradig ( nutteloze verplaatsing dus )   is    dan  is dit een mooie zaak voor jou ook  ...

bij ons tanken mensen ook vaak  benzine aan de cng pomp en dan sta je daar 3minuten te wachten ; op 3minuten pomp ik thuis 2maal mijn bezinetank vol  

alsook moet ik minder vaak omrijden om de tank vol te gooien voor de volgende dag ( dit is ook tijdwinst en brandstof besparend )

nogmaals  ik ben hier niet om te discussieren ; ik wou het enkel als optie aanreiken  .   mensen moeten zelf maar voor zichzelf  rekenen of het "iets" is of "niets" is  ;-)

je gaat automatisch ook nadenken over je rijstijl omdat elke  53liter  waardevol   is   , anders gooi je hem vol , je klaagt 2minuten tegen jezelf en duwt de gas terug in  ; nu  probeer je toch een beetje op te letten ....

aangepast door tomassss
  • Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Taaner zei:

Je moet dus wel 1 of 2x per week naar de pomp rijden om dat vatje te vullen.

Aanschuiven heb ik nog bijna nooit moeten doen bij een CNG-pomp. En bij Dats gebruik ik gewoon de app, geen kaart van doen.

Maar snap het idee wel hoor.

Vraag me af of in hoeverre hier beperkingen op zijn: tot welke hoeveelheid mag je benzine vervoeren in je wagen en/of thuis opslaan?

En waarom laat je dat vatje dan niet gewoon in de wagen staan? Kan je altijd onderweg bijvullen ;-)

ja ik vraag me ook af of ik dit thuis mag staan hebben  , maar ja ... het aanschuiven betreft als er andere mensen  staan die aan de pomp diesel tanken ( zeker als de prijzen stijgen dan staan ze allemaal in mijn weg ;-)  ook vaak defecte pompen  wat  de verplaatsing soms nutteloos en frustrerend maakt . het vatje vullen doe je als je tank leeg is en je anders toch moest gaan tanken .  thuis gaat het gewoon sneller  en tijdwinst door minder verplaatsingen . zoals gezegd eerder is het ook principieel  , uit verzet tegen die prijzen   ; en dan ben ik bereid moeite te doen . zodra de tank gevuld is  1maal zit je even op rozen   ;-) in de wagen laten liggen  geeft  extra geuroverlast alsook bij een botsing  heb je een bom dus dat risico probeer ik te beperken ; ookal geef ik eerlijk toe moest het niet werk gebonden zijn dat ik het mss ook zou durven ;-) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...