Populair bericht tomassss Geplaatst: 7 september 2022 Populair bericht Delen Geplaatst: 7 september 2022 (aangepast) zoals ik in een ander post aangegeven heb al , heb ik mezelf een plastic pomp gekocht op een bootswebsite er kan 53liter in en ik vul die 1 of 2 keer per week ik rij soms 500km per week en tank nooit meer cng momenteel alleen al uit principe ! soms tank ik wel eens benzine bij dats en soms bij q8 als ik een pomp tegen kom onderweg , maar ik doe nooit geen omweg meer wat ook bespaart voorlopig bevalt het resultaat mij nog wel 2x75 of 80 euro benzine voor de pomp per week in plaats van 4/6x 55 euro cng 150 vs 330 euro dus de pomp is na 1 of 2 vulbeurten al terugbetaald ik moet ook nooit meer aanschuiven aan de pomp of tijd verliezen met de kaart etc . thuis tanken ; een paar keer knijpen en de tank is terug vol (2minuten werk) het is wel wat denkwerk en hefwerk om 53 kg tank te heffen na het vullen maar het went snel een goed tijdelijk alternatief tot de storm hopelijk weer gaat liggen https://www.boottotaal.be/mobiele-brandstoftank-duramax-53-liter.html 7 september 2022 aangepast door tomassss 3 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jef164 Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 Als ik m'n Polo verkoop, zal ik een combo maken op AutoScout24 om meer gelukkig te worden 😄... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Taaner Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 2 uren geleden, tomassss zei: zoals ik in een ander post aangegeven heb al , heb ik mezelf een plastic pomp gekocht op een bootswebsite er kan 53liter in en ik vul die 1 of 2 keer per week ik rij soms 500km per week en tank nooit meer cng momenteel alleen al uit principe ! soms tank ik wel eens benzine bij dats en soms bij q8 als ik een pomp tegen kom onderweg , maar ik doe nooit geen omweg meer wat ook bespaart voorlopig bevalt het resultaat mij nog wel 2x75 of 80 euro benzine voor de pomp per week in plaats van 4/6x 55 euro cng 150 vs 330 euro dus de pomp is na 1 of 2 vulbeurten al terugbetaald ik moet ook nooit meer aanschuiven aan de pomp of tijd verliezen met de kaart etc . thuis tanken ; een paar keer knijpen en de tank is terug vol (2minuten werk) het is wel wat denkwerk en hefwerk om 53 kg tank te heffen na het vullen maar het went snel Je moet dus wel 1 of 2x per week naar de pomp rijden om dat vatje te vullen. Aanschuiven heb ik nog bijna nooit moeten doen bij een CNG-pomp. En bij Dats gebruik ik gewoon de app, geen kaart van doen. Maar snap het idee wel hoor. Vraag me af of in hoeverre hier beperkingen op zijn: tot welke hoeveelheid mag je benzine vervoeren in je wagen en/of thuis opslaan? En waarom laat je dat vatje dan niet gewoon in de wagen staan? Kan je altijd onderweg bijvullen ;-) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 7 september 2022 Delen Geplaatst: 7 september 2022 (aangepast) 33 minuten geleden, Taaner zei: Aanschuiven heb ik nog bijna nooit moeten doen bij een CNG-pomp. Natuurlijk niet, met zo'n prijzen van tegenwoordig En @tomassss vindt de CNG prijs veel te hoog in vgl. met de benzineprijs. Hij zou dief van zijn eigen portemonnee zijn. 33 minuten geleden, Taaner zei: tot welke hoeveelheid mag je benzine vervoeren in je wagen In Nederland (volgens ANWB) 60 x 4 = 240 liter : De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter. Daarnaast ben je verplicht om de jerrycans stevig vast te maken in je kofferbak. Ze mogen niet verschuiven tijdens een rit. Ook moet je er alles aan hebben gedaan om te zorgen dat ze niet kunnen gaan lekken. Voor België : "De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen. Een 10-, 20- of 25-liter jerrycan is prima. Als u echter twee jerrycans van elk tien liter hebt, moet u voor één van de twee een boete betalen", legt Florence Angelici, woordvoerster van de FOD Financiën, uit. Wat als ik slechts één jerrycan met een groter volume meeneem? "Boven de 25 liter krijgt u problemen met de definitie van een 'gepaste/toelaatbare jerrycan', zeker als die één derde van de bagageruimte in beslag neemt," zegt ze. Dit ging wel over import van Luxemburgse benzine naar België (mei 2022) https://financien.belgium.be/nl/Actueel/vervoer-van-brandstof-een-jerrycan Maar volgens Maarten Matienko van VAB : "Individuen mogen wettelijk tot 60 liter brandstof vervoeren in veilige omstandigheden, dus ze moeten de jerrycan wel goed afsluiten en veilig vastmaken. Anders is het te gevaarlijk", zei Matienko . Dit was naar aanleiding van de staking / blokkades in Frankrijk in 2016 33 minuten geleden, Taaner zei: thuis opslaan? Ergens had ik gelezen / gegoogeld dat dit tot 240 liter mocht zijn. (maar ik stop me zoeken : ik krijg altijd / veel te veel Nederlandse situaties...) 7 september 2022 aangepast door Koen C Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tomassss Geplaatst: 8 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2022 (aangepast) 23 uren geleden, Koen C zei: Natuurlijk niet, met zo'n prijzen van tegenwoordig En @tomassss vindt de CNG prijs veel te hoog in vgl. met de benzineprijs. Hij zou dief van zijn eigen portemonnee zijn. In Nederland (volgens ANWB) 60 x 4 = 240 liter : De maximale hoeveelheid brandstof die je mag vervoeren is ook vastgelegd in het ADR. Benzine of diesel mag je alleen in jerrycans met een maximale inhoud van 60 liter vervoeren. In totaal mag je maximaal 240 liter brandstof vervoeren. Dus bijvoorbeeld vier jerrycans van 60 liter. Daarnaast ben je verplicht om de jerrycans stevig vast te maken in je kofferbak. Ze mogen niet verschuiven tijdens een rit. Ook moet je er alles aan hebben gedaan om te zorgen dat ze niet kunnen gaan lekken. Voor België : "De wet bepaalt dat u maar één jerrycan geschikt voor brandstof mag meenemen. Een 10-, 20- of 25-liter jerrycan is prima. Als u echter twee jerrycans van elk tien liter hebt, moet u voor één van de twee een boete betalen", legt Florence Angelici, woordvoerster van de FOD Financiën, uit. Wat als ik slechts één jerrycan met een groter volume meeneem? "Boven de 25 liter krijgt u problemen met de definitie van een 'gepaste/toelaatbare jerrycan', zeker als die één derde van de bagageruimte in beslag neemt," zegt ze. Dit ging wel over import van Luxemburgse benzine naar België (mei 2022) https://financien.belgium.be/nl/Actueel/vervoer-van-brandstof-een-jerrycan Maar volgens Maarten Matienko van VAB : "Individuen mogen wettelijk tot 60 liter brandstof vervoeren in veilige omstandigheden, dus ze moeten de jerrycan wel goed afsluiten en veilig vastmaken. Anders is het te gevaarlijk", zei Matienko . Dit was naar aanleiding van de staking / blokkades in Frankrijk in 2016 Ergens had ik gelezen / gegoogeld dat dit tot 240 liter mocht zijn. (maar ik stop me zoeken : ik krijg altijd / veel te veel Nederlandse situaties...) de brandstof transportbak is idd berekend dat mensen met boten dit mogen vervoeren , ze hebben hun huiswerk voor mij al gedaan .... geen idee hoe veel de benzine bij u kost maar bij ons kost euro 95 1.6 of 1.7 euro en cng tussen de 4.8 en 5.8 ik kan maar meegeven dat ik profijt doe , als je het niet wil geloven heb ik daar geen problemen mee , ik ben hier niet om iemand te overtuigen ofzo ;-) als jij niet moet aanschuiven als er maar 2 cng pompen zijn waarvan er 1 vaak buiten dienst is ( of zelfs beiden ), of geen gas voorradig ( nutteloze verplaatsing dus ) is dan is dit een mooie zaak voor jou ook ... bij ons tanken mensen ook vaak benzine aan de cng pomp en dan sta je daar 3minuten te wachten ; op 3minuten pomp ik thuis 2maal mijn bezinetank vol alsook moet ik minder vaak omrijden om de tank vol te gooien voor de volgende dag ( dit is ook tijdwinst en brandstof besparend ) nogmaals ik ben hier niet om te discussieren ; ik wou het enkel als optie aanreiken . mensen moeten zelf maar voor zichzelf rekenen of het "iets" is of "niets" is ;-) je gaat automatisch ook nadenken over je rijstijl omdat elke 53liter waardevol is , anders gooi je hem vol , je klaagt 2minuten tegen jezelf en duwt de gas terug in ; nu probeer je toch een beetje op te letten .... 8 september 2022 aangepast door tomassss 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tomassss Geplaatst: 8 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2022 17 uren geleden, Taaner zei: Je moet dus wel 1 of 2x per week naar de pomp rijden om dat vatje te vullen. Aanschuiven heb ik nog bijna nooit moeten doen bij een CNG-pomp. En bij Dats gebruik ik gewoon de app, geen kaart van doen. Maar snap het idee wel hoor. Vraag me af of in hoeverre hier beperkingen op zijn: tot welke hoeveelheid mag je benzine vervoeren in je wagen en/of thuis opslaan? En waarom laat je dat vatje dan niet gewoon in de wagen staan? Kan je altijd onderweg bijvullen ;-) ja ik vraag me ook af of ik dit thuis mag staan hebben , maar ja ... het aanschuiven betreft als er andere mensen staan die aan de pomp diesel tanken ( zeker als de prijzen stijgen dan staan ze allemaal in mijn weg ;-) ook vaak defecte pompen wat de verplaatsing soms nutteloos en frustrerend maakt . het vatje vullen doe je als je tank leeg is en je anders toch moest gaan tanken . thuis gaat het gewoon sneller en tijdwinst door minder verplaatsingen . zoals gezegd eerder is het ook principieel , uit verzet tegen die prijzen ; en dan ben ik bereid moeite te doen . zodra de tank gevuld is 1maal zit je even op rozen ;-) in de wagen laten liggen geeft extra geuroverlast alsook bij een botsing heb je een bom dus dat risico probeer ik te beperken ; ookal geef ik eerlijk toe moest het niet werk gebonden zijn dat ik het mss ook zou durven ;-) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tomassss Geplaatst: 8 september 2022 Auteur Delen Geplaatst: 8 september 2022 19 uren geleden, Jef164 zei: Als ik m'n Polo verkoop, zal ik een combo maken op AutoScout24 om meer gelukkig te worden 😄... hahaha ;-) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen