Koen C Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 (aangepast) 5 uren geleden, Brembos zei: Bij electrisch rijden sakker je misschien 1 of 2 keer per jaar over het beperkte rijbereik tijdens de vakantie , bij een cng wagen voortdurend. Die begrijp ik niet ? Zo'n elektrische die je op het oog hebt, geraakt 350 km ver met volle batterij. Jouw CNG'er ook. Dus dan is dat toch niet "voortdurend" beperkt rijbereik in vergelijking met die elektrische, maar toch gewoon hetzelfde dagelijkse rijbereik ? Akkoord, met de huidige CNG prijzen én kleine brandstoftank is het een hel. De stroomprijzen zijn ook niet om te jubelen.... Tenzij je (genoeg / veel) zonnepanelen hebt én een terugdraaiende teller. Of overdag kan opladen in de lente en zomer. Somber najaar en de winter betaal je de volle prijs. Met zo'n CNG'er zal je niet zonder brandstof vallen : je hebt nog altijd (veel of weinig) benzine aan boord. Een jerrycan elektriciteit heb ik nog niet gevonden... Goed, je hebt je er al bij neergelegd dat je 1 à 2 keer zult sakkeren over het beperkte rijbereik van die elektrische wagen die je op het oog hebt. Hopelijk worden het geen al te strenge winters meer en hou je er rekening mee dat het niet goed is om (te lang) onder de 20 % lading te blijven. Dan is opladen nodig om je batterij in goede conditie te houden. Ook niet te lang op 100 % blijven : wegrijden is dan aangeraden voor de goede conditie van je batterij. Veel plezier ermee, ik wacht nog wel even. In bijlage een aantal sprokkels die ik in de loop der tijd heb verzameld als tips voor het in goede conditie houden van de batterij van een elektrische auto. Het gaat wel vooral over de Lithium-ion batterij. Nieuwe ontwikkelingen / ander soort batterijen (solid state, Lithium-ijzerfosfaatbatterijen) hebben misschien minder "zorg" nodig. 11 tips om de batterij van je elektrische auto gezond te houden.docx 26 november 2022 aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bremel Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 Andere voordelen van CNG in vergelijking met elektriciteit zijn dat het tanken zeer snel gaat en je zelden tot nooit hoeft aan te schuiven. Op elektriciteit voorlopig allebei een pak moeilijker, zeker op drukke routes en populaire momenten. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 Bij de Tesla model Y met LFP batterij wordt aangeraden om zo vaak mogelijk tot 100.% op te laden. Hij heeft ook een standaard warmtepomp zodat het hogere verbruik in de winter binnen de perken blijft. Bij mijn rittenprofiel zal ik 95% thuis kunnen laden of bij Lidl en consoorten zolang dat nog gratis is. Autovakanties doe ik nooit in het hoogseizoen zodat de files aan de laadstations wel zullen meevallen. Als gepensioneerde is een dag langer onderweg zijn ook geen ramp😊. Op een half uurtje laad je aan een snellader trouwens op van 20 naar 90%. Om cng te gaan tanken , meestal op en af de autobaan en een kleine omweg , verlies je even veel tijd. 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tomassss Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 7 uren geleden, Brembos zei: € 23.500 bij wijkopenautos.be. Een neef heeft daar zijn Bmw 116d verkocht en kreeg exact de vooraf opgegeven prijs. Bij electrisch rijden sakker je misschien 1 of 2 keer per jaar over het beperkte rijbereik tijdens de vakantie , bij een cng wagen voortdurend. en je joide de vivre kwijt omdat je niks moet schakelen enkel gas geven en remmen zoals bij een kinderwagentje .. soms vliegt je schuifdak er af soms rijdt het zelfrijdend systeem in op een gekantelde witte wagen , soms elektronische updates van paar 100 euro etc ... en last but not least : je spekt de rijkste mens ter wereld zij rekening . ... 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
paulDS Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 16 uren geleden, Brembos zei: Het blijft toch klooien. Kaai 528 is nog de enige met redelijke prijzen maar daar is de druk dan weer belabberd Vandaag in Lier getankt bij Dats 24. Voor mij was er een blauwe stationwagen met een sticker van Colruyt. Toen ik aan de beurt was (met volledig lege tank) merkte ik meteen dat de flow wel heel erg laag was, en na exact 8.00 kg getankt te hebben viel de pomp automatisch uit. De compressor die even verder in een hok staat sprong niet aan (anders hoor je die duidelijk). Nu stelen ze zelfs het gas voor onze neus weg ! 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 (aangepast) Electronische updates van een paar honderd euro ? U heeft het waarschijnlijk over Audi waar een navigatiekaart update een paar honderd euro kost (bij VW gratis). De over the air updates waarvoor je niet naar de garage moet zijn gratis bij Tesla. Inderdaad de rijkste mens ter wereld door de enorme stijging van de Tesla aandelen tussen begin 2020 en eind 2021 waarvan ik gelukkig ook een heel mooi stuk kon van mee pikken 😊. Dank u Elon (ik zou er wel niet voor willen werken overigens ).Een schuifdak kan er niet afvliegen aangezien er enkel een vast glazen dak leverbaar is. Het manueel schakelen mis ik zeker niet op mijn A4 , integendeel ik wil niets anders meer. De flippers om manueel te schakelen heb ik nog nooit gebruikt. 26 november 2022 aangepast door Brembos Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tomassss Geplaatst: 26 november 2022 Delen Geplaatst: 26 november 2022 (aangepast) 2 uren geleden, Brembos zei: Electronische updates van een paar honderd euro ? U heeft het waarschijnlijk over Audi waar een navigatiekaart update een paar honderd euro kost (bij VW gratis). De over the air updates waarvoor je niet naar de garage moet zijn gratis bij Tesla. Inderdaad de rijkste mens ter wereld door de enorme stijging van de Tesla aandelen tussen begin 2020 en eind 2021 waarvan ik gelukkig ook een heel mooi stuk kon van mee pikken 😊. Dank u Elon (ik zou er wel niet voor willen werken overigens ).Een schuifdak kan er niet afvliegen aangezien er enkel een vast glazen dak leverbaar is. Het manueel schakelen mis ik zeker niet op mijn A4 , integendeel ik wil niets anders meer. De flippers om manueel te schakelen heb ik nog nooit gebruikt. ik zal volgende keer alles punctueler formuleren best idd . want een schuifdak of glazen panoramisch dak is idd een wereld van verschil ... de update om meer vermogen bij tesla te ontgrendelen is idd gratis ook en de garantie op de batterij . zodra de batterij niet meer performant is geraak je de auto aan de straatstenen niet meer kwijt , beetje hetzelfde naaipatroon als bij onze cng wagens nu .... ... het schakelen is het plezantste aan autorijden ;-) ik heb geen zin in een zinloze tesla discussie .ieder zijn goesting . ik vind het niet zo fijn dat er op het forum alles wat je zegt direct tot in detail moet rechtgezet of ontkracht . er is geen goeie wil om het te begrijpen ... het lijkt wel een salvo aan persoonlijke aanvallen op alles wat je onvolledig neer pent ofzo lol . 26 november 2022 aangepast door tomassss Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Foutieve beweringen mogen rechtgezet worden. De rondvliegende glazen daken van een Tesla zijn net zo uitzonderlijk als de tijdens het tanken ontploffende cng tanks denk ik😊. De model Y was overigens de afgelopen maand de best verkochte auto in Duitsland ondanks de batterij die massaal de geest geeft na 100.000 km😊. In werkelijkheid +/- 5 % degradatie na 50.000 km , daarna zeer lang stabiel . De upgrade naar full auto pilot is inderdaad zeer duur en zou ik er zeker niet bij bestellen. Terug on topic nu. Iemand een idee of de prijs op kaai 528 nog hetzelfde en niet defect is ? Indien ja , dan trek ik deze namiddag anderhalf uurke uit om te gaan tanken. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CNGLEKKERGOEDKOOP Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 1 uur terug, Brembos zei: Foutieve beweringen mogen rechtgezet worden. De rondvliegende glazen daken van een Tesla zijn net zo uitzonderlijk als de tijdens het tanken ontploffende cng tanks denk ik😊. De model Y was overigens de afgelopen maand de best verkochte auto in Duitsland ondanks de batterij die massaal de geest geeft na 100.000 km😊. In werkelijkheid +/- 5 % degradatie na 50.000 km , daarna zeer lang stabiel . De upgrade naar full auto pilot is inderdaad zeer duur en zou ik er zeker niet bij bestellen. Terug on topic nu. Iemand een idee of de prijs op kaai 528 nog hetzelfde en niet defect is ? Indien ja , dan trek ik deze namiddag anderhalf uurke uit om te gaan tanken. Kaai is niet meer defect 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tomassss Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 (aangepast) 4 uren geleden, Brembos zei: Foutieve beweringen mogen rechtgezet worden. De rondvliegende glazen daken van een Tesla zijn net zo uitzonderlijk als de tijdens het tanken ontploffende cng tanks denk ik😊. De model Y was overigens de afgelopen maand de best verkochte auto in Duitsland ondanks de batterij die massaal de geest geeft na 100.000 km😊. In werkelijkheid +/- 5 % degradatie na 50.000 km , daarna zeer lang stabiel . De upgrade naar full auto pilot is inderdaad zeer duur en zou ik er zeker niet bij bestellen. Terug on topic nu. Iemand een idee of de prijs op kaai 528 nog hetzelfde en niet defect is ? Indien ja , dan trek ik deze namiddag anderhalf uurke uit om te gaan tanken. ja het is uw nobele roeping om alles recht te zetten ; snap ik wel ;-) is brembos niet brembo's geschreven of gaat het over het bos effectief ? e v s zijn goedkoop en je weet als klant er alles van , net zoals je de continium transponder op je cng moet reviseren als je jan met de pet noemt ;-) spanningsvrij maken is ook zo een hele klus die betaald moet en upgrades zijn idd gratis want de garagehouders boeren goed momenteel . idd terug on topic ( vervangt zijn batterijen van zijn vape om terug een dag te kunnen vapen /behalve die van 2jaar oud , die gaan maar 100vapes mee )) ik vraag me soms af hoe je aan al die slimheid komt .( sorry dit was niet op de bal maar eerder op de man ; maar ik voelde me bedreigd of in het belachelijke getrokken )) 27 november 2022 aangepast door tomassss Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 1 uur geleden, Brembos zei: Foutieve beweringen mogen rechtgezet worden. De rondvliegende glazen daken van een Tesla zijn net zo uitzonderlijk als de tijdens het tanken ontploffende cng tanks denk ik😊. De model Y was overigens de afgelopen maand de best verkochte auto in Duitsland ondanks de batterij die massaal de geest geeft na 100.000 km😊. In werkelijkheid +/- 5 % degradatie na 50.000 km , daarna zeer lang stabiel . De upgrade naar full auto pilot is inderdaad zeer duur en zou ik er zeker niet bij bestellen. Terug on topic nu. Iemand een idee of de prijs op kaai 528 nog hetzelfde en niet defect is ? Indien ja , dan trek ik deze namiddag anderhalf uurke uit om te gaan tanken. Bangelijk. Maar gaat ie niet snappen vrees ik. Ik heb het opgegeven... PS, K528: ik heb er vrijdag nog getankt @ 1,899. 1 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tomassss Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 (aangepast) 2 uren geleden, JoBé zei: Bangelijk. Maar gaat ie niet snappen vrees ik. Ik heb het opgegeven... PS, K528: ik heb er vrijdag nog getankt @ 1,899. 2 uren geleden, JoBé zei: Bangelijk. Maar gaat ie niet snappen vrees ik. Ik heb het opgegeven... PS, K528: ik heb er vrijdag nog getankt @ 1,899. ik doe wel vaker of ik het niet snap ( zo komt ' ie ' nogal snel te weten wie ' ie ' voor zich heb ) ; maar baseer mij op mijn persoonlijke ervaringen , niet op wat ik op het internet lees . idd ik snap het niet of uw reactie op mij bedoeld was . als ik het niet snap dan snap ik het niet , daar kan ik zelf niks aan doen ... gisteren niet getankt , cng stond bij dats 3.1euro per kg 27 november 2022 aangepast door tomassss Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bjorn ecofuel Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 Naast de prijs was de vuldruk in Breda vandaag helemaal klasse 20,5kg in de Octavia gekregen..als beide zo blijft vind ik het mij goed. Vanuit Noorderkempen na bv Kaai 28 is beetje te zot.. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JoBé Geplaatst: 27 november 2022 Delen Geplaatst: 27 november 2022 11 uren geleden, Bjorn ecofuel zei: Vanuit Noorderkempen na bv Kaai 28 is beetje te zot.. "Noorderkempen" Brecht, of pakweg Turnhout en geburen? Want dat maakt idd een verschil 2016 Audi A3 g-tron S-line S-tronic 2013 Opel Meriva 1.4 Turbo (140 Pk) Cosmo (2de wagen) 2019 NIU NGT ( E-scooter ) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 28 november 2022 Delen Geplaatst: 28 november 2022 (aangepast) Brembos komt van Bremboslei waar ik jaren gewoond heb. Is het Tomassss of Tomasss eigenlijk ? Gisteren niet op 528 geraakt , zal voor volgend weekend zijn. Ik zie net dat mijn buurman in zijn garage de stekker uit zijn Mercedes EQA trekt , wat een luxe. Duurt wel 24 uur eer hij vol is aan een normaal stopcontact. Wel lastig als je dag en nacht auto rijdt zoals de meeste mensen… 28 november 2022 aangepast door Brembos Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 28 november 2022 Delen Geplaatst: 28 november 2022 (aangepast) 8 uren geleden, Brembos zei: //..... // de stekker uit zijn Mercedes EQA trekt , wat een luxe. Duurt wel 24 uur eer hij vol is aan een normaal stopcontact. // ..... // --- Zucht --- Vanafprijs voor de goedkoopste EQA : 58.443 € (48.300 zonder BTW) Maar geen geld voor een laadpaal van 750 à 2.000 € ? --- Zucht --- 28 november 2022 aangepast door Koen C 1 Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JEGO Geplaatst: 28 november 2022 Delen Geplaatst: 28 november 2022 Op 27/11/2022 om 12:55, Bjorn ecofuel zei: Naast de prijs was de vuldruk in Breda vandaag helemaal klasse Toevallig gisteren ook daar bij PitPoint getankt gisteren. Foto genomen van de details van de installatie; De compressor gaat in ieder geval tot 250 bar. In de Caddy waar ik nog een ~130 km mee kon rijden kreeg ik nog 32 kg er bij (tanks zijn 37 kg officieel). Wat zeker wel netjes is. Nog steeds €1,999 per kg. 1989 Honda Shadow 600 (Profielfoto) 2016 Volkswagen Caddy Maxi 1.4 (TGI) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
tonnie van heemschut Geplaatst: 28 november 2022 Delen Geplaatst: 28 november 2022 vorige week cng getankt Bij Esso Nijvel 1,69 per kg, en Imog Harelbeke voor 1,79 per kg 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Brembos Geplaatst: 29 november 2022 Delen Geplaatst: 29 november 2022 Op 28/11/2022 om 11:22, Koen C zei: --- Zucht --- Vanafprijs voor de goedkoopste EQA : 58.443 € (48.300 zonder BTW) Maar geen geld voor een laadpaal van 750 à 2.000 € ? --- Zucht --- Hij was dat eerst van plan maar kan zo ook uitstekend zijn plan trekken zegt hij. Zijn auto staat tenslotte toch. 90% van de tijd stil in de garage want hij is gepensioneerd. “Steht er dann ladet er” zeggen ze in Duitsland. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Koen C Geplaatst: 29 november 2022 Delen Geplaatst: 29 november 2022 27 minuten geleden, Brembos zei: Hij was dat eerst van plan maar kan zo ook uitstekend zijn plan trekken zegt hij. Zijn auto staat tenslotte toch. 90% van de tijd stil in de garage want hij is gepensioneerd. “Steht er dann ladet er” zeggen ze in Duitsland. Heeft hij dan ook al eens gedacht aan de grote hoeveelheid stroom die door dat "simpel" stopcontact gaat ? Meerdere uren tot misschien zelfs 24 uur lang. Permanent. Thuis heb ik geen enkel toestel dat veel stroom verbruikt voor meer dan 3 uur in werking. Dat is een afwasmachine op 50° C Eco stand (3 uur 15 minuten). En zeer waarschijnlijk verbruikt het niets of weinig op verschillende momenten (weken, spoelen). Enkel bij het opwarmen van het water zal die veel stroom "trekken". Wat permanent in het stopcontact steekt en energie verbruikt : een wekkerradio, standby lichtjes hier en daar. Peanuts aan stroom. Als ik ooit een elektrische wagen koop, zal er een laadpaal komen direct na het tekenen van de bestelbon. Vermoedelijk is die paal er eerder dan de auto (chips, batterijen, Oekraïne, zonnebloemolie, etc). Lancia Ypsilon 0.9 Gold TwinAir CNG "Ecochic" '14 Gemiddeld verbruik : 4.6 kg L-gas / 100 km - 6.1 l Euro 98 / 100 km Lancia Y 1.2 LS 8v '01 Gemiddeld verbruik : 6.0 à 6.5 l Euro 98 / 100 km Lancia Y10 1.1 LX i.e. "Appia" '91 Gemiddeld verbruik : 6.2 à 7.0 l Euro 98 / 100 km (rond de kerktoren) Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen