Taaner Geplaatst: 9 juni 2022 Delen Geplaatst: 9 juni 2022 5 uren geleden, Lange_666 zei: De grootste hoop van de CNG rijders moet teveel omrijden om H CNG te tanken aan 2,50. Zij hebben niet direct een station in de buurt dat iets aanbied aan die prijs. Hangt toch een beetje van de streek af. ENoRa-pompen zijn ook al tijdje 2.570 à 2.599 voor H-gas. Maar dat is vnl. Henegouwen + Brugge en Aalst. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bremel Geplaatst: 9 juni 2022 Delen Geplaatst: 9 juni 2022 44 minuten geleden, Taaner zei: ENoRa-pompen zijn ook al tijdje 2.570 à 2.599 voor H-gas. Maar dat is vnl. Henegouwen + Brugge en Aalst. En lang niet alleen daar: je hebt er ook rond Brussel (Zellik en Diegem, allebei bovendien vlakbij de R0), in Gent, in Antwerpen en in Kortrijk. Al met al toch goed bereikbaar voor een groot deel van de bevolking - vooral in het oosten heb je niet altijd veel alternatieven voor Dats. 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 11 juni 2022 Delen Geplaatst: 11 juni 2022 (aangepast) Op 7/6/2022 om 20:21, Lange_666 zei: Ik heb nooit meer kms en aan het laagste verbruik gereden dan met gas van Total Hoboken. Daar gaat uw theorie... Mijn wagen ( een Caddy Maxi ) vangt veel meer wind dan Uw model dus mijn verbruik t.o.v. jouw verbruik kan niet anders dan hoger liggen. Ik heb zin om binnenkort eens een heel duur station uit te proberen en het verbruik opnieuw op te meten want het meerprijsverschil kan wel eens in de kwaliteit gas zitten. Toen ik vroeger het H-gas analyseerde; was het gas uit het net ook al beter dan dat uit LNG ( omdat er daar weinig verschil inzit ). p.s. uiteraard gaat ik het binnenkort eerst uitrekenen voordat ik op de kar spring want die extra kilometers aan de meerprijs moet in balans blijven. 11 juni 2022 aangepast door Lage Emissie Zone 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 11 juni 2022 Delen Geplaatst: 11 juni 2022 En heb het gevoel de laatste drietal weken dat ik minder km kan rijden met het gas van Kallo. Vroeger stond soms mijn boardcomputer op 530 km nu meestal 440 of eens 480. Bij Dats nooit boven de 430 geweest. En ik doe elke dag de zelfde trip. Om de twee dagen tanken, dan heb ik 396 of 402 km tezien of ik iemand mee neem of niet. 1 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 11 juni 2022 Delen Geplaatst: 11 juni 2022 (aangepast) 1 uur terug, Herbie zei: En heb het gevoel de laatste drietal weken dat ik minder km kan rijden met het gas van Kallo. Vroeger stond soms mijn boardcomputer op 530 km nu meestal 440 of eens 480. Bij Dats nooit boven de 430 geweest. En ik doe elke dag de zelfde trip. Om de twee dagen tanken, dan heb ik 396 of 402 km tezien of ik iemand mee neem of niet. We worden bestolen met het tankpistool in onze handen. Wanneer de boordcomputer 90% of 100% aangeeft; dan hebben we een vermoeden; maar weten niet welke calorische waarde is aangeboden.. Ik merk sterk op dat de lng stations minderwaardig schaliegas uit de VS verkopen tegen een veel te hoge prijs. Zou het kunnen... gas van de pitpoint dat dit russisch gas is en dat van Kallo en Hoboken amerikaans schaliegas? Ik heb meer kans om erop te zijn met deze stelling (hypothese) dan op de jackpot van de lotto alleszins. 11 juni 2022 aangepast door Lage Emissie Zone 1 1 VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
CNGLEKKERGOEDKOOP Geplaatst: 11 juni 2022 Delen Geplaatst: 11 juni 2022 ik had eergisteren getankt bij total hoboken en 250 km gereden (antwerpen-maasmechelen en terug) ik had 9,25 kg cng verbruikt op een verbruik van 3,7kg/100km volgens de boordcomputer (128 km/h cruise control en wat N wegen aan 96 km/h). Mijn cng teller stond een beetje lager dan de helft. (15kg cng tank) wanneer ik dan terug in antwerpen voltankte gaf de pomp 9,64 kg aan. voor mij is dit verbruik gelijkaardig aan alle andere H gas stations waar ik tank. wel had ik vorige week minder km kunnen rijden met het gas vd Q8 op de E313. Ik had met een volle tank maar 290km gereden. Normaal rij ik wel 330 km +- met een volle tank bij gemengd gebruik ik weet niet of dit door mijn rijgedrag kwam of door de kwaliteit van het gas. Boordcomputer gaf wel 100% kwaliteit aan. Ik ga er van uit dat het aan mijn rijgedrag lag. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 11 juni 2022 Delen Geplaatst: 11 juni 2022 1 uur geleden, CNGLEKKERGOEDKOOP zei: Ik ga er van uit dat het aan mijn rijgedrag lag. Dat ligt aan geen van beiden maar aan de vuldruk aldaar. Die is bij de LNG-naar-CNG-installaties in Wommelgem, Tessenderlo en Heverlee extreem belabberd. Zelf ligt mijn verbruik nooit lager dan bij het LCNG (Liquid to Compressed Natural Gas) van Bruno Tessenderlo maar krijg je er slechts weinig gas in de tanks door de slechte vuldruk. Zo zal je in de praktijk verder rijden met het gas van Q8 Houthalen terwijl de kwaliteit lager is maar de vuldruk hoger. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 11 juni 2022 Delen Geplaatst: 11 juni 2022 (aangepast) 2 uren geleden, Lage Emissie Zone zei: Ik merk sterk op dat de lng stations minderwaardig schaliegas uit de VS verkopen tegen een veel te hoge prijs. Zou het kunnen... gas van de pitpoint dat dit russisch gas is en dat van Kallo en Hoboken amerikaans schaliegas? Ik heb meer kans om erop te zijn met deze stelling (hypothese) dan op de jackpot van de lotto alleszins. Hahaha, je bent volgens mij toch een kerel. Droom je 's nachts over Kallo en de gassen die daar al dan niet rondspoken? Drie en half jaar geleden kwam ik na het aankopen van onze auto op aardgas hier op het forum en had je het al over het gas van Kallo. Je kunt het moeilijk loslaten blijkbaar. Doe zeker zo verder! De amusementswaarde van je bijdragen ligt erg hoog... 11 juni 2022 aangepast door Josy typfout 1 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 11 juni 2022 Delen Geplaatst: 11 juni 2022 (aangepast) 2 minuten geleden, Josy zei: Gisteren trouwens in Düren, NRW, Duitsland biogas getankt aan 99,9 cent. Het deed me tijdens het tanken wegdromen over vroeger. 11 juni 2022 aangepast door Josy 2 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Lage Emissie Zone Geplaatst: 12 juni 2022 Delen Geplaatst: 12 juni 2022 (aangepast) 12 uren geleden, Josy zei: Hahaha, je bent volgens mij toch een kerel. Droom je 's nachts over Kallo en de gassen die daar al dan niet rondspoken? Drie en half jaar geleden kwam ik na het aankopen van onze auto op aardgas hier op het forum en had je het al over het gas van Kallo. Je kunt het moeilijk loslaten blijkbaar. Doe zeker zo verder! De amusementswaarde van je bijdragen ligt erg hoog... Het valt mij op dat er in Kallo een joekel van een LNG tank staat ( geestig toch? ) en in Hoboken niet. Wat ik moeilijk kan loslaten zijn mijn duurverdiende centen; dat geef ik toe. Rusland krijgt de schuld, echter de diefstal was reeds begonnen voor de operatie tegen geel/blauw. Al die jaren waar voor wij hebben gewerkt, ik mag er niet aan denken wanneer geld de waarde gaat krijgen van krantenpapier want dat risico is er weldegelijk. 12 juni 2022 aangepast door Lage Emissie Zone VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (7 personen; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik op aardgas; seizoenen: winter / zomer via Total Kallo met H gas: 4,9kg / 100 km. VW Caddy Maxi 2017 1.4 TGI (1 persoon; bandenspanning 2,7 kg vooraan en achteraan) Gemiddeld verbruik ( super 98 + ) zomer augustus: 7,5l / 100km; na 155 km te hebben gereden heb ik bijgetankt. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Populair bericht Herbie Geplaatst: 12 juni 2022 Populair bericht Delen Geplaatst: 12 juni 2022 Oké, heb en WhatsApp gestuurd naar TotalEnergies Kallo. Met de vraag wat gas zei momenteel verkopen. En er bij gezegd dat het waarschijnlijk Minderwaardige schaliegas is uit de VS. Die veel te duur verkocht word. Bericht is gelezen geweest deze morgen 10.13 Maar nog geen antwoord gehad. 2 2 VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Herbie Geplaatst: 12 juni 2022 Delen Geplaatst: 12 juni 2022 4 uren geleden, Herbie zei: Oké, heb en WhatsApp gestuurd naar TotalEnergies Kallo. Met de vraag wat gas zei momenteel verkopen. En er bij gezegd dat het waarschijnlijk Minderwaardige schaliegas is uit de VS. Die veel te duur verkocht word. Bericht is gelezen geweest deze morgen 10.13 Maar nog geen antwoord gehad. Ja, antwoord gekregen. Beste, wij werken met LNG uit de terminal van Fluxys in Zeebrugge. De calorische waarde is sedert meer dan 8 jaar stabiel 15.2 KWh per kg. Dan nog tekst gehad: Eventueel controleren of alle tanken open staan. VW Golf 1.5 TGI CNG 130pk DSG7 Comfortline, since 02/09/2020 Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bremel Geplaatst: 12 juni 2022 Delen Geplaatst: 12 juni 2022 Als de waarde echt 15,2 is, dan is dat zo'n 35% hoger dan de goede 11 van normaal H-gas. Strookt niet echt met je bevindingen qua verbruik, neem ik aan? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 12 juni 2022 Delen Geplaatst: 12 juni 2022 11 minuten geleden, Bremel zei: Als de waarde echt 15,2 is, dan is dat zo'n 35% hoger dan de goede 11 van normaal H-gas. Strookt niet echt met je bevindingen qua verbruik, neem ik aan? CNG-L is ongeveer 11,3 kWh/kg en CNG-H ongeveer 13,3 kWh/kg. Of het echt zoveel verschilt weet ik niet. Zelf verbruik ik nooit minder dan met het LCNG van Kallo en Tessenderlo. Het is vooral de beperkte vuldruk in Tessenderlo, Wommelgem en Heverlee die maakt dat je er niet verder mee komt in kilometers. Zelf geloof ik wel dat er een verschil is tussen LCNG en CNG-H uit het net. Maar deze discussie is al zo oud als het forum zelf, geloof ik. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bremel Geplaatst: 12 juni 2022 Delen Geplaatst: 12 juni 2022 Waar haal je die cijfers? Bij mijn weten en volgens wat ik terugvind, zit arm gas gewoonlijk iets boven de 10 en rijk gas een eind boven de 11 kWh/kg. Zie bijvoorbeeld de Dats-stations, die als enige (en dat moet je ze toch nageven) de calorische waarde van het gas gewoon publiceren op de website van elk station. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Josy Geplaatst: 12 juni 2022 Delen Geplaatst: 12 juni 2022 Studie van de CREG. https://www.creg.be/sites/default/files/assets/Publications/Studies/F1919NL.pdf https://prnt.sc/pdry1v Volgens de studie 13,7 kg/kWH voor LCNG. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TLDSUPER80 Geplaatst: 14 juni 2022 Delen Geplaatst: 14 juni 2022 Op 9/6/2022 om 14:18, Taaner zei: Hangt toch een beetje van de streek af. ENoRa-pompen zijn ook al tijdje 2.570 à 2.599 voor H-gas. Maar dat is vnl. Henegouwen + Brugge en Aalst. Op 9/6/2022 om 14:18, Taaner zei: Hangt toch een beetje van de streek af. ENoRa-pompen zijn ook al tijdje 2.570 à 2.599 voor H-gas. Maar dat is vnl. Henegouwen + Brugge en Aalst. En 2,599 ook in Lillo aan de Noorderlaan. Dit G&V (truck) station is ook onderdeel van de Enora groep (geeft Carburogaz ook aan) VW Golf 1.4 TGI DSG Comfortline 2014 - 3.0-4.5kg/100km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TLDSUPER80 Geplaatst: 14 juni 2022 Delen Geplaatst: 14 juni 2022 Op 12/6/2022 om 23:02, Bremel zei: Waar haal je die cijfers? Bij mijn weten en volgens wat ik terugvind, zit arm gas gewoonlijk iets boven de 10 en rijk gas een eind boven de 11 kWh/kg. Zie bijvoorbeeld de Dats-stations, die als enige (en dat moet je ze toch nageven) de calorische waarde van het gas gewoon publiceren op de website van elk station. Zou het kunnen dat 10kWh (laag calorisch) en 11kWh (hoog calorisch) gerekend is per m3 en niet per kilo? Dat zijn zo wat de waarden van op uw gasfactuur thuis. Daar wordt een gemiddelde waarde voor dat jaar gebruikt door uw leverancier. VW Golf 1.4 TGI DSG Comfortline 2014 - 3.0-4.5kg/100km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
TLDSUPER80 Geplaatst: 14 juni 2022 Delen Geplaatst: 14 juni 2022 Op 12/6/2022 om 19:46, Herbie zei: Ja, antwoord gekregen. Beste, wij werken met LNG uit de terminal van Fluxys in Zeebrugge. De calorische waarde is sedert meer dan 8 jaar stabiel 15.2 KWh per kg. Dan nog tekst gehad: Eventueel controleren of alle tanken open staan. Wat zouden ze bedoelen met 'controleren of alle tanks open staan'? En als ze met gas uit Zeebrugge werken, kan daar inderdaad Amerikaans gas bij zitten. Ik weet niet of ze die calorische waarde kunnen beïnvloeden, volgens mij alleszins niet naar boven. Het tankstation van Total in Hoboken is denk ik nog altijd een dochterstation van Kallo, want die oplegger met gasflessen staat er nog altijd, en daar komt nog geluid uit als je aan het tanken bent. Ik ben die oplegger ook al tegengekomen op de E34, richting Antwerpen. Ik vraag me af van waar die zou gekomen zijn. Misschien iets puur technisch voor de oplegger, kan ook. Het Esso/Pitpoint tankstation in Hoboken verkoopt gas uit het stadsnet, en dat is sinds een paar jaren hoog calorisch gas. Antwerpen is aan de zuidkant omgeschakeld. Die verkochten vroeger wel L-gas aan dezelfde prijs als Total aan de overkant, waar dus het LCNG van Kallo werd (en denk ik wordt) verkocht. VW Golf 1.4 TGI DSG Comfortline 2014 - 3.0-4.5kg/100km Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bremel Geplaatst: 14 juni 2022 Delen Geplaatst: 14 juni 2022 1 uur geleden, TLDSUPER80 zei: Zou het kunnen dat 10kWh (laag calorisch) en 11kWh (hoog calorisch) gerekend is per m3 en niet per kilo? Dat zijn zo wat de waarden van op uw gasfactuur thuis. Daar wordt een gemiddelde waarde voor dat jaar gebruikt door uw leverancier. Het valt inderdaad op dat het ongeveer dezelfde waarden zijn als voor een m3 niet-gecomprimeerd gas. Helaas vermeldt Dats niet expliciet of de KWh-waarde geldt per m3 (en dus te lezen als "onze CNG is samengesteld uit aardgas dat niet-gecomprimeerd de volgende calorische waarde heeft"...) dan wel per kg. Het laagste zou logischer zijn aangezien ze vlak erboven een prijs per kg aangeven... Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen