Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Monopolistische prijzenbeleid DATS24

GiovanniB
 Delen

Aanbevolen berichten

In Nederland komt bijna al het biogas van waterzuivering vandaan. Het slib en de bacteriën uit de zuivering produceren CO2 en Methaan. Dit zuiveren ze en 'drogen' ze en dan houden ze de methaan als bio gas over.
Ok, zijn antwoord is beter en concreter.

In Duitsland doen ze trouwens nét hetzelfde. Om toch maar iets zinnigs eraan te kunnen toevoegen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, JEGO zei:

In Nederland komt bijna al het biogas van waterzuivering vandaan. Het slib en de bacteriën uit de zuivering produceren CO2 en Methaan. Dit zuiveren ze en 'drogen' ze en dan houden ze de methaan als bio gas over.

Dat wist ik niet. Ik dacht dat het voornamelijk van stortplaatsen kwam. Weer iets opgestoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Josy zei:

Dat wist ik niet. Ik dacht dat het voornamelijk van stortplaatsen kwam. Weer iets opgestoken.

Bij Aquafin in Antwerpen doen ze dit ook, methaan maken van het slib. Hier wordt het dadelijk in het gasnet gepompt, en bijgevolg wordt er geen CNG van gemaakt. 

In Taverneux was er geen gasnet aanwezig waardoor CNG een alternatief is.

In Wilsele is Ecowerf een installatie aan het bouwen maar voor eigen gebruik.  Het is dus niet zo dat Vlaanderen geen bio gas maakt, alleen minder zichtbaar.

• Vind ik leuk 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, Brembos zei:

Mijn lezersbrief staat vandaag in de Gazet van Antwerpen 😀. Weliswaar iets ingekort maar toch goede reclame voor Dats24😀😀. Ik kon het niet laten en heb hen een fotooke van het artikel doorgestuurd. De oplichters….

Linkje?

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als we even terug kijken, in de zomer vroegen ze +- 1 euro terwijl de gasprijs toen rond de 30 euro per MWh stond (0.39 euro per Kg ruw) op die 1 euro zat dan 21 cent btw. Wat dus wil zeggen dat ze toen voor een kg aan te kunnen bieden 40 cent nodig hadden voor werking pompen en marge. (Waarschijnlijk comfortabel genoeg ook)

Vandaag durven ze nog steeds 3.25 euro per Kg te vragen en dat terwijl de gasprijs op de markt momenteel -+ 112 euro per MWh is. (1.45 euro per kg ruw). Met dezelfde berekening als hierboven zien we dat er 56 cent naar de belastingen gaat, er 2.69 euro overschiet en er dus 1.24 euro naar de zak van dats gaat.

Bij een prijs van 2.20 euro zien we dat er 38 cent naar de belastingen gaat, er 1.82 euro overblijft waarvan er dus 37 cent naar de pomphouder gaat voor werking en marge.

Dats vraag dus 3.35 keer meer aan de consument dan de concurentie (en zichzelf in het verleden). De concurentie (37 cent) neemt nu genoeg met ongeveer dezelfde 40 cent als dats24 dat in het verleden ook deed. Het is echter wel erg duidelijk, met deze oefening, dat Dats24, profiteert van de situatie.

Wat zou er gebeuren als BTW naar 6% gaat?
Laten we die oefening ook eens doen.

We nemen voor werking en marge 40 cent, een bedrag waaraan Dats24 het vroeger ook kon en de concurentie het nog steeds doet.

bij de huidige prijs van 112 euro per MWh:

1MWh = 100 m3, 1.3 m3 = 1 kg => 112 euro per MWh delen door 77 => 1.45 euro per Kg CNG
Dan voegen we de marge en werking toe: 1.45 + 0.4
en dan de 6% BTW => (1.45+0.4)*1.06 = 1.96 euro per Kg CNG oftewel een korting van 24 cent tov de eerlijke prijs (2.2 euro)

Wat indien de prijs terug zakt naar 30 euro per MWh? dan zouden we 0.84 euro per Kg betalen ipv 1 euro

Zie ook: https://www.aardgasrijder.be/forum/topic/4246-alexander-decroo-tijdelijke-btw-verlaging-op-cng-mag-niet-van-europa

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...