Ga naar inhoud
bbh_blocked_dnftl

Prijs CNG aan de pomp

Lange_666
 Delen

Aanbevolen berichten

6 uren geleden, JEGO zei:

Hoop dat dit duidelijk genoeg was :)

Amai, indrukwekkend :-)

Wel enkele bedenkingen:

• je gaat uit van de dagprijs wat een goed begin is uiteraard. Maar je weet niet welke contracten de leverancier heeft.
    Zo vermoed ik dat Dats een grote hoeveelheid afname had aan een redelijke prijs, maar na afloop paar weken geleden met dagelijkse onderhandelingen zat.
    En blijkbaar wordt de pomp bij bv. Bruno soms stil gelegd (gevolgd door een prijsaanpassing). Waarschijnlijk bij plotse meer-afname, of wacht men te lang om nieuwe contract aan te gaan.
  • de vaste kosten zijn ook onderhevig aan schommelingen maar zijn ook verschillend per aanbieder. Naast de investeringskost is de stroom voor de compressor een grote factor, en de energie daarvoor is ook sterk gestegen. Daarnaast zien we dat sommige installaties meer problemen hebben dan andere, dus hogere onderhoudskosten.
  • en dan heb je nog de individuele prijszetting van de leveranciers. Uiteraard wil men de winst maximaliseren, maar als je de prijs te hoog zet stopt je verkoop...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze morgen een poging gedaan om cng te gaan tanken in Turnhout op de Gierlesesteenweg. Beide pompen zijn daar stuk. Bij de Q8 was er een technicus bezig met de pomp en bij Esso/pitpoint hangt een rood lint rond de pompen...

De prijs bij Esso stond wel op 2,35 euro per kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Taaner zei:

Wel enkele bedenkingen:

Inderdaad klopt allemaal. Maar de 40 cent prijs was bij dats vorig jaar al het geval en bij de concurentie momenteel nog steeds geldig. Nu zou je ook kunnen zeggen dat in die marge prijs die ik er bij optel die onverwachtse kosten ook er bij zitten. Maar inderdaad kan zeker een nog tussen de 5 en de 15 cent bij geteld worden voor zulke fluctuaties. Verder zullen de meeste pompen ook niet daglijks hun prijzen willen controleren en er daarom op sommige momenten iets te veel/iets te weinig voor vragen. 

Meer om een richtlijn te hebben. Vandaag is de prijs weer omhoog geschoten tot 120 EUR / GWh gas. Oftewel ((120/77)+0.4)*1.21 = 2.37 euro per KG aan de pomp. (1.99 voor L-gas)

Lijkt er dus op dat Dats24 een duur contract te pakken had (misschien wilde ze wachten tot de prijs ging zakken, terwijl hij enkel steeg). 

1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto)

2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI)

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De VS belooft dit jaar alleen al 15 miljard kubieke meter LNG te leveren. Dat zal in de komende jaren worden opgedreven tot 50 miljard kubieke meter LNG per jaar tot 2030. Daarvoor zal ook een "meer gediversifieerde infrastructuur" voor moeten gebouwd in verschillende Europese landen. 

Ik ben benieuwd of dit nieuws een effect gaat hebben op de huidige marktprijs. 

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/3/2022 om 13:20, Kris81 zei:

Ik ben benieuwd of dit nieuws een effect gaat hebben op de huidige marktprijs. 

Nog niet heel veel op dit moment.

image.png.6e926f740d93a5c05394e74b92c183e1.png

• Bedankt 1

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht ook niet dat dat effect gaat hebben. Zolang rijden op cng ook maar ietsjes goedkoper is dan rijden op benzine, gaan ze de prijs niet aanpassen. Waarom zouden ze ook? nu verdienen ze goed geld met hun hoge prijzen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet er iemand of de cng pompen in Turnhout aan de Steenweg op Gierle al hersteld zijn? Weet iemand ook de prijs bij Q8 en Esso/Pitpoint?

Nu moet ik telkens speciaal naar Geel rijden om bij Dats te gaan tanken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Gertje123 zei:

Weet er iemand of de cng pompen in Turnhout aan de Steenweg op Gierle al hersteld zijn? Weet iemand ook de prijs bij Q8 en Esso/Pitpoint?

Jammer genoeg geen recente info op Carburogaz en/of Gibgas :-(

Esso (pitpoint) 20/3 (carburogaz): 2.700

Q8 23/3 (gibgas): 2.300

Niemand uit de streek die info aanvult?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfde van TotalEnergies Kallo dateert al van 13/03/22 aan 2.200€, donderdag zou ik daar eventueel tanken. Anders zal het in Barendrecht zijn aan 1.750€ op mijn weg naar Keukenhof

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Herbie zei:

Zelfde van TotalEnergies Kallo dateert al van 13/03/22 aan 2.200€, donderdag zou ik daar eventueel tanken. Anders zal het in Barendrecht zijn aan 1.750€ op mijn weg naar Keukenhof

2.2 euro voor H gas is hetzelfde* als 1.75 euro voor L gas. Voordeel van de L-gas bij de BP daar is dat het BIO-gas is van Orangegas :).

*80% van 2.2 euro is 1.76 euro

• Vind ik leuk 1

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, JEGO zei:

2.2 euro voor H gas is hetzelfde* als 1.75 euro voor L gas. Voordeel van de L-gas bij de BP daar is dat het BIO-gas is van Orangegas :).

*80% van 2.2 euro is 1.76 euro

Niet helemaal, het verschil in calorische waarde tussen L en H is in België ongeveer 10-15%. In Kallo is het wel H+, dus dat maakt de kloof ietsje kleiner.

• Vind ik leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Jimghw zei:

Total Kallo past z'n tarieven telkens op de eerste van de maand aan, momenteel dus nog steeds 2.20

Oke bedankt voor de informatie, zo ga ik daar donderdag tanken, want met volle tank rij ik ook makkelijk 100km verder, dan ik tank bij Dats24 Blankenberge H-gas En als ik zaterdag terug kom van Amsterdam. Hopelijk wat goedkoper.

VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Bremel zei:

Niet helemaal, het verschil in calorische waarde tussen L en H is in België ongeveer 10-15%. In Kallo is het wel H+, dus dat maakt de kloof ietsje kleiner.

Ik ging uit van wat mijn boordcomputer zegt (80% bij Orangegas biogas). Maar calorisch kan dat inderdaad anders liggen. Weet wel niet of de calorische verschillen 1 op 1 gebruikt kunnen worden voor rijberijk. Interresant topic :P

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, JEGO zei:

Ik ging uit van wat mijn boordcomputer zegt (80% bij Orangegas biogas). Maar calorisch kan dat inderdaad anders liggen. Weet wel niet of de calorische verschillen 1 op 1 gebruikt kunnen worden voor rijberijk. Interresant topic :P

Die calorische waarde zal toch het grootste verschil maken, en achterliggend vooral het methaangehalte. Het percentage van de boordcomputer is vrij arbitrair, bij H-gas verschijnt daar al snel 100% maar zelfs dan zit nog altijd "maar" met een kleine 90% methaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Bremel zei:

Die calorische waarde zal toch het grootste verschil maken, en achterliggend vooral het methaangehalte.

Tuurlijk zal dat het grootste verschil maken, ik denk alleen niet dat het verschil van calorische waarde 1 op 1 te vergelijken is met het aantal kilometers wat je af kan leggen.

Proef op de som; Dats heeft H-gas met een calorische waarde van 11.502 KWh en L-gas met een waarde van 10.3201 KWh. Dat zou dan calorisch willen zeggen dat je 89.7% van de kilometers kan rijden die je op H-gas van Dats rijdt. Dit is echter meer rond de 80%, zoals @Brembos ook al zegt. (en wat mijn boordcomputer aangeeft). Er zijn dus waarschijnlijk verliezen die in hogere mate optreden bij het gebruik van L-gas ten opzichte van H-gas.

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

• Nieuwe aanmaken...